Amerikai futball.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
15. SZABÁLY – A B erugás. 15. SZABÁLY – A BE RUG ÁS A be rug ás a játék újrakezdésének egyik módja. Be rug ást kell ítélni annak a csapatnak a javára,
Advertisements

Les – a gyakorlatban február 25. Nyíregyháza.
Alapok • Büntetőrúgás jár az ellen a csapat ellen, amely elköveti a közvetlen szabadrúgást maga után vonó tíz szabálytalanság valamelyikét a saját büntetőterületén,
Fontos leszögezni, hogy a lenti pozíciós leírások f ő leg az NFL és az NCAA futballra igazak, alacsonyabb szinteken léteznek más pozíciók is, illetve.
És a Nemzeti Futball Liga
A foci Varga Dávid.
Büntetőrúgás. Büntetőrúgás jár az ellen a csapat ellen, amely elköveti a közvetlen szabadrúgást maga után vonó tíz szabálytalanság valamelyikét a saját.
3. szabály A játékosok száma. A A játékban két csapat vesz részt, legfeljebb játékossal, ezek közül 1-1 a kapus. A mérkőzés nem kezdhető el csapatonként.
Új szabályok Két éves ciklus  A szabályalkotók két éves ciklusban fogják módosítani a szabályokat -> Nem lesznek új szabályok jövőre!  Ettől függetlenül.
7. szabály – A mérkőzés időtartama. Félidők A mérkőzés két egyenlő 20 perces félidőből áll, hacsak a játékvezető és a két csapat kölcsönösen másként nem.
UEFA-A /UEFA PRO Tanfolyan Mérkőzés megfigyelés BELGIUM - SPANYOLORSZÁG Bob Browaeys , 19: :30.
Bozsik Gyermek Egyesületi Program U8/9
3. szabály A játékosok száma. A játékban két csapat vesz részt, legfeljebb öt-öt játékossal, akik közül egy-egy a kapus. A mérkőzés nem kezdhető el csapatonként.
9. szabály – A labda játékban és játékon kívül. 9. szabály – A labda játékban és játékon kívül A labda játékon kívül A labda játékon kívül van, ha: •
1. szabály: A játéktér Alapfokú játékvezetői tanfolyam 2013/14.
Lány Ádám Labdarúgás Testnevelés.
OTP - MOL - Bozsik Labdarúgó Akadémia - Játékszabályok
Minden csapatjátékban, a legfontosabb része a játéknak a VÉDEKEZÉS.
Készítette: Pisák Bence Tantárgy: Testnevelés. Először is mi a játék lényege:  A játék célja, hogy a labdát az ellenfél endzone-jába vigyék, és ezzel.
1905->. A csapat amióta létrejött még soha nem esett vissza a Spanyol másodosztályos bajnokságába.
Készítette: Novák Edvin
16. SZABÁLY – A KIRÚGÁS. A kirúgás a játék újrakezdésének egyik módja. Kirúgást kell ítélni, amikor a labda utoljára támadójátékost érintett, majd teljes.
Kosárlabda (testnevelés)
Röplabda Testnevelés Készítette: Kiss Krisztina.
Készítette: Tokai Márk és Tokai Balázs
Szabadrúgások. Szabadrúgások A szabadrúgások fajtái Közvetlen szabadrúgás Ha közvetlen szabadrúgásból a labda közvetlenül az ellenfél kapujába jut, a.
SZABÁLYTALANSÁGOK ÉS SPORTSZERŰTLEN VISELKEDÉS.. A szabálytalanságok és a sportszerűtlen viselkedés büntetése a következő Közvetlen szabadrúgás Büntetőrúgás.
8. szabály – A játék kezdete és újraindítása. Kezdőrúgás A játék kezdetének vagy újraindításának egy módja. Mikor lehet kezdőrúgás? A mérkőzés elején.
8. szabály – A játék kezdete és újraindítása. Kezdőrúgás A játék kezdetének vagy újraindításának egy módja. Mikor lehet kezdőrúgás? A mérkőzés elején.
Nyilvánvaló gólhelyzetek, szimulálások, büntetőrúgások
9. szabály – A labda játékban és játékon kívül. 9. szabály – A labda játékban és játékon kívül A labda játékon kívül A labda játékon kívül van, ha: akár.
17. SZABÁLY A SZÖGLETRÚGÁS. 17. SZABÁLY – A SZÖGLETRÚGÁS A szögletrúgás a játék újrakezdésének egyik módja. Szögletrúgást kell ítélni amikor a labda utoljára.
10. szabály – A gól.
Szabadrúgások.
15. SZABÁLY – A BEDOBÁS. A bedobás a játék újrakezdésének egyik módja. Bedobást kell ítélni annak a csapatnak a javára, amelyiknek ellenfele utoljára.
16. SZABÁLY – A KI DOBÁS. 16. SZABÁLY – A KIRÚGÁS A ki dobás a játék újrakezdésének egyik módja. Ki dob ást kell ítélni, amikor a labda utoljára támadójátékost.
Büntetőrúgás. Büntetőrúgás jár az ellen a csapat ellen, amely elköveti a közvetlen szabadrúgást maga után vonó tíz szabálytalanság valamelyikét a saját.
3. szabály A játékosok száma. A A játékban két csapat vesz részt, legfeljebb játékossal, ezek közül 1-1 a kapus. A mérkőzés nem kezdhető el csapatonként.
SZABÁLYTALANSÁGOK ÉS SPORTSZERŰTLEN VISELKEDÉS.. A szabálytalanságok és a sportszerűtlen viselkedés büntetése a következő Közvetlen szabadrúgás Büntetőrúgás.
A les.
1. Szabály A játéktér. 1. Szabály – A játéktér A játéktér borítása A versenyA játéktér felületének simának, egyenletesnek kell lennie, érdes felület nem.
A z IFAB döntése alapján (2013. március 2.): A z IFAB döntése alapján (2013. március 2.): Zavarja ellenfelét…
JÁTÉKRENDSZEREK CSAPATJÁTÉK NAPI TAKTIKA.
A SOKMOZGÁSOS TÁMADÓ JÁTÉK
A pálya 5 mezőnyjátékos és 1 kapus lehet maximum a pályán egy csapatból. Ha egy csapat leviszi a kapusát, akkor helyette egy mezőnyjátékos jöhet fel.
6. Szabály - A JÁTÉKVEZETŐ ASSZISZTENSEK. A játékvezető asszisztensek hatásköre Két játékvezető asszisztens működhet egy mérkőzésen (a 3. számú játékvezető.
16. SZABÁLY – A KIRÚGÁS. A kirúgás a játék újrakezdésének egyik módja. Kirúgást kell ítélni, amikor a labda utoljára támadójátékost érintett, majd teljes.
6. szabály – A játékvezető asszisztens
8. szabály – A játék kezdete és újraindítása. A kezdőrúgás meghatározása A kezdőrúgás a játék kezdetének vagy újraindításának egy módja. a mérkőzés elején.
15. SZABÁLY – A BEDOBÁS.
Labdarúgó foglalkozások sajátosságai
JÁTÉKVEZETŐI TESZTKÉRDÉSEK UTÁNPÓTLÁS KLUB MÁRCIUS BUDAPEST.
10. szabály – A gól. Gólszerzés Gólt kell ítélni, amikor a labda teljes terjedelmével áthalad a kapuvonalon a kapufák között és a keresztléc alatt, feltéve,
Stratégiai játékok. Mit nevezünk stratégiai játéknak? Az ilyen típusú játékokban a játékosok megadott szabály szerint lépnek. Általában kötelező lépni.
10. szabály – A gól. Gólszerzés Gólt kell ítélni, amikor a labda teljes terjedelmével áthalad a kapuvonalon a kapufák között és a keresztléc alatt, feltéve,
12. szabály: Szabálytalanságok és sportszerűtlenségek (2. rész) Alapfokú játékvezetői tanfolyam 2015.
Magyarország évi kisiskolás versenyei
6. szabály – A játékvezető-asszisztens
13. szabály Szabadrúgások
3. szabály A játékosok száma. A A játékban két csapat vesz részt, alapesetben játékossal, Akik közül 1-1 fő kötelezően a kapus. A mérkőzés nem kezdhető.
SZABÁLYVÁLTOZÁSOK 2016 IFAF Rules committee. VÁLTOZÁSOK 2016 Összefoglaló Sisakrácsok Szabálytalan felszerelés / kötelező felszerelés viselésének elmulasztása.
Az amerikai futball története és szabályai. Története Gyökerei Angliába nyúlnak vissza, hisz az amerikai futball tulajdonképpen a britek egyik kedvenc.
Az amőba játék algoritmusa. A játék  Az amőba játék, vagy ahogy Magyarországon sokan ismerik, az ötödölő, az egyik legnépszerűbb logikai játék. Sikerét.
Outdoor-indoor mozgásprogramok 2.
10. Szabály: A mérkőzés VÉGEREDMÉNYÉNEK meghatározása
14. Szabály Büntetőrúgás.
13. szabály: Szabadrúgások
17. szabály - A szögletrúgás
Alapfokú játékvezetői tanfolyam
Alapfokú játékvezetői tanfolyam
Előadás másolata:

Amerikai futball

Amerikai futball története Az amerikai futball a rögbiből alakult ki a XIX.Század végén. kezdetekben kizárólag egyetemi csapatok játszották. 1896-ban létrejött az első teljesen profi csapat. Amerikában a profi futball a II. világháborút követően letaszította a legnépszerűbb sport képzeletbeli trónjáról a basebalt.1974 ben lejátszoták az első super bowlt amit az NFL 2 konferenciájának győztese játszik.

Amerikai futball alapok A Pálya: egy 120 yard (110 méter) hosszú és 53 1/3 yard (49 méter) széles, téglalap alakú pályán zajlik. A hosszanti szélen lévő vonalak az oldalvonalak, a rövid szélen lévő oldalvonalak az end line-ok. A pálya két végén a goal line-ok vannak, amelyek egy 100 yard hosszú pályarészt fognak közre. Pontot szerezni az end zone-nak nevezett, 10 yard széles területen lehet, amely a goal line-tól az end line-ig tart. A pályát a goal line-tól a félpályáig (50 yard) az úgynevezett yard line-ok osztják 5 yardnyi részekre, akárcsak a rögbiben. Az end zone mögött található a 18,5 yard széles kapu amelynek alsó része 10 yard magasan kezdődik.

Amerikai futball alapok Egy meccs általában négy 15 perces negyedből áll, a második és a harmadik negyed között van a félidő, egyébként a negyedek között csak térfélcsere van.A játékidő mérése leginkább a futóórás és tiszta játékidő keverékeként fogható fel, bizonyos playek (pl. a játéktéren kívülre kerül a labda, punt) után megáll az óra. Emiatt egy teljes futballmérkőzés akár három óráig is tarthat. Ha a rendes játékidőben döntelen az állás, akkor hosszabítás (overtime) következik, ez lényegében egy 5. negyed. Ilyenkor a hirtelen halál szabálya lép életbe, vagyis az első pontot szerző csapat nyer. Ha egyik csapat sem szerez pontot, akkor a mérkőzés döntetlennel ér véget. A támadó csapatnak 40 másodperce van a támadás indítására, ha a bíró nem állítja meg az órát. Amennyiben technikai okok miatt (pl. sérülés, büntetés stb.) megállították az órát, akkor a bíró óra-újraindítási jelétől számítva 25 másodperc van a kezdésre. Amennyiben a támadó csapat az adott időn belül nem kezdi meg a támadását, büntetést kap

Amerikai futball alapok Minden csapat egyszerre 11 játékossal vesz részt a pályán zajló játékban. A csapat összeállítása minden időkérésnél vagy szünetben változtatható, teszőleges számú cserével. A csapatok három elkülönített csoportra vannak osztva, ezek: Offense Team (támadó), a Defense Team (védekező) és a Special Team (különleges csoport). Az NFL-ben egy csapat 53 játékossal rendelkezik összesen, és általában ezek mindegyike pályára lép minden meccsen.

Offense A csapatok pályán lévő kezdő tizenegyének a legjellemzőbb felállása Támadó egység (Offense Team): 1 fő - irányító (Quarterback - QB) 5 fő - támadófal (Offensive Line - OL) 1 fő - fogó-blokkoló (Tight End - TE) 1 fő - futó (Running Back - RB) 1 fő - futó-blokkoló (Full Back - FB) 2 fő - elkapó (Wide Receiver - WR)

Offensive line A támadó csapat talán legfontosabb része a támadófal. Ők védik az irányítót passz közben és blokkolnak a futónak .Ha a fal gyenge akkor a védelem átjut és elkaphatja az irányítót vagy a futót így a támadás területvesztésel érhet véget. A falban középen a center áll aki feladja a labdát(snap) az irányítónak és ezáltal elindítja a játékot mellete a Guardok álnak szélen pedig a két tackle. A támadófal a leghálátlanabb szerep mivel mint a zongoracipelőkről soha senki sem beszél pedig nélkülük nincs előadás.

Defense 4 fő - védőfal (Defensive Line - DL) 3 fő - középső védő (Linebacker - LB) 2 fő - szélső védő (Cornerback - CB) 1 fő - elősöprögető (Strong Safety - S) 1 fő - söprögető (Free Safety - FS)

Special Team ez a csapatrész a rúgásoknál azok visszahordásánál és blokkolásánál vannak a pályán Ezekszerinte megkülönböztetünk Kickoff, Kickoff return, Punt, Punt return és field goal és field golal block csapatot.

A játék menete A kezdőrúgást (kickoff) követően (speciális eseteket lásd később) a fogó csapat visszafutó embere (kick returner) elviszi a labdát egy bizonyos pontig, ahonnan a csapat támadóegységének maximum 4 lehetőségből minimum 10 yardot kell előrejuttatnia a labdát. Ha ez sikerül, akkor a támadók first down-t érnek el, vagyis újabb négy lehetőséget az előrejutásra attól a ponttól, ahol az akció véget ért. Ha ez nem sikerül, akkor az ellenfél következik. Fontos megjegyezni, hogy a pályán lévő két csapatból egyidejűleg az egyik mindig támad, a másik mindig védekezik. Azt a pontot (egész pontosan a labdára állított, az oldalvonalra merőleges egyenest), ahol a labda van az akció (play) megkezdésekor, line of scrimmage-nek nevezik . A játékosok a line of scrimmage két oldalán állnak fel egymással szemben. Az akciók (kivéve a kezdő-, és a szabadrúgást) a snap-pel kezdődnek. A snap során a center a lábai között átadja a labdát a mögötte álló irányítónak (quarterback).

A játék menete Ezután két módon lehet előrejuttatni a labdát. Az egyik a a labdával való futás, a másik annak lepasszolása. A futás (rush) során a labdát hordó játékos átadhatja azt egy másiknak, ezt nevezik handoff-nak. A passzolás az amerikai futballban -ellentétben a rögbivel- az esetek túlnyomó többségében előre történik. Előre passzolást egy playben csak egyszer, és csak a line of scrimmage mögül lehet végrehajtani. Oldalra, illetve hátra bármennyiszer, és bárhol lehet passzolni. Ezt nevezik lateralnak, de ez rendkívül ritka.

A játék menete Az akciónak akkor van vége, ha a labda �halott� lesz. Ez a következő esetekben fordulhat elő: A labda a földre kerül, vagy a védekező csapat megállítja annak előrehaladását Egy passz az oldalvonalon, vagy az alapvonalon kimegy a pályáról, illetve földet ér anélkül, hogy elkapták volna. Ilyenkor az előző line of scrimmage-ről indul a következő play A labda, vagy az azt birtokló játékos elhagyja a pályát (out of bounds).

A játék menete Bizonyos büntetések esetén akció közben a bírók megállítják a játékot, és a labda halott lesz. A labdabirtoklás a követekező esetekben változik: A támadó csapat nem tud a 4 lehetőségből 10 yardot haladni. Ekkor arról a pontról, ahol a 4. play véget ért, jöhet az eddig védekező csapat. Ennek neve turnover on downs. Pontszerzést (Touchdown, vagy Field Goal) követően a pontszerző csapat kezdőrúgás után átadja a labdát a másik csapatnak. A támadók 4. kísérletre nem próbálják meg a 10 yardot elérni, hanem elrúgják a labdát. Ez a punt. Ez akkor fordul elő, ha nem látnak esélyt a first down elérésére, és sikeres mezőnygólra sincs esély.

A játék menete Mivel a másik csapat így is, úgy is átveszi a labdabirtoklást, az a cél, hogy ezt ne a jelenlegi pontról tegye, hanem az end zone-tól minél távolabb. A védekező csapat egy tagja elkapja az irányító passzát. Ez az interception. Az elkapás pillanatától megváltozik a birtoklás, és az eddig védekező csapat lesz a támadó, tehát az interceptiont vissza lehet hordani, ideális esetben touchdown is érhető el belőle.

Pontszerzési lehetőségek Touchdown (TD) (6 pt): Akkor következik be, ha valaki a játékosok közül az ellenfél célterületére (End Zone) viszi be a labdát, vagy az irányító a célterületen álló társának dobja a labdát, aki mindkét lábával érinti a földet, az elkapott labdával a kezében. TD-t elérhet a védő és a támadócsapat is. A védő labdaszerzés után közvetlenül, a támadó pedig egy akciósorozat végén (lehet passz, vagy futás eredménye is).

Pontszerzési lehetőségek TD után a labda a 3-yardos vonalra kerül, és innen szerezhet a támadó csapat bónusz pontokat kétféle módon.wo-point conversion (2 pt): Úgynevezett két pontos kísérlet (Two Point Attempt), TD után van rá lehetőség. A két pontért át kell vinni újra a labdát a gólvonalon, a 2 yardos vonalról indulva, 1 kísérletből, hasonlóan a Touchdown-hoz. Extra point, Point after touchdown (PAT) (1 pt): Szintén TD után van rá lehetőség. Ez az általános választás. Egy 20 yardos FG kísérlet a kapuval szemben.

Pontszerzési lehetőségek Two-point conversion (2 pt): Úgynevezett két pontos kísérlet (Two Point Attempt), TD után van rá lehetőség. A két pontért át kell vinni újra a labdát a gólvonalon, a 2 yardos vonalról indulva, 1 kísérletből, hasonlóan a Touchdown-hoz. Extra point, Point after touchdown (PAT) (1 pt): Szintén TD után van rá lehetőség. Ez az általános választás. Egy 20 yardos FG kísérlet a kapuval szemben. Field goal (FG) (3 pt): Ezt csak a támadó csapat speciális egysége (Special Team) szerezhet. Akkor kerül rá sor, ha a támadó csapat három kísérletből nem tesz meg 10 yardot és negyedikre a kapura lövést választják, illetve, ha már nincs idő más módon pontot szerezni. Akkor sikeres, ha az U alakú kapu szárai közt megy be az U keresztszára fölött. Safety (2 pt): A védőcsapat akkor éri el, ha a támadóegység labdás emberét annak saját célterületén szerelik, vagy kényszerítik ki a pályáról. Ez ráadásul a támadási jog átadásával (Free Kick) is jár. Ez eléggé ritkán fordul elő.