A SZÓBELI FELLÉPÉS
AZ ELŐADÁS VÁLTOZATAI Rögtönzött előadás Memorizált előadás Felolvasás Vázlat alapján megtartott előadás
3 ÓRIÁSI HIBA Ha nem vagyunk felkészültek Ha nem lelkesedünk azért amiről beszélünk Ha nem vagyunk érdekesek
AZ ELŐADÁS TERVEZÉSE Meghatározni az előadás célját fókuszát Feltérképezni a hallgatóságot, eszerint tisztázni az előadás műfaját, jellegét Szembenézni saját lehetőségeinkkel és korlátainkkal Biztosítani a megfelelő körülményeket Megfelelő grafikai eszközt választani
FELKÉSZÜLÉS Szakmai háttér Szókincs Stílusérzék Folyamatos külső kontroll Állandó gyakorlás Külső segítség igénybevétele Sose írjuk le az előadást! Béklyó
HOGYAN KÉSZÜLJÜNK A HALLGATÓSÁGBÓL Létszám és összetétel Idegenek és ismerősök aránya Témában való jártasságuk Érdeklődés hőfoka Hogyan viszonyulnak a felvetendő problémához Ellenséges vagy kétkedő beállítódás
HOGYAN FOGJUNK HOZZÁ Bemutatkozás Nyitómondatok – Bevezetés Figyelem megragadása Kérdés? Sztori? Érdekes adat, merész újszerű megállapítás Ne mentegetőzzünk, ne legyünk álszerények Téma lehatárolása
KIFEJTÉS Fő pontok, támpontok kiemelése Időbeosztás Nevek konkrét időpontok, helyszínek (személyiségi jogok) Képszerűség Az ismeretek 85%-át vizuális benyomások útján szerezzük.
FIGYELEMFELKELTŐ TÉNYEZŐK1 „Épp ezt írta fel nekem az orvos!” Az adott közösség érdeklődésének megfelelő téma felvetése „Expedíció a sötétbe” Az ismeretlen sokakat vonz. Gladiátor effektus Ki győz, versengés stimulál Harapós postás effektus Szokatlan atipikus esetek hatása
FIGYELEMFELKELTŐ TÉNYEZŐK 2. „Ki ütött előbb?” Összeütközések magukra vonják a figyelmet A kör négyszögesítése effektus Megoldandó rejtvény izgatja a hallgatóságot A legkisebb királyfi effektus Sikertörténetek Madonna effektus Híres emberek is figyelemfelkeltőek példaként
FIGYELEMFELKELTŐ TÉNYEZŐK 3. MÓRICKA EFFEKTUS A HUMOR HATÁSA Nemecsek effektus Szívre ható történetek Pompei effektus Katasztrófa, járvány, bűnözés Prométheusz effektus Haladás és újdonságok
HITELESSÉG, RENDEZETTSÉG Szemléletes alátámasztás Ábrák Statisztikai táblázatok Logikai rend legyen az előadásban Vázlat többszöri bemutatása
MIKOR VETÍTSÜNK? Bonyolult ábrák bemutatásakor Függvények, grafikonok, mátrixok folyamatábrák ismertetésekor Nyelvi nehézségek esetén Hosszú felsorolások áttekintésének elősegítésére
MIKOR NE VETÍTSÜNK? Biztonságosabbá tétel miatt Idézetek leolvasására Definíciók felolvasására A vizualitás ne uralja el az előadást Ha akadályozza az együttgondolkodást
BEFEJEZÉS Mindig legyen Ne hosszú Ösztönözze a hallgatóságot cselekvésre A mondanivaló párlata
AZ ELŐADÁS SZERKEZETE Bevezetés Tárgyalás Befejezés Hallgatóság megnyerése Az előadás célja, milyen kérdésekre keresi a választ A téma fontossága Tárgyalás Mit állítok Milyen érvek szólnak mellette Segédeszközök, ábra, példák, idézet, rajz Befejezés Milyen következtetések vonhatók le Milyen kérdések maradtak nyitva Mit kell tenni
A KRITIKÁK KEZELÉSE Tisztázni mit is akar elérni a kritikus Maradjunk nyugodtak tárgyszerűek Hagyjuk kibeszélni a kritikust Kérjünk gondolkodási szünetet Tömör szabatos válaszadás
BOMBÁK HATÁSTALANÍTÁSA Visszakérdezési módszer Zavarba ejtés, strukturálja át a kérdését, homályos vagdalkozó kritika esetén Megértő –elfogadó attitűd Ez az érv kitűnő, de gondolja csak meg….. Preventív védekezés Kitérni az előadásban lehetséges ellenérvekre Elhajlási módszer Más fontos szempont bedobásával elterelés Kinyilatkoztatásra kényszerítés Mikor fogadja el, mondja meg Nyitási módszer Ismernek e olyan érvet amellyel a kép kikerekíthető
TISZTESSÉGTELEN TAKTIKÁK1. Mondd még egyszer taktika Ne hagyja magát eltéríteni a témától Halogatási taktika Kényszerítsük állásfoglalásra Sokatmondó hallgatás Kilendíteni ebből a pozícióból Szavak kiforgatása Lendüljünk támadásba
TISZTESSÉGTELEN TAKTIKÁK 2. Partizán módszerek Visszatéríteni a vitához Tekintélyi érvelés Bányásszunk elő hasonló idézeteket Fától az erdőt taktika Megkérdezni ő tud e valami konkrét adatot Szőrszálhasogató taktika Hivatkozzunk arra, hogy mindent megvizsgáltunk és nem lehet mindenről beszélni csak a legfontosabbakról
TISZTESSÉGTELEN TAKTIKÁK 3. Vagy –vagy taktika Nem lehetne-e középutat találni Övön aluli ütések Nem akar-e érdemben is nyilatkozni a dologról hozzuk zavarba Beskatulyázás Jogos-e az általánosítás Túl öreg – túl fiatal taktika mi szól az álláspontunk ellen Idegen szavak taktikája Ne habozzunk beismerni ha nem ismerünk valamit, vagy ha hibáztunk Elbizonytalanítás Példa mindenre és mindennek az ellenkezőjére
TANÁCSOK Öltözködj a sikerért Gondozott ruházat Ne túl feltűnő ruha Hallgatóságnak öltözködj Ne vessz el a háttérben, Ne viselj semmit ami zajt okoz
TANÁCSOK Kiállás, gesztus, szemkontaktus Ne üljünk ha lehet Ne mereven álljunk Ne támaszkodjunk az asztalra Ne mozogjunk folyton Gesztikuláljunk Szemkontaktus létfontosságú Élénk mimika Arckifejezésünk alkalmazkodjon a mondottakhoz Mosolyogjunk Felszabadultság összhatás