Az akadálymentesítés szakmai háttere, indokoltsága Horváth Péter SZMM Országos Fogyatékosügyi Tanács titkára Budapest, 2007. június 7.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Fogyatékosok helyzete Magyarországon
Csernátoni Katalin május 22. Biztos Kezdet-mentorképzés
A fogyatékosságot érintő jogi szabályozás Magyarországon
Gyógytestnevelés tanítására felkészítő szakirányú továbbképzési szak
Az új épületenergetikai szabályozás
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Korai fejlesztés, korai intervenció tapasztalatai Biztos Kezdet mentorképzés Velence Meszéna Tamásné Apáczai Nevelési és Általános Művelődési Központ.
CIVIL SZERVEZETEK AZ ESÉLYEGYENLŐSÉGÉRT. Esélyegyenlőség területei, célcsoportjai Jogszabályok: A közoktatásról szóló évi LXXIX. törvény A fogyatékos.
A könyvtárak szociális funkciói. Visszatekintés  70-ES ÉVEKTŐL - “MŰVELŐDÉSI HÁTRÁNY”  MANFRED NAGEL(1982) - SZOCIÁLIS FUNKCIÓ MEGHATÁROZÁSA - “ KÜLÖNLEGES.
Nyitrai Imre Nyitrai Imre szociálpolitikai és gyermekvédelmi szakértő c. főiskolai docens Tanácsadók felkészítése Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért.
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
dr. Juhász Péter Fogyatékosságügyi és Rehabilitációs Főosztály
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
Az elektronikus építési napló (e-napló)
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
TÁMOP /A – RÉV projekt ORSZÁGOS MUNKAERŐ-PIACI SZOLGÁLTATÓ ÉS SZAKMAI TÁMOGATÓ HÁLÓZAT III. ORSZÁGOS HÁLÓZATI TALÁLKOZÓ Budapest
Méltányossági elvek a közoktatásban
Szociális munka V. Fogyatékosok.
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
Átalakítások körében mértékében – Vonatkozó tűzvédelmi jogszabályok előadó: Csuba Bendegúz tű. ezredes II. Rockwool Építészeti Tűzvédelmi Konferencia 2011.
Intézményegységünk működésének törvényi szabályozói:
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
A sajátos nevelési igényű tanulók ellátásának új törvényi szabályozása
„A három-ötperces eseményeknek különös varázsa van az életünkben” Bródy János.
1 Közép-magyarországi Operatív Program Közoktatási intézmények beruházásainak támogatása KMOP ADMINISZTRATÍV TUDNIVALÓK.
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
EGYENLŐ ESÉLYŰ HOZZÁFÉRÉS A KÖZSZOLGÁLTATÁSOKHOZ SZMM, OFT Horváth Péter, szakmai tanácsadó, titkár június 17.
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Nyíregyháza, december 2. Tájékoztatás a lakóotthoni kitagolási program szakmai és finanszírozási hátteréről Horváth Péter SZMM, az Országos Fogyatékosügyi.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a közoktatás lehetőségei Gönczi Tamás Nemzeti Fejlesztési Hivatal Önfejlesztő iskolák egyesülete Szolnok.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
A Nyugat-dunántúli Operatív Programok jelenlegi helyzetének bemutatása
Az egyenlő bánásmód elvének érvényesülése a hatósági tapasztalatok tükrében.
Mentorhálózat a A-11/1 pályázatban A-11/1 „Bentlakásos intézmények kiváltása” Információs nap Budapest, március 1.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Integráló iskolák a közoktatásban
Fogyatékossággal élő hallgatók a Nyíregyházi Főiskolán Göncziné dr. Szabó Terézia „Egyenlő esélyek biztosítása a felsőoktatásban” november 26.
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
"Tudás és kompetencia Szakmai képzések az egyenlő esélyű hozzáférésért TÁMOP A-12/ Németh Orsolya alelnök, projektmenedzser Vakok.
A KÖZOKTATÁSI TÖRVÉNYEK A MINDENNAPOK GYAKORLATÁBAN április 2. Pölöskei Gáborné regionális igazgató.
Alapvető jogszabályok A évi LXIV. kulturális örökségvédelmi törvény (2005. évi LXXXIX. törvénnyel módosított, hatályos január 1-től) alapján.
Down Alapítvány TÁMOGATOTT ÜGYINTÉZÉS 1145 Budapest, Amerikai út 14. Tel.: (061) A Támogatott.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Az Országos képesítési keretrendszer 0. szintje Katona Nóra ELTE, PPK, Pszichológai Intézet május 12.
Akadálymentesítés az ÚMFT ROP humán-infrastruktúra fejlesztés prioritás konstrukcióiban.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
TFK–ITS–TSZT–TAK–TKR–HÉSZ
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
Jelen lenni nem elég, szakértelem kell
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Az akadálymentesítés szakmai háttere, indokoltsága Horváth Péter SZMM Országos Fogyatékosügyi Tanács titkára Budapest, június 7.

