Felnőttképzési elemeket tartalmazó pályázatok a Közreműködő Szervezet szemével Nagy Balázs ESZA Nonprofit Kft Programigazgató
Az ESZA Nonprofit Kft. Az ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. az Új Széchenyi Terv uniós pályázatokat kezelő közreműködő szervezete a szociális, köz- és felsőoktatási, kulturális és egészségügyi területen A Társaság a Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP) lezárult és fenntartási szakaszban lévő projektjeit kezeli, illetve az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT), és az Új Széchenyi Terv (ÚSZT) keretében a társadalmi megújulást elősegítő, illetve a hozzájuk kapcsolódó infrastrukturális fejlesztéseket lehetővé tevő programokért felelős szervezet Az ESZA, WSA, STRAPI uniós pályázatkezelési portfólió összevonásának célja a gyors és hatékony forráskijuttatás, az ügyfélkiszolgálás egyszerűsítése és átláthatóbbá tétele (a portfólió változás 2011. január 1-vel lépett életbe) Mint végrehajtásért felelős intézmény, a pályázati folyamat egészét végigkíséri a kiírások előkészítésétől a szerződéskötésen át a projektzárásig A tulajdonosi jogköröket a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium képviseletében a nemzeti fejlesztési miniszter gyakorolja
Intézményrendszerbeli partnereink ESZA Nonprofit Kft. Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Service Level Agreement: NFT, ÚMFT, ÚSZT Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tulajdonos Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Nemzetgazdasági Minisztérium Emberi Erőforrások Minisztériuma
Tevékenységeink Az ESZA nKft. által kezelt programok: EU-s finanszírozású programok Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program (TIOP) Közép-Magyarországi Operatív Program (KMOP 4.1, 4.2, 4.3, 4.4) Kizárólag hazai finanszírozású támogatások
Kedvezményezettjeink ESZA Nonprofit Kft. Non-profit szervezetek Vállalkozások Önkormányzati és állami intézmények Felsőoktatási intézmények Központi költségvetési szervek Szociális- és gyermekvédelmi intézmények Önkormányzati társulások Önkormányzatok
Feladataink Pályázati kiírások előkészítése Pályázatok meghirdetése, érkeztetése, értékelése Nyertes pályázókkal történő szerződéskötés Kifizetések teljesítése a pályázók részére Projektek nyomon követése, szakmai és pénzügyi jelentéseinek ellenőrzése, a szabálytalanságok kezelése, projektek zárása Monitoring látogatások és helyszíni ellenőrzések lebonyolítása Segédletek, útmutatók elkészítése Információs napok és egyéb tájékoztató rendezvények szervezése pályázók és kedvezményezettek részére
Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) Prioritások TÁMOP 1: foglalkoztatás; a foglalkoztathatóság fejlesztése, a munkaerőpiacra való belépés ösztönzése és segítése TÁMOP 2: képzés; alkalmazkodóképesség javítása (kimondottan felnőttképzési elemek ebben a prioritásban jelennek meg leginkább) TÁMOP 3: közoktatás-kultúra; minőségi oktatás és hozzáférés biztosítása mindenkinek TÁMOP 4: felsőoktatás; a felsőoktatás tartalmi és szervezeti fejlesztése a tudásalapú gazdaság kiépítése érdekében TÁMOP 5: szociálpolitika; a társadalmi befogadás és részvétel erősítése TÁMOP 6: egészségügy; egészségmegőrzés és egészségügyi humánerőforrás-fejlesztés
Felnőttképzési projektekben előforduló leggyakoribb hibák általánosságban Annak ellenére, hogy minden pályázati útmutatóban benne van, hogy kizárólag akkreditált felnőttképző tarthatja a képzést, szinte soha nincs ott a projektdossziékban a képző akkreditációs tanúsítványa (a tanúsítványt már az ajánlat mellékleteként kötelező lenne benyújtani a Közreműködő Szervezet felé) Szinte soha nincs a projektdossziékban a képző által nyilvántartásba vetetett képzések listája Azoknál a konstrukcióknál, ahol előírás az akkreditált program, szinte soha nincs ott a programakkreditációs tanúsítvány. Ha egy képzésnek csak néhány modulját tartják egy projektben, a tapasztalataink alapján csak ritkán megtalálható a projektmappában az akkreditációs kérelemnek az a része, ami igazolja, hogy a projektben megtartott modul(ok) hány órás(ak), pedig ennek hiányában nem lehet megállapítani, hogy a projektben vállaltnak megfelelő-e a képzés
Felnőttképzési projektekben előforduló leggyakoribb hibák általánosságban A képzésekről kiállított tanúsítványokról gyakran hiányzik a projekt azonosítója. Ennek hiányában nem elfogadhatóak Tapasztalataink szerint nem naprakészek a Kedvezményezettek a jogszabályok változásai tekintében, pl. 2013. január 1-től kötelező a finy.munka.hu-ra bejelenti a képzőknek a projektekből finanszírozott képzést. A projektek helyszínén szinte soha nincsenek ott a FINY bejelentő lapok. Minden uniós támogatásból megvalósított képzésnél kötelező feltüntetni a felnőttképzési szerződésben, hogy az adott képzés az adott célcsoport tagnak mennyibe kerül, és mellé azt is fel kell tüntetni, hogy azt melyik projektből finanszírozták. Ez gyakran elmarad, vagy az 1 főre jutó képzési költség hiányzik, holott a régi felnőttképzési törvény előírta. 2013.06.17.-e óta új felnőttképzési törvény van. Figyelni kell a további változásokra!!!
