A demens ellátottak foglalkoztatásának gyakorlati módszerei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
Advertisements

Szülői elégedettség mérés eredménye
Gondozási Központ Zalaegerszeg
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Pszichiátriai intézmények lakóinak felkészítése PÉF – Lélek-Hang Egyesület.
Komplex Instrukciós Program
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
Kis csoport szeptember
Rehabilitáció és dementia
Egyesített Egészségügyi és Szociális Intézmény Győr Győr, Kálóczy tér
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Házi dolgozat Csibésztábor, Csibésztanya – feketén - fehéren
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP /A
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Rehabilitációs törekvések egy pszichiátriai betegotthonban
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Gyakorlat helye: Fogyatékosok Átmeneti Gondozóháza 9023 Győr Török István út 1. Tel.: 96/ Bognár Gyöngyi Vezető Kontakt személy: Belláné.
A bentlakásos intézmény, mint „Otthon”
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
1)A szakszerű egészségügyi ellátás biztosításához jutás szükségességének felismerése – Mikor, milyen esetekben hívjunk orvost? 2)A beteg gyermek ellátásával.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
A szövegértés tanítása II.
Önéletrajzírástól a munkába állásig - gyakorlati tanácsok a szakképzett munkaerő és a munkáltatók eredményes találkozásához június 24.
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az óvodai tevékenységterv
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Bentlakásos intézményi ellátás elkerülését célzó szolgáltatások TÁMOP /1. Marcali Kistérségi Többcélú Társulás Együtt az alapszolgáltatások fejlesztéséért.
Motiváció Tanoda- Tiszasziget Balázs Ákos Tanodavezető Motiváció Tanoda-Tiszasziget.
 Iskolák magatartása  Tanulók motiváltsága  Szülők elhivatottsága  Gyermekjóléti Szolgálatok, családsegítők, gyámok, nevelőszülők véleménye JULI.
Egyesített Egészségügyi és Szociális Intézmény Győr
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
TÁM-PONT A TESSÉK! Közhasznú Egyesület és a Törökbálinti Kórház mentálhigiénés segítő programja egészségügyi dolgozók számára.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
A támogatott lakhatás kihívásai
Családtámogató ellátások
Munkatársak alkalmasságának vizsgálata „Szolgálni, mint a fény”
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
Alcím mintájának szerkesztése Demens lakók képességmegőrző, rehabilitáló programja Evangélikus Diakóniai Otthon Kaposszekcső Kaposszekcső,
Jó együtt lenni! Idősek Otthona Bakonyszentlászló.
A BMSZki szakmai irányainak tervezett változásairól, vázlatosan
Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány
AZ IKSZ 50 ÓRÁJÁNAK INTÉZMÉNYI SZINTŰ TERVEZÉSE
Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom.
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Foglalkoztatás/aktivitás jelentősége
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
A foglalkoztatás tervezése a kiváltási Programban
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

A demens ellátottak foglalkoztatásának gyakorlati módszerei Fővárosi Önkormányzat Idősek Otthona 1173 Budapest, Pesti út 117. Baltás Adrienn mentálhigiénés munkatárs

A mentális hanyatlás során felmerülő gyakori problémák területei Memória -érzékelési formák -rövid-és hosszú-távú emlékezés, felidézés -információ felvétele, raktározása, visszaidézése megtartása -verbális és nem verbális memória Kommunikáció Mozgás Elvont gondolkodás Figyelem Ítélőképesség Észlelés

A mentális állapot felmérése, MMMS teszt felvétele Szociális készségszint felmérés: önellátás, tájékozódás,közösségi viselkedés, viselkedés adekvációja, vizsgálat értékelése MMS teszt MMMS teszt Óra teszt A teszt felvételét megelőző lépések Személyi, környezeti és tárgyi feltételek biztosítása A teszt felvétele nagyobb érzékszervi, mozgásszervi működéscsökkenés esetén A teszt felvételének folyamata Értékelő lap: orientáció, memória, subcorticalis, corticalis területek

A demencia fokozatai Enyhe: Jelentős deficittünetek mellett az önellátás képessége megtartott, a személyi higiéné megfelelő, az ítéletalkotás képessége a szükségletekhez képest megfelelő. Középsúlyos: Az önálló életvitel részleges, nehezebb. A beteg életviteléhez rendszeres felügyeletet igényel, de az állandó felügyelet nem feltétlenül szükséges. Súlyos: Állandó felügyeletet igényel. A személyes higiénét elhanyagolja. A gondolkodás inkoherens.

