Gyerekszobától az intergenerációs tudásmegosztás problémáig

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Hidak és járható utak a tudomány és gyakorlat között Egyénre szabott tudásmenedzsment szolgáltatások – Intézményesítetté váló tudásmenedzsment megoldások.
Csoport munka.
Komplex Instrukciós Program
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
A kulcskompetenciák.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
Szociális tanulás formái
Társadalmi és kulturális tényezők hatásai a munkáltatók szociális tevékenységére Dr.Kópházi Andrea Ph.D egyetemi docens Humánmenedzsment előadás
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Családi vállalkozás.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Szervezetfejlesztési Program
A kulturális intelligencia
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Soft skills.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Dr. habil. Bencsik Andrea Széchenyi István Egyetem Győr
Pannon Egyetem, Szervezési és Vezetési Tanszék
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
A Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon KÜLDETÉSNYILATKOZATA MUNKAANYAG: az augusztus i csoportmunkák, a vezetőségi együttgondolkodás,
A vidéki tér sikertényezői
A szervezeti irányítás tudattalanja - Mitsubishi Heavy Industry M. Nussbaum-Gomes Kultúraközi különbségek a szervezetek működésében V. Előadás.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Tanuló szervezet.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A változások menedzselése, szervezetfejlesztés
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Az idegennyelv-tanulással egszerzett plurikulturális kompetencia elősegíti az etnocentrizmus leküzdését. (Közös Európai Nyelvi Referencia keret – KER)
Városközponti Főigazgatóság Kossuth Lajos Általános Iskola Tájékoztató az „Önkéntes segítő gyakorlat” tárgyhoz augusztus 23.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Y generáció Viselkedési jellemzők és változások az Információs Korban.
EMMT Konferencia Illyefalva 2006 szeptember 30. I. A mentálhiginés képzés szerepe a Lelkisegély Telefonszolgálat elindulásában Cselekvésre serkentő látásmód.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Készítette: Baráth Péterné, 2013.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Készítette:Tóth Sándorné
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
BKIK – VI. Országos Tanácsadói Konferencia LEAN COACHING Bárány Péter, CMC üzletág-vezető Projektverzum Kft Budapest, március 21.
Tulajdonosi és vezetői utódlás családon belül és kívül 2013.november 28.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
E GYEDÜL VAGY HÁLÓZATBAN ? VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. ISBN száma: HR + K ONZORCIUM.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Munkaerőpiaci kihívások Az új generációk elvárásainak megjelenése a kiválasztásban Készítette: Farkas Edit közvetítési üzletág vezető.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
Miért fontosak a határok?
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
A SEMMELWEIS ALUMNI IGAZGATÓSÁG MODERNIZÁLÁSA
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati.
Előadás másolata:

Gyerekszobától az intergenerációs tudásmegosztás problémáig Prof. Dr. habil Bencsik Andrea egyetemi tanár Széchenyi István Egyetem Győr

Súlypontok „Gyerekszoba” jelentősége Intergenerációs problémák az együttműködésben Tudásmegosztás korosztályos problémái Miért nem működik? Van kiút?

„Gyerekszoba” jelentősége Kultúra a családban Hozott értékek Nyitottság Hagyományos vs. mozaik család

Intergenerációs problémák az együttműködésben Intergeneráció menedzsment, mint új funkció a vezetésben 1925 -1945 Veteránok 1946 -1964 Baby boom 1965 -1979 X generáció (hírnöknemzedék) 1980 -1995 Y generáció (digitális bevándorlók) 1996 - Z generáció (digitális bennszülöttek)

Tudásmegosztás korosztályos problémái tudásmegosztás életkori sajátosságai óvodás életkor Kommunikáció kialakulásának ideje – értelmes mondanivaló, szocializáció természetes együttműködés, de versenyhelyzetben megjelenik a tudásvisszatartás általános iskola Természetes közösségi lét, elfogadtatás kölcsönös segítség természetes Középiskola/ Z generáció Tudatos taktikai megfontolások csak, ha te is Egyetem/Y generáció Versengés együttműködés mélypontja (bizalmatlanság) egyetem és munka szintézisben/ Y, X generáció Versengő összetartás ha szükséges, hát legyen! (de bizalom hiányos) Munkahely/Baby boom, X, Y, Z Kényszerű együttműködés és bizalmatlanság csoportmunka csúcsa

Miért nem működik? IT és bizalomra épülő tanuló szervezeti kultúra Tudásmenedzsment rendszer kiépítésének előfeltétele: IT és bizalomra épülő tanuló szervezeti kultúra Kritikus probléma: tudásmegosztás

  baby - boom x generáció y generáció z generáció szemlélet közösségi, egészben gondolkodik én központú és középtávú önző és rövid távú nincs elkötelezettség, örülni annak, ami van, és élvezni a jelent kapcsolat elsősorban személyes személyes és virtuális hálózatok elsősorban virtuális, hálózatok virtuális és felszínes cél biztos egzisztencia multi környezetben biztonságban, pozícióban versengés, vezetővé válni megélni a jelent, szabadon élni és közösségben teljesíteni önmegvalósítás tudatos karrierépítés gyors előre lépés azonnal biztos, hogy ez/így kell? csoport-munka idegen természetes közege (multi cégek) hisznek a közös erőfeszítések sikerében virtuális szinten (csak ha kényszer) IT önképzésen alapul, hiányos jól kezeli lételeme beleszületett értékek türelem, soft skillek, hagyományok tisztelete, EQ, kemény munka, kemény munka, nyitottság, sokféleség tisztelete, kíváncsiság, gyakorlatiasság rugalmasság, mobilitás, széleskörű, de felszínes tudás, sikerorientált, kreatív, információszabadság elsőbbséget élvez jelenben élni, gyorsan reagál mindenre, kezdeményező, bátor, gyors információ szerzés és tartalom keresés, informális tanulás egyéb jellemzőik lehetnek hierarchia tisztelete, túlzott szerénység vagy arrogáns rugalmatlanság, passzivitás, cinizmus és kiábrándultság szabálykövető, anyagias, esélyegyenlőség, hierarchiát kevésbé tisztelik, realitás érzék, bizonyítási kényszer, képesek megújulni szabadság vágy nem tisztelik a hagyományokat, tudáskeresés új formái, fordított szocializáció, szemtelenség, távmunka, rész munkaidő, interim menedzsment, alábecsüli a soft skilleket, EQ-t eltérő világlátás, nem gondolkodni, öröm, élvezet, megosztott figyelem, nem következetes gondolkodás, nem keresi az értelmet, összemosódnak a munka és a szórakozás határai, bárhol otthon van

Miért nem működik? baby - boom x generáció y generáció tanuló szervezet IT önképzésen alapul, hiányos jól kezeli lételeme előfeltétel Értékeik és egyéb jellemzőik rugalmatlanság, türelem, kemény munka, soft skillek, EQ, hagyományok tisztelete, hierarchia tisztelete, túlzott szerénység vagy arrogáns passzivitás, cinizmus és kiábrándultság, hagyományos tudásformákra épít kemény munka, nyitottság, sokféleség tisztelete, kíváncsiság, gyakorlatiasság szabálykövető, anyagias, esélyegyenlőség, hierarchiát kevésbé tisztelik, realitás érzék, bizonyítási kényszer rugalmasság, mobilitás, széleskörű, de felszínes tudás, sikerorientált, alábecsüli a soft skilleket, EQ-t, szabadság vágy nem tisztelik a hagyományokat, szemtelenség, távmunka, rész munkaidő, interim menedzsment, fordított szocializáció, tudáskeresés új formái, kreatív kreatív, egyéni és közösségi célok, értékek azonosak, közös munka, innovatív légkör, bizalom mindenek előtt Tudás-megosztás szívesen, önként, szabály tiszteletből, személyesen kölcsönösségen, ellenszolgáltatáson alapul nem, vagy csak ha érdekében áll vagy ha kényszer, IT alapon alapvető elvárás és természetes viselkedés

Miért nem működik? Gyakorlati vizsgálat: Cél: tanulószervezeti jellemzők és működési problémák felmérése 32 vállalat (kérdőív ~ 450) 3 nagy kérdés csoport – 9 kérdéskör – 51 kérdés Értékelés: egyszerű statisztika és SPSS Nemzetközi referencia indexel összevetés

Miért nem működik? A 3 nagy területen megfogalmazható eredmények (válogatás): Pszichológiai biztonság: alacsony szinten érvényesül Különbségek elismerése és tolerancia: alacsony és közepes szintű Tanulást, tudásmegosztást megerősítő vezetés: alacsony szintű

Van kiút? A tudás átadását az életkor mellett a társadalmi helyzet, a kulturális különbségek is befolyásolják, mely a későbbi szocializációt, elfogadást, sikeres életet, a tudásmegosztás hajlandóságát meghatározhatják. Ezek a hozott értékek az intergenerációs különbségeket felerősítik/gyengítik. Sajátos módszerek segíthetik a viselkedés egyensúlyának kialakítását, a bizalom építését és a kultúra formálását. Speciális elvárások a menedzsmenttel szemben folyamatosan, a HR-el szemben a munkahelyre történő bekerülés esetén éleződnek ki.

Van kiút? Részleteket lsd. a folytatásban…… HSZOSZ Tanácsadói Konferencia Budapest

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!