A dohánytermékek reklámja (hazai és nemzetközi szabályozás)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Változások a Médiatörvényben
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra Kampány a szavazás napján Előadó: dr. Kovács Zoltán a TVI vezető jogi helyettese 1.
Hírlevél küldés WEB-SET-tel. Törvényi háttér • évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól (reklámtörvény)
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmények
G M P Dr. Hetényi László.
 2001/95/EK (általános termékbiztonságról szóló) irányelv 12.cikke hozta létre a RAPEX-et  Az irányelv 11. cikke tartalmazta az értesítési eljárásra.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL
FOGYASZTÓVÉDELMI ALAPISMERETEK
1. Árfeltüntetés alapvető szabályai
A kiskorúak védelme a média káros hatásaival szemben
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
e-jövedék konferencia
Különös tekintettel a gyógyszerekre
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
A fogyasztók tájékoztatása
A fogyasztók tájékoztatása
Versenyjog és fogyasztóvédelem
A kozmetikai termékekre vonatkozó szabályozás
Áfa, bevételi bizonylatok, a vállalkozás tevékenységével szorosan összefüggő kiadási bizonylatok.
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
Az új klasszifikációs ajánlás Szilády Szilvia Tudományos munkatárs Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Műsorfigyelő és elemző főosztály szeptember.
A kiskorúak védelme a hatósági gyakorlatban dr. Futó Gábor Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiafelügyeleti főosztály szeptember 28.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
A VÁLLALKOZÁSOK SZEREPE A FOGYASZTÓVÉDELEMBEN Dr. Kohuth Viktor
Határon átnyúló vitarendezés. Bevezetés határon átnyúló viták nehézségei különböző nyelv jogismeret hiánya, fogyasztói jogvitákban különösen.
A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény módosítása A békéltető testületeket érintő tervezett változások Dr. Mozolai Mónika osztályvezető 2012.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
2014. január 1. TERMÉKELHELYEZÉSI LEHETŐSÉGEK KIEGÉSZÍTŐ AJÁNLAT.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Fontos élelmiszerjogi szabályok KKV szemszögből. Szabályok a mindennapokra Ami egy KKV-nak nehezebb – Címkézés – Állítások – Fogyasztóvédelem – Nyomonkövethetőség.
Közegészségügy és egészségvédelem a vállalkozásokban
A környezetvédelmi termékdíj évi változásai Nemzeti Adó- és Vámhivatal Nyugat-dunántúli Regionális Adó Főigazgatósága Tájékoztatási Osztály.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Egészségügyi panaszok az Európai Fogyasztói Központ gyakorlatában „Egészségügyi szolgáltatások – békéltető testületek szerepe és jövője a fogyasztóvédelemben”
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL
TÁJÉKOZTATÓ A KENŐOLAJOKKAL ÉS KENŐANYAGOKKAL KAPCSOLATBAN
Reklámpapír A kötelezettek teljesítési fegyelme Viszkei György ÖKO-Pannon Kht. Budapest, január 21.
1169/2011/EU jelölési rendelet
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
A kémiai biztonságról közérthetően
Allergének jelölése a nem előre csomagolt élelmiszerek esetében
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
Az élelmiszerekkel kapcsolatos szabályok
Változások az áramforrások területén Schmidtka Gábor október 13.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
A médiatörvény változásainak hatása a gyógyszerpromócióra dr. Péntek Zoltán.
Felkészülés a karácsonyi vásárokra 1. Bevezetés – adventi készülődés fontossága, kedvezményes figyelemfelhívások, reklámok, akciós ajánlatok, esetlegesen.
Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.
Az üzlethelyiségen kívül kötött szerződések szabályozása Magyarországon és az EU-ban Osgyáni Anikó.
1002/2010. (I. 07.) VPOP UTASÍTÁS A VÁMRAKTÁROZÁS EGYSÉGES ELJÁRÁSI RENDJÉRŐL.
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
Jövedéki adó évi CXXVII. Tv.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
#15-25 Youth Marketing Forum
AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA
(A Szerződéskötési Szabályzat tükrében)
7. fejezet Fogyasztóvédelem az élelmiszergazdaságban
A médiaszolgáltatásban közzétett termékmegjelenítés és az arról szóló tájékoztatás törvényi feltételeinek való megfelelés dr. Szikora Tamás jogász Nemzeti.
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
Fogyasztóvédelem Vevőszolgálati előadás 2017 Előadó: Lehotkai Péter.
Nemzeti Élelmiszer Nyomon Követési Platform
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

