A demens ellátottak foglalkoztatásának gyakorlati módszerei Fővárosi Önkormányzat Idősek Otthona 1173 Budapest, Pesti út 117. Baltás Adrienn mentálhigiénés munkatárs
A mentális hanyatlás során felmerülő gyakori problémák területei Memória -érzékelési formák -rövid-és hosszú-távú emlékezés, felidézés -információ felvétele, raktározása, visszaidézése megtartása -verbális és nem verbális memória Kommunikáció Mozgás Elvont gondolkodás Figyelem Ítélőképesség Észlelés
A mentális állapot felmérése, MMMS teszt felvétele Szociális készségszint felmérés: önellátás, tájékozódás,közösségi viselkedés, viselkedés adekvációja, vizsgálat értékelése MMS teszt MMMS teszt Óra teszt A teszt felvételét megelőző lépések Személyi, környezeti és tárgyi feltételek biztosítása A teszt felvétele nagyobb érzékszervi, mozgásszervi működéscsökkenés esetén A teszt felvételének folyamata Értékelő lap: orientáció, memória, subcorticalis, corticalis területek
A demencia fokozatai Enyhe: Jelentős deficittünetek mellett az önellátás képessége megtartott, a személyi higiéné megfelelő, az ítéletalkotás képessége a szükségletekhez képest megfelelő. Középsúlyos: Az önálló életvitel részleges, nehezebb. A beteg életviteléhez rendszeres felügyeletet igényel, de az állandó felügyelet nem feltétlenül szükséges. Súlyos: Állandó felügyeletet igényel. A személyes higiénét elhanyagolja. A gondolkodás inkoherens.
A demens ellátottak képességei és szükségletei szerinti programtervezés A legjobb barát modell alkalmazása: szemlélet, attitűd-kommunikáció, empátia -,csoportmunka Megszokott tevékenységek fontossága Egyéni képességek, készségek Érzelmek kifejezésének lehetősége Hosszú-távú memória szerepe Ismétlődő feladatok Szükségletek: egyéni szükségletek, biztonságérzés, identitástudat, autonómia, kontroll, önbecsülés, közösséghez tartozás érzése
A foglalkozás felépítése Megfelelő környezet biztosítása: meghatározott helyszín, időpont A csoporttagok előzetes megismerése, életút, az élettörténet fontos eseményei, családi kapcsolatok Személyközpontú programtervezés Megfelelő tevékenység kiválasztása A csoporttagok bevonhatósága A tevékenységek elemzése, tervezés
A foglalkozás előkészítése A foglalkozás szervezése: mit nyer a lakó, ha részt vesz benne A foglalkozás tárgyi feltételeinek biztosítása pl.: a témakörhöz kapcsolódó képek, szemelvények, könyvek, régi és mai tárgyak, újságok, magnó A foglalkozás kezdeményezése a lakónál A lakó segítése a foglalkozás során A felmerülő problémák elemzése
A demens lakók foglalkoztatása Kedves emlékeim foglalkozás az emlékezés-módszer alkalmazásával Memori Alkotóműhely Gyógytorna Egyéni foglalkoztatás
Kedves emlékeink foglalkozás az emlékezés-módszer alkalmazásával A foglalkozás helyszíne: III. emeleti társalgó A foglalkozás ideje: hetente 2x, hétfőn és szerdán 10.00-11.00 óra között Tervezett létszám:8-10 fő A csoportba kerülés előtt: mentális állapot felmérése, családi kapcsolatok felmérése, konzultáció a gondozási egységgel Célcsoport: enyhe, középsúlyos demens lakók A foglalkozáson való részvétel: önkéntes A foglalkozás céljai: mentális állapotromlás késleltetése, érzékelés, észlelés fejlesztése, kommunikációs készségek fejlesztése, szintentartása, memóriaromlás késleltetése, hosszú-távú emlékezés készségének megőrzése, szokások, hagyományok kialakítása, interperszonális kapcsolatok bővítése, szociális készségek megőrzése, érzelmek kifejezésének lehetősége
A csoport vezetésénél szükséges készségek az emlékezés-módszer alkalmazása során Meghallgatás, felidézés, emlékezés készsége, érdeklődés az élettörténetek iránt Egyéni szükségletek felismerése A csoporttagok egymás közötti kommunikációjának segítése Kommunikációs készségek :pl. biztatás, tartalomra reagálás Tájékozódás a „régebbi idők” életéről
Az emlékezés-módszer alkalmazásánál fontos: Életesemények felelevenítése Személyközpontú foglalkozás Hosszú-távú emlékezés kerül előtérbe, ami leginkább megmarad az idős korra Az emlékezés-módszer alkalmat ad az érzelmek kifejezésére Feltöltődést adnak az idős ember számára, megelégedést jelent, hogy tapasztalataikat elismerik