A demens ellátottak képességei és szükségletei szerinti programtervezés A legjobb barát modell alkalmazása: szemlélet, attitűd-kommunikáció, empátia -,csoportmunka Megszokott tevékenységek fontossága Egyéni képességek, készségek Érzelmek kifejezésének lehetősége Hosszú-távú memória szerepe Ismétlődő feladatok Szükségletek: egyéni szükségletek, biztonságérzés, identitástudat, autonómia, kontroll, önbecsülés, közösséghez tartozás érzése

A foglalkozás felépítése Megfelelő környezet biztosítása: meghatározott helyszín, időpont A csoporttagok előzetes megismerése, életút, az élettörténet fontos eseményei, családi kapcsolatok Személyközpontú programtervezés Megfelelő tevékenység kiválasztása A csoporttagok bevonhatósága A tevékenységek elemzése, tervezés

A foglalkozás előkészítése A foglalkozás szervezése: mit nyer a lakó, ha részt vesz benne A foglalkozás tárgyi feltételeinek biztosítása pl.: a témakörhöz kapcsolódó képek, szemelvények, könyvek, régi és mai tárgyak, újságok, magnó A foglalkozás kezdeményezése a lakónál A lakó segítése a foglalkozás során A felmerülő problémák elemzése

A demens lakók foglalkoztatása Kedves emlékeim foglalkozás az emlékezés-módszer alkalmazásával Memori Alkotóműhely Gyógytorna Egyéni foglalkoztatás

Kedves emlékeink foglalkozás az emlékezés-módszer alkalmazásával A foglalkozás helyszíne: III. emeleti társalgó A foglalkozás ideje: hetente 2x, hétfőn és szerdán 10.00-11.00 óra között Tervezett létszám:8-10 fő A csoportba kerülés előtt: mentális állapot felmérése, családi kapcsolatok felmérése, konzultáció a gondozási egységgel Célcsoport: enyhe, középsúlyos demens lakók A foglalkozáson való részvétel: önkéntes A foglalkozás céljai: mentális állapotromlás késleltetése, érzékelés, észlelés fejlesztése, kommunikációs készségek fejlesztése, szintentartása, memóriaromlás késleltetése, hosszú-távú emlékezés készségének megőrzése, szokások, hagyományok kialakítása, interperszonális kapcsolatok bővítése, szociális készségek megőrzése, érzelmek kifejezésének lehetősége

A csoport vezetésénél szükséges készségek az emlékezés-módszer alkalmazása során Meghallgatás, felidézés, emlékezés készsége, érdeklődés az élettörténetek iránt Egyéni szükségletek felismerése A csoporttagok egymás közötti kommunikációjának segítése Kommunikációs készségek :pl. biztatás, tartalomra reagálás Tájékozódás a „régebbi idők” életéről

Az emlékezés-módszer alkalmazásánál fontos: Életesemények felelevenítése Személyközpontú foglalkozás Hosszú-távú emlékezés kerül előtérbe, ami leginkább megmarad az idős korra Az emlékezés-módszer alkalmat ad az érzelmek kifejezésére Feltöltődést adnak az idős ember számára, megelégedést jelent, hogy tapasztalataikat elismerik

A foglalkozás menete A lakók tájékoztatása a foglalkozás helyéről és időpontjáról, motiváció a foglalkozáson történő részvételre Megérkezés ( kísérés biztosítása), köszöntés, témakör címének ismertetése Új lakó bemutatása, köszöntése Közös zenehallgatás, éneklés Az aktuális témakör ismertetése néhány mondatban Az adott témakörhöz kapcsolódó szemléltető eszközök bemutatása, indító tevékenység, körkérdés a csoporthoz, a foglalkozáshoz kapcsolódóan Térkép, fénykép, képek, tárgyak használata, körbeadása Idézet, szemelvény felolvasása, hozzászólások, rövid kérdések alapján Összegzés, a foglalkozás zárása

