Szegedi Tudományegyetem Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék
Esettanulmány a sportolói kép alakulásáról és alakításáról
Sport társadalom HŐSÖK Jelképtermelés, befogadás szakrális hagyomány feloldódása. Paradoxon: sportoló,mint imázsformáló és imázsforma. David Beckham: ikon, szimbolikus, kitűntetett terek sztárja ellentmondások – metroszexualitás, tabloidizáció, újmédia.
Rajongók és sportolók viszonyának és a test reprezentációs módjainak átalakulása.
Életstílus vs. professzió, reklám vs. profi sportoló Elfogadás és tagadás problémája, ami Beckhamnél – mint metroszexuális ideálnál – még hangsúlyosabb.
Valóságok problémája. Virtuális realitás – reális virtualitás. (Frank Hartmann) A sport is médiaeseménnyé vált technikai hozzáférés vált elsődlegessé médiavalóság prioritása. Több tudományban is probléma – pl. művészettörténet. Söke Dinkla: a valóságot elképzeléseink alapján írjuk le. DE Amit látunk, az szimuláció Gonzalo Frasca: hagyományos médiumok reprezentációsak és nem szimulációsak: meg tudják mutatni a vizuális képeket és a narratívát.
Elkerülhetetlen volt az identitás megváltozása. Ókori görögök: test és a lélek kultusza=kalokagathia Ma: „nemétől megfosztott férfi” – külsőségek dominálása elnőiesedett jegyek ágyék felerősítése – FÉRFIASSÁG! Metroszexualitás – 1994 Mark Simpson „Here come the mirror man” 2000 után Eu-ban a 35 év alatti férfiak 40%-a metroszexuális Hedonizmus, önimádat, válasz a macsókorszakra és a nők „szingliségére”. 2003 a metroszexuálisok éve.
Walter Benjamin – auravesztés tömegessé válás, kiszakadás az eredeti kontextusból.
Baudrillard: tükör-inverzió az ember elveszti referenciáját, tárgyiasul. Belting: a tükörben nem magunkat látjuk, csak a testünkről egy képet. Sontag: a fotó kerül a valóság helyébe. Barthes: valóságosnak feltűntetett dolgok ideológiai szemfényvesztés= Mítosz. Pankráció: nem sport, hanem látványosság ma már a labdarúgás is!
Szemiotika – Hjelmslev: konnotáció-denotáció – jelentés társítása a jelhez Beckham átalakítja a viszonyt!
Beckham mint jel, és mint médium. Meghatározza és kiterjeszti saját (potenciális) jelentését és reprezentálja azt. Halmaz: színészek, énekesek, sportolók posztmodern hősök Sportoló értelmezése: sportteljesítmény+reklám!
2002-ben Beckham a metroszexuális férfi legjobb példája Nem újdonság az új férfiideál: ‘80-as évek – Amerikai pszicho – Patrick Bateman. Külsőségek dominálása, de már nem az ősi férfikép dominál. Elnőiesedett férfiak, férfiasságától megfosztva erős női szerep a háttérben!
Sok ellentmondás, de mégis minták Tabloidizáció nézők vágya a „tiltott gyümölcs után” leskelődés. Beckham: hajviselet 13 év 21 stílus (2009)
Financiális értékek elsődlegessége sportoló tárgyiasulása sport – sok ÚJ lehetőség! Sportolók, mint „öltöztetőbabák” vágyott, saját énképpel öltöztetjük fel médium, képernyő, amit a világ (mi) tölt meg tartalommal. Nem elég egy módszer, egy tudományág Beckham alakján át értelmezhetővé vált az új identitásképzés, értelmezés, azonosulás, és a sportolóból lett ikon. De a kapu nyitva marad: KI AZ IGAZI DAVID BECKHAM?