Településüzemeltetés (Közigazgatási Urbanisztika II))

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Vízgazdálkodás, vízvédelem
Advertisements

Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
Vízimunka és Vízilétesítmény Engedélyezési Osztály vezetője
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
ÖNKORMÁNYZATOK ÉS AZ EGÉSZSÉGÜGYI ALAPELLÁTÁS
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
A helyi jelentőségű védett természeti területekkel kapcsolatos jogszabályi háttér Sándor Edina Felső-Tisza-vidéki Környezetvédelmi,Természetvédelmi és.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A vízjog időszerű kérdései
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
A környezetvédelem intézményrendszere
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Közigazgatási alapismeretek
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
Az állattartó telepek nyilvántartásainak szabályos vezetése
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Környezeti elemek védelme III. Vízvédelem
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Tűz-, polgári védelmi és katasztrófavédelmi igazgatás
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Az önkormányzat lakosságvédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §196/1996. (XII. 22.) Korm. rendelet a mentésben való részvétel szabályairól, a polgári.
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2012.
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
1 A hulladékgazdálkodás szabályozásának eszközrendszere Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
TÁMOP Közüzemi ivóvízellátás és szennyvízelvezetés Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Fenntartható önkormányzatok Az Országgyűlés Fenntartható fejlődés Bizottsága ülése Budapest Június 5. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök 1.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Mezőgazdasági vízszolgáltatási díj elszámolási lehetőségek a gyakorlatban Vízkárelhárítási Országos Konferencia május Miskolctapolca Orbán.
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Hasznosítás ÁLDÁSÁTOK ÖntözésÁradás MosásPazarlás Szürkevíz öblítésSzikkesedés.
Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság A Vízügyi hatósági eljárások bemutatása Előadó: Markó Ödön Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi.
Önkormányzati polgármesterek és képviselők képzése 2014.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATÁNAK ELŐZMÉNYEI A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SZAKMAI FÓRUM A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV.
Vízbiztonság tervezés gazdasági hatásai Dr. Papp Mária c.egyetemi docens,főtitkár Budapest..
A hatósági engedélyeztetési eljárás átkerült feladatai
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
A kapacitás fenntartási program a nukleáris biztonsági hatóság szemszögéből Hullán Szabolcs GTTSZ konferencia „atomenergia=ellátásbiztonság” november.
GEOTERMIKUS ENERGIA KINYERÉS JOGI HÁTTERE, HATÓSÁGI FELTÉTELEI Készítette : Hojdákné Kovács Eleonóra Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi.
Önkormányzat és állam.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A közigazgatási eljárás II.
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Településüzemeltetés (Közigazgatási Urbanisztika II)) VÍZGAZDÁLKODÁS A TELEPÜLÉSEKEN

A vízgazdálkodás természet vízháztartása társadalom szükségletei tudományos műszaki gazdasági igazgatási tevékenységek gyűjtőfogalma

A vízgazdálkodás ágazatai vízkárelhárítás vízhasznosítás pl. folyó-szabályozás, belvíz-gazdálkodás egészségügyi, kulturális szociális ellátás (ivóvízellátás) - közlekedés vízellátása ipari vízellátás - mezőgazdasági vízellátás víz rombolása elleni védekezés káros vizek elvezetése víz tisztaságának megóvása

A települési önkormányzatok feladatai a vízgazdálkodásban 1990. LXV. tv. (a régi önkormányzati törvény csapadékvíz- elvezetés csatornázás kötelező feladat: egészséges ivóvízellátás (vízközmű fenntartása) vízrendezés

A települési önkormányzatok feladatai a vízgazdálkodásban 2011. Évi CLXXXIX. tv. (az új önkormányzati törvény) Ök-i feladat és hatáskör A helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatok különösen vízgazdálkodás vízkárelhárítás víziközmű-szolgáltatás ≈ vízhasznosítás

Az 1995. évi LVII. törvény a vízgazdálkodásról Tartalma a vizekkel, vízilétesítményekkel kapcsolatosan: állami, önkormányzati, vízgazdálkodási társulati feladatok meghatározása tulajdonviszonyok meghatározása vízi közművekkel végzett szolgáltatási tevékenység szabályai vízkészlet-gazdálkodás szabályai vizek kártételei elleni védelem és a védekezés szabályai a kormány és a szakminiszter jogai és feladatai vízügyi hatóságok jogkörei

