A helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek 2006. október 1. napjára kitűzött választása polgármester-jelöltek programismertetői, jegyzői helyzetfeltárás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az önkormányzatok feladata a közfoglalkoztatási programban
Advertisements

A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Mezei Cecília tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP
GRAFFITI Brassai Orsolya június 2. …így is lehet!?
Egészségfejlesztésének lehetséges irányvonalai
1 Vállalkozónők lehetőségei a civil szférában Előadó: Elekes Zsuzsa Civil Szervezetek Regionális Szövetség, elnök.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Koncepció és a Területfejlesztési Stratégiai Program megújítása Szolnok, február 2. Jász-Nagykun-Szolnok.
Regionális fejlesztések és szerkezetátalakulás a mezőgazdaságban
Egy kis település lehetőségei a környezet- tudatossá válás útján napjainkban Pirtyák Zsolt Lajoskomárom polgármestere.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A gazdaságfejlesztés jelentősége a települések és a térségek megélhetése és életben maradása szempontjából Az önkormányzatok működési és beruházási költség.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
Győr város szociális ellátórendszerének működtetése az önkormányzati, civil és egyházi szolgáltatók közreműködésével. Páternoszter Piroska főosztályvezető.
„Nyitott kapu” a rendszeres testmozgásért és kapcsolódó egészségfejlesztési programok Vámospércsen Ménes Andrea polgármester.
Budaörs Kistérség Többcélú Társulása Bemutatkozik: HERCEGHALOM Január 26.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Sásdi Többcélú Kistérségi Társulás SÁSD, június 28.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
Közigazgatási alapismeretek
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Közigazgatási technológia
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Önkormányzatok turisztikai feladatai
Új kihívások a katasztrófavédelemben
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
Európai Uniós Támogatás EU URBAN Program: EU célzott programja Lokális városfejlesztés között Célja: Gazdasági - társadalmi regeneráció Fejlődés.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
es RAT tervezés koncepciója Gila Gyöngyi Tervezési igazgató-helyettes.
A Dél-alföldi Régió évi Területfejlesztési Operatív Programja Regionális Akcióterv Kecskeméti Klára tervezési projektmenedzser június.
A foglalkoztatási paktumok célja Megismerni a térség foglalkoztatási helyzetét Összehangolni a térség gazdasági és humánerőforrás fejlesztési tevékenységeit.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Fenntartható önkormányzatok Az Országgyűlés Fenntartható fejlődés Bizottsága ülése Budapest Június 5. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök 1.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
A muzeális intézményrendszer átalakítása
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Pályázati lehetőségek önkormányzatok számára.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Az M&E Csoport Tagja MEGAKOM Stratégiai Tanácsadó Iroda MEGAKOM Development Consultants A Polgári kistérség fejlesztési.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata.
Településképvédelem2017.
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
„Út a munkához” program tapasztalatai
TOGETHER WITHOUT BORDERS ÎMPREUNĂ FĂRĂ FRONTIERE EGYÜTT HATÁROK NÉLKÜL
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
Főutca program PILISVÖRÖSVÁRON
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata
Előadás másolata:

A helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek október 1. napjára kitűzött választása polgármester-jelöltek programismertetői, jegyzői helyzetfeltárás szeptember 25.

Tisztelettel köszöntöm önöket!  Tartalom: 1. Önkormányzat gazdálkodási helyzete ( év) 2. Önkormányzati feladatellátás helyzete 3. Jövő feladatai 4. Települési helyzetértékelés és kitörési pontok

Önkormányzat gazdálkodási helyzete ( év) 1. A 2003, évi költségvetési beszámolóra alapozott mérlegelemzés alapján. Forrás: Molnár István belső ellenőr 2. A befektetett eszközök aránya az összes eszközön belül változatlan, nem történt vagyonfelélés. 3. Az önkormányzat likviditása jó, a pénzzé tehető eszköz állománya elegendő.

1. Működési kiadásait 13 napig tudta fedezni mindenféle bevétel nélkül. 2. Átmeneti likviditási gondok jelentkeztek. 3. Tőkeerős, stabil, kiegyensúlyozott gazdálkodás jellemző. 4. Fizetőképessége szerény, számlák sorba állítása előfordult. 5. Vagyoni és pénzügyi helyzete stabil, likviditása kiválóan megfelelt.

Önkormányzati feladatellátás helyzete 1. Települési önkormányzat feladatai (Ötv. 8. § (1) bek. alapján:

1. Településfejlesztés- és rendezés, épített és természeti környezet védelme, lakásgazdálkodás, vízrendezés, és a csapadékvíz elvezetés, csatornázás, köztemető fenntartása, helyi közutak és közterületek fenntartása, helyi tömegközlekedés, köztisztaság, településtisztaság biztosítása, gondoskodás a helyi tűzvédelemről, közbiztonság helyi feladatairól.

3. Közreműködés a helyi energiaszolgáltatásban, a foglalkoztatás megoldásában, az óvodáról, az alapfokú nevelésről, oktatásról, az egészségügyi, a szociális ellátásról, a gyermek és ifjúsági feladatokról való gondoskodás, közösségi tér biztosítása, közművelődési, tudományos, művészeti tevékenység, sport támogatása, nemzeti és etnikai kisebbségek jogai érvényesítésének biztosítása, az egészséges életmód közösségi feltételeinek elősegítése.

 Az említett feladatokban a települési önkormányzat maga határozza meg- a lakosság igényei alapján, anyagi lehetőségeitől függően-, mely feladatokat, milyen mértékben és módon lát el.  Kötelező feladatai: Gondoskodni az egészséges ivóvízellátásról, óvodai nevelésről, általános iskolai oktatásról és nevelésről, egészségügyi és szociális alapellátásról, közvilágításról, a helyi közutak és köztemető fenntartásáról. Biztosítani köteles a nemzeti és etnikai kisebbségek jogainak érvényesülését.

 Feladatellátás jelenkori helyzete 1. Településfejlesztés- és rendezés: Településfejlesztési koncepció, rendezési és szabályozási terv készül. Várhatóan májusában kerül jóváhagyásra. 2. Épített és természeti környezet védelme: Helyi védelemben a kápolna részesül, természeti környezet védelem eszközei elégtelenek.

3. Vízrendezés, és csapadékvíz elvezetés: Belvízszabályozás igen nagy terhet ró az önkormányzatra. Csapadékvíz- elvezetés rendszertelen, kiépítetlen.

4. Lakásgazdálkodás: Önkormányzati lakásállomány bővítése indokolt, meglévők állapotromlása egyre fokozódó terhet ró az önkormányzatra. 5. Csatornázás: Intézményesült, kezdeti működési zavarokkal. 6. Köztemető fenntartása: Hatékonyság javító intézkedések kudarcai. Intézményesülés hiánya.

7. Helyi közutak és közterületek fenntartása: Elégtelen mértékű, minőségű, parkállomány áll rendelkezésre. Nem intézményesült feladatellátás. 7. Helyi közutak és közterületek fenntartása: Elégtelen mértékű, minőségű, parkállomány áll rendelkezésre. Nem intézményesült feladatellátás. 8. Helyi tömegközlekedés: Buszközlekedés menetrendje egyeztetés eredménye. Vasúti személyforgalom helyzete és jövője nem megnyugtató.

9. Köztisztaság, településtisztaság biztosítása: Szeméttelep rekultivációs tervei készülnek. Bekerítése megoldatlan. Szennyvíz elhelyezés történik. Állampolgári szemléletváltásra lenne szükség az illegális hulladék-lerakóhelyek felszámolása érdekében. Holt-Tisza, kertek kommunális szennyvízzel szennyezése. 10. Gondoskodás a helyi tűzvédelemről, közbiztonság helyi feladatairól: Jó együttműködés a polgárőr egyesülettel, rendőrséggel, tűzoltósággal, katasztrófavédelemmel. Kevés önkormányzati támogatásban részesülnek.

11. Egészséges ivóvízellátás: Dél-Alföldi Ívóvíz-minőségjavító Konzorcium tagja, várhatóan 2012-ben oldódik meg a probléma (Uniós forrás) 12. Óvodai nevelés: Elavult intézményi infrastruktúra, fejlesztési program hiánya, kevés gyermeklétszám. 13. Általános iskolai oktatás és nevelés: Elavult intézményi infrastruktúra, igen kevés gyermeklétszám. Alacsony kihasználtság. Fejlesztési program indult.

14. Egészségügyi alapellátás: Humánerőforrás hiány, elavult intézményi infrastruktúra. 15. Szociális alapellátás: Elavult intézményi infrastruktúra. Nagymérvű kihasználtság, fokozódó igények. Fejlesztési program hiánya.  16. Közvilágítás: Magas bekerülési költség, akadozó karbantartás, fejlesztési program hiánya.

Önként vállalt feladatok: 1. Vállalkozási tevékenység  Halászat, horgászat;  Szennyvízszállítás;  Időszaki lap-kiadás (előkészületben) 2. Szociális ellátási formák

Önként vállalt feladatok ellátása 1. Halászat, horgászat: Intézményesülés hiánya, valódi vagyongazdálkodás hiánya, vállalkozás orientáltság hiánya. 2. Szociális ellátási formák: Elavult intézményi infrastruktúra. Nagymérvű kihasználtság, fokozódó igények. Fejlesztési program hiánya.

Jövő feladatai  Említett hiányosságok felszámolása;  Tervszerű, átgondolt, koncepciókba illesztett fejlesztés;  Bizottsági feladatellátás hatékonyabbá tétele, több civil szakember bevonása a döntésekbe;  Intézményrendszer átgondolása;  Önkormányzati marketing és kommunikáció fejlesztése.

Települési helyzetértékelés és kitörési pontok 1. Helyi társadalmi problémák  Demográfia, szociális krízis, 2. Helyi gazdasági problémák  Helyi vállalkozások kis tőkeereje  Helyi K+F vállalkozások kis száma  Helyi önkormányzat szűkülő mozgástere 3. Településfejlődési problémák  Környezeti állapot leromlása  Helyi attrakciók (programok) hiánya  Településkép kevertsége  Fejlődési terek szűkössége (sziget, Körtvélyes sor, háromszög, élő-Tiszapart.)

1. Helyi társadalmi problémák  Munkaképes korú népesség aránya a legalacsonyabb.  0-14 éves állandó népesség aránya a legkisebb.  60 év feletti állandó népesség aránya a legmagasabb.  Élveszületések száma a legkisebb.  Öregedési mutató a legmagasabb.  Halálozások száma a legmagasabb.

Kitörési pontok 1. Demográfiai helyzet javítása érdekében:  bérlakás program indítása;  településrészek revitalizációja;  lakópark- park- ökológiai folyosórendszer tervezése, kiépítésének megindítása;  településmarketing javítása;  városközponti elérhetőség javítása;

2. Szociális krízis megoldása érdekében:  önkormányzati szociális intézmény fejlesztése, bővítése, házi segítségnyújtás eszközrendszerének bővítése;  egyházi, civil karitatív csoportok, egyesületek helyi együttműködési hálózatának kialakítása;  munkaügyi központ- mentori szolgálat – önkormányzat együttműködésének elmélyítése;

SWOT-analízis  A település vezetése a belső és külső körülmények együttes figyelembevételével határozhatja meg a fejlődés érdekét szolgáló tennivalókat.  A belső erősségekre alapozva, a külső lehetőségeket kihasználva offenzív stratégiát lehet megfogalmazni. Ez egy optimista, progresszív fejlesztési alternatíva, mely során nő a település gazdaságának súlya a kistérségen belül, fokozódik a gazdaság versenyképessége, jelentősen javul a lakosság életminősége.

 Az erős elemeket és a külső veszélyeket mérlegelve diverzifikált stratégiát kell kialakítani. Ennél a stratégiánál egy egyensúlyi fejlesztést igyekszünk megvalósítani, ez azonban a versenyképesség javítására kevésbé alkalmas.

 Ha a gyengeségeket kiküszöbölendően élni szeretnénk a külső környezetből fakadó előnyökkel, akkor váltás orientált stratégiát kell kidolgozni. Ez a stratégia egy újszerű fejlesztési irányt képvisel, mely az előzőnél kevesebb forrással próbál új növekedési pályákat felvázolni, fokozni a település versenyképességét.

 Amennyiben a gyengeségeinket, problémáinkat külső tényezők tovább fokozzák, akkor defenzív stratégiában kell gondolkodnunk. Ez a jelenlegi vonzerők megőrzését célzó stratégia egy tradicionális fejlesztést jelent, mely elsősorban mezőgazdaság dominanciájának megőrzésére alkalmazható. Hosszú távon azonban a település versenyképességének csökkenését vonja maga után, ezáltal áttételesen a lakosság életminősége romolhat.

Erősségek  Természeti környezet  Városok közelsége  Tiszai kikötő Gyengeségek  Tőkeerős vállalkozások  Fizetőképes vásárlőerő  Infrastruktúra  Együttműködés  Marketing Lehetőségek  M44-es félautópálya  Tisza, mint nemzetközi viziút  Rekreációs funkciók Veszélyek  Marginalizálódott társadalmi rétegek  Együttműködés hiánya  Tőkehiány  Szlömösödés