38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlások.
Advertisements

A gyorsulás fogalma.
Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Forgalmazás 1. példa A forgalmas órában egy vállalat.
Megbízó: Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
„A városi közlekedés alternatívái”
Kvantitatív Módszerek
Hogyan járulhat hozzá a Rendőrség a közúti közlekedésbiztonság további javításához? Budapest, november 30.
Közlekedési balesetek okairól, statisztikai adatokkal, tanulságokkal
5. számú főút és a jelű összekötő út közötti szakasz, lekötéssel a 43
Várpalota elkerülő építése
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, Győri esettanulmány: Győr,Kodály Zoltán u – Ifjúság körút csomópontja Készítette: Sümegi Péter & Szabó.
Biztonsági kihívások a gyorsforgalmi úthálózaton Jákli Zoltán műszaki vezérigazgató-helyettes ÁAK zrt.
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
FÉLVEZETŐ-FIZIKAI ÖSSZEFOGLALÓ
Vizsgálati módszerek Közlekedési zaj mérésének alapelvei - közút
Jákli Zoltán KÖZOP Lebonyolítási Osztályvezető Magyar Közút NZrt.
Hálózati Biológia A sejt funkcionális működésének megértése.
Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Közlekedési Üzemtan I
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
 A járműmotorok környezetszennyezését korlátozó előírások az alábbiakra vonatkoznak: › A kipufogógázok káros összetevőire › A típusvizsgálaton ellenőrzött.
Nominális adat Módusz vagy sűrűsödési középpont Jele: Mo
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
Az országos közúthálózat legfontosabb biztonsági kérdései Dr. Lányi Péter Közlekedési Infrastruktúra Főosztály október 20.
Kovács Atila Magyar Közút Nonprofit Zrt. fejlesztési és felújítási igazgató ÚTÜGYI NAPOK A közúthálózat állapota és fenntarthatósági stratégiája a jelenlegi.
Gyorsforgalmú utak folyópálya-szakaszai
A szakma helyzete, elért eredmények, koncepció, stratégia A szakma helyzete, elért eredmények, koncepció, stratégia Thoroczkay Zsolt főosztályvezető-helyettes.
Csomóponti elemek I.:.
Mennyiségi sorelemzés
M0 útgyűrű déli szektor bővítése
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
61. számú főút Nagykanizsa elkerülő szakasz építése a km szelvények között Lakossági fórum március 11.
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
61. számú főút Somogy megyei III. szakaszának 11,5 tonnás burkolatmegerősítése ( km szelvények között) Lakossági fórum március 10.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
GPS az építőmérnöki gyakorlatban GNSS-infrastuktúra.
Gyakorlati alkalmazás
Intelligens közúti kereszteződés
Költség-minimalizálás az ellenőrző kártyák alkalmazásánál Feladatmegoldás, kiegészítés.
„Kontra-fék” Kerékpáros konferencia Győr, szeptember 21.
TÉMAZÁRÓ ÖSSZEFOGLALÁS
Kovács Ákos A megépült Ipoly-hidakhoz vezető utak felújítása,
4. 1. Definíciók Közlekedés: Közlekedési rendszer:
Egyenes vonalú mozgások
Forgalom-szimuláció eltérő közegekben Max Gyula BMGE-AAIT 2008.
Magasépítési acélszerkezetek kapcsolatok ellenőrzése
Kiemelt közútfejlesztési projektek a Dél-dunántúli régióban
Számítástechnika az UVATERV-ben
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, 5. esettanulmány: Dunacenter csomópontja Assignment, case study 5: Dunacenter intersection Közúti Biztonsági.
Szakmai továbbképzés Közlekedési Tagozat sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon 1 Budapest, szeptember 14.
Szakmai továbbképzés Közlekedési Tagozat     sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon        
„Gyorsabban az Európai Unióba” Sztráda Expressz program Közlekedési Múzeum, április 5.
ELŐVÁROSI ÚTSZAKASZOK KÖZÚTI BIZTONSÁGI AUDITJA, VALAMINT FELÜLVIZSGÁLATA Tóthné Temesi Kinga Közúti biztonsági auditori alapképzés MMK
SZEKSZÁRD Észak-déli KERÉKPÁRos útvonal vizsgálata
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
Gyalogos és kerékpáros közlekedés
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 9. előadás.
Városi közlekedés, forgalomtechnika 1. előadás
Szállodák eredmény kimutatásai és mutatószámai
Forgalomcsillapítás elvei, sebesség szabályozás eszközei
Az ED bevezetése és a közúti szabályozás kérdései
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
Különböző csomópont-típusok
Jelzőlámpás csomópontok tervezése
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 8. előadás.
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 6. előadás.
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 7. előadás.
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 5. előadás.
Előadás másolata:

