A vitakultúra kialakítása, fejlsztése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kölcsönös befolyásolás
Advertisements

ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
A DISPUTA JÁTÉK ODROBINA ZOLTÁN
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Konfliktus és kooperáció
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Nemzetközi tárgyalási technikák
A szóbeli közlés felépítése
Nem számít!. Nem számít! Lezárás Lényegi Részei HATÁRIDŐ BEMUTATKOZÁS JÓ STRATÉGIA, ÉS TAKTIKA TERMÉKLÉTRA KIFOGÁSKEZELÉS.
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Tárgyalástechnikai alapok
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Sztoczek J. u fsz. 2. Érveléstechnika-logika 1.
A DISPUTA, MINT SZEREPJÁTÉK. TÖRTÉNELMI LEVEGŐ JÓ INTÉZMÉNYI ADOTTSÁGOK.
A TÁRGYALÁS Mint a versengés és az együttműködés közötti egyensúlyozó tevékenység.
A jó közérzet művészete
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Konfliktus és konfliktuskezelés
Az érvelés.
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
A szakértők lehetséges szerepe a helyi fejlesztésben A részvételi akciókutatásban rejlő lehetőségek Bajmócy Zoltán – Málovics György Szegedi Tudományegyetem.
Egyéni döntések a szervezetben
Módszertani megújulás a nevelő munkában
Együtt egymásért és magunkért
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
„Mindenki mondja a magáét”
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Érveléstechnika 2..
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 10. óra.
Lux Judit CSc Neokorporatív gyakorlat és mediáció Magyarországon(4) december 12.
2004 tavasz dr.SzaD Innováció és Technológia Menedszment Tanszék TEAM…. dehogy ! TEAM, de hogy ?
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
A pedagógus.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
1 Vitatípus A helyzetet meghat. konfliktus CélEszközKövetkezmény Veszekedés Érzelmi, morális, anyagi konfliktus A másik legyőzése, feszültség levezetése.
A PALAGÁZ ÉS A TXM KFT A MAGYAR TÁRSADALMI KÖRNYEZETBEN OKTÓBER 30.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Útmutató Tippek, típushibák, megoldások és némi statisztika.
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
Prezentáziós Stratégia
Meggyőzéstechnika
Csörömpölj a cukorkáért!. 1. A pedagógusnak tanulmányai során miben NEM kell fejlesztenie önmagát? a) a választott szakterület tudományos igényű ismeretében.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
UGYE TE IS AKAROD? Sas István Kommunikációs Akadémia A befolyásolás titkai a társadalmi célú reklámban.
A második születés kora A kamaszkor és a kamaszmediáció sajátosságai Busai Barbara október 27.
A szakiskola jelene és jövője
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A játékkonfliktus, mint a magatartás eltérés jelzője
A KÖZÉLETI SZÓBELISÉG Készítette: Gazdag Vilmos (II
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Meggyőzéstechnika
Előadás másolata:

A vitakultúra kialakítása, fejlsztése Csillag Ferenc pedagógiai szakértő 2011. január 25.

A vita definíciója: A vita érvek ütköztetése, célja a vitapartnerétől eltérő vélemény igazolása, a partner meggyőzése. A vitának van tárgya, szerkezete, legalább két résztvevője eltérő állásponttal. A vita versengő magatartás jellemzője. A vitának vannak erkölcsi szabályai, ezt nevezzük vitakultúrának.

Vitatípusok kompetencia vita (a partner helyzetével kapcsolatos) definíciós vita (a nézeteltérés pontos körülhatárolása) tétel vita (állítás cáfolása) érdemi vita (eset, ügy, nézeteltérés lezárása) elvi vita (módszertani, világnézeti eltérés esetén)

A vita szakaszai (1.) Konfrontációs szakasz: a véleménykülönbség felszínre kerül, a vitázók azonosítják egymást. 2. Nyitó szakasz: a vitázók szerepei és elköteleződései nyilvánossá válnak. A vitatott állítások, és ezek bizonytalanságai elhangzanak, amelyek lehetővé teszik a véleménykülönbség feloldását.

A vita szakaszai (2.) 3. Érvelési szakasz: kritikai ellenvetések megtétele, ezek visszaverése vagy elfogadása. 4. Záró szakasz: Közös következtetések, következmények: egy vita záródhat egyetértéssel, kompromisszummal, (ezek közös vonása, hogy a vitatkozó felek többé-kevésbé elfogadják a másik fél álláspontját) vagy a vitában félként részt nem vevő harmadik személy (például döntőbíró, bíró) döntésével végül a véleménykülönbség fennmaradása esetén sikertelenül (eldöntetlenül).

