Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SZEKSZÁRD Észak-déli KERÉKPÁRos útvonal vizsgálata

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SZEKSZÁRD Észak-déli KERÉKPÁRos útvonal vizsgálata"— Előadás másolata:

1 SZEKSZÁRD Észak-déli KERÉKPÁRos útvonal vizsgálata
Babits Mihály Kulturális Központ, Csatár terem január 18.

2 A kerékpározás fejlesztése
A város fenntartható közlekedése szempontjából a hivatásforgalmi kerékpározás fejlesztése a stratégiai cél. A kerékpározás erősítésére kerékpárforgalmi hálózati terv készült. Cél: biztonságos, kényelmes, akadálymentes kerékpározás biztosítása

3 Probléma- térkép

4 Kerékpáros Balesetek Szekszárdon 2010-2015
A balesetek közel felében vétlen a kerékpározó. Leggyakoribb ok: elsőbbség meg nem adása. Baleseti ponttérkép Adat: KSH

5 Kerékpáros Balesetek Szekszárdon 2010-2015
A balesetek közel felében vétlen a kerékpározó. Leggyakoribb ok: elsőbbség meg nem adása. Baleseti folttérkép (minél több és súlyosabb, annál sötétebb a folt) Adat: KSH

6 Kerékpáros forgalom A szekszárdi kerékpárosok túlnyomó része napi közlekedéséhez használja a kerékpárt. Legforgalmasabb kerékpáros útvonalak: a Kórház előtti kerékpárút-szakasz, a Keselyűsi úti kerékpárút, a Széchenyi utca központi szakaszán – a járdákon.

7 Fejlesztési javaslatok
Meglévő hálózaton az átvezetések, kapcsolatok kialakítása, pótlása Főhálózati hiányok pótlása: Északi irányú útvonal, Damjanich u. stb. Kerékpáros útvonal-rövidítések, kerülők kiküszöbölésével: egyirányú utcák megnyitása, Séd menti kerékpárút Mellékút-hálózat övezeti kezelése: forgalomcsillapított övezetek kijelölése Gyalogos felületek védelme: nagy forgalmú gyalogos-útvonalakról a kerékpáros nyomvonalak áthelyezése (meglévő vagy tervezett) Kerékpártároló-telepítés minden fontosabb nyomvonal mentén Kiegészítő külső hálózat (turisztikai és ingázó forgalomra)

8 Javasolt új kerékpár-forgalmi útvonalak

9 Északi kerékpáros útvonal
A meglévő 4 sávos közút területének újraosztásával Csomópontok átalakításával Kerékpársávok, védett kp. sávok kialakításával Elvárt eredmények: Biztonságosan, komfortosan kerékpározható útvonal A közúti csúcs-sebességek csökkennek, de a közlekedés idővesztesége is csökken Megmarad, néhol bővíthető a zöldterület, a gyalogjárda – és olcsóbb, más kerék- páros létesítményre is marad forrás.

10 Rákóczi u. Védett kerékpársávok
A közút területén, 0,5 m széles elválasztósávval

11 Rákóczi u. Védett kerékpársávok
A közút területén, 0,5 m széles elválasztósávval Vagy alacsony „K” szegéllyel elválasztva

12 Kapisztrán u-i csomópont átalakítása
A jelzőlámpás csomópontban önálló balra kanyarodó sávok kialakításával a várakozási idő csökken, az egyenes irányok zöldideje ~40%-ról ~60%-ra nő, és így mód nyílik a sávszám csökkentésére, a kerékpársáv elhelyezésére.

13 Miért előnyös a körforgalom?
A körforgalom legfontosabb előnyei: Biztonságos: a balesetek ritkák, általában személyi sérülés nélkül. Minden irányt és kanyarodást kezel, az időveszteség minimális (a kapacitáshatárig). A körforgalom – számos jó tulajdonsága mellett – belterületi forgalomcsillapításra is alkalmas. Minden ágról lassítva kell érkezni, csak mérsékelt sebességgel lehet áthaladni. A megállás gyakran elkerülhető, a jelzőlámpánál egyszerre induló járműoszlopok zaj- és légszennyezése a körforgalomnál elmarad. A jelzőlámpán pulzálva áthaladó forgalomhoz szükséges sávszám-bővítések, kanyarodó sávok helyett általában elegendő a 2x1 sávos úttorkolat. Az egyszerű torkolatokon a gyalogosok időveszteség nélkül, biztonságosan kelhetnek át. Az elsőbbségi, továbbhaladási jogot érvényesítő mentalitás helyett körültekintést, kölcsönös egymásra figyelést ösztönöz. A kerékpárosok egyszerűen átvezethetők vagy belevezethetők.

