A vízgyűjtő-gazdálkodási terv stratégiai környezeti vizsgálata

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
Advertisements

A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Társadalom bevonás a vízgyűjtő- gazdálkodási tervezésbe Ereifej Laurice és Vári Anna Öko Zrt. vezette konzorcium VKI fórumok, április ÖKO.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Tájékoztatás a as EMVA társfinanszírozású vidékfejlesztési program évi éves végrehajtási jelentésben foglalt eredményekről ÚMVP MB 2013.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
A környezetvédelem intézményrendszere
Az Európai Konvent működése Bakos Gábor BGF Külkereskedelmi Főiskolai Kar.
A területi vízgazdálkodási tervek készítéséhez (vizeink minősítése érdekében) végzett laboratóriumi mérésekből levonható következtetések Krímer Tibor.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
STRATÉGIAI KÖRNYEZETI VIZSGÁLAT a Nemzeti Halászati Stratégiai Tervre és Halászati Operatív Programra Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium Budapest,
A megyei tervezés jelenlegi állása, a közeljövő jogszabályi változásai Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Szügyiné Simon Hajnalka NeKI Közép-dunántúli Kirendeltsége KDT TVT Veszprém Megyei Albizottsági ülés Beszámoló a Nemzeti Környezetügyi Intézet.
AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI ÉRTÉKELÉSEI AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG ÉS A VISEGRÁDI ORSZÁGOK MEGKÖZELÍTÉSÉBEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI.
Beszámoló a Dél-dunántúli Vízgyűjtő-gazdálkodási Tervezési Bizottság létrehozásáról, a VGT 2 társadalmasításáról (DDTVT, Dráva RVT) Pécs december.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖKI BSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI BSc
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
SZAKMAI PROGRAM január – június 30. A KÖZMŰVELŐDÉS ORSZÁGOS SZAKFELÜGYELETE ÁLTAL TETT ÉSZREVÉTELEK ÉS JAVASLATOK MEGVALÓSÍTÁSÁNAK ELŐSEGÍTÉSÉRE.
SKV MÓDSZERTAN ÉS FENNTARTHATÓSÁGI ÉRTÉKREND az Új Magyarország Vidékfejlesztési Tervre és Programra SKV Fórum Budapest, október 18. Env-in-Cent.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Stratégiai Terv és Program stratégiai környezeti vizsgálatának társadalmi egyeztetési tematikája Dr. Farkas István,
Szügyiné Simon Hajnalka NeKI Közép-dunántúli Kirendeltsége KDT TVT Fejér Megyei Albizottsági ülés Beszámoló a Nemzeti Környezetügyi Intézet.
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
FELELŐS SZAKMAI SEGÍTŐ EREDMÉNY NFT (CSF) végrehajtásáért felelős szervezet kijelölése: kormány NFT végrehajtási rendjének kialakítása: NFT munkacsoport,
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése VÁTI.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Miskolc, március 20. Az Európai Unió Víz Keretirányelvének végrehajtását szolgáló KEOP A sz. Vízgyűjtő- gazdálkodási tervezési projekt bemutatása.
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
Natura 2000 területek fenntartási tervei
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
Natura 2000 fenntartási/ fejlesztési tervek készítéséhez nyújtandó támogatás – az ÚMVP-n keresztül -Natura 2000 konferencia – November 22. Makovényi.
Gárdonyi Géza Bt. 1 A KVVM erőfeszítései a geotermikus energia mezőgazdasági hasznosításának támogatása érdekében Lakatosné Dr.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése Majorné.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
A hágai ítélet végrehajtásával kapcsolatos tárgyalások jelenlegi helyzete Dr. Kovács György, CSc, főtanácsadó, a Bős-Nagymarosi Tárcaközi Bizottság titkára.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Társadalom bevonás stratégia és módszertan Ereifej Laurice vizes élőhelyek programvezető Siófok, november for a living planet© ÖKO ZRt. vezette.
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
A VÍZGYŰJTŐ–GAZDÁLKODÁSI ÉS AZ ÁRVÍZI KOCKÁZAT KEZELÉSI TERVEK ÖSSZEHANGOLÁSA ORSZÁGOS FÓRUM KONZULTÁCIÓS KÉRDÉSEK.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATÁNAK ELŐZMÉNYEI A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SZAKMAI FÓRUM A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV.
A MÁSODIK ORSZÁGOS VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV STRATÉGIAI KÖRNYEZETI VIZSGÁLATA ORSZÁGOS FÓRUM A KÖRNYEZETI VIZSGÁLAT TEMATIKÁJA.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA TERÜLETI FÓRUM A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV Gulyás Zoltán osztályvezető Észak-magyarországi Vízügyi.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Megyei tervezői workshop módszertana Varga Péter december 4.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA szakmai FÓRUM
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
A RÁBA-HANSÁG Fórum (Győr,
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

A vízgyűjtő-gazdálkodási terv stratégiai környezeti vizsgálata Benkő Dóra VKKI Szilvácsku Zsolt RESPECT Tanácsadó Kft.

Tartalomjegyzék SKV általánosan SKV – VGT SKV – Partnerség

Mire épül a stratégiai környezeti vizsgálat? Jogszabályi keretek: 2/2005 (I.11.) Korm. rendelet egyes tervek, illetve programok környezeti vizsgálatáról Víz Keretirányelv: 2000/60/EC, különösen a 4. cikk rendelkezései SKV irányelv: 2001/42/EC Élőhelyvédelmi irányelv: 92/43/EEC, különösen a 6. cikk 3. és 4. bekezdése Protocol on Strategic Environmental Assessment (Kiev, 2003) of ESPOO Convention (Espoo, 1991) Nemzetközi tapasztalatok: - a vízgyűjtő gazdálkodás vizsgálatai (EU tagállamokban) - más tervezési témakörökre vonatkozó SKV tapasztalatok

Az SKV kritériumai A jó minőségű SKV folyamat tájékoztatja a tervezőt, a döntéshozót és az érintett lakosságot a döntések fenntarthatósági alapelveknek való megfelelőségről, hozzásegít a megfelelő alternatívák megtalálásához és egy átlátható, nyitott döntéshozatali folyamatot biztosít. Ezzel erősíti a döntések hitelességét és elősegíti a projektszintű vizsgálatok költség- és időbeli hatékonyságát. Ennek érdekében: • integrált • fenntarthatóság vezérelt • koncentrált • felelős • részvétel alapú • iteratív (forrás: International Impact Assessment Assotiation, 2002)

Miért van szükség SKV-ra? A stratégiai környezeti vizsgálat céljai: A döntéshozatal hatékonyabbá, átláthatóbbá tétele, felelősségének erősítése a környezeti és fenntarthatósági szempontok megjelenítésével Átfogó fejlesztési programok, tervek esetén azok környezetterhelő hatásának vizsgálata Fenntarthatóság eszköze Nem konfrontál együtt készül a tervvel => Nagyfokú integráltság a döntéshozatalba Kapcsolódás a tervezői döntésekhez Kapcsolódás a terv elfogadási folyamatának döntéseihez (VKKI, RVT, OVT, KvVM, OKT) a döntések, tervek minőségének javítása Cél: a lehetséges környezeti konfliktusok létének és mértékének azonosítása és ezeknek amennyire lehetséges feloldása Környezeti és fenntarthatósági szempontból is elfogadható kompromisszumokat tartalmazó terv

SKV három elemi része 1. Kapcsolódás a döntéshozatali és tervezési folyamathoz 1. A VGT készítési folyamatának vizsgálata a környezeti és fenntarthatósági szempontok érvényesítése szempontjából 2. A tervezési felelősök, valamint az SKV készítői közötti egyeztetések, és azok folyamatának és dokumentálási rendjének kialakítása 3. A VGT társadalmi részvételi eljárások folyamatához illesztett VGT SKV egyeztetések és dokumentálás rendjének kialakítása A tervezési szakaszra vonatkozó tartalmi értékelés és javaslatok 4. Értékelési kritériumok meghatározása 5. A helyzetértékelés környezeti fenntarthatósági szempontú értékelése 6. Az egyes intézkedéscsoportok környezeti fenntarthatósági szempontú értékelése 7. A terv környezeti fenntarthatósági szempontú minőségének, hatékonyságának, konzisztenciájának és koherenciájának összefoglaló értékelése

Jól azonosítható környezet igénybevétel vagy terhelés esetén kitér a vizsgálat a környezeti elemekre (földre, levegőre, vízre, élővilágra, épített környezetre, ez utóbbi részeként az építészeti és régészeti örökségre), a környezeti elemek rendszereire, folyamataira, szerkezetére, különösen a tájra, településre, klímára, természeti (ökológiai) rendszerre, a biológiai sokféleségre, a Natura 2000 területek állapotára, állagára és jellegére, valamint e területeken lévő élőhelyek és fajok kedvező természetvédelmi helyzete megmaradásának, fenntartásának, helyreállításának, fejlesztésének lehetőségeire, továbbá az előbbi hatások következtében az érintett emberek egészségi állapotában, valamint társadalmi, gazdasági helyzetében - különösen életminőségében, kulturális örökségében, területhasználata feltételeiben - várhatóan fellépő változásokra.

A közvetett módon hatást kiváltó tényezők fellépése esetén kitér a vizsgálat új környezeti konfliktusok, problémák megjelenésére, meglévők felerősödésére, környezettudatos, környezetbarát magatartás, életmód lehetőségeinek, feltételeinek gyengítésére vagy korlátozására, a helyi adottságoknak megfelelő optimális térszerkezettől, terület-felhasználási módtól való eltérés fenntartására vagy létrehozására, olyan helyi társadalmi-kulturális, gazdasági-gazdálkodási hagyományok gyengítésére, amelyek a táj eltartó képességéhez alkalmazkodtak, a természeti erőforrások megújulásának korlátozására, a nem helyi természeti erőforrások jelentős mértékű használatára vagy a helyi természeti erőforrások túlnyomóan más területen való hasznosítására.

SKV három elemi része 2. A végrehajtási szakaszra vonatkozó tartalmi értékelés és javaslatok 8. Tartalmi szempontok és kritériumok a tervezés és végrehajtás számára – amelyeket a később kidolgozásra kerülő dokumentumokba, pályázati kiírásokba célszerű beépíteni 9. Az intézményrendszerre és a kapcsolódó eljárásrendekre vonatkozó programelemek vizsgálata és értékelése, javaslatok és kritériumok megfogalmazása 10. A környezeti fenntarthatósági szempontú értékeléshez szükséges indikátorok és mutatók azonosítása, valamint az indikátorok értékelése, illetve javaslatok azok véglegesítésére 11. A követő intézkedések, monitoring és értékelési rendszer kialakítása, illetve javaslatok azok véglegesítésére

Hogyan történik az SKV alkalmazása? Tervezési és döntéshozatali folyamat vizsgálata Tematika kialakítása és véleményezése Az egyes tervezési szakaszokban a tervváltozatok, munkaanyagok és folyamatok vizsgálata Javaslatok megfogalmazása a tervezők és a döntéshozók felé Az egyes tervezési szakaszok SKV folyamatának és javaslatainak bemutatása jelentések keretében a VIZEINK.HU oldalon A jelentésekre vonatkozó észrevételek feldolgozása A tervezési folyamat végén zárójelentés készítése A megvalósítási szakaszban az SKV javaslatainak figyelembevétele (alacsonyabb szintű döntések, tervek, SKV- k és KHV-k esetében) Az újabb tervezési szakaszt megelőzően az elmúlt időszakra vonatkozó visszatekintő értékelés során az SKV javaslatainak figyelembevétele

Mik az SKV főbb megállapításai eddig? Döntéshozatali és tervezési folyamatra vonatkozó megállapítások Jelenleg még nincsenek tervek, de készültek alegységekre konzultációs anyagok és országos tervi munkaközi és háttéranyagok A tervezés és a konzultációk, különösen a tematikus egyeztetések hatékonyságának biztosítása érdekében szükséges a háttéradatokhoz való hozzáférést biztosítani A vízgazdálkodási tanácsokban a végrehajtásért felelős szervek mellett a civil és érintett ágazatok, szektorok képviseletét erősíteni szükséges a tanácsadói szerep biztosítása érdekében A terv elfogadásával kapcsolatos döntéshozatali folyamatok átláthatóságának biztosítása

Mik az SKV főbb megállapításai eddig? A tervezési szakaszra vonatkozó tartalmi értékelés és javaslatok Az elkészült munkaanyagokban nem jelenik meg egyértelműen (explicite) a feltárt problémák nagysága, jelentősége A problémák összetettségére, jelentőségére és a szűkös anyagi erőforrásokra tekintettel változatok kialakítására és vizsgálatára van szükség A védett területekre vonatkozó célkitűzések mielőbbi rögzítése és figyelembe vételére van szükség A jelenlegi munkaanyagokban az intézkedések rendkívül széles készlete jelenik meg

Mik az SKV főbb megállapításai eddig? A végrehajtási szakaszra vonatkozó tartalmi értékelés és javaslatok A monitoring adatok elemzése és az állapotértékelés jövőbeli elősegítése érdekében, javasoljuk erősíteni az összhangot az ágazati, ágazatközi monitoring rendszerek között (pl. mezőgazdaság, természetvédelem, vízgazdálkodás stb.) A különböző hatáskörrel és feladatokkal bíró szervezetek vízgazdálkodási feladatainak és felelőségi körének összehangolása A VKI céljait veszélyeztető folyamatok, program és projektelemek kiszűrése a megvalósítás során A VKI céljainak megvalósítását segítő folyamatok, programok és projektelemek szinergikus összehangolása a VGT intézkedéseivel

Országos VGT Stratégiai Környezeti Vizsgálata, I. Szakasz 2008.12.10-2009.06.30. VGT SKV Tanácsadói Fórum 1. ülése 2009. március SKV tematika és a megalapozó jelentés közzététele a VIZEINK.HU weblapon, és kiküldése a környezet védelméért felelős szerveknek SKV tematikával és a megalapozó jelentéssel kapcsolatos vélemények feldolgozása, szükség esetén konzultációk 2009. április-június Az országos VGT 2009 áprilisi változatával kapcsolatos SKV vizsgálatok és egyeztetések   VGT SKV Tanácsadói Fórum 2. ülése 2009. július 1. SKV jelentés publikálása a VIZEINK.HU weblapon, és megküldése a környezet védelméért felelős szerveknek Országos VGT Stratégiai Környezeti Vizsgálata, II. Szakasz 2009.06.30-2009.09.30. 1. SKV jelentéssel kapcsolatos vélemények feldolgozása és konzultációk a VGT érintettek számára szervezett fórumai keretében 2009 július-szeptember Az országos VGT 2009 szeptemberi változatának készítéséhez kapcsolódó SKV egyeztetések Részvízgyűjtőkön (4 db) és országos szinten (1 db) SKV társadalmi egyeztetési fórum 2009. szeptember VGT SKV Fórum 3. ülése Országos VGT 2009 szeptemberi változatához kapcsolódó 2. SKV jelentés publikálása a VIZEINK.HU weblapon, és megküldése a környezet védelméért felelős szerveknek Országos VGT Stratégiai Környezeti Vizsgálata, III. Szakasz 2009.09.30-2009.12.22. 2. SKV jelentéssel kapcsolatos vélemények feldolgozása 2009 szeptember-október Országos VGT végleges változatához kapcsolódó SKV vizsgálatok és egyeztetések Országos VGT végleges változatához kapcsolódó 3. záró SKV jelentés elkészítése VGT SKV Fórum 4. ülése 2009 november Országos VGT végleges változatához kapcsolódó 3. záró SKV jelentés publikálása a VIZEINK.HU weblapon és megküldése a környezet védelméért felelős szerveknek 2009 december

Hogyan lehet részt venni az SKV-ban? Az országos terv változataihoz készülő SKV jelentések egyrészt az erre a célra létrehozásra kerülő VGT Tanácsadói Fórum ülésein A VGT társadalmi partnerségi folyamatában a különböző érdekcsoportok és érintettek képviselői számára szervezett, országos (1 db) és regionális SKV egyeztetéseken (4 db) kerülnek megvitatásra. (Igazodva a tervezéshez várhatóan szeptemberben.) Az SKV anyagok és jelentések - hasonlóan a VGT társadalmi konzultációs anyagokhoz - a www.vizeink.hu oldalon kerülnek elhelyezésre, ahol az azokkal kapcsolatos vélemények megfogalmazására és nyomon követésére van lehetőség.

Látogassanak el a VIZEINK.HU oldalra! Kérjük töltsék ki kérdőívünket a vízgazdálkodási problémák és célok összefüggéseiről! A kérdőívek a www.vizeink. hu oldalon lesznek megtalálhatóak július és augusztus folyamán. Javaslataikkal segítsék a stratégiai környezeti vizsgálatot!

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! További információk: Benkő Dóra, VKKI, benko.dora@vkki.hu Szilvácsku Zsolt, RESPECT Kft, zsolt.szilvacsku@respect.hu Köszönöm megtisztelő figyelmüket!