Vita és vitázó viszonya (1.) A vitában résztvevő tárgyilagos, ha: állításait független vagy külső forrással alátámasztja érvelése következetes, racionális, tárgyhoz kapcsolódó a vitapartner állításait követi, és reagál azokra lehetőséget ad az ellenérvek kifejtésére elismeri a tévedés lehetőségét.

Vita és vitázó viszonya (2.) A vitában résztvevő személyeskedő, ha: A vitapartnert sértően jellemzi A vitapartner korábbi tevékenységei állnak érvelése középpontjában A vitában résztvevő társadalmi helyzetére, előítéletre alapozza érveit, viselkedését A vitapartner érvelésének akadályozására, megzavarására törekszik A partnert nem tekinti egyenrangúnak

A főbb vita típusok A vita típusa Kiinduló konfliktus Módszerek, eszközök Cél Veszekedés Érzelmi feszültség A személy támadása, megfélemlítés A partner "kikészítése" legyőzése, a feszültség levezetése ill. a győzelem Törvényszéki tárgyalás Rivalizálás Minden a dramaturgia szabályai szerint megengedett eszköz A vitában részt nem vevő harmadik fél jóindulatának elnyerése Racionális vita Véleménykülönbség Bizonyítás és kritika érvelések segítségével Az igazság kiderítése, a helyes álláspont megtalálása Tényfeltáró (tudományos) vita Az igazolás hiánya Tudásra épülő érvelések Állítások igazságértékeinek eldöntése ill. megváltoztatása. Tudományos bizonyítás, vagy cáfolás Tárgyalás Érdekütközés Alkudozás A felek számára elfogadható kompromisszum kialakítása

Játsszunk! Hogyan tudunk úgy ledobni egy tyúktojást 6 méter magasból, hogy az ne törjön össze? Rövid gondolkodás után javaslatokat kérek!

Az érdekes megoldások után Tudományos vitát szeretnék hallani.

Az érdekes megoldások után 2. Racionális vitát vezessenek elő!

Az érdekes megoldások után 3. Veszekedést adjanak elő!

Melyek a vitakultúra fejlesztésének útjai? A nyelvhelyességi szabályok betartatása - valamennyi pedagógus feladata Az érzelmi töltés szabályozása - a kamaszokra jellemző indulati töltés akaratlagos szabályozása Az időtartam és szerkesztettség – mint a szónoki beszéd A hangerő kérdése - nem az győz, aki a leghangosabb A szemkontaktus szerepe - fél siker, ha a felek között az „összepillantás” létrejön

Melyek a vitakultúra fejlesztésének útjai? Azt is érdemes megtanítani, hogy egy vita után a szereplők még jó barátok maradhatnak. Mozart – Salieri (csak a túlélők teremtettek mítoszt köréjük.) „Hogy az alatt a 10 év alatt, amíg egy városban éltek és dolgoztak, milyen kapcsolatban állt egymással Mozart és Salieri, nehezen rekonstruálható. Salieriben feltehetően volt féltékenység Mozartot illetően, ám a szabadúszó Mozart éppígy féltékeny lehetett az udvar kegyét élvező Salierire. A kettejük közötti viszonyt egészséges, bizalmatlanságtól nem mentes rivalizálás, nem pedig ellenségeskedés jellemezte.”

Sőt a barátságokhoz vitákon keresztül vezet az út… Újhold folyóirat (1946-48) viták és barátságok: Nemes Nagy Ágnes, Lengyel Balázs, Mándy Iván, Pilinszky János, Somlyó György – a viták értéket képviseltek. … vagy fordítva?

Még két legendás barátságról Jávorka Sándor – Csapody Vera Janikovszky Éva – Réber László

Miért is fél a pedagógus a vitától? Nehéz mederbe terelni Az indulati töltése nagy A pedagógus sem mentes az érzelmektől

Akkor mégis miért kell a vitával foglalkozni? A kommunikáció- és a szocializációfejlesztés elvárás, lásd helyi pedagógiai program Az ember társas lény (Érdemes-e kinevetnünk szerényebb képességű diáktársainkat?, Milyen eszközökkel tart rendet a jó tanár?, Veri-e a gyerekét a jó szülő?, Hogyan tudjuk hatékonyan és gyorsan megtanulni a tananyagot?, Boldogok-e azok, akik megnyerték a lottó ötöst?)

Különféle indulati skálát alkalmazva érveljünk! Boldogok-e azok, akik megnyerték a lottó ötöst?

Tegyük fel a kérdést! Vita vagy veszekedés? „A vitázó, feleselő és letorkoló emberek ügyeik boldogtalan sáfárai. A győzelmet elnyerik néha, de a jóakaratot soha, holott annak több hasznát vennék.” (Benjamin Franklin)

Köszönöm figyelmüket! „Aki vitatkozás közben a tekintélyre támaszkodik, nem az értelmét használja, hanem inkább a memóriáját.” Leonardo da Vinci