Gyermekvédelmi tanácskozás 2014.03.24. Beszámoló a II. kerületi bölcsődékben tapasztalható gyermekvédelmi problémákról
Bemutatkozás 6 önkormányzati bölcsőde – 444 férőhellyel Ebből 390 alapellátási férőhely 54 bölcsődei szolgáltatás 6 magánintézmény 204 férőhellyel 14 családi napközi 92 férőhellyel
Problémák a bölcsődei ellátással kapcsolatban Túl magas a jelentkezők száma, nem tudunk minden igényt kielégíteni A jelentkező családok magas lakástörlesztésre, rossz szociális körülményekre hivatkoznak Csökken a család életszínvonala, ha a mama nem tud visszamenni dolgozni Sok a nagycsaládos, a gyermekét egyedül nevelő szülő Sok család küzd komoly nevelési problémával, megnőtt a támogatásra, pszichés kezelésre szorulók száma
Kedvezményben részesülő családok száma 2013-ban Rendszeres gyermekvédelmi kedvezményt kap: 16 3 vagy több gyermekeket nevel: 41 Tartósan beteg: 9 Méltányossági kedvezmény: 22
A Gyermekjóléti szolgálattal kapcsolatos esetek „nincs sok közös dolgunk” 1. eset: szülők válnak, anya depressziós, de a gyermek jól ellátott. Gyjsz. látókörében van a család, egyszer volt közös megbeszélés a bölcsődei gondozónőkkel 2. eset: szülési pszichózis kapcsán került egy kisfiú a bölcsődébe védőnői javaslatra. A Gyjsz. munkatársa a beszoktatás kezdetétől folyamatos kapcsolatot tart a bölcsődevezetővel, közösen mennek a családdal a korházi esetmegbeszélésre, házi gyermekfelügyelő segít a mamának a bölcsődéből hazavinni a kisfiút, hogy a papa dolgozni tudjon
A Gyermekjóléti szolgálattal kapcsolatos esetek 3. eset: édesanyánál mentális retardáció tapasztalható, felügyelet, irányítás mellett képes egyszerűbb feladatokat ellátni, de egyedül nem lehet a gyerekeket rábízni. Házi gyermekfelügyelő segít ebben, a családgondozó gyermekorvost „kerített”, hetente többször telefonál, látogatja a bölcsődét 4. eset: gyermekotthonból „gondozta” haza a családgondozó a gyermeket. Ezt csak a szülőtől tudjuk, a Gyjsz. nem jelezte, de nem is volt probléma a kicsivel és a családdal 2 gyermek családgondozása megszűnt a bölcsődei tartózkodása alatt, egy esetben pedig a családból való kiemelésre került sor. Mindkét helyzetben a családgondozóval telefonos és személyes kapcsolattartás is történt
Együttműködés jellemzői Gyjsz. kezdeményez telefonon vagy írásban, jelzi a felvétel szükségességét A bölcsőde a jelzésre reagál (záros határidőn belül megtörténik a gyermek felvétele Gyjsz. látogat, érdeklődik A bölcsőde tájékoztatást ad (pedagógiai szakvélemény, szóbeli)
Együttműködés jellemzői A bölcsőde sok esetben megoldja a problémákat. DE!
Dilemmák Érzelmileg labilis mama, fejlesztésre szoruló kisgyermek. A gyógypedagógus pszichológusi segítséget javasol a mamának, aki a 3. alkalom után úgy gondolja, nincs szüksége sem a pszichológusra, sem a gyermekének gyógypedagógusra Gyógypedagógusi javaslatra a gyermeket szakértői bizottsághoz kellene vinni. A mama inkább kiíratja a kicsit a bölcsődéből A gyermek agresszív a csoportban, de ha hirtelen mozdulatot tesznek a közelében összerezzen, behúzza a nyakát, magától sarokba áll. A mama elmondása szerint a magánbölcsődében ez volt a szokás.Külső nyomok nem láthatók rajta
Dilemmák A gyermek egy szobában és egy ágyban alszik a mamával és a barátjával. A lakásban tömény a cigarettafüst SNI-s gyermek esetében a család nem együttműködő. A megkezdett önállósodási törekvések nem folytatódnak otthon. Orvosilag igazolt ételallergiás gyermek otthon a szülő elmondása szerint a diétát otthon nem tartják. A gyermek sem szomatikusan, sem pszichésen nem fejlődik
Dilemmák Jómódú család gyermeke rendezetlen, piszkos, biztonságot veszélyeztető környezetben nevelkedik. Felmerül a „minőségi éhezés” gyanúja, rendszeres a hiányzás A gyermek nem elhanyagolt, de a megfelelő gondoskodás minden területen elmarad a kívánatostól. Bizonytalanság jellemző a gyermekkel kapcsolatos valamennyi tevékenységre.
Dilemmák Egyedülálló, külföldi anya neveli gyermekét. A kislány beszédfejlődése jelentősen elmaradott a korához képest. A mama többszöri kérésre sem viszi el gyermekét vizsgálatokra (hallás, pszichológiai), noha ígéretet tesz arra. HOL VANNAK A MI KOMPETENCIA HATÁRAINK, HOL KELL LÉPNÜNK A GYJSZ. FELÉ????