38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló Útszakaszok kapacitása, szolgáltatási szintek, hogy ott avatkozzunk be, ahol az a leghatékonyabb dr. Fi István egyetemi tanár, BME

A jelenlegi hálózati helyzet lehetne jobb, tehát a kapacitások kérdése aktuális Magyar autópálya hálózat sűrűsége: ~11,5 km/1000km2; a gyorsforgalmi hálózat sűrűsége: ~13,5 km/1000km2; az EU-15: 17 km/1000km2; A nem gyorsforgalmú közutak sűrűsége: ~330km/1000km2, ami az EU15 átlag ~ 90%-a; Magyar fajlagos személygépkocsiszám ~330-350 << EU-15 ~500-550 [szgk/1000 lakos] – azaz további jelentős forgalomnövekedés várható.

A hálózat megoszlása ¼ rész főhálózat 26%, ( ebből 17,5% átkelési szakasz); A főhálózaton belül autópálya, autóút 4% ¾ rész mellékúthálózat 74% (ebből átkelés 30%); A mellékúthálózatból összekötő út 57%; Állami közutak összes hossza: ~31000km; Települési úthálózat hossza: ~150 000km.

A közúthálózat forgalma főként a főutakat terheli (kiemelkedik Budapest, 4-es, 8-as út)

Tervezési forgalomnagyságok folyópályán

A tervezési forgalomnagyságok „problémája” A két nevesített forgalomnagyság (megfelelő, eltűrhető) kevés a kimerülési tendenciák jelzéséhez; Elérésükkor semmi nem történik, puha határok a közútkezelő számára, mert értékeik jelentősen kisebbek mint a tényleges kapacitások; Nincsenek összhangban a nemzetközi gyakorlattal (A-E, F).

Az M0 mutatja a tényleges maximumot: az előző sávokon mért forgalom 2400E/ó/s

M0 haladó sávokon is ~2200E/ó/s forgalom bonyolódik

Az 1.sz. főút forgalma is meghaladja az eltűrhetőt: 1800E/ó/s

A HCM összefüggése autópályáknál

Átvételre javasolt HCM autópálya jellemzők A kapacitás a legnagyobb (130km/ó) tervezési sebességnél 2400E/ó/s; A kapacitáshoz rendelendő mértékadó óraforgalom a csúcsnegyedóra négyszerese, vagy legalább a félórás csúcs kétszerese legyen; A tehergépkocsi-egyenérték tényező függjön az általános terepjellegtől, a nehéz járművek arányától, - illetve az egyedi emelkedőkön lejtőkön még azok mértékétől és hosszától is; Öt szolgáltatási szint javasolt: A (1-7E/km/s)-E (22-28E/km/s), hogy a forgalomnövekedés függvénye jobban közelíthető legyen.

A HCM módszerekkel forgalmilag precízen méretezhető válnak a forgalomtechnikai elemek

Többsávos (regionális) főutak forgalomnagyság – sebesség összefüggése

Többsávos főutak átvehető HCM-jellemzői Kapacitás 2200E/ó/s, 100-110km/ó tervezési sebességnél; (Paraméterek: minimum négy sáv, elválasztott pálya, nagykapacitású kétszintes csomópontok); A-E sűrűséggel definiált szolgáltatási szint; Az átlagsebességet befolyásolja a tervezési sebesség, a sávszélesség, a szabad oldaltávolság, a középső elválasztás mérete, a csomópontok sűrűsége; A mértékadó óraforgalom a csúcsnegyedóra négyszerese; A tehergépkocsi-egyenérték tényező (egységjárműre való átszámításhoz) függ az általános terepjellegtől, a nehéz járművek arányától, illetve az egyedi lejtőkön és emelkedőkön azok mértékétől és hosszától, valamint a tehergépkocsik és buszok %-os arányától.

