Néhány gondolat a lelkészi hivatásról nem lelkész szemmel

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kiutak a válságból?. Kiút feltételei • Rendszerszemlélet • Szociális igazságosság • Környezet eltartóképesség szerinti használata • Paradigmaváltás •
Advertisements

MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A pedagógusok továbbképzésének mentálhigiénés vonatkozásai
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. - Tóth Attiláné dr. Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. Tóth Attiláné dr.
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Szociális munka az onkológiában
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
EGÉSZSÉGTUDATOSSÁG, FELELŐSSÉG, A LELKI ÉLET FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSE
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
Alkoholizmus.
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
MOTIVÁCIÓ.
Fenomenológiai megközelítés
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Zeneterápia.
A MENTÁLHIGIÉNÉ FOGALMA, TÖRTÉNETE, JELENTŐSÉGE A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Személyiség - lélektan
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
Gábor Edina főigazgató Országos Egészségfejlesztési Intézet május 12. Elköteleződés az egészségért.
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Fenomenológiai megközelítés
A PSZICHIÁTRIA ALAPVONALAI
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Kapcsolat önmagammal vágyak, célok és a hit aspektusában Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral-pszichológus Budapest
A lelki egészség védelme az iskolában
1 A krízislélektan oktatásának jelentősége a tűzoltóképzésben Szarvas, április 28. Tusori Szabolcs tű. hadnagy.
A kriminálpszichológia
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Mindennapi veszteségeink
A NEVELÉS TERÜLETEI.
X. Országos KEF Konferencia nov. 30.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Pedagógusok lelki egészségvédelme A segítő mentálhigiénéje
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
Személyiségfejlődési zavarok
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Élettani hatások, amelyekre nem fordítunk kellő figyelmet
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Összeállította: Piacsek László Zoltán
ÖNISMERET.
Fenomenológiai megközelítés
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Néhány gondolat a lelkészi hivatásról nem lelkész szemmel Dr. Nagy Zoltán 2012. Március 1. Piliscsaba

Néhány indító gondolat: Krízis helyzet A mentálhigiéné néhány alapkérdése A lelkész feladatai Lelkész két világ határán, magányosan Viselhető terhek ?!

Az ezredforduló szokványos jellemzése: egymást követő krízisek sora Fogyasztói társadalom válsága Fenntartható fejlődés kétségei Fenntartahatóság kérdései Források elapadása Globalizáció 3. világ igényei Kultrúrpesszimizmus Spengler, Ortega, Sorokin, Fromm (Gyökérvesztett közösségek, magány) Elidegenedés, kiábrándultság

A krízisek következménye: romló mentálhigiénés helyzet Családi kötelékek lazulása Válás Neurozis Öngyilkosság Morális „fékek” lazulása Durkheim anomia elmélete: társadalom helyzetéből adódó lelki egészségromlás állapota: kollektív kötelékrendszerből való kiszakadás Merton Social Structure and Anomie (SS&A elmélet):értékek, célok megfogalmazása széles rétegek számára, célok ugyanakkor elérhetetlenek, ezért deviancia

A mentálhigiénés krízis helyzet kezelésének kísérletei: Pszichologizálás Probléma megoldása nem társadalmi, hanem orvosi (alkoholizmus, szenvedélybetegségek) Psichoanalitikus mélylélektani értelmezési kisérletek (Freud, Joung, Adler) Neuropszichológiai értelmezések (tanulás, kondicionálás, szociálpszichológiai, neurobiológiai válaszok)

Permanens krízis állapot következményei: Társadalmi stressz Intrapszichés stressz Interperszonális krizis helyzetek

Mentálhigiéné I. Clifford Beers 1908 (elmeosztályon szerzett élmények) Erkölcsi tisztaság: egészséges közösség (USA, XX század eleje paralysis progressiva gyakori!) Európában a mentálhigiénés gondolkodásban a pszichoanalízis, individuál pszichológia hatása Eugenika ?! (Náci Németországban 400 000 elmebeteg likvidálása!) Magyarországon 60-as évek vége: társadalmi beileszkedési zavarok kutatása: Mentálhigiénés képzés, önismereti csoportok (különböző fogalmi rendszerekkel történő értelmezés) Mentálhigiénés támogatás, lelki egészségnyújtás Országos Mentálhigiénés Program