A dohánytermékek reklámja (hazai és nemzetközi szabályozás)

A jogi szabályozás fő területei termesztés, gyártás forgalmazás adó-, jövedéki szabályozás reklám, szponzoráció, média munkavédelem, egészségvédelem

Legfontosabb jogforrások Nemzetközi jogforrás: 2003/33/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv Tanács 2011/64/EU irányelve Alaptörvény: XXI. Cikk (1) Magyarország elismeri és érvényesíti mindenki jogát az egészséges környezethez. IX. cikk (1) Mindenkinek joga van a véleménynyilvánítás szabadságához. XVI. Cikk (1) Minden gyermeknek joga van a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges védelemhez és gondoskodáshoz XX. Cikk (1) Mindenkinek joga van a testi és lelki egészséghez.

Törvények: 2012. évi CXXXIV. törvény a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről (Fdvtv.) 2008. évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól 2010. évi CLXXXV. törvény a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról (Mttv.) 1999. évi XLII. törvény a nemdohányzók védelméről és a dohánytermékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól (Nvt.) AB határozatok: 37/2000. (X. 31.) AB határozat 23/2010. (III. 4.) AB határozat

2008. évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól 19. § (1) Tilos a dohánytermék reklámja. (2) Az (1) bekezdésben meghatározott tilalom kiterjed a dohánytermék közvetett reklámjára is. Dohánytermék közvetett reklámja különösen az a reklám, amely a) a dohányterméket közvetlenül nem jelöli meg, de a dohánytermékkel összefüggésbe hozható bármely más megjelölés vagy árujelző használatával alkalmas a dohánytermék reklámozására, b) a dohányterméket más áru elnevezésével, megjelölésével vagy árujelzőjével mutatja be, vagy c) más árut dohánytermék elnevezésével, megjelölésével vagy árujelzőjével mutat be. (3) Nem minősül dohánytermék reklámjának az olyan áru reklámozása, amelynek elnevezése, megjelölése vagy árujelzője valamely dohánytermékével megegyezik, ha az áru elnevezése, megjelölése vagy árujelzője egyértelműen elkülöníthető a dohánytermékétől. (4) Nem kell alkalmazni az (1) bekezdésben foglalt tilalmat a kizárólag a dohánytermék forgalmazóinak szóló szakmai célú reklámra

20. § (1) Nem nyújtható szponzorálás dohánytermékre vonatkozóan a) olyan rendezvényhez, illetve tevékenységhez, amely az Európai Gazdasági Térség több államát érinti vagy azokban zajlik, vagy más módon határokon átnyúló hatással rendelkezik, b) sport-, kulturális vagy egészségügyi rendezvényhez vagy tevékenységhez, c) politikai pártok rendezvényéhez vagy tevékenységéhez. (2) A dohányipari vállalkozás a tárgyévben reklámra és szponzorálásra fordított kiadásainak összegét a tárgyévet követő év március 31-éig honlapján és legalább két országos napilapban közzéteszi.

2010. évi CLXXXV. törvény a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról (Mttv.) A médiaszolgáltatások és a műsorszámok támogatása: 27. § (1) Nem támogathat médiaszolgáltatást, illetve műsorszámot b) dohányterméket gyártó vállalkozás Termékmegjelenítés a műsorszámokban: 28.§ A műsorszámok nem tartalmazhatnak az alábbi termékekre vonatkozó termékmegjelenítést: a) dohánytermék, cigaretta vagy más, olyan vállalkozástól származó termék, amelynek elsődleges tevékenysége cigaretta vagy egyéb dohánytermék gyártása vagy értékesítése