Százalékos időveszteség [%] Kétsávos fő (két) és összekötő utak (egy) HCM szolgáltatási szint jellemzője Kétsávos főutak Kétsávos összekötő utak LOS Százalékos időveszteség [%] A ≤ 40        B > 40 – 55 C > 55 – 70 D > 70 – 85 E > 85       

Kétsávos fő – (és összekötő) utak átvehető általános HCM jellemzői Az 1700E/ó/s, 3200 E/ó/2s illetve rövidebb szakaszokon 3400 E/ó/2s kapacitás,azzal a megjegyzéssel, hogy egy sávon az 1700E/ó a maximum; Az átlagsebességet befolyásolják a tervezési paraméterek (a tervezési sebesség, a sáv – és padkaszélesség,  a csomópontsűrűség); A mértékadó óraforgalom a csúcsnegyedóra négyszerese; A tehergépkocsi-egyenérték tényező (egységjármű számításhoz) függ az egy-, illetve kétirányú forgalomnagyságtól, az általános terepjellegtől, a nehéz járművek arányától; Az átlagsebesség függ a kétirányú forgalom nagyságától és az előzni tilos szakaszok arányától; A százalékos időveszteség függ a kétirányú forgalom nagyságától, a forgalom irányonkénti megoszlásától és az előzni tilos szakaszok arányától.             

Kétsávos fő – (és összekötő) utak HCM jellemzői (átlagsebesség, százalékos időveszteség) Egyedi emelkedők esetén figyelembe kell venni: A mértékadó forgalmat a vizsgált és a szembe haladó irányban, a számításban szerepel az emelkedő nagysága, hossza, az irány forgalmi lépcsője; Tehergépkocsi tényezőt (az átlagsebesség és a százalékos időveszteség számításához), amelyet befolyásol az emelkedő mértéke, hossza, az irány forgalmi lépcsője (0-300; 300-600; >600E/ó); Speciális nehézgépjármű tényezőt, amely számba veszi a „mászó” sebességgel haladó tehergépkocsik arányát a forgalomban; Az előzni tilos szakaszok arányát és a szembe forgalom nagyságát számba vevő tényező értékét az átlagsebesség és a százalékos időveszteség számításához.

A HCM módszer a fentieken túl alkalmas az előzési szakaszok hatásterületének számítására Az előzési szakasz hatása a százalékos időveszteségre Az előzési szakasz hatása az átlagsebességre

A csomópontok kérdése A csomópontok hangsúlyosak, jellemzőik az A-E szolgáltatási szintekhez tartozó átlagos időveszteségek A-különszintű B- részben külön szintű (külön szint + jelzőlámpa, külön szint + körforgalom) C- köralakú csomópont + jelzőlámpa D-negyedlóhere jelzőlámpával E-szintbeli jelzőlámpás csomópont F - körforgalom

Összefoglalva Az utakat a konzervatív módon a forgalomra tervezzük Használjuk ki a nagyobb kapacitást (2400, 2200, 3200/1700) Kerüljön be a szakmai gyakorlatba a százalékos és az átlagos időveszteség fogalma Legyen A-E szolgáltatási szint a forgalomfejlődési tendenciák figyelemmel kísérése, a beavatkozások tervezhetősége miatt Nagyvárosi főutakon, autópályák bevezető szakaszain a MOF = 4*csúcsnegyedóra A csomópontok érdemi kapacitásfejlesztése kerüljön jobban a fejlesztések fókuszába A keresztmetszeti számlálásoknál próbáljuk gyűjteni a fontosabb HCM paramétereket is

és ezzel vége is az előadásnak ! Nagyra értékeltem megtisztelő figyelmüket , és ezzel vége is az előadásnak !