14 Damjanich u-i csomópont átalakítása
A jelzőlámpás csomópont helyett kisméretű körforgalom kijelölése

15 Szent László u-i csomópont átalakítása
A jelzőlámpás csomópont helyett közepes méretű körforgalom kijelölése

16 Forgalmi modell-vizsgálat
Tudjuk, hogy átlagos vagy kis forgalmú napszakokban a körforgalmas kialakítás akadálytalanabb eljutást biztosít. Ellenőrizni akartuk, hogy csúcsforgalom idején sem képződnek-e torlódások, nem sérül-e a hálózat kapacitása. Ezért az átalakítással érintett szakaszra számítógépes forgalmi modellt építettünk (I. ütem). A körforgalmak átbocsátó-képességét erősen befolyásolja a gyalogosok száma, hiszen a gyalogosnak elsőbbsége van a körforgalom be- és kihajtó ágainál. Ezért új forgalomszámlálásokat végeztünk, ahol a gyalogosokat is felmértük. A közúti kapacitások önmagukban mindenütt megfelelőek lennének, de a gyalogosokat is figyelembe véve a Szent László utca felőli forgalom súlyosan torlódna (bármelyik, korábban tervezett körforgalmú kialakítás esetén). Ezért a körforgalmat ki kell egészíteni egy külön „kerülő ággal” a Szent László u. – Széchenyi út irányban, amellyel a torlódás megszűnik. A Garay térnél is előfordulhatnak kisebb csúcsideji sorképződések dél felől. Itt is kedvező eredményt mutat egy jobbra elkerülő ág a Széchenyi – Szent István tér irányában.

17 Eljutási idők változása reggel

18 Eljutási idők változása délután

19 A modell-vizsgálat eredményei
Összességében a javasolt kialakítás megvalósítható, a kevesebb forgalmi sávon a tervezett csomóponti átalakításokkal a forgalom folyamatosan le tud bonyolódni, a kerékpársávok kialakítására lesz hely. A gépjármű-forgalom számára a jelzőlámpák helyett a körforgalom átlagos vagy kis forgalmú napszakokban akadálytalanabb eljutást biztosít, ugyanakkor a sebességet csökkenti. Csúcsforgalom idején az É-D, D-É irányú („hosszában” végigautózó) forgalom 1-1,5 perc veszteséget szenved, ennek következtében ezekben az irányokban mintegy 10% forgalom más útvonalat választ majd, ez a forgalomcsillapító hatás. A keresztező, fonódó irányoknál csúcsidőben sincs veszteség. Gyalogosan a terület könnyebben átjárható lesz, hiszen nem kell várakozni, a gyalogosnak elsőbbsége van a körforgalmak mentén, szigetek védelmében kijelölt átkelőhelyeken. A kerékpárosok a járdák helyett önálló felületen közlekedhetnek.

20 Részletes javaslatok A Parászta utcánál kanyarodó és besoroló sávokat és gyalogos sziget kialakítását javasoljuk, de lehetőség van körforgalom kialakítására is. A Kapisztrán utcánál a jelzőlámpa átalakítása kedvezőbb áthaladást biztosít. A Damjanich utcai körforgalom elsősorban a mellékirányoknak kedvező. A Szent László utcai a legnagyobb forgalmú csomópont, csak a Szent László utca felőli két sávos bevezetéssel, a jobbra és balra kanyarodók szétválasztásával működőképes. A D-É irányban eredetileg tervezett, egyenes elkerülő ág nem nyújt számottevő előnyt. (Csak a kerékpárosok részére javaslunk ilyet.) A Vár köz (piac) előtti gyalogátkelő a körforgalmak csillapító hatása mellett védőszigetes, lámpa nélküli lehet. A Garay térnél szükség van a Szent István tér felé jobbra kanyarodó külön ágra.

21 Köszönjük figyelmüket! kerekpar@trenecon.hu


Letölteni ppt "SZEKSZÁRD Észak-déli KERÉKPÁRos útvonal vizsgálata"

Hasonló előadás


Google Hirdetések