A telephelyválasztást, letelepedését befolyásoló tényezők
Megfogalmazódnak az előző elméletek kritikái: Racionális emberből indulnak ki, aki racionális döntéseket hoz – tisztában van az összes telepítési tényezővel, képes költséget minimalizáló vagy profitot maximalizáló döntést hozni – ilyen ember nincs/nem sok van Gazdasági externáliákat figyelmen kívül hagyják – jelentőségük nő az externáliák fontossága Rövid távon érvényes aktuális feltételekből indulnak ki (ktg., ár) – a telepítési tényezők hosszú távon hatnak, egy beruházás hosszú távon dől el, hogy sikeres vagy sem A tökéletes piaci verseny az alapja – ilyen nincs! Mindenhol vannak beavatkozások (támogatások, kvóták, adók) Hatással van rá a nemzetközi piac, a multinacionális vállalatok Technikai innovációk rohamos fejlődése Komplex, egymástól kölcsönösen függő telepítési döntések
1. Természeti környezet, gazdaságföldrajz Föld, talaj, domborzat, Ásványkincsek, Víz (folyók, csapadék), Hő, Fény. Természeti erőforrások szűkösségük szerinti csoportosítás: Ubikvitás (mindenhol –oxigén) Kommunalitások (széles körben előfordul – termőföld, erdő, homok..) Ritka javak (néhány helyen – gyémánt, nikkel) Unikális javak (1-2 meghatározott helyen – kriolit) Verseny van a tényezőkért: pl. föld: mezőgazdaság- ipar- lakóház - út
2. Épített környezet Közlekedési, szállítási lehetőség Közút, Vasút, Légi szállítás, Vízi szállítás Ingatlan ellátottság
3. Termék, szolgáltatás jellemzői Szállíthatóság: alapanyag, végtermék mennyisége. (Életciklus, életgörbe)
Szállítási költség Meghatározó tényezők: A termék súlya Térfogata, Szállítási távolság Domborzat Üzemanyag ára Összetevői: Állandó költség Változó költség
4. Munkaerő Népesség száma Iskolai végzettség Munkanélküliség Munkabér Demográfiai változások Munkaerő neme Egészségi állapot
5. Tőkepiac Belföldi tőke Fizikai tőke Külföldi tőke Pénztőke
6. Piac Input, output. Kereslet, kínálat, vetélytársak.
7. Technológia/Innováció A technológia olyan eljárást jelent, ahogyan és amelynek során az inputból a termék vagy a szolgáltatás előáll: a know-how és az információ. Az innovációk csoportosítása: Folyamatos (meglévő termék vagy szolgáltatás megújítása); radikális (az új termékek vagy szolgáltatások megjelenése ágazati hatású); technológiai (az egész gazdaságra kiható változások). A termékek és a technológiák életciklusa: kutatás, fejlesztés (a termék bevezetése); az érettség szakasza (konkurencia); hanyatlási periódus.
8. Állami beavatkozások Gazdaságpolitika: Miért támogat az állam: Beavatkozás nélkül a kereslet-kínálat szabályozza a gazdaságot. (tökéletes piac) Támogatások: a beavatkozás mértéke a támogatás. Miért támogat az állam: Ne hagyják abba a vállalkozást, ne legyen veszteséges, maradjanak ott ahol eddig éltek. Fejleszteni szeretne. Exportot szeretne növelni. Pozitív externáliák növelése. A termék versenyhelyzetben maradjon.
9. Jövőbeli kilátások
Mit? Hol? Miért? Paks – atomerőmű Első Metro áruház Gyümölcs szárító Dunaharaszti–Coca-Cola Tihany – apátság Gödöllő – Egyetem Visegrádi vár Kaba – cukorgyár Mogyoród-Hungaroring Harkány- fürdő Dunaújváros-papírgyár Gödöllő – Tesco Kecskemét - Mercedes-Benz Gyümölcs szárító Iskola Repülőtér Hűtőház Bank Night Club Autópálya Logisztikai központ Húsfeldolgozó Fafeldolgozó, bútorgyár Fröccsöntő üzem Varroda
Köszönöm a figyelmüket! Urbanne.Monika@gtk.szie.hu