A szabad akaratról I. V. Rész

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Antropológia VIII. A lélek.
Advertisements

Hogyan tanuljunk? ….és egyáltalán miért?
Ezt szavazták meg az év legjobb jének Ha úgy gondolod, hogy boldogtalan vagy, nézd meg őket!
Ezért senki se kérkedjék az emberekkel. Hisz minden a tietek: Pál, Apolló, Kéfás, a világ, az élet, a halál, a jelenvalók, az eljövendők: minden a tietek.
A nap kezdete Urunk, akit jobban elrejt ez a világ, mint a sírbolt, Te, akit bűneink keresztre feszítenek, Te, akit eltemettünk szívünkben - feszítsd fel.
Advent 4. vasárnapja Advent két szálon fut: várakozunk a Messiás születésének a minden évben való megünneplésére, és próbálunk felkészülni a lelkünkben.
és a legkevésbé teljes az
A SIKERES ÉLET TITKA.
Megszentelődés Péter levelei alapján Ifi óra - Békés
Seelsorgeinstitut an der Kirchlichen Hochschule Bethel Debreceni Református Hittudományi Egyetem © Dr. G. Hézser A szenvedésről - a pasztorálpszichológia.
Mikor még semmi nem létezett..
„Férfinak és nőnek teremtette”
Isten?.
ÉLETBÖLCSESSÉGEK Picasso illusztrációkkal.
Szent Teréz rózsakertje
Isten misztériumának előzetes kérdése
Az életedet TE írod.
CITROM ÉS CUKOR Ezt kellene mindenkinek a fürdőszobában a tükrére írni, hogy minden nap szem előtt legyen és elolvashassa.
A locke-i azonosságkoncepció értelmezésének problémái Szívós Eszter.
Bekő Éva Eötvös Loránd Tudományegyetem Elérhetőségem:
Bibliatábor nyár Püspökladány.
Mikortól meddig; Voltam, Vagyok, Leszek?. ÉSZREVÉTLENÜL JELEN VOLTAM AZ ŐSEIMBEN MINDEN EMBERNEK VAN, VOLT, VAGY LESZ ANYJA. IGAZ EZ AZ ÁLLÍTÁS? TEGYÜK.
Miért ünnepeljük még ma is a reformációt?
PÁL LEVELE A RÓMAIAKHOZ ig Az okos istentisztelet.
1. Kedvelte őket az egész nép ApCsel. 1:42-47 (47/a) „… és kedvelte őket az egész nép.” χαρις (khárisz):- kegyelem (mint örömteli jutalom),
A három agy elmélet Biblikus értelmezése
Az Élet Igéje október „Állhatatossággal fogjátok megmenteni lelketeket.” (Lk 21,19)
HELTAI JENŐ: SZABADSÁG.
Nemzeti konfliktus és egyetemesség Öllös László Intézményi logó.
„Minden gondotokat Ő Reá vessétek, mert néki gondja van reátok. ” (I
Boldog 2014-et !.
JÓ REGGELT ! Megköszönöm jó Atyám, hogy az elmúlt éjszakán megőriztél engemet és új napot kezdhetek.
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
Folyamodjatok az Úrhoz,
Folyamodjatok az Úrhoz,
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
A boldogság is kegyelemből fakad
Michal Snunit A lélekmadár
Az Élet Igéje július.
A nyár számomra tömény esszenciáját jelentette mindannak, amit a múltban szerettem, és ami hiányzott belőle.:)
Készítette: Jon A. Palmer
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Miért nem valóságos az idő?
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Antropológia VI A szabad akarat II.. Kierkegaard Az emberek valóban ostobák. Azokkal a szabadságokkal, amelyek valóban az övék, nem élnek, hanem olyanokat.
Nehéz kérdések sorozat, Kaposvár, 2011., Jóföldi Endre.
A gyermeki tisztaság és szeretet, minden aljasságtól mentes
A BHAGAVAD GITA EGYSZERŰEN.
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében.
Törköly Rózsa: Csonkig kell égni
Leonardo a Szabadság Teológiájának egyik megújítója.
Az Élet Igéje augusztus.
Foucauld atya imája.
2013. október Az Élet Igéje „Ne tartozzatok senkinek semmivel, csak kölcsönös szeretettel, mert aki felebarátját szereti, teljesíti a törvényt.” (Róm.
„Szüntelenül imádkozzatok!” (1 Tessz 5,17) Az idén egy népes ökumenikus csoport választotta ki az igét az Egyesült Államokban, Szent Pálnak a tesszalonikai.
Meg tudod különböztetni a színeket?! OK, Akkor nézd meg ezt a képet...
Valószínűleg nem jön elhinni, de 100%-ig igaz.
Főpapi kenet Heidelbergi KT 31..
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Az első csoda: Kánai Menyegző
A matematika drámája – A két Bolyai
Milyen a Szellemi életünk?.  Erre megkérdezték: „És te milyen jelt mutatsz, hogy miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel? Atyáink a mannát ették.
Hiszem és vallom Az Apostoli Hitvallás
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
FOUCAULD ATYA IMÁJA.
A mennyei világ lelki áldásai 1. rész
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A teremtő és gondviselő Atya
3. parancsolat Ne mondd ki hiába Istenednek, az Úrnak a nevét, mert nem hagyja az Úr büntetés nélkül azt, aki hiába mondja ki a nevét! (2Móz 20,7)
Előadás másolata:

A szabad akaratról I. V. Rész Az ember filozófiája A szabad akaratról I. V. Rész

Kant …a személyünkben fellelhető emberiséget szentnek kell tartanunk, hiszen az ember az erkölcsi törvény alanya, márpedig ez a törvény szent, s bármit csak miatta és vele összhangban nevezhetünk egyáltalán szentnek. Mert ez az erkölcsi törvény az ember akaratának mint szabad akaratnak az autonómiáján nyugszik, s ennek az akaratnak a maga általános törvényei szerint szükségszerűen képesnek kell lennie arra, hogy összhangban legyen azzal a törvénnyel, amelynek egyszersmind engedelmességgel tartozik.

Kant Mindebből immár magától következik, hogy a célok rendjében az ember öncél, azaz senki (még maga Isten) sem használhatja fel pusztán eszközként, anélkül, hogy egyszersmind cél is ne lenne…

A szabad akarat Szabadság a „világban”: Don Giovanni Szabadság a pszichológiában: nerurózis, komplexus Szabadság a metafizikában: az értelem és akarat elsősége az ösztönök felett Szabadság a vallásban: az emberi lét helyének megértése (bölcsesség) „Legyen meg a Te akaratod”

Bölcsesség Létezik, ó szerzetesek, az, ami nem született, nem keletkezett és nem teremtetetett, nem formáltatott… ha nem létezne, nem volna cél, -létezik tehát az útnak célja van. Az emberi szabadság értelmezhetetlen a „keretek nélkül” Az isteni szabadság az „infinita in actu”

Argomentum ad hominem A rab a bűncselekményt a „társadalom kényszere miatt” követte el. Az, hogy jó magaviselete miatt korábban szabadulhatott, a „saját érdeme” volt. Vagyis egyszer van, másszor nincs szabadság?

A szabadság filozófiai meghatározása Szabadság valamitől Szabadság valamire A szabadság: immanens, lelki (értelmi és akarati), céltól függő, reflexív cselekedet A szabadság alanya a személy, az „egész ember”

Az értelem és akarat

A szabad döntés lépései Érzékelés (elhatározás) ösztönös Értékelés (akarat és értelem) reflektált célracionális Választás (végrehajtás, akarat) ténnyé tevő céltudatos

A döntések alapjai Habitus (tapasztalatok, szorgalom, hasznosság) Természetes törvények Szerzett törvények Jogi Erkölcsi Lelkiismeret

Az akarat alapjai Vágy az eredményre (boldogság) Vágy a célra Reflektált Ösztönös Vágy a célra Hosszútávú Rövidtávú

Célok Végső cél (perfecta beatitudo) Akaró akarat örök Személyes cél, konkrét cél (Buber) Ugrás (Kierkegaard) Köztes célok (hétköznapi döntések) Bizonytalanság (lelkiismeret) Tudatlanság, gyengeség Megtérés

A szabadság veszélye Helytelen cél választás esetén rabszolgaság A jó cél választása esetén: „ima és áldozat” A véges és a végtelen metszéspontja Hamis szabadság: szorongás, félelem Bérrabszoga (szegény) Pénzrabszolga (gazdag)

A helytelen választás Az ember nem tudja a helyét a világban Nem érzi szabadságának lényegét Nem tudja, hogy Isten szabadsága különbözik az övétől, az ember nem lehet Isten Az ember nem akar gondolkodni és akarni Az ember nem érti a „létet”

A helytelen választás ellen Példamutatás

Az ember szabadsága függ: A célválasztástól (psziché) A transzcendens felismerésétől (egzisztencia) A lét törvényeitől (fizika, metafizika) Ebben a kontextusban kell a lehető legjobb világot megalkotni

Az ember Az értelem két képet fest a falra. Az egyiken történik a mindenség. A csillagok örvényéből kiemelkedik a kicsinyke föld, abból a kicsinyke ember. A képsor alatt ez áll: Egy és Minden A másik falon történik a lélek. Nőalak szövi minden teremtmény életét. Minden egyetlen szál szövedéke: érzetek és képzetek. A képsor alatt ez áll: Egy és Minden Ezentúl, ha az ember idegenségében eliszonyodik megpillant egy képet. Ott azt látja, az Én a világban benne van, valójában nincs is Én, így a világ vele nem tehet semmit. Megnyugszik. Vagy azt látja, hogy a világ az Én-ben van, nincs is világ. Megnyugszik. De jön egy pillanat: az eliszonyodó ember egy villanásban egyszerre látja a két képet. És mélyebb iszonyat ragadja meg őt.