Keveháza Utcai Telephely Montessori-féle módszer „Segíts, hogy magam csinálhassam!” Maria Montessori
A Montessori pedagógia jellemzői Nem tanít a hagyományos értelemben, olyan környezettel, eszközökkel veszi körül a gyermeket, hogy saját tapasztalatai segítségével fedezi fel a dolgokat, fejleszti képességeit, jut ismeretekhez. Az önálló tevékeny tanulást helyezi előtérbe a tanítás helyett. Figyelembe veszi a gyermek adottságait, fejlettségi szintjét, tempóját, biztosítja a problémák önálló megoldását, a felfedezés örömét. Önálló feladatmegoldásra képes, kreatív gyermekeket nevel. A gyereknek megmarad az öröme a tanulásban, magas szintű teljesítményre lesz képes, belső késztetése lesz a világ megismerése.
Pedagógus Montessori iskolában: Kezdeményez, háttérből irányít. Felkelti a gyermek érdeklődését, elvezeti ahhoz az eszközhöz, amire éppen szüksége van. A tanítás új formáját kell megtanulnia. Az aktivitás nem a pedagógusra jellemző, hanem a gyermekre.
Gyerekek Montessori iskolában: Önállóan tevékenykednek, kísérleteznek. A feladatok és az eszközök közül szabadon választhatnak. A tanulási folyamatban aktívak, kreatívak. Megtanulnak együttműködni, és figyelni egymásra.
Terem Montessori iskolában: Fontos a megfelelően előkészített környezet kialakítása: Nyitott polcok A polcokon műveltségi területenként elhelyezett választható eszközök Csoportokba rendezett asztalok Növények, terrárium, akvárium
Munkaforma Montessori iskolában: önálló, felfedező tevékenység csoportmunka, kevés frontális osztálymunka önellenőrzés feladatok szabad választása
Értékelés Saját képességek szerinti fejlődési ütem Önértékelés Csak pozitív, előre mutató, biztató Rövid távú terveket is magába foglaló helyzetelemzés
Eszközök jellemzői Mindenből 1 darab van, türelemre nevel Egy adott ismeret megtanítására szolgál Egymásra épülnek, egy nehézségi fokban térnek el egymástól, rendszert alkotnak Esztétikusak, motiválók, lekötik a figyelmet Önálló ismeretszerzésre alkalmasak Önkontrollt biztosítanak Maria Montessori azt vallotta, hogy a gyerekek játék közben megtanulnak tervezni, előkészíteni, beosztani, áttekinteni, egymásra figyelni, megállapodásokat kötni, a többiekkel együtt dolgozni. Öt csoportba sorolta az eszközöket.
Gyakorlati élet eszközei Céljuk az önállóságra nevelés. Fejlesztik a finommozgást, segítik az íráselőkészítést. Pl. öltöztető keretek, csipeszelős, válogatós, öntögetős játékok stb.
Érzékelést fejlesztő eszközök A kisiskolás korosztály a tapasztalás útján ismeri meg a környező világot, ezért az érzékszervek fejlesztése rendkívül fontos feladatunk. Ezek az eszközök a hallás, tapintás, alak- és színérzékelés, szaglás, ízlelés finomítására szolgálnak. Segítenek elvezetni a gyerekeket a konkrét tapasztalattól az absztrakt fogalomalkotásig. Pl. Hengersorok, színárnyalatos lapok, letapogatható táblák, textilpárosító játék, zajdobozok stb.
Anyanyelvi nevelés eszközei Az olvasás és az írás tanulást segítik. A betűk biztonságos felismerését nagy mértékben támogatja, hogy a látás és a hallás mellett tapintással is érzékelhetik a betűformákat. Pl. dörzsbetűk, betűkígyó, betűsablonok, betűpuzzle, grízestálca stb.
Matematikai eszközök Megalapozzák a biztos számfogalom kialakulását, a tízes számrendszer megértését. A gyerekek rendeznek, párosítanak, műveleteket végeznek. Konkrét tapasztalatokat szereznek a négy alapműveletről, önállóan fedezik fel az összefüggéseket. Pl. Orsós doboz, Seguin táblák, gyöngyök a számoláshoz, számtani rudak, pénzes zsákok stb.
Kozmikus nevelés eszközei Egymással összefüggésben jelennek meg a földrajzi, geológiai, biológiai, fizikai, kémiai, történelmi ismeretek. A természet tiszteletén, szeretetén és megóvásán keresztül megérteti az ember és a béke fontosságát a világban. Célja: olyan embereket neveljen, akik megtalálják majd helyüket, és független döntéseket tudnak hozni az intenzíven fejlődő világban. Alapelve: egésztől halad a részletek felé, konkrét élménytől jut el az absztrakt fogalomalkotásig. Pl. érdes földgömb, színes földgömb, puzzle térképek, országok zászlói, növények részei, szárazföld és víz alkotta képződmények, kártyasorozatok, stb.
Iskolánk részt vett a TÁMOP 3.1.4 pályázaton Melynek keretében projektoktatást valósítottunk meg: Őszi termések Magyarország A ló Alma Víz Egyiptom
Több mint tíz éves hagyománya van a „MACINAP”-nak Ezen a napon a diákok rengeteg plüss mackót hoznak az iskolába, közel 3000 db-ot. Csodás faliújságok készülnek, A folyosókat medve lábnyomok díszítik, Egyforma jelvényt , pólót készítünk, verseket, dalokat tanulunk, Megfigyeljük az időjárást, hogy vajon a medve visszamenne-e a barlangjába?
Évek óta iskolánk rendezi meg a kerületi kreativitás versenyt Idén az erdő témában kellet a csapatoknak pályamunkát készíteni. Láthattunk fekete erdõ tortát, amelynek a tetejét marcipán fák és erdõlakók népesítették be. Az egyik csapat papírmasé tölgyfával érkezett. Több pályamunka felhívta a figyelmet a természet, az erdõ védelmére. A csapatok sok termést ill. természetes anyagot, fakérget, faleveleket, gallyakat használtak.
Eredményeink Évek óta iskolánk nyeri a kerületi csoportos fizika versenyt. 2011-ben a kerületi informatika versenyen 1. helyezést és 3. helyezést értünk el. A Czakó matematika versenyen 6. és 7. évfolyamon 1. helyezést értünk el. 2012-ben iskolánk nyerte a kerületi földrajz versenyt. Az Újbudai Szépíró Versenyen 1. helyezést ért el iskolánk. A kerületi angol és informatika mérésen 1. helyezést ért el a Keveháza Telephely.
Aktív sport élet zajlik intézményünkben Ritmikus gimnasztika csapatunk országos hírű. Minden évben megrendezzük a Magyar Sport Napját a Bikás dombon. Barátságos foci meccseket szervezünk . Iskolai röplabda bajnokságot tart a Diákönkormányzat. Minden évben sítábort szervezünk. Nagy gondot fordítunk a gyógytestnevelésre Alsós gyermekeink úszás oktatáson vesznek részt a Nyéki Imre uszodában. 2011/2012 tanévben a Fővárosi Önkormányzat által kiírt pályázaton 400 000 Ft értékben vásárolhattunk sportszereket.