Egyházak finanszírozása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bérkompenzáció teljesítésének munkaügyi ellenőrzése 2012 Irányadó eljárásjogi szabályok.
Advertisements

A civil szervezetek működését szabályozó jogi környezet kihívásai a gyakorlat szemszögéből.
Hogyan részesülhetnek a kedvezményezettek a személyi jövedelemadó 1 százalékából évben?
A nők 40 éves nyugdíjazásáról… • A nők kedvezményes nyugdíjazásával foglalkozó új szabályok szerint az a nő, aki kereső tevékenységgel és a gyermekneveléssel.
A Rehabilitációs Foglalkoztatás lehetőségei
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
Civil szervezetek Magyarországon
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
A lions hazai szervezetének megújulása a Civil törvény kapcsán.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
Szja % APEH Sajtótájékoztató dr. Juhász István elnökhelyettes Budapest, szeptember 15.
A projektek megvalósítása I.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
Közigazgatási alapismeretek
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Közigazgatási alapismeretek
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
A társasági adóról szóló évi LXXXI. törvény 2008/2009/I.
Megújulás és folytonosság a jogi személyek szabályozásában
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Vállalati dolgozók adományozása és önkéntessége Darvas Péter, United Way Magyarország NIOK „Hidak” október 6.
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
AZ ALKALMI MUNKAVÁLLALÓI KÖNYVVEL TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS GYAKORLATA március 26.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Vázlat; nem elégséges tananyag!1 A helyi önkormányzatok 1990-ben kialakult, második legnagyobb alrendszer Az államháztartás helyi szintje, szerepe: közfeladatok.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
Álláskeresőként történő nyilvántartás
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
A megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatásának támogatása
Az adatvédelem szabályozása
Belépés a felsőoktatásba: nemzetközi tendenciák Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia június 16. Kasza Georgina.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Családtámogató ellátások
Személyi jövedelemadó 1+1% felajánlása, fogadása Simon Réka adóügyi ügyintéző NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága Eljárási Osztály Eger, április.
CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS Ferenczi.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
A gyakorlati teológia alapjai 3 Egyházfinanszírozási modellek és gyülekezetépítés.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Navigátor IC & ID Kft.. A munkabér szerkezete január 1-től.
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Társasági adó 2011, évi változások  Adókulcsváltozás 10% 500 M Ft-ig 19% 500 M Ft felett  Megszűnik a külföldi szervezet társasági adó-kötelezettsége.
Egyházak számvitele Horányi Márton. 296/2013. Korm. rendelet évi CCVI. tv Törvényi háttér:
Közfoglalkoztatás Nemzeti Közfoglalkoztatás Program.
Önkormányzat és állam.
Az első házasok kedvezménye
A közigazgatási eljárás II.
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
Közbeszerzési tudnivalók
Rehabilitációs járadék,-hozzájárulás
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Lorem ipsum.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

Egyházak finanszírozása Előadó: Vertetics Ádám Gazdasági vezető Magyarországi Református Egyház Szeretetszolgálati Iroda

„Mit ér az állam és egyház szétválasztásának alkotmányjogi posztulátuma, ha az állam fizeti az egyházat és ezért az egyház elvei feladásával kell, hogy fizessen? ’Nem győzzük eléggé hangsúlyozni, hogy az egyház szabadságának előfeltétele az állami fizetés eltörlése. Akit fizetnek, az attól függ, aki fizeti.’ [...] Persze a papoknak meg kell élni valamiből – ám ha az állam alkalmazottai, akkor nem papként élnek: ’Élniük kell, igaz, de mindenekelőtt az egyháznak kell élnie, és az egyház csak a szabadságáért hozott áldozat árán élhet.’” (Hughes Felicité Robert de Lamennais – Lamennais abbé) – államtól való egyházi függetlenségért érvel … francia gondolkodás ↔ akkori pápai egyházvezetés

Nemzetközi kitekintés - Egyházak jogi státusza Egyházállamiság (pl. Vatikán, Irán, Afganisztán) Államegyháziság (pl. Dánia, Norvégia, Finnország, Anglia és Skócia, Görögország) – állam dominál, király az egyház feje Egyház feletti állami fennhatóság rendszere (pl. Bulgária, vagy Magyarország a Kádár rendszerben) Kapcsolódó modell (pl. Németország, Ausztria) – önálló egyház de egyházi adó beszedését állam intézi , segít Koordinációs rendszer (pl. Lengyelország, Írország, Olaszország, Spanyolország, Portugália) Az állam és az egyház radikális elválasztása (pl. USA, Franciaország)

Nemzetközi kitekintés - Egyházfinanszírozás Összefonódó típusoknál a finanszírozás sem választható külön Elváló típusoknál a finanszírozás 3 fő jogcíme: Az egyházak hitéleti tevékenységének finanszírozása Az államtól átvállalt közfeladatok ellátásával kapcsolatos finanszírozás Az egyházak támogatása a kulturális értékek megőrzésében A finanszírozási rendszerek típusai: Az egyházi adó rendszere Az egyházi hozzájárulás rendszere Adóátirányításos rendszer Adományozási- és gyűjtési rendszer

Az egyházi adó rendszere Az egyháztagok az egyházuknak külön adót fizetnek, amelynek a megfelelő egyházakhoz történő eljuttatásáról az állam gondoskodik Két fő példa: Németország Kétféle adómérték: délnémet tartományokban 8%, északnémet tartományokban 9% A szabad foglalkozásúaknál az adóhivatal vonja le, munkavállalók esetén a munkáltató Egyháztagság esetén az adó nem választható, automatikusan behajtásra kerül Csak akkor nincs adó ha nem vagyunk egyháztagok Svájc Kantononként eltérő rendszer, eltérő adómérték Nem csak a hívek alanyai, hanem bizonyos mértékig az adott területen élők és az ott működő jogi személyek is

Az egyházi hozzájárulás rendszere Egyedülálló példája jelenleg Ausztria A rendszer lényege, hogy az egyházak önmaguk határozzák meg az egyháztagoktól elvárt hozzájárulás mértékét (a jövedelemvizsgálatban, a beszedésben, adminisztrációban az állam nem működik közre) Fontos állami szerep viszont, hogy mivel a hozzájárulás megfizetése magánjogi kötelezettségnek minősül (mint pl. az egyesületi tagdíjakból eredő kötelezettség), így végső esetben bírósági úton kikényszeríthető

Adóátirányításos rendszer Lényeges eltérés az egyházi adó rendszereihez képest, hogy az állami- önkormányzati adók mellett az állampolgárok nem fizetnek plusz adót, hanem ezen befizetett adó egy részének felhasználásáról rendelkezhetnek az egyházak javára A rendszer előnye az egyházi adó rendszereihez képest, hogy az államnak nem kell foglalkoznia az adófizetők vallási hovatartozásainak nyilvántartásával. Jelentős példái: Olaszország, Spanyolország, Portugália

Adományozási- és gyűjtési rendszer Ennek a rendszernek lényegi jellemzője az, hogy az állam semmilyen módon nem járul hozzá az egyházak hitéleti tevékenységének finanszírozásához. Ez a rendszer olyan országokra jellemző, amelyek gazdaságilag fejlettek, de az egyházak az államtól szigorúan elválasztva működnek. Jellemző példái: Amerikai Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia

1930 A népesség száma és megoszlása vallás és nemek szerint Vallás   Vallás Férfi Nő Összesen megoszlás, százalék 1930 Katolikus 2 841 590 2 990 648 5 832 238 66,9 67,4 67,2 Református 899 075 914 069 1 813 144 21,2 20,6 20,9 Evangélikus 263 134 270 712 533 846 6,2 6,1 Izraelita 212 837 231 715 444 552 5,0 5,2 5,1 Egyéb felekezetek 30 605 28 462 59 067 0,7 0,6 Vallási közösséghez, felekezethez nem tartozó 1 052 907 1 959 0,0 Nincs válasz 159 144 303 4 248 452 4 436 657 8 685 109 100,0

1941 A népesség száma és megoszlása vallás és nemek szerint Vallás   Vallás Férfi Nő Összesen megoszlás, százalék 1941 Katolikus 3 101 818 3 251 236 6 353 054 68,0 68,4 68,2 Református 957 312 977 541 1 934 853 21,0 20,6 20,8 Evangélikus 273 892 283 301 557 193 6,0 Izraelita 191 680 209 080 400 760 4,2 4,4 4,3 Egyéb felekezetek 33 509 31 190 64 699 0,8 0,7 Vallási közösséghez, felekezethez nem tartozó 1 754 2 087 3 841 0,0 Nincs válasz 910 764 1 674 4 560 875 4 755 199 9 316 074 100,0

1949 A népesség száma és megoszlása vallás és nemek szerint Vallás   Vallás Férfi Nő Összesen megoszlás, százalék 1949 Katolikus 3 110 489 3 378 266 6 488 755 70,3 70,7 70,5 Református 982 473 1 032 245 2 014 718 22,2 21,6 21,9 Evangélikus 230 825 251 332 482 157 5,2 5,3 Izraelita 58 141 75 720 133 861 1,3 1,6 1,5 Egyéb felekezetek 33 994 37 505 71 499 0,8 Vallási közösséghez, felekezethez nem tartozó 6 795 5 492 12 287 0,2 0,1 Nincs válasz 703 819 1 522 0,0 4 423 420 4 781 379 9 204 799 100,0

2001 A népesség száma és megoszlása vallás és nemek szerint Vallás   Vallás Férfi Nő Összesen megoszlás, százalék 2001 Katolikus 2 563 758 2 995 203 5 558 961 52,9 56,0 54,5 Református 747 376 875 420 1 622 796 15,4 16,4 15,9 Evangélikus 137 765 166 940 304 705 2,8 3,1 3,0 Izraelita 5 868 7 003 12 871 0,1 Egyéb felekezetek 48 667 62 613 111 280 1,0 1,2 1,1 Vallási közösséghez, felekezethez nem tartozó 786 433 696 936 1 483 369 16,2 13,0 14,5 Nem kívánt válaszolni, nincs válasz 560 783 543 550 1 104 333 11,6 10,2 10,8 4 850 650 5 347 665 10 198 315 100,0

2011 A népesség száma és megoszlása vallás és nemek szerint Vallás   Vallás Férfi Nő Összesen megoszlás, százalék 2011 Katolikus 1 753 565 2 118 357 3 871 922 37,2 40,6 39,0 Református 519 968 633 486 1 153 454 11,0 12,1 11,6 Evangélikus 95 493 119 600 215 093 2,0 2,3 2,2 Izraelita 5 471 5 494 10 965 0,1 Egyéb felekezetek 83 963 96 978 180 941 1,8 1,9 Vallási közösséghez, felekezethez nem tartozó 938 803 867 606 1 806 409 19,9 16,6 18,2 Nem kívánt válaszolni, nincs válasz 1 321 216 1 377 628 2 698 844 28,0 26,4 27,2 4 718 479 5 219 149 9 937 628 100,0

Egyházak jogi státusza Magyarországon 1990 előtt Állami Egyházügyi Hivatal Mindenbe beleszólás 1990-2012. között Erőteljesen liberális szabályozás Visszaélések az egyházi státusszal 10 fő már alapíthatott Már jelenléti ívvel alapítottak Nem lehetett államnak belenézni egyházi könyvekbe 2012 után Három kategória: vallási közösségek, vallási tevékenységet végző szervezetek és a bevett egyházak

Egyházi szervezetek alapításának feltételei 2012 után Vallási tevékenységet végző szervezet Szervezet képviselőinek nyilatkozata, hogy vallási tevékenység céljából hozzák létre Az alapítás nem ellentétes tevékenység a törvényben foglaltakkal Minimum 10 alapító tag, mely kimondta a megalakulást és elfogadta alapszabályát Vagy a szervezet tagjai kizárólag természetes személyek és nem teszik lehetővé, hogy a szervezet tagjai nem természetes személyek legyenek Gyakorlatilag ez az ami az egyházakat jellemezte 2012 előtt csak most nem minősül bevett egyháznak

Egyházi szervezetek alapításának feltételei 2012 után Bevett egyház Elsődlegesen vallási tevékenységet végez Tanításának lényegét tartalmazó hitvallása és rítusa van Legalább százéves nemzetközi működéssel rendelkezik vagy húsz éve szervezett formában, vallási közösségként működik Magyarországon és Magyarország lakosságának 0,1 százalékát elérő tagszámmal rendelkezik Elfogadott belső szabályzata van Ügyintéző és képviseleti szerveit megválasztotta vagy kijelölte Képviselői nyilatkoznak arról, hogy tevékenységük nem ellentétes a törvényben foglaltakkal Tanai és tevékenységei nem sértik az ember testi-lelki egészséghez való jogát, az élet védelmét, az emberi méltóságot Nemzetbiztonsági kockázat nem merült fel működése során Bizonyítja a közösségi célok érdekében történő együttműködés szándékát és annak hosszú távú fenntartására való képességét

Egyházi szervezetek működésének feltételei 2012 után Bevett egyházakra vonatkozó kedvezményes feltételek Hitéleti oktatást szervezhet a nevelési-oktatási intézményekben és