Holokauszt emléknap.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A menórát sokan zsidó szimbólumnak tartják, amit a választott nép használt Isten rendelésére. A Messiás (Krisztus) követői az évezredek folyamán egyre.
Advertisements

A N Á C I Z M U U S S.
A napfogyatkozas Készítete Heinrich Hédi.
A frigyláda 11/A.
Mindenszentek temploma Pécs
MAGYAR KATONÁK AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚBAN
Budapesti zsinagogák Gáj Sáchár reprezentációja. Gáj Sáchár, akadémiai előadó, turista, fényképész. Ezt a bemutatót rövid budapesti látogatása alkalmával.
Digitális tárlatvezetés
RÓZSA a virágok királynője.
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
Az Európán kívüli világ
A zsidó kultúra Vallás.
A keresztény család részesedése az Egyház életében és küldetésében
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
A HÚSVÉTI IDŐ SZIMBÓLUMAI
Gyerekek í rták - Istennek Kedves Isten! A jelmezbálon ördögnek fogok öltözni, nem baj? Marine.
MINDENSZENTEK A Mindenszentek (latinul: Festum omnium sanctorum) a katolikus és ortodox keresztény egyház ünnepe. A katolikus egyház november 1-jén,
Törökorezág 4. Kelet-Anatoliai körutazás Éva Tomozi képei
A megtisztulás formái és kultuszai Danténál és másutt 15/C.
AZ ÍRÁS Ókori Hellász írása.
Királyhelmec Iván Evelin Projekt.
Advent By: Móra Dávid.
Advent Készítette: Nagy Krisztián
Advent Bihari Gusztáv.
Készítette: Hendrich Kíra
Tudd van egy gyertya a szívünkben Van kié lobban, van kié nem
Folyamodjatok az Úrhoz,
Asztal- és életközösség Jézussal
Olyan furcsán alakult minden, a nagy terv nem ez volt,
Szent Miklós élete Szent Miklós kultusza Legendakör ábrázolása Modern
Salamon temploma 11/C.
A Biblia.
Napkor A mi településünk.
A Holt-tengeri tekercsek
1 / 17 Bíró Tamás március 27. A seprű: Héber-arámi kétnyelvűség A seprű Héber-arámi kétnyelvűség a zsidó közösségekben Bíró Tamás
ki lángra gyújthat és meggyógyíthat,
Főpapi kenet Heidelbergi KT 31..
Szombat? Úr napja? Munkaszüneti nap?
Miklós valószínűleg 270 és 286 között született Patara kisvárosban, Kis-Ázsiában. 19 éves volt, amikor nagybátyja (szintén Miklós myrai püspök) pappá.
Húsvét © Németh György.
Obrusánszki Borbála: Őseink évszázadok óta Jézus születésének ünnepét tartják meg karácsonykor, néhány évszázadig ez volt egyben az újév kezdete. Néphagyományainkban.
A slambuc receptje.
Húsvétra Készítette: Vörös Paulina.
Készítette:Kereszti Laura
Sámuel első és második könyve
CSONGRÁD CSONGRÁD A TISZA JOBB PARTJÁN, A KÖRÖS TORKOLATA FELETT FEKSZIK. KEDVEZŐ FÖLDRAJZI HELYZETE MIATT AZ ÚJKŐKOR ÓTA LAKOTT HELY. ÁRPÁD FEJEDELEM.
Népek és népesség az Árpád-kori Magyarországon
Húsvét II Vasárnapja A - év A - év J n 20,19-31 Mikor azon a napon, a hét első napján este lett, és a helyiség ajtaja, ahol a tanítványok összegyűltek,
Az Advent Advent - Várakozás.
„Emlékezz meg a nyugalom napjáról…”
Szociális és Gyermekvédelmi feladatellátás a Görögkatolikus Metropóliában.
Szerbia – Szerb Köztársaság
Jeruzsálem Óváros, szikla mecset. Jeruzsálemről általában  Jeruzsálem Izrael fővárosa, továbbá politikai, jogi és vallási központja több kultúra találkozópontja,
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
Nyugat-Dunántúl Gasztronómia. Földrajzi elhelyezkedés Nyugati határszél Győr-Moson-Sopron megye Vas megye, Zala megye Ország határai: Szlovákia, Ausztria,
Vallási emlékek és vallások a mai Magyarországon
Arany János Élete és munkássága.
Kialakulása, nyugati és keleti
A babiloni fogság.
Jiddis 1000 körül a német, ófrancia, óitáliai és héber nyelv kerekéből jött létre, melybe később szláv szavak is kerültek. Kelet-európai zsidóság nyelve.
IZRAEL ÉS AZ ARAB VILÁG Készítette: Mérő Dominika.
Az ókori kultúrák.
Tárgyak a zsidó tradícióban
Advent angyalai Az első vasárnap angyala  Négy héttel karácsony előtt valami nagyon fontos dolog történik: egy angyal kék köpenybe öltözve leszáll az.
Izrael a hellénizmus korában
AZ EURÓPAI ZSIDÓSÁG A KÖZÉPKORBAN.
AZ ISZLÁM HIT
A holocaust áldozatainak emléknapja
Vágyaink és kívánságaink
Előadás másolata:

Holokauszt emléknap

A Holokausztról megemlékezve egy letűnt, jórészt elpusztított kultúrára emlékezünk, az európai zsidó életmódra. Nincs lehetőségünk ennek az életörömmel teli szokásrendszernek a teljes bemutatására, ezért csak képeket, fogalmakat villantunk fel. Kérjük, hallgassátok a felidézett zsidó népzenét a Muzsikás együttes előadásában, és olvassátok figyelmesen a szövegeket! A portrék valaha köztünk élt embereket idéznek fel. [Száraz György Miklós: Írd fel házad kapujára… című könyvéből]

Askenáziak A nyugat-, közép- és kelet-európai országokban élő, frankogermán eredetű zsidók többségére vonatkozó elnevezés. Kultúrájuk egésze (a jiddis különböző dialektusainak használata, szertartások, szokások, liturgia, zsinagógai építészet, oktatási módszerek, héber kiejtés) megkülönböztette őket a szefárdoktól, a keleti zsidóságtól (ez utóbbi alcsoportjainak többsége iszlám országok területén élt).

Jiddis nyelv A századok során a zsidók szükség szerint befogadták és átalakították azon országok nyelvét, ahol letelepedtek: megtoldották a héberből és az arámiból vett szavakkal és kifejezésekkel, és héber karakterekkel írták le. Így született meg Németországban a jiddis, amely a Kelet-Európába vándoroltak körében szláv nyelvi hatásokat is magába olvasztott. Nem csak beszélt nyelv volt, bőséges irodalmi termést is hagyott az utókorra (pl. Sólem Áléchem: Tóbiás, a tejesember), s ez az irodalom a 19. században és a 20. század elején ismét fölpezsdült.

Zsinagóga (görög, „gyülekezőhely”) A zsinagóga intézménye valószínűleg a babiloni fogság idején alakult ki, az Első Templom lerombolása után. Ahol a diaszpórában a zsidók letelepedtek, építettek egy zsinagógát: itt imádkoztak, itt olvasták a Tórát, és itt tartották közösségi szertartásaikat. Egyaránt használták tanulásra, imádkozásra és az utazók szálláshelyének, ahol mindig volt szabad pad vagy sarok a lepihenéshez. Az épületet falfestményekkel, mozaikokkal díszítettek. (A bálványimádás tilalma miatt figuratív elemek nincsenek a zsinagógák díszítésében, miként a vallásos könyvekben sem.) A zsinagóga mindig a jeruzsálemi Templom helye felé néz, és bár laikus intézmény, melyben a papok csak kis szerepet kapnak, „kis szentélynek” nevezik.

Kohn bácsi, az ékszerész, haldoklik Kohn bácsi, az ékszerész, haldoklik. Aléltan fekszik, de arra felébred, hogy a fia a páncélszekrényben, az órák között matat. Mire az öreg: - Fiam, az óráim meg vannak számlálva!

Kohn elhatározza, hogy öngyilkos lesz, nem várja be, amíg a németek elhurcolják. Mivel fegyvere nincs, így az öngyilkosság sajátos formáját választja. Odalopódzik egy marcona SS tiszt mögé az utcán és erőteljesen fenéken billenti. Az SS tiszt hátrafordul, s döbbenten mered a sárga csillagos, csenevész kis öregemberre: - Úristen... Partraszálltak?

A zsidó vallás több nagy ünnepet ismer, amelyek közül kiemelkedik a Jom Kipur (az engesztelés napja), a Ros Hásána (az új év ünnepe), a Pészah (a szabadulás ünnepe) és a Hanuka (a fény ünnepe). Közülük kettőről szólunk.

Jom Kipur (Hosszúnap; héber, „engesztelés napja”) A zsidó év legszentebb napja, a megtisztulás napja, ezzel ér véget a tíznapos bűnbánat (szeptember–október). Huszonöt órás rendkívül szigorú böjt, mely napnyugtakor kezdődik, és a következő este, a csillagok megjelenésével ér véget. (Ez az egyetlen olyan böjt, amelyet akkor sem helyeznek át, ha közben beáll a sábát.) Kötelező tartózkodni minden ételtől és italtól, tilos a nemi érintkezés, a fürdő, a kozmetikumok használata. A hívek bűnbánatot tartanak, a nap nagy részét imádsággal töltik. Jom Kipurkor a megbánással megbocsáttatnak azok a vétkek, amelyeket az emberek Isten ellen követtek el; azokat a bűnöket azonban, amelyeket ki-ki a többi emberrel szemben követett el, csak a megbántott másik fél tudja megbocsátani. Jom Kipur lényege az ember és embertársa közötti jó viszony helyreállítása.

Hanuka (héber, „felszentelés”) A fény ünnepe, nyolcnapos ünnep, általában december 15-én kezdődik. Az ünnepen a Makkabeusok i. e. 165-ben aratott győzelmére emlékeznek, amikor legyőzték Palesztina Szeleukida uralkodóit, akik megszentségtelenítették a jeruzsálemi Templomot. A zsidók szerették volna újra meggyújtani a Menóra olajmécseseit, de csak egy korsó rituálisan tiszta olíva olajat találtak. Ez az olaj csodálatosképpen nyolc napig folyamatosan égett, s így lehetővé tette számukra, hogy ez idő alatt új, tiszta olajat készítsenek. E csodára emlékezvén az ünnepen minden nap eggyel több mécsest gyújtanak meg a hanuka-menórán, a hanukiján. (A hanukijának nyolc karja van, plusz egy, amelyik a szolgagyertyát tartja, ezzel gyújtják meg a többit. Ugyanis a gyertyákat nem szabad gyufával meggyújtani – hiszen a lángok ún. micvalángok, amelyeket tilos bármire is használni, még a következő láng meggyújtására sem, vagy akár világításra. Erre szolgál a samesz.) Az ünnepen szokás olajban kisütött ételeket fogyasztani, a gyerekeknek pedig pénzt adni ajándékba.

Szombat (héber: 'sábát', jiddis: 'sábesz') A zsidó szombat péntek estétől szombat estig, a három csillag feljöveteléig tart. Ezt a napot áldotta meg Isten, aki a hat nap alatt véghez vitt teremtés művét befejezve e napon megpihent. Fontosságát jelzi, hogy a Tízparancsolat is megemlíti. A bölcsek négy alapvető tilalmat rendeltek el a szombattal kapcsolatban, amelyek közül kiemelkedik a munka tilalma: minden munkától tartózkodni kell, és ez a parancs vonatkozik a ház egész népére (szolgákra, ott időző vendégekre, sőt, az állatokra is). A sábát bejövetelét jelzi, hogy a háziasszony péntek este – fél órával a naplemente előtt – gyertyát gyújt. Szombaton háromszor kell étkezni, ennek során olyan ételeket fogyasztanak, amelyeket előző nap el lehet készíteni, mint a bárhesz, a forró sólet. Ilyenkor asztali énekeket énekelnek.

Sólet 1 kg fehérbab, 1 kg ízlés szerinti füstölt hús, 2 nagy fej hagyma apróra vágva, 5 gerezd fokhagyma, 2 kanálnyi libazsír, 3 babérlevél, 1 kanál paprika, só. A babot és a húsokat előző este beáztatom. Egy nagy tűzálló edénybe pakolom a babot, a füstölt húst, rá a hagymát, a paprikát, a zúzott fokhagymát, a babérlevelet, valamint a libazsírt. Sót csak szükség esetén teszek bele, ami függ a hús sósságától. Annyi vizet öntök rá, hogy ellepje. Felforralom és lefedve nagyon lassú tűzön 3-4 órán át főzöm. Ez történhet kemencében, sütőben, vagy a tűzhely lángján is.

A német megszállás alatti európai országokban 9,7 millió zsidó élt A német megszállás alatti európai országokban 9,7 millió zsidó élt. Közülük a náci népirtásnak mintegy 5,6 – 5,8 millióan estek áldozatul. A magyarországi zsidóság második világháborús embervesztesége a becslések szerint 550 – 560 ezer fő az akkori, 250 – 300 ezer fő a mai határok közötti ország területén.