Mentálhigiéné II Deffinició: .. A mentálhigiéne nem csupán a pszichés megbetegedések és magatartászavarok megelőzése, hanem a lelki egészségvédelem, mégpedig pozitív értelemben is… Területei: Pszichés betegségek megelőzése, kezelésének hatékonysága, másodlagos megelőzés

Mentálhigiéné III. Pozitív mentálhigiéné Személyiségfejlesztés, coping technikák Önismeret, csoportdinamikai tudatosság Lelkileg fejlesztő iskola Vallásos hit Resziliens (resilient) személyiség kialakulása (kedvezőtlen körülmények között is helytáll) Önsegítő csoportok Önhatékonyság fokozása (self-efficacy, empowerment effektus)

Lelki egészségpromóció Nem betegségmegelőzés, hanem egészségmegtartás (össztársadalmi feladat) Lelki egészségpromóció, multiplikatív stratégiája költséghatékony. Testi, lelki egészség, szociális jólét a cél.

Lelki egészség kritériumai Uralom a környezet felett Megfelelő valóságérzékelés Integráltság Pozitív tisztelet és elfogadás mások iránt Folyamatos fejlődés növekedés az önmegvalósítás irányában Autonómia

Lelki egészség kritériumai II Képességek Öncentrálás,önkontroll Jólét,lelki egyensúly Saját értékek tudata Expanzivitás Autonómia Késztetettség, késztetési erő (Becker) Megküzdési képesség Stressz-tűrés Megfelelő önkép, önazonosság érzése Önértékelés Önfejlesztés Autonómia Változási képesség Szociális érzékenység, társadalmi mozgalmakan való részvétel (Taylor)

Lelki egészségpromóció Lelki egészség definíciója függ: Emberképtől antropológiai fogalmi rendszertől Pszichológiai irányzattól

Lelki egészség (MacDonald-O’Hara) Pozitív és negatív faktorok hányadosa: Környezeti minőség/környezeti depriváció Önértékelés/érzelmi abúzus Érzelmi érettség/érzelmi elhanyagoltság Önszabályozási készség/stressz Társas támogatás/kizsákmányolás

Lelki egészség/cultural literacy (Doku 1997) Képesség a szeretet adására és elfogadására A társadalmi státusz „adekvát” érzése Spontaneitás megfelelő mértéke az érzelmi reakciók megfelelő skálája (harag, szomorúság, öröm stb) Hatékony kapcsolat a valósággal Gazdag fantáziavilág, ami a kreativitást segíti Megfelelő önismeret és önítélés (saját és másik ember reparatív képessége) Tapasztalatból való tanulás képessége Saját és csoportja igényeinek megfelelő kielégítési képessége Önkifejezés szabadsága megfelelő visszacsatolási képességgel Saját és mások testi szükségleteinek kielégítési képessége

A lelkész feladatai (elvárások?!) Hívek elvárása: szónok, tanító, lelki támasz, szociális munkás, barát, vezető, véleményformáló, közösségformáló, pszichoterapeuta Egyház elvárása (gyülekezeti élet szervezője, hitoktató, egyházi szolgálat mintaszerű kivitelezője, valamint teológiai képzettség) Az „Úr elvárása” legyen hű szolga megingathatatlan hittel!

Lelkész két ország határán „Ha két egymással határos országot képzelnénk el, melyek közül az egyiket meglehetősen jól ismerem, míg a másik teljesen ismeretlen számomra, és nem is engednék meg, hogy bejussak abba az ismeretlen országba, bármennyire is szeretném, akkor is képes lennék elképzelést alkotni róla. Kimennék a számomra ismeretlen ország határára, s miközben állandóan ezt követném, mozgásommal ama ismeretlen ország körvonalát írnám le, és így szereznék róla általános elképzelést, bár soha nem tettem be lábam a földre.” Soren Kierkegaard

Caspar David Friedrich (1774 – 1840)

Mit jelent a határpozíció? Szellemi izgalmat Állandó megújulási készenlétet Közvetítést az emberi és a transzcendentális lét között. A jó pásztor az égre veti tekintetét, de érzékeli a környező világot, abban két lábon áll.

A lelkészi hivatás gyakorlásához különösen fontos A lelki egészség Empátiás készség Önismeret, belső, lelki „karbantartás” Elmélyülés, magány A hit örömének átélése és képesség annak átadására A lelkész nem szociális munkás, pszichotherapeuta,

A lelkész nem kívülálló a két világ határán, hanem állandó határátlépő, annak minden nehézségével.