Az ESZA Nonprofit Kft kezelésében lévő felnőttképzési elemeket tartalmazó konstrukciók Prioritás Felnőttképzési elemet tartalmazó konstrukciók darabszáma TÁMOP-1 13 TÁMOP-2 49 TÁMOP-3 5 TAMOP-4 2 TÁMOP-5 47 TÁMOP-6 8 Végösszeg 124
Gondolatok a legnépszerűbb konstrukciókról TÁMOP-1.4.1: Közösségi feladatokhoz kapcsolódó munkaerő-piaci programok támgatása - Közép-magyarországi Régió Nehézségek: OKJ módosítása sok változás-bejelentést eredményezett. Megváltoztak a képzések elnevezése, óraszámok, azokra tervezett költségek. Több esetben azért is módosultak a képzések, mert a célcsoporttagok részéről nem volt igény az adott képzésre. Tapasztalt pályázók esetében is hiányosak a benyújtott dokumentációk, pedig már több projekt megvalósításán vannak túl.
Gondolatok a legnépszerűbb konstrukciókról TÁMOP-2.1.2: Idegen nyelvi és informatikai kompetenciák fejlesztése Pozitívum: Magas érdeklődés a kiírás iránt a célcsoport vonatkozásában. A projekt még a képzések megvalósításának kezdeténél, első harmadában tart. Egyénektől kapott visszajelzés alapján előfordult, hogy a képzésre jelentkezők nem kaptak időben információt arról, hogy az a képzés, amelyre jelentkeztek, mikor indul - ennek kapcsán legfőképpen a képző intézményeket keresték a konkrét képzések paramétereinek megismerése miatt.
Gondolatok a legnépszerűbb konstrukciókról TÁMOP-2.1.3/A: Munkahelyi képzések támogatása mikro- és kisvállalkozások számára Pozitív: Vártnál lényegesen nagyobb érdeklődés volt tapasztalható a kiírás iránt. Negatív: A pályázó tájékoztató felületen megjelenő azonnali értesítéseket (hiánypótlások, stb.) igen gyakran csak késve – a kézbesítési vélelmet követően – olvassák el a pályázók, ezzel a megadott határidők lényegesen lerövidülnek. A változásokat a pályázók igen gyakran csak késve jelzik felénk. Sok esetben a benyújtott időszaki beszákoló és kifizetési igénylés, záró beszámoló és záró kifizetési igénylés benyújtásával együtt változás bejelentést vagy szerződésmódosítást nyújtanak be, ebben az esetben a változás bejelentések és szerződésmódosítások feldolgozása lassítja a kifizetések teljesülését
Gondolatok a legnépszerűbb konstrukciókról Nehézség: A megkeresések egy része nem a hivatalosan bejelentett kapcsolattartó cégszerű aláírásával érkezik. Ebben az esetben nem szolgáltathatunk információt, vagy adott esetben (változás bejelentés, stb.) nem tudjuk, csak hiánypótlást követően a változásokat átvezetni. megoldási javaslat: A beadott kéréseket, megkereséseket ne a hivatalos képviselőt megkerülve nyújtsák be részünkre. Sok esetben a kedvezményezett részéről a hivatalos képviselő nincs minden információ birtokában, mivel általában a hivatalos megkeresésekkel a pályázatíró foglakozik. Mivel a pályázatíró és a hivatalos képviselő között az információáramlás nem mindig zökkenőmentesen történik, vagy csak részinformációk átadására kerül sor, így egy esetleges hivatalos megkeresésre a képviselő sok esetben nem tud válaszolni, vagy csak késve válaszol, vagy használhatatlan adatokat prezentál hiánypótlásként. megoldási javaslat: Szorosabb együttműködés a pályázatírók és a kedvezményezettek között.
TÁMOP 2.2.7 C-13/1 Felnőttképzési intézmények felkészülése az új felnőttképzési szabályozási rendszer követelményeire Jelen pályázat célja azon felnőttképzési intézmények támogatása, melyek az új felnőttképzési szabályozás követelményeire kívánnak felkészülni és vállalják az alábbiakat: 1. Elkészítik az új típusú engedélyezési rendszerhez szükséges kidolgozott/átdolgozott képzési programokat. 2. Kiépítik vagy aktualizálják a minőségbiztosítási rendszerüket és az új törvény hatálybalépését követően egy éven belül külső szakértővel értékeltetik tevékenységüket. Keretösszeg: 3.000.000.000,- forint, amely a konvergencia régiókban használható fel. A támogatott pályázatok várható száma: 300-600 db.
Igényelhető támogatás összege: legalább 5. 000 Igényelhető támogatás összege: legalább 5.000.000 Ft, de legfeljebb 15.000.000 Ft Jelen pályázati felhívásra azok nyújthatnak be pályázatot, akik a felnőttképzésről szóló 2013. évi LXXVII. törvény (Fktv.) 1 § (1) bekezdés c) pontja szerinti jogalanyok és az Fktv. 1§ (2) bekezdésben meghatározott képzésekre irányuló tevékenységek végzéséhez szükséges engedélyt megkívánják szerezni, kivéve a központi költségvetési szervként működő intézményeket. Egy képzőintézmény legfeljebb egy pályázatot nyújthat be feladatellátási helyeinek számától függetlenül. Jelen felhívás keretein belül nem pályázhat az a felnőttképzést folytató intézmény, melynek a felnőttképzési tevékenységből származó, pályázat benyújtását megelőző lezárt üzleti évi árbevétele meghaladta a nettó 50 M Ft-ot. Projekt fizikai befejezésének határideje: a projekt megkezdésétől számított maximum 18 hónap, de legkésőbb 2015.06.30. Projekt megvalósításának határideje: a projekt megkezdésétől számított maximum 20 hónap. Az Útmutató jelenleg társadalmi vitán van.
Köszönöm a megtisztelő figyelmet