A foglalkozás menete A lakók tájékoztatása a foglalkozás helyéről és időpontjáról, motiváció a foglalkozáson történő részvételre Megérkezés ( kísérés biztosítása), köszöntés, témakör címének ismertetése Új lakó bemutatása, köszöntése Közös zenehallgatás, éneklés Az aktuális témakör ismertetése néhány mondatban Az adott témakörhöz kapcsolódó szemléltető eszközök bemutatása, indító tevékenység, körkérdés a csoporthoz, a foglalkozáshoz kapcsolódóan Térkép, fénykép, képek, tárgyak használata, körbeadása Idézet, szemelvény felolvasása, hozzászólások, rövid kérdések alapján Összegzés, a foglalkozás zárása
Az emlékezés-módszer tevékenységi formái Körbekérdezés Képek használata Kreatív tevékenységek Tárgyak, képek körbeadása Listakészítés Térképek használata Zenehallgatás Közös éneklés Idézetek felolvasása Körbemutatás Közös történet „akkor és most” Versek Felolvasás Tapintás, ízlelés, szaglás Színek használata
Az emlékezés-módszer témakörei Szülőföld, szülőház Otthon Háztartási munka Gyermekkor Iskolás évek Házasság Családi élet, gyermekek Munkában töltött évek Ünnepek Művészetek Öltözködés Étkezés Természeti értékeink Budapest Korábbi lakóhely , szomszédság Szórakozás, kikapcsolódás Kirándulások, nyaralások Régi mesterségek Színészek, énekesek A rádió és a televízió megjelenése, szerepe Vásárlás: üzletek, piacok, vásárok Színház, filmek A könyvek az olvasás szerepe Mezőgazdasági munkák Néphagyományok
Régi mesterségek Indító tevékenység: régi mesterségeket bemutató képek körbeadása: cipész, fazekas, kovács, pék, kosárfonó, juhász Listakészítés: Milyen régi mesterségeket ismernek? Mozgásos tevékenység: egy mesterség bemutatása Régi és új bemutatása Körkérdés a csoporthoz: Megmaradtak-e a felsorolt mesterségek? Hogyan alakultak át? Napjainkban mikor kerülnek előtérbe a népi kismesterségek? Záró tevékenység
Vásárlás: szatócsboltok, üzletek Indító tevékenység: Régi tárgy, szatócsboltot ábrázoló kép körbeadása Körkérdés a csoporthoz: Mit lehetett vásárolni a szatócsboltokban? Listakészítés: régen kapható élelmiszerek felsorolása, mai formája Ki vásárolt a családban? Milyen élelmiszereket készítettek otthon, amit nem kellett megvásárolni? Gyakorlati tevékenység: édesség vásárlása pénzérmével A városokban milyen üzletek voltak? Melyikre emlékszik vissza a legszívesebben? Záró tevékenység
Az iskolás évek emlékei: Utazás az iskolába, iskolaépület Indító tevékenység: Régi iskolai tantermet bemutató kép körbeadása Gondolatébresztő idézet a régi iskoláról Körkérdés a csoporthoz: Városban, vagy vidéken töltötte az iskoláséveit? /térkép használata/ Régi és új iskolát bemutató képek Milyen volt az iskolaépület, ahol tanult? Manuális tevékenység: régi iskolaépület vázlatos megjelenítése, vagy leírása Záró tevékenység
Memori Célcsoport: középsúlyos demens lakók Cél: a memória, gondolkodás, koncentráció fejlesztése Témakörök: irodalmi szemelvények történelmi, földrajzi nevezetességek környezetünk ünnepek néphagyományok évfordulók
A foglalkozás menete Megérkezés a foglalkozásra , köszöntés Hogy érzem magam? A lakók kérdésre válaszolnak színválasztás segítségével Az adott témakör bemutatása, képek, térképek, irodalmi, történelmi szemelvények használatával Összegzés: „ Hogy érzem magam, hogyan távozom?” kérdés megválaszolása, szín megőrzés illetve új szín választásának segítségével Foglalkozás zárása, elköszönés, a következő alkalomra való figyelemfelhívás
Alkotóműhely Kreatív terápia Alkotókészség megőrzése, fejlesztése Közösségformáló hatás Tárgyak készítése: üveg-, gipsz-és képfestés Aktuális ünnepekre díszek készítése Díszpárna készítése
Terápiás lehetőségek a demens lakók foglalkoztatásában Zeneterápia Színterápia Aromaterápia
Egyéni foglalkoztatás Realitás-orientációs tréning Közös zenehallgatás a lakószobában Családi emlékek felidézése: fényképek megtekintése Emlékezés-módszer alkalmazása egyénileg Applikációs képek használata Egyéni kreatív tevékenységek: rajzolás, kézimunkázás