Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az eredmények közlése: a jelentés és a tanulmány megírása

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az eredmények közlése: a jelentés és a tanulmány megírása"— Előadás másolata:

1 Az eredmények közlése: a jelentés és a tanulmány megírása
Kutatásmódszertan

2 Az írás folyamatos tevékenység
Segítség önmagunknak: Kutatási terv és ennek frissítése Összefoglalók: olvasmányokról, előadásokról, beszélgetésekről stb.: Mindig pontosan jelöljük meg a forrást …és azt, hogy melyik kutatáshoz tartozik Minden ötletünkről készítsünk feljegyzést (téma, módszer, bármi), használjunk ötletládát Emlékeztetők, kutatási napló, kutatási jegyzetek stb. Mindent dolgozunk ki vázlatosan Egyes részeit „elsüthetjük” itt-ott (sőt!), de a lényegi hozzájárulásunkat tartsuk titokban

3 Néhány tanács Az írás segít gondolkodni, letisztázni: érdemes minél hamarabb elkezdeni Teremtsük meg az írásra szánt időt (koncentráció, bemelegítés is szükséges!) Akkor írj, mikor kreatív vagy! Először a dolgozat makroszerkezetét készítsd el (fejezetcímek stb.), és ezt „töltsd ki” Mindig fejezd be az aktuális szakaszt, amin dolgozol mielőtt „letennéd a tollat”, különben elfelejted, mit akartál írni! Gyakori mentés, több file-ban! Szerezz olyanokat, akik folyamatában is hajlandóak elolvasni az írásodat. Kérdés: mennyire féltsük az ötletinket? emberismeret, reciprocitás, szerződés eseti elbírálás részekre bontás

4 A tradicionális makrostruktúra (de: mindig alkalmazkodj a követelményekhez!)
Absztrakt Bevezetés Irodalom-elemzés: elméleti és empirikus Módszertan Eredmények Konklúzió és/vagy Diszkusszió és/vagy Összefoglalás Hivatkozások Mellékletek/Függelék

5 A kutatási jelentés logikai struktúrájának megközelítései
Lineáris-analitikus: a kutatási folyamat logikájára épül Összehasonlító megközelítés Időrendi megközelítés Elméletépítő megközelítés: folyamatos kifejtés (egyszerűtől a bonyolultig) amely meggyőző bemutatást tesz lehetővé (a nehezebben emészthető munkáknál ajánlott) A magyarázat kialakítását bemutató megközelítés (a nehezen megérthető munkáknál ajánlott)

6 Az absztrakt A teljes kutatást bemutató rövid összefoglaló (tehát nem csak az érdeklődés felkeltését célozza): önmagában megáll, és mindig tartalmazza a következőket: Kérdés Minta és módszer Eredmények adekvát (a lényeget tükrözi), objektív, pontos és könnyen érthető.

7 Bevezetés Tiszta képet ad a tanulmány központi témájáról és annak értékéről, fontosságáról az olvasó számára. Teljesen kifejti a fő kutatási kérdéseket, célokat. Megfogalmazza, hogy konkrétan mivel kíván a kutatás hozzájárulni a releváns elméletekhez / empirikus irodalomhoz / szakmai ismeretekhez stb.; szükség szerint azt is, hogy mivel nem. A kutatás hátteréről is közöl általános, átfogó információkat. Bemutatja a tanulmány szerkezetét, logikáját, segít eligazodni az olvasónak.

8 Módszertan Adatszükséglet, adatgyűjtés (ha kell, akkor mintavétel és minta) A választott kutatási módszerek, technikák és a kutatás felépítése Az esetleges korlátok és egyéb (pl. etikai) problémák

9 Diszkusszió Nincs mindig ilyen fejezet (lehet csak konklúzió is, olyankor a diszkusszió és a konklúzió egy fejezetbe kerül), ez a tudományterülettől és a konkrét fórum követelményeitől függ Interpretálja az eredményeket Ezek viszonyát a kutatási kérdésekkel Milyen folyományai vannak az eredményeknek az elméletre nézve? A kutatás erősségei, gyengeségei, korlátai Demonstrálja a kutatás eredetiségét és fontosságát

10 Konklúzió Új anyag itt már nem kerül bemutatásra
A teljes kutatásra reflektál, nem csak az eredményekre

11 A jelentés vagy tanulmány hossza
Kövesd az útmutatót! TÚLLÉPNI a keretet nem erény, hanem HIBA. Annak jele, hogy: Nem szántunk időt és energiát a tömörítésre, és/vagy Nem értjük a saját kutatásunkat