Az emlékezés-módszer tevékenységi formái Körbekérdezés Képek használata Kreatív tevékenységek Tárgyak, képek körbeadása Listakészítés Térképek használata Zenehallgatás Közös éneklés Idézetek felolvasása Körbemutatás Közös történet „akkor és most” Versek Felolvasás Tapintás, ízlelés, szaglás Színek használata

Az emlékezés-módszer témakörei Szülőföld, szülőház Otthon Háztartási munka Gyermekkor Iskolás évek Házasság Családi élet, gyermekek Munkában töltött évek Ünnepek Művészetek Öltözködés Étkezés Természeti értékeink Budapest Korábbi lakóhely , szomszédság Szórakozás, kikapcsolódás Kirándulások, nyaralások Régi mesterségek Színészek, énekesek A rádió és a televízió megjelenése, szerepe Vásárlás: üzletek, piacok, vásárok Színház, filmek A könyvek az olvasás szerepe Mezőgazdasági munkák Néphagyományok

Régi mesterségek Indító tevékenység: régi mesterségeket bemutató képek körbeadása: cipész, fazekas, kovács, pék, kosárfonó, juhász Listakészítés: Milyen régi mesterségeket ismernek? Mozgásos tevékenység: egy mesterség bemutatása Régi és új bemutatása Körkérdés a csoporthoz: Megmaradtak-e a felsorolt mesterségek? Hogyan alakultak át? Napjainkban mikor kerülnek előtérbe a népi kismesterségek? Záró tevékenység

Vásárlás: szatócsboltok, üzletek Indító tevékenység: Régi tárgy, szatócsboltot ábrázoló kép körbeadása Körkérdés a csoporthoz: Mit lehetett vásárolni a szatócsboltokban? Listakészítés: régen kapható élelmiszerek felsorolása, mai formája Ki vásárolt a családban? Milyen élelmiszereket készítettek otthon, amit nem kellett megvásárolni? Gyakorlati tevékenység: édesség vásárlása pénzérmével A városokban milyen üzletek voltak? Melyikre emlékszik vissza a legszívesebben? Záró tevékenység

Az iskolás évek emlékei: Utazás az iskolába, iskolaépület Indító tevékenység: Régi iskolai tantermet bemutató kép körbeadása Gondolatébresztő idézet a régi iskoláról Körkérdés a csoporthoz: Városban, vagy vidéken töltötte az iskoláséveit? /térkép használata/ Régi és új iskolát bemutató képek Milyen volt az iskolaépület, ahol tanult? Manuális tevékenység: régi iskolaépület vázlatos megjelenítése, vagy leírása Záró tevékenység

Memori Célcsoport: középsúlyos demens lakók Cél: a memória, gondolkodás, koncentráció fejlesztése Témakörök: irodalmi szemelvények történelmi, földrajzi nevezetességek környezetünk ünnepek néphagyományok évfordulók

A foglalkozás menete Megérkezés a foglalkozásra , köszöntés Hogy érzem magam? A lakók kérdésre válaszolnak színválasztás segítségével Az adott témakör bemutatása, képek, térképek, irodalmi, történelmi szemelvények használatával Összegzés: „ Hogy érzem magam, hogyan távozom?” kérdés megválaszolása, szín megőrzés illetve új szín választásának segítségével Foglalkozás zárása, elköszönés, a következő alkalomra való figyelemfelhívás

Alkotóműhely Kreatív terápia Alkotókészség megőrzése, fejlesztése Közösségformáló hatás Tárgyak készítése: üveg-, gipsz-és képfestés Aktuális ünnepekre díszek készítése Díszpárna készítése

Terápiás lehetőségek a demens lakók foglalkoztatásában Zeneterápia Színterápia Aromaterápia

Egyéni foglalkoztatás Realitás-orientációs tréning Közös zenehallgatás a lakószobában Családi emlékek felidézése: fényképek megtekintése Emlékezés-módszer alkalmazása egyénileg Applikációs képek használata Egyéni kreatív tevékenységek: rajzolás, kézimunkázás