A tulajdonviszonyok kérdése Főszabály szerint: forgalomképes, állami tulajdonban lévő vizek, vízilétesítmények kizárólagos állami tulajdonban helyi önkormányzati tulajdonban ingatlantulajdonos tulajdonában A felszín alatti vizek, a felszín alatti vizek természetes víztartó képződményei, a folyóvíz és természetes tavak elhagyott medre és a folyóvízben, természetes tavakban újonnan keletkezett sziget a helyi önkormányzatoknak átadott vizek és vízilétesítmények (a víziközműveket is ideértve) az ingatlan határain belül keletkező és ott befogadóba torkolló vízfolyások A jelentősebb természetes tavak (A Balaton a Kis-Balaton Vízvédelmi Rendszerrel együtt, a Velencei-tó, a Fertő tó és a Hévízi-tó)   az ingatlan határain belül levő természetes állóvizek (a tó, a holtág), amelyek más ingatlanon elhelyezkedő vizekkel közvetlen kapcsolatban nincsenek az ingatlanra lehulló és az ingatlanon maradó csapadékvizek Az állam kizárólagos tulajdonában lévő folyók, patakok, holtágak, mellékágak és azok medre a jogszabály eltérő rendelkezése hiányában az ingatlan határain belül levő és saját célt szolgáló vízilétesítmények Az állam kizárólagos tulajdonában lévő vízilétesítmények Állami tulajdonban lévő és forgalomképes vizek, vízilétesítmények elidegenítése esetén ök-ok elővásárlási joggal rendelkeznek!

A vízgazdálkodással kapcsolatos feladatok állami feladatok vízgazdálkodási társulatok feladatai önkormányzati feladatok egyének/természetes jogi személyek feladatai (szabályok betartása a saját birtokon belül)

Az állami feladatok logikája nemzetközi együttműködésből fakadó vízügyi feladatok (Vö: Víz Keretirányelv) vízgazdálkodás országos szintjéhez köthető feladatok (Vízgazdálkodás Országos Koncepciója és ami azzal szorosan összefügg) Vízügyi hatósági-igazgatási feladatok állami tulajdonban lévő közhasznú vízilétesítményekkel kapcsolatos feladatok A helyi közfeladatokat meghaladó védekezés átvállalása A vízügyi igazgatás főbb szervei

A vízügyi igazgatás főbb szervei Kormány minisztérium Országos Vízgazdálkodási Tanács területi és részvízgyűjtő szintű vízgazdálkodási tanácsok - Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség (környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőségek) - Országos Vízügyi Főigazgatóság (vízügyi igazgatóságok) szakhatóságok (pl. fővárosi és megyei kormányhivatal népegészségügyi szakigazgatási szervei)

Vízgazdálkodás a településeken az ivóvízellátást a szennyvizek összegyűjtését, tisztítását, elvezetését, valamint a keletkező szennyvíziszap kezelését és elhelyezését az ipari létesítmények és a fürdők rendezését Vízgazdálkodás a településeken Az ember által kitermelt víz kezeléséből, felhasználásából adódó feladatok: - ivóvízellátás a szennyvizek összegyűjtése, tisztítása, elvezetése, valamint a keletkező szennyvíziszap kezelése és elhelyezése - az ipari létesítmények és a fürdők rendezése A természetes vizek rendezéséből, elvezetéséből származó feladatok: - a csapadékból eredő vízfolyás elvezetése - a káros talajvíz elvezetése - a településen áthaladó vízfolyás rendezése

Egészséges ivóvízről való gondoskodás Az ember által kitermelt víz kezeléséből, felhasználásából adódó települési ök-i feladatok 1990/LXV. tv. kötelező 1995/LVII. tv. továbbra is kötelező Nem közműves ivóvízellátás (pl. lajtoskocsis megoldás – ahol arzénnal szennyezett a víz) Egészséges ivóvízről való gondoskodás 2011/CCIX. tv. feltételesen kötelező Helyi vízi közüzemi tevékenység (ök-i tulajdonú vízi közművek esetén), ez a többség, mert: 1991. évi XXXIII. törvény (vízi közművek jelentős részének települési ök-i tulajdonba kerülése) Falvak vízi közművesítésének sikere 1995/LVII. tv. feltételesen kötelező Szennyvíz-kezelés 2000 lakosegyenértékkel* jellemezhető szennyvízkibocsátás feletti szennyvíz-elvezetési agglomerációt alkotó települések esetében kötelező * 1 LE =az a szerves, biológiailag lebontható terhelés, amelynek ötnapos biokémiai oxigénigénye 60 g oxigén/nap

A víz- és csatornaszolgáltatás Magyarországon 7 nagy társaság (5 állami + 2 budapesti) Lakosság 35%-át látják el Regéci Vízmű-üzemeltetési Szervezet (98 fő) A maradékon körülbelül 390 egyéb önkormányzati tulajdonban lévő üzemeltető osztozik - Méretük s ennél fogva mérethatékonyságuk – rendkívül heterogén –

A 2011. évi CCIX. Törvény a víziközmű-szolgáltatásról víziközmű: olyan közcélú vízilétesítmény, amely a) település vagy települések közműves ivóvízellátását, ezen belül az ivóvíztermelést, az ehhez kapcsolódó ivóvízbázis-védelmet, az ivóvízkezelést, -tárolást, -szállítást és -elosztást, felhasználási helyekre történő eljuttatást, mindezekhez kapcsolódóan a tűzivíz biztosítását vagy b) a közműves szennyvízelvezetés során (egyesített rendszer esetén a csapadékvíz-elvezetést is ideértve) a szennyvíz felhasználási helyekről történő összegyűjtését, elvezetését, tisztítását, a tisztított szennyvíz hasznosítását, elhelyezését szolgálja.

A 2011. évi CCIX. Törvény a víziközmű-szolgáltatásról A parlament a 2011. év végén fogadta el, érdemi részei 2012. július 1-jén léptek hatályba Víziközmű köztulajdonban Szigorított működési feltételek (szolgáltatók száma csökkeni fog) Erősebb kontroll az árak területén Hatósági árak szolgáltatóként Magyar Energia Hivatal emellett szakmai-felügyeleti tevékenységet is ellát 10%-os rezsicsökkentés itt is?

A vízi közművekkel kapcsolatos települési önkormányzati feladatok (i) a helyi vízi közüzemi tevékenység fejlesztésére vonatkozó tervek kialakítása és végrehajtása (ii) a helyi víziközművek működtetése (létesítés, fenntartás, üzemeltetés) A tulajdonra vonatkozó szabályozás (a) állami tulajdon (b) Önkormányzati tulajdon (c) működtetési jog üzemeltetési szerződésben történő 15-35 éves átengedése

Az üzemeltetési szerződés típusai Vagyonkezelés (pl. fejlesztés) a szerződés fennállása alatt a szolgáltató feladata fejlesztés a szerződés fennállása alatt is az ellátásért felelős feladata magántőke bevonásának egyetlen formája víziközmű-társulatok keretei között történő létesítés/fejlesztés nem koncesszióköteles (3) Koncessziós szerződés (1) Vagyonkezelési szerződés (2) Bérleti-üzemeltetési szerződés Csak az ellátásért felelős, vagy rajta kívül az állam, a települési ök. vagy ezek közös tulajdonában lévő (beleértve a GT-ket is) víziközmű-szolgáltatók esetében

Néhány egyéb, az ember által kitermelt víz kezeléséből, felhasználásából adódó tel. ök-i feladat A vízfogyasztés korlátozása szükség esetén egyéb → gazdasági → természetvédelmi → állatitatási és haltenyésztési → gyógyászati, valamint a lakosság ellátását közvetlenül szolgáló termelő- és szolgáltató tevékenységgel járó → a létfenntartási ivó és közegészségügyi, katasztrófa-elhárítási vízfogyasztás Fürdésre alkalmas partszakaszok/vízfelületek kijelölése

A víziközmű-társulatok A település, az együttesen ellátható települések belterületi, illetve lakott területi részének közműves vízellátását, szennyvízelvezetését, szennyvíztisztítását, belterületi vízrendezést és csapadékvíz elvezetést szolgáló vízilétesítményeket hoz létre, illetve fejleszt Érdekeltségi területen Érdekeltek minimum 2/3-ának egyetértésével finanszí-rozás Érdekeltségi hozzájárulás (érdekeltségi egység alapján) Egyéb (állami, ök-i) támogatások Feladat megvalósítása után a víziközművek az ök. tulajdonába kerülnek át

A természetes vizek rendezéséből, elvezetéséből származó települési ökormányzati feladatok

A törvényi szabályozás problémái 2011. Évi CLXXXIX. Tv. 1995. Évi LVII. Tv. vízrendezés vízkárelhárítás Vízkárelhárítás mint települési önkormányzati feladat Helyi vízrendezés és vízkárelhárítás (ár- és belvízelvezetés) mint - kötelező - önkormányzati közfeladat Konkétumokat nélkülöző megfogalmazás A „helyi” fogalma nem elég világos: leginkább az önkormányzati tulajdonon keresztül közelíthető meg

A helyi vízrendezéssel kapcsolatos települési önkormányzati feladatok A vizek, vízilétesítmények tulajdonviszonyainak sokrétűsége miatt nincs meghatározva Konkrét közfeladatok Konkrét tulajdonosi feladatok 120/1999. (VIII. 6.) Korm. rendelet Az önkormányzatok olyan mértékben kötelesek gondoskodni a tulajdonukban lévő vizek, közcélú vízilétesítmények fenntartásáról, amely lehetővé teszi a vízügyi törvényben meghatározott feladataik ellátását. egyéb jogszabályok vízjogi engedélyek közp-i, önk-i források vízitársulatok útján vagy alapján

A vízitársulatok - 2009. évi CXLIV. Törvény - területi vízgazdálkodási közfeladatok (vízrendezés, vízkárelhárítás, árvízmentesítés, mg-i, vízvisszatartás, víztározás) ellátására létrehozott jogi személyiséggel rendelkező közhasznú gazdálkodó szervezetek, amelyek tevékenységüket működési területükön látják el Érdekeltségi területen érdekeltek érdekeltségi egység alapján számított minimum 2/3-ának egyetértésével finanszí-rozás Társulati hozzájárulás (érdekeltségi egység alapján) Egyéb források (támogatások, vállalkozási tevékenység) Társulás híján is fizetendő a miniszter által évente meghatározott közcélú érdekeltségi hozzájárulás!

A helyi vízkárelhárítással kapcsolatos települési önkormányzati feladatok védelem védekezés: az élet- és vagyonbiztonság érdekében, az árvíz, a belvíz kártételeinek megelőzését, elhárítását, illetőleg mérséklését szolgáló műszaki és államigazgatási feladatok végrehajtása legfeljebb két település érdekében álló védőművek létesítése ök. tulajdonában lévő védőművek fejlesztése, fenntartása; vizek kártételei elleni védelemmel összefüggő egyéb feladatok védekezés Ezen belül, ebből következően Fő probléma: tulajdonviszonyok esetleges jellege

Helyi szintű védekezés A védekezés Miniszter Orsz. Műszaki Irányító Törzs igazgatóságok Fővárosi/megyei védelmi bizottság Helyi szintű védekezés

A helyi szintű védekezés - 232/1996. (XII.26.) Korm. Rendelet - Védekezés a települések által fenntartott műveken Felkészülés a védekezésre Fő/polgármester (fő/polgármesteri hivatal) Védelemvezető (szakasz-védelemvezető) polgármester (pl. támogatási megállapodás megkötése) Védekezéssel kapcsolatos államigazgatási feladat- és hatáskörök kárenyhítés: Fő/polgármester jegyző (pl. települési keretösszegek igénylése, elosztása)

Az ingatlantulajdonosok feladatai Legfontosabb feladatuk: a szabályok saját birtokaikon belüli betartása Helyi vízgazdálkodási hatóság Ingatlan-tulajdonosok 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet Felügyelőségek Települési önkormányzat jegyzője első fokon Járási hivatalok (fővárosi/megyei kormány- hivatalok) másodfokon

A felügyelőségek hatósági jogköre Vízjogi engedélyek kiadása létesítési eng. üzemeltetési eng. fennmaradási eng. Vízjogi kötelezések Általában valamilyen káros/jogellenes állapot megszüntetésére irányul Vízilétesítmények ellenőrzése I. – IV. kategória. (kiemelkedően fontostól a kisebb jelentőségűekig)

A jegyző hatósági jogköre --- az 500 m3/év mennyiséget nem meghaladó és kizárólag házi, kommunális szennyvíz elszikkasztását szolgáló létesítmény megépítésének, használatbavételének, átalakításának és megszüntetésének engedélyezése Tulajdonjogi viták Közcélú érdekeltségi hozzájárulás kivetése --- az olyan kút létesítésének, használatbavételének és megszüntetésének engedélyezése, amely a létesítő házi vízigényének 500 m3/év mennyiségig terjedő kielégítését szolgálja, valamint – parti szűrésű és a karszt- vagy rétegvízkészlet igénybevétele, érintése nélkül – kizárólag a talajvíz felhasználásával működik Közműves ivóvízellátással és szennyvízelvezetéssel kapcsolatos, fogyasztót érintő jogok és kötelezettségek

A járási hivatal hatósági jogköre Közcélú érdekeltségi hozzájárulás kivetése Közműves ivóvízellátással és szennyvízelvezetéssel kapcsolatos, fogyasztót érintő jogok és kötelezettségek