12 Sikeres tanulmányírás
Művészet is, nem csak tudomány Cím: rövid, pontos, de figyelemfelkeltő is. Használható alcím is (de nem mindig szeretik). Tiszta,világos, előrehaladó történetvezetés: mi a konklúzió, ez milyen eredményekre épül, hogyan jutottál ezekre az eredményekre, miért és kinek hasznos/érdekes a kutatás és annak eredményei Segítsd az olvasót! Hiszen csak azt értékeljük amit megértünk. Szerkezet Bevezető és összefoglaló részek Táblázatok, grafikák, illusztratív példák Megfelelő stílust válassz! Világos, érthető Zsargon kerülése (érthető, egyszerű megfogalmazás) a lehetőségekhez képest: A sok szak- és idegen kifejezést szintén nem erény, hanem hiányosság (nem tudjuk „normálisan” elmondani). [De egy tanórára ez már nem, vagy nem mindig igaz.] Szó szerinti idézetek kerülése, ha csak lehet (mivel az nem saját hozzájárulás). Helyesírás, nyelvtan! Személytelen megfogalmazás (harmadik személy: „a szerző saját adatgyűjtése…”), általában múlt idő (kivéve, ha az értelemzavaró lenne), passzív megfogalmazás Kerülni a szenvedélyes, érzelmes, értékeken alapuló megfogalmazást. Objektivitás, tárgyilagosság a cél. „Szórakoztatni” a tartalommal kell, nem a formával. Folyamatos ellenőrzés és javítás

13 A tudományos előadás Prezentációs technikák (a diákat eredetileg Siklós Balázs készítette, jelen előadó csak módosítgatta)

14 Miről is lesz szó? Előkészületek Az előadás További jótanácsok
A bevezetés A kifejtés Figyelemfelkeltő témák A Power Point néhány alapszabálya A befejezés További jótanácsok

15 Előkészületek Az előadás célja, fókusza A hallgatóság feltérképezése
Saját lehetőségek és korlátok felmérése Fizikai körülmények Grafikai eszközök

16 Bevezetés Bemutatkozás Nyitómondatok és bevezetés
Captatio benevolentiae („a jóindulat elnyerése”) Az első mondatok kínjai Kezdő kérdés? Sztori? Idézet? Mentegetőzés? A közönség magasztalása? A téma lehatárolása: ne várjanak olyat, amit nem nyújtunk

17 A kifejtés Az előadás váza legyen világos! Időbeosztás
Ne zsúfoljuk tele adatokkal az előadást! Érdemes konkrétnak lenni… Képszerűség

18 Figyelemfelkeltő tényezők I.
„Épp ezt írta föl nekem az orvos!” „Expedíció a sötétbe” „Gladiátor effektus” „A harapós postás esete” „Ki ütött előbb?!” „A kör négyszögesítése”

19 Figyelemfelkeltő tényezők II.
„A legkisebb királyfi - effektus” „Madonna - effektus” „Móricka - effektus” „Nemecsek - effektus” „Pompei - effektus” „Prométheusz - effektus”

20 A Power Point Mi is az a Power Point? Ez a jobb vagy a Prezi?
Muszáj ezt??? Mikor használjunk Power Point-ot? Bonyolult rajzok és ábrák Függvények, grafikonok Nyelvi nehézségek Hosszú felsorolások

21 A Power Point Hogyan NE használjuk a Power Point-ot?
Ez NEM a Te vázlatod! Hosszú idézeteket ne tegyünk slide-ra! Definíciókat ne tegyünk slide-ra!

22 További elrettentő példák…

23

24 Ez sem sokkal szebb… Legalább két, egymástól független félre van szükség; Mindkét fél tulajdonában legyen valami olyan dolog, amelynek a másik fél értéket tulajdonít és amit hajlandó a másik félnek átadni; Mindkét fél kommunikációképes legyen és a másik tudomására tudja hozni a szándékait, és be tudja mutatni a tulajdonában lévő értéket a másik fél számára; Mindegyik fél önálló szuverén egyén, aki saját akaratából eldöntheti, hogy a másik fél ajánlatát elfogadja, vagy sem; Mindkét fél a kölcsönös előnyök miatt helyénvalónak és kívánatosnak tartja a másik féllel való megállapodást; A csere után a csere előtti állapothoz képest mindkét fél jobban jár.

25 A befejezés A mondanivaló esszenciája Tedd nyitottá a lezárást!
Szimmetria Mit ne? Ne hagyd el a befejezést! Ne húzd el a befejezést!

26 Vége? Várom a kérdéseket? Köszönöm a figyelmet? Megadom az elérhetőségeimet, hátha megkeres valaki?


Letölteni ppt "Az eredmények közlése: a jelentés és a tanulmány megírása"

Hasonló előadás


Google Hirdetések