1999. évi XLII. törvény a nemdohányzók védelméről és a dohánytermékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól A dohánytermékek forgalomba hozatalának egyes korlátai: dohánytermék-kiskereskedelemre irányuló tevékenység nem végezhető közoktatási intézményben dohánytermék árumintaként nem forgalmazható árusítása automatából nem megengedett Cigarettát forgalomba hozni csak abban az esetben lehet, ha a forgalomba kerülő fogyasztói csomagolási egység felirata - szembetűnően, kontrasztos háttérben, jól olvashatóan, magyar nyelven – egyaránt tartalmazza: a) egyik főoldalán, az oldal legalább 30%-át kitevő felületen: aa) „A dohányzás súlyosan károsítja az Ön és a környezetében élők egészségét!” figyelmeztetést, vagy ab) „A dohányzás halált okozhat!” figyelmeztetést, b) másik főoldalán, az oldal legalább 40%-át kitevő felületen az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott lehetőségek közül a gyártó által választható kombinált figyelmeztetést, valamint c) egyik keskenyebb oldalán, az oldal legalább 10%-át kitevő felületen a cigaretta főfüst egységnyi mennyiségében lévő kátrány- és nikotin-, valamint szén- monoxid-tartalom számszerű értékét.

2012. évi CXXXIV. törvény (Fdvtv 2012. évi CXXXIV. törvény (Fdvtv.) - fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről Jogalkotói célok, elvek: dohánytermékek széleskörű kiskereskedelmi beszerezhetőségének, illetve a dohánytermékek megjelenésének korlátok közé szorítása egész magyar társadalom közegészségügyi állapotának javítása fogyasztóvédelmi szempontok hatékony érvényre juttatása a kiskereskedelmi tevékenység megfeleljen a hatályos európai közösségi jogszabályoknak Fogalmak: - dohánytermék: cigaretta, szivar, szivarka, pipadohány és más fogyasztási dohány, vagy egyéb, külön jogszabály szerint dohányzásra szánt, dohány alapanyagú termék - dohányterméket kiegészítő termék: olyan áru, amely a dohánytermék fogyasztását közvetlen módon elősegíti, így különösen a cigarettahüvely, cigarettapapír, gyújtóeszköz, pipa, dohánylevél-töltő - dohányzás: a dohánytermék füstképződéssel járó elégetése 2013. július 15-től dohányterméket kizárólag nemzeti dohányboltban lehet értékesíteni Nemzeti dohányboltot az nyithat, akinek az állam koncessziós szerződéssel átengedte a dohánytermék kiskereskedelmére vonatkozó jogosultságot, és megfelel az egyéb jogszabályi feltételeknek (pl.: a vámhatósági engedélyt kapott a jövedéki termék forgalmazására) betartatása a fogyasztóvédelmi hatóság jogkörébe tartozik

Kötelező előírások önálló dohánybolt esetén Dohánybolt külső felülete: - „Nemzeti Dohánybolt” felirat - olyan kör alakú jelzés, melynek átmérője legalább 40 centiméter, és amelyen fehér alapon fekete nyomtatással megjelenítésre kerül a következő szám: „18”, azzal, hogy a kör alakú jelzés külső kerületén legalább egy 4 cm vastagságú külső, piros gyűrű látszik - a dohánybolt nyitva tartására és üzemeltetőjére vonatkozó, jogszabályban meghatározott adatok - a koncessziós szerződésben meghatározott, a dohányboltra utaló egységes jelzés - jogszabály alapján dohányboltban forgalmazható termék(ek) forgalmazása esetén az ilyen termék(ek)re utaló felirat vagy ábra

Engedélyezési eljárás: 181/2013. (VI. 7.) Korm. Rendelet - a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységhez kapcsolódó engedélyezési eljárás egyes szabályairól Engedélyező hatóság: a dohánybolt vagy elkülönített hely (ha a dohánytermék- kiskereskedelmet a törvény a dohánybolton kívül is lehetővé teszi) fekvése szerinti megyei (fővárosi) vám- és pénzügyőri igazgatóság jár el Kérelmező: a) a koncessziós szerződésben a dohánytermék-kiskereskedelmi jogosultság gyakorlására feljogosított egyéni vállalkozó, vagy az a magánszemély, aki a koncessziós szerződést aláírta és az egyéni vállalkozói nyilvántartásba vétel felől intézkedetett b) az a betéti társaság, illetve közkereseti társaság, amelyik a dohánytermék- kiskereskedelmi tevékenységet koncessziós szerződés alapján végezni jogosult Engedélyezési eljárás: - kérelemre indul - vámhatósághoz kell benyújtani - csatolandó dokumentumok

A fogyasztók tájékoztatását szolgáló és a panaszkezelésre vonatkozó előírások Kereskedő tájékoztatási kötelezettsége: a fogyasztó kérdésére köteles a dohányzás ártalmairól az alapvető tényekre vonatkozó felvilágosítást adni jól látható és olvasható feliratot kell elhelyezni: - a vállalkozás székhelyéről - a panaszügyintézés helyéről - a panaszügyintézés módjáról - ha a panaszokat ilyen módon is fogadja, akkor a vállalkozás elektronikus levelezési címéről, illetve internetes címéről, telefonszámáról ki kell helyezni az alábbi két egészségvédelmi figyelmeztetés valamelyikét: „A dohányzás súlyosan károsítja az Ön és a környezetében élők egészségét!” „A dohányzás halált okozhat!”

A fiatalkorúak védelmét szolgáló tilalmak amennyiben annak gyanúja merül fel, hogy a dohánytermék értékesítési helyére fiatalkorú személy lépett be, illetve a dohányterméket fiatalkorú kívánja megvásárolni, a dohánytermék-kiskereskedő köteles a fogyasztót életkora hitelt érdemlő igazolására felhívni amennyiben a fogyasztó az életkorát nem igazolja, vagy bebizonyosodik, hogy a fogyasztó fiatalkorú, részére semmilyen termék nem értékesíthető, és azonnal fel kell szólítani őt arra, hogy a dohánytermék értékesítési helyét hagyja el ha a felszólított fogyasztó a felhívás ellenére nem hagyja el a dohánytermék értékesítésének helyét, a dohánytermék- kiskereskedő a rendőrhatóság intézkedését kérheti

A Nemzeti Dohányboltokkal kapcsolatos gazdasági reklámtevékenység bármilyen, a nemzeti dohányboltban közzétett dohányterméket népszerűsítő reklám jogsértőnek minősül, függetlenül annak tartalmától vagy méretétől önmagában a nemzeti dohánybolt reklámozása nem tilos ugyanakkor a reklámok dohánytermék nevét, képét (fotóját, látványát) sem csomagolva, sem anélkül nem tartalmazhatják, illetve nem utalhatnak dohányzásra Dohánybolt reklámjának közzététele: szabadtéri reklámhordozón (közzétevő cégneve/neve + székhelye/lakhelye) weblap (vállalkozás dohánytermékek értékesítésével is foglakozik) szórólap vagy plakát hirdetés

A dohányboltban forgalmazható termékek árainak feltüntetése és felszámítása Árak feltüntetésének módja írásban (a terméken, a termékhez rögzítve, vagy közvetlenül a termék melletti kiíráson, vagy könnyen hozzáférhető árjegyzéken) forintban (a „forint” vagy „Ft” megjelölés feltüntetésével) a ténylegesen fizetendő, végső ár (bruttó) egyértelműen, tisztán olvashatóan, könnyen azonosíthatóan Főszabály: az egységárat is fel kell tüntetni, ha az nem egyezik az eladási árral a megfelelő mértékegységgel együtt, egy mértékegységnyi árura vetítve kell meghatározni: térfogat: Ft/l, Ft/ml, Ft/cl, Ft/dl, Ft/m3 tömeg : Ft/kg, Ft/g, Ft/dkg, Ft/t hosszúság: Ft/m, Ft/mm, Ft/cm felület: Ft/m2 darab: Ft/db

Dohánytermék-kiskereskedő kötelezettségei: Tájékoztatás: - valós eladási ár - valós egységár - tilos az esetleges árkedvezmény létéről, mértékéről megtévesztő tájékoztatást adni A dohánytermék kizárólag az adójegyen feltüntetett kiskereskedelmi eladási áron értékesíthető! Dohánytermék-kiskereskedő kötelezettségei: nyugta, számlaadási kötelezettség terméket a kiírt áron kell felszámítani kiválasztott termékek árának pontos összeadása

Az Alkotmánybíróság álláspontja 37/2000. (X. 31.) AB határozat Az állam nem vállalhatja át az állampolgárok felelősségét abban, hogy saját egészségüket megőrizzék…elsődlegesen annak feltételeit kell biztosítania, hogy tájékozottak legyenek, és felelős döntést hozhassanak... Emellett alapvető állami kötelesség a nemdohányzók védelme. Fokozott állami szerepvállalást követel meg … a gyermekek egészséges fejlődésének biztosítása és a káros hatások távol tartása … beavatkozása elsősorban azokon a területeken indokolt, ahol a szülői felügyeleti jog nem érvényesülhet, illetve olyan kivételes esetekben, amikor a szülő súlyosan veszélyezteti gyermeke fejlődését 23/2010. (III. 4.) AB határozat reklámtevékenységet korlátozó szabályok alkotmányossági vizsgálata véleménynyilvánítás, vállalkozás joga?

Dohánytermékek Szabályozása Nemzetközi Szinten Az Európai Unióban: FOGYASZTÓVÉDELMI SEGÍTSÉG NEMZETKÖZI ÜGYLETEKNÉL: ECC: European Consumer Centre = Európai Fogyasztói Központ. Az EU valamennyi tagállamában működnek. Együtt alkotják az Európai Fogyasztói Központok Hálózatát (ECC-NET). A Magyarországon 2006 óta létező Európai Fogyasztói Központ 2011. január 1-től a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében végzi tevékenységét.

FOGYASZTÓVÉDELMI SEGÍTSÉG ELŐNYEI Ingyenes;szakszerű;informális, egyszerű; gyors, sok esetben eredményes; valamint permegelőző hatású Felvilágosítást nyújt a fogyasztók részére az alternatív vitarendezési (békéltető testületi) eljárásokról és az egyedi fogyasztói jogviták rendezésének bírósági eljáráson kívüli egyéb lehetőségeiről Amikor a fogyasztó a lakóhelye szerinti tagállamtól eltérő tagállamban letelepedett, eltérő honosságú vállalkozással köt valamilyen szerződést, határon átnyúló ügyletnek, határon átnyúló vásárlásnak nevezzük

(1) Ezen irányelv alkalmazásában a dohánygyártmány: 2) A Tanács 2011/64/EU irányelve ( 2011. június 21. ) a dohánygyártmányokra alkalmazott jövedéki adó szerkezetéről és adókulcsáról 2. cikk (1) Ezen irányelv alkalmazásában a dohánygyártmány: a) cigaretták; b) szivarok és szivarkák; c) fogyasztási dohány: i. cigaretták sodrására szánt finomra vágott dohány; ii. egyéb fogyasztási dohány.

A fogyasztási dohány: a) vágott vagy másképpen feldarabolt, tömbökbe csavart vagy préselt dohány, amely további ipari feldolgozás nélkül dohányzásra alkalmas;

b) E cikk alkalmazásában dohánytörmeléknek kell tekinteni a dohány feldolgozása és a dohánytermékek előállítása során keletkező dohánylevél- maradványokat és melléktermékeket.

Dohányzás-ellenőrzési Keretegyezmény 3) Európai Parlament a dohánytermékekről szóló irányelve  Dohányzás-ellenőrzési Keretegyezmény Dohányzás megelőzésére irányuló kampányok  Idősebb fogyasztók által használt dohánytermékek számára bizonyos, az összetevőkre vonatkozó követelmények alóli mentesség  El kell kerülni az olyan intézkedéseket, amelyek indokolatlan különbségeket tesznek az ízesített cigaretták (pl. mentolos cigaretta, szegfűszeggel ízesített cigaretta [kretek]) között. 

fiatalok körében előforduló dohányzás arányának visszaszorítása tekintetében a fiatal fogyasztók és kiskorúak ezen, cigarettát utánzó termékek használatára irányuló szokásainak kialakulását elkerülni

4) Dohánytermékek Reklámozása fogyasztására ösztönző reklámot nem tartalmazhat a csomagolási egység és bármely gyűjtőcsomag címkézése, valamint maga a dohánytermék és/vagy annak márkaneve Európai Parlament és a Tanács 2003/33/EK irányelve: Reklámozására és a kapcsolódó szponzorálásra vonatkozó szabályokat meghatározott esetekben közelíteni kell egymáshoz. Az ingyenes terjesztést tiltani kell. Közösségi jog szankcionálási rendszere

televíziós műsorokat nem szponzorálhatnak olyan vállalkozások, amelyek fő tevékenysége a cigaretta és egyéb dohánytermék ek gyártása vagy eladása,

5) Egészségügyi Világszervezet (WHO) EVSZ Dohányzás-ellenőrzési Keretegyezmény 2013-ban a Dohányzásmentes Világnap témája: dohánytermékekkel kapcsolatos reklámozás, promóció es szponzorálás tiltása