Beavatás avagy gerillák a betondzsungelben, harc a „vakság” ellen
A szó eredete Spanyol eredetű szó, a guerra (jelentése harc) az etimológiája. A guerilla jelentése „kis harc”, a legtöbb nyelvben így hívjuk a harcmodort folytató személyt is.
Mi a „VAKSÁG”? Ad-banner-placard blindness: Ad avoider- blocking: Rezisztencia a reklámokkal, illetve a különböző típusú hirdetésekkel szemben. (passzív, ösztönös) Ad avoider- blocking: A reklámkerülés, reklámszűrés, reklámelutasítás (aktív, tudatos).
Milyen a gerilla harcmodor? a mozgékony, kis létszámú csoport meglepetésszerű támadásokkal a jól ismert terület adottságait kihasználva felőrli az ellenséget.
Marketing „Minden olyan eszköz, amelyet bevethetsz termékeid eladása és üzleti sikereid elérése érdekében.” (Jay Conrad Levinson: Guerilla, 1984) A gerilla-marketing ma már a nem hagyományos marketingstratégiák, illetve technikák gyűjtőneve.
A gerilla-marketing jelentése napjainkban: szellemes, ötletes (ingenios) költség-hatékony (cost effectiveness) figyelemfelkeltő (shtick, eye-magnet) meghökkentő: humoros, polgárpukkasztó, újszerű, naturalisztikus etc. (extraordinary) általában gondolatébresztő (thought-provoking) és élménymegosztásra késztett (viral)
A gerilla harcmodor fajtái Ambient: alternatív vagy egyedi médiumok gyűjtőneve. Az ötletesen környezetbe illesztett megjelenések, illetve más egyedi, a tradicionálistól eltérő megjelenések. Amelynek alaptétele, hogy a megfelelően kiválasztott médiafelület és a kreatív tartalom megsokszorozza a figyelemfelkeltő, illetve az üzenetközvetítő hatást. Ennek egy különleges fajtája a „street art” ambient.
Ambient lehetőségek a magyar piacon: bicilight (eljut a sétáló utcákba) pixman (digitális hirdetési technológia) quadlight (jó kiegészítő elem) robogómédia (gyors, mozgékony, az autósokkal is kommunikál)
A gerilla harcmodor fajtái Astroturf(ing): ál-mozgalmak, pszeudo-fogyasztói csoportok „kreálása” valamilyen kampánycél elérése érdeké-ben. A csoport tagjai azt színlelik, mintha a társadalom organikus képződményéről, egy civilszerveződésről lenne szó vagy az adott közösség valamilyen természetes és spontán értelmiségi reakciót képviselne. Az ilyen csoportok akkor tudnak sikeresek lenni, ha hitelesnek tűnnek és elérik a kívánt véleményformálást. (hamis érdekvédelmi szervezetek, nyílt levelek, elhatárolódások, etc.)
Astroturf példák a magyar közegben: a Blondie megnyitó előtt nyilvánosságra hozták, hogy szőke nők nem léphetnek be a helyre, ezek után, természetesen beépített szőke hölgyek „azonos jogokért, bánásmódért” tüntettek a Parlament előtt, majd a médiával közösen a club elé vonultak, ahol a tulajdonost megdobták tortával, mindenkit meginvitált a nyitóbulira. A szokatlan eseményről több hazai médium beszámolt a hírműsorokban, hatalmas publicitást generálva az új vendéglátóhelynek. a „Tégy a gyűlölet ellen!” mozgalom köteles beszéd elleni „tiltakozása”. „Köteles beszéd nélkül talán nyerhettünk volna.”- Kövér László 2008 novemberében nyilatkozta
A gerilla harcmodor fajtái Viral: a vírus marketing szakít a hagyományos kommunikációs metodikákkal, és egészen más módon juttatja el a reklámüzenetet a fogyasztóhoz, mint a tradicionális média. A vírusgazda (viral marketer) elindítja az üzenetet, amely különböző csatornákon keresztül eljut a kommunikációs csomópontokba (hub). Az üzenet folyamatosan fertőzi meg az online közeget.
Vírus videók: Két video: X-BOX 360 Mikulás
A vírusfilm szabályai: a minőség nem számít, az ötlet a lényeg ereszd be a leglátogatottabb közösségekbe (hub), hadd fertőzzön optimalizáld a címet manipuláld a thumbnail-t (a videó kis nézőképét, ikonját) társalogj magaddal (dicsérd a videód) enged ki az összes vírust párhuzamosan (persze, csak ha több van:) használj találó kulcsszavakat a videó elhelyezésekor (analizáld, hogy mire keresnek a felhasználók) mérd a hatékonyságot összegezd
A gerilla harcmodor fajtái word of mouth: „szóbeszéd” útján terjedő üzenet. Ezt a típusú eszközt sokáig főként a politikai kommunikáció használta. Lényege az emberi kapcsolatok működési rendszerének és az emberi természetnek az üzletszerű kihasználása. A word of mouth stratégia alapvetően két irányú lehet. Az egyik, amikor az adott szereplő a „word of mouth” által értesül a felszín alatti, azonban már kialakult véleményről, annak az élére áll, amellyel megelőzi a versenytársakat (népvezető/ demagogos). A másik, amikor jól működő, széleskörű hálózattal híreket, álhíreket, lejáratásokat terjesztenek a társadalom rétegeiben (suttogó propaganda/ urban legend/ hoax/ social network/ content).
Hazai Word of mouth példa : A Kádár-korszakban a vezetők leváltását, a minisztercseréket, illetve az áremeléseket suttogópropagandával vezették elő.
Köszönöm a figyelmet!
gerilla-kampányok tervezése és kivitelezése Béres Ferenc www.guerilla-marketing.hu 06/30 519 42 91 gerilla-kampányok tervezése és kivitelezése vírus videók ambient megjelenések hoaxok gegek speciális promóciók több haszon kevesebb stressz