Videojátékok bevezetés Fekete Zsombor Elektronikus Játékkultúra Magyar Egyesülete
Amiről beszélnek…
Két jellemző eset Manhunt ügy – médiafiaskó egy botrányjáték körül GTA: San Andreas – Morális pánik, politika, biznisz
Sztereotípiák a videojátékokat nem lehet a szólásszabadság jogával védeni, mivel se nem tartoznak a művészetek, sem pedig a média területéhez, ezek a játékok szimulációk, amelyek nem sokban különböznek az Egyesült Államok hadseregének kiképzésére használt szoftverektől, amelyekkel a háborúra készítik fel a katonákat
Sztereotípiák Játékfüggőség Erőszak és pornográfia Elidegenedés Fejlesztő hatás
És amiről nem..
Ki ismeri ezeket a fiúkat?
Mennyit fizetnének ezért a szigetért?
Mennyi időt töltene ezzel a játékkal?
Játéktudomány
Megoldási kísérlet A játék definíciója Funkcionális játékkategóriák Jelenlegi trendek
Mi a játék? Huizinga A játék szabad cselekvés vagy foglalkozás amely bizonyos önkéntesen, előre meghatározott időben és térben, szabadon választott, de föltétlen kötelező szabályok szerint folyik le: célja önmagában van, bizonyos feszültség és öröm érzése, továbbá a "közönséges élet"-től való "különbözőség" tudata kíséri.
Mi a játék? Roger Caillois: Les Jeux et les Hommes 1967 Kompetencia játék (agon) Kockajáték (alea) Utánzás (mimicry) Örvényjáték (ilinx)
Mi a játék? Chris Crawford és Mark J. P. Wolf: A hagyományos filmes kultúra szembeállítása a játékokkal Ikonográfia helyett játékmechanika!
Mi a játék? Funkcionalista videojáték-modell Minden kornak megvan a releváns kategóriarendszere A játékok generációváltásokon mentek át, melyek során egybeolvadtak, illetve különváltak csoportjaik!
I. szakasz 90-es évekig játékmechanika Magas absztrakciós fok Az ikonográfia marketing eszköz Egyedi ötletek Pl: verekedős, lövöldözős, labirintus, kaland, szerep, gyűjtögetős, sport
II. szakasz 90-es évektől ikonográfia, ergonómia A film és játékkultúra összefonódásai Fejlődés a grafikai megjelenítés terén Új hardverelemek, és szoftvereljárások Pl: sci-fi, horror, kaland, akció Pl: FPS, RTS, TBS
III. szakasz 2000-től funkcionalista játékkategóriák A játék-használat elterjedése Média-konvergencia Internetes technológiák Interaktív történetek, Cybersportok, Casual-gaming, MMORPG, Valóság-szimulációk, Retorikai-, reklám-, és viccjátékok, stb.
Jelenlegi trendek Cybersportok MMORPG-k Casual Gaming Új játékplatformok Gyerekjátékok Fizikai játékok ARG
Cybersportok
Cybersportok Magyarországon több tízezres scene A Távol-Keleten és a Skandináv államokban különösen népszerű Gazdaságilag releváns – Klán-menedzsment szakirány indul
MMORPG
MMORPG Meghatározó a Távol-Keleten Magas befolyás a mindennapokra Gazdasági szempontból meghatározó a digitális kultúrában
Casual Gaming
Casual Gaming A legnépszerűbb játékforma Nemi kiegyensúlyozottság Kommunikációs programokhoz kötődik Reklám, és aktivista-eszközök
Új játékplatformok
Új játékplatformok Megnövekedett grafikus teljesítmény Új kommunikációs lehetőségek Integrált szórakoztató funkciók Kritika a videojáték-fejlesztők oldaláról
Gyerekjátékok
Fizikai Játékok
Alternative / Mixed Reality Gaming
Mi a jelen? Cybersport rendezvények
Mi a jelen? Casual Gaming mindenhol
Mi a jelen? Fejlődő MMORPG kultúra… … de hova?
Fekete Zsombor levelup@levelup.hu Köszönöm a figyelmet! Fekete Zsombor levelup@levelup.hu
Ki ismeri ezeket a játékokat? Space Travel Ken Thompson és Dennis Ritchie 1969
Ki ismeri ezeket a játékokat? Dungeon Roy Trubshaw and Richard Bartle 1978
Ki ismeri ezeket a játékokat? Snipes Drew Major, Kyle Powell, and Dale Neibaur 1983