Egyenlő esélyű hozzáférés - akadálymentesség  a közszolgáltatás egyenlő eséllyel hozzáférhető akkor, ha igénybevétele – az igénybe vevő állapotának megfelelő önállósággal – mindenki, különösen a mozgási, látási, hallási, mentális és kommunikációs funkciókban sérült emberek számára akadálymentes, kiszámítható, értelmezhető és érzékelhető; továbbá az az épület, amelyben a közszolgáltatást nyújtják, mindenki számára megközelíthető, a nyilvánosság számára nyitva álló része bejárható, vészhelyzetben biztonsággal elhagyható, valamint az épületben a tárgyak, berendezések mindenki számára rendeltetésszerűen használhatók és a szolgáltatások egyformán igénybe vehetők

Ki(k)ről beszélünk? I.  sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló  testi fogyatékosság  érzékszervi fogyatékosság  értelmi fogyatékosság  beszédfogyatékosság  autizmus  több fogyatékosság

Miért beszélünk róluk? I.  mert létszámuk fő  mert a fogyatékos emberek iskolai végzettsége 8. osztály vagy annál kevesebb 70,4%-ban (49,5%)  mert a fogyatékos emberek foglalkoztatottsága 9% (37,8%)

Miért beszélünk róluk? II.  mert még mindig sok az előítélet  mert még mindig keveset tudunk róluk  mert még mindig mindennapos a diszkrimináció  mert még mindig nem elegendő a részvételi lehetőségük a róluk szóló döntésekben  mert intézményrendszerünk szegregáló és kirekesztő  mert még mindig nem értjük eléggé a fogyatékos személyek társadalmi életben való szerepvállalásához fűződő érdekeket

család gyermekotthon

család gyermekotthon

óvoda bölcsőde

óvoda bölcsőde

Többségi általános iskola Szegregált gyógypedagógiai intézmény

Többségi általános iskola Szegregált gyógypedagógiai intézmény

Többségi óvoda, általános iskola kollégium

Többségi óvoda, általános iskola kollégium

általános iskola ápoló-gondozó otthon

általános iskola ápoló-gondozó otthon

Jogi háttér  fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló évi XXVI. törvény –fogalmak –határidők –kötelezettek és kötelezettségek  az épített környezet védelméről és alakításáról szóló évi LXXVIII. törvény –az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997.(XII.20.) Korm. rendelet –a közoktatási intézmények elhelyezésének és átalakításának építészeti-műszaki követelményeiről szóló 19/2002.(V.8.) OM rendelet  a közoktatásról szóló évi LXXIX. törvény –a képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatokról szóló 14/1994.(IV.24.) MKM rendelet

Gyakorlati tapasztalatok I.  Fogyatékosok Esélye Közalapítvány és PHARE pályázati program –regionális információs napok (megrendelők, tervezők, engedélyezők, ellenőrök és kivitelezők) –mérnöki „alaposság” –építésügyi hatósági „alaposság” –kivitelezői (műszaki ellenőri) „alaposság”

- Beérkezett pályázatok száma: 768 db - Formai szempontok alapján elutasított pályázatok száma: 192 db - Szakmai-tartalmi szempontok alapján elutasított pályázatok száma: 397 db (52%) - Ebből építési engedély köteles beruházás: 257 db - Nem építési engedélyhez kötött átalakítás: 140 db - Támogatott pályázatok száma: 179 db (23%) évi pályázat tapasztalatai

Gyakorlati tapasztalatok II.  pályázati programok a regionális operatív programokban és a Társadalmi Infrastruktúra Operatív Programban –7 programból 4 elindult (kb. 35Mrd Ft) –egy horizontális program is elindult –17Mrd Ft –rehabilitációs környezettervező szakmérnökök és szakértők kiemelt pozíciója

Az „egyetemes tervezésről”  az Európa Tanács ResAP(2001) számú határozata az egyetemes tervezés alapelveinek az épített környezettel kapcsolatos összes szakmai képzési tervbe történő bevezetéséről  pilot-project: 25M Ft  TÁMOP intézkedés

Köszönöm a figyelmet!