Helyi termék piacra jutása a turizmus lehetőségeinek segítségével. Borsányi Gyula Vezekény,
Mai előadásomban foglalkozom: - a helyi turizmus adta lehetőségekkel; - a helyi termék piacra juttatásának lehetőségeivel; - a közös megvalósítási formákkal; - bemutaok Önöknek néhány jó példát és reklámanyagot, egy kisfilmet és egy brozsúrát a témával kapcsolatban. Partnerséget építünk
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Ahoz, hogy helyi turizmusról és egyáltalán a turizmus lehetőségeiről beszélhessünk, olyan feltételeket kell teremtenük, amelyek vonzóvá teszik településünket, régiónkat az egyéni, családi és csoportos turizmus számára. Eleve előnyt élveznek azok a települések és régiók, amelyek a turizmus szempontjából atraktív természeti környezettel, történelmi fejlődésük során felhalmozódott értékekkel ( csaták színhelyei, várak, kastélyok, parkok, emlékművek, szoborparkok, stb.) rendelkeznek. Partnerséget építünk
Nagyon fontos a turizmushoz kapcsolódó mindennemű infrastruktúra, amit az elmúlt évben, mindenkinek, aki ezekkel a feladatokkal szeretne megbirkóni, illett már kiépítenie, biztosítania. Amennyiben ez még nem valósult meg, akkor sajnos a turista csak nagy erőfeszítések árán jön el hozzánk és nem is biztos, hogy vissza akar majd térni. (Pl.: Cserkeszőllő) Partnerséget építünk
Az infrastruktúra alatt nem csupán a víz, gáz, villany és csatornahállózatot kell érteni, hanem rendelkezni kell olyan szolgáltatói bázissal is, ami a turista mindennemű igényét ki tudja elégíteni, vagy legalább igyekszik ennek a kritériumnak a legmesszemenőbben megfelelni az adott lehetőségek keretein belül. Vagyis rendelkeznie kell szállás- és étteremkapacitással, szórakozóhelyek sokszínűségével, az aktív szabadidős programok megvalósítását szolgáló infrastruktúrával, Partnerséget építünk
olyan szolgáltatói körrel, amely szolgáltatók a régió, a hely szellemiségét próbálják átadni a turistáknak, saját termékeikkel látják el a turizmus adta felvevőpiacot, látnak el helyi temékboltokat, a vendéglátó egységeket, szerveznek kiállítóvásárokat, gasztronómiai rendezvényeket, stb. (Persze van egy rétege a turistáknak, akik igénylik, hogy maximum 1 km-es körzetben legalább egy Tesco is legyen. ) Partnerséget építünk
És így már el is jutottunk a helyi temékek fontosságához, azok piaci lehetőségeihez, amit csakis úgy lehet rendszeres bevételi forrássá formálni a termelő, gazdálkodó és helyi termék előállító ( kézműves, fazekas, iparművész, kosárfonó, bőrdíszműves, stb) számára, ha ezek az emberek egy olyan közösséget alkotnak, mint pl. az Önöké, és termelésüket, szolgáltatásaikat koordinálva a turizmussal összefogva próbálnak a településükre, régiójukba turistákat csalogatni, ezzel munkahelyeket teremteni és biztosítani a fenntartható fejlődését a régiónak. Partnerséget építünk
Ha megengedik, akkor most néhány (jó és rossz) példával szeretném Önöket megismertetni, amelyekkel mi is próbáljuk fellendíteni régiónk turizmusát, figyelembe véve a helyi adottságainkat, a Leader adta lehetőségek keretein belül megvalósított fejlesztéseinket, és hogy milyen további megvalósítási lehetőségeket keresve próbálkozunk ezzel a problémakörrel megbirkózni. Partnerséget építünk
Szerétnék néhány pályázati eredményt és folyamatban levő pályátot a figyelmükbe ajánlani: - Elősszor a „Kozös lisztes múltunk“ című projektről tennék említést, amelyről már szó esett itt tavaly ősszel is. Határon átnyúló projektről van szó és cseh partnerekkel valósítottuk meg. A lényege az volt, hogy felmérjük, milyen pék- és cukrászipari termékek lelhetők fel az egyes régiókban és jelennek meg, mint helyi termékek, hagyományos termékek, amelyek az adott régió múltjának a részét is képezik. Történelmi fejlődés és a helyi adottságok figyelelmbe vételével feltérképeztük és bemutattuk a mi régiónkra jellemző vizimalmokat és a cseh partnerre jellemző szélmalmokat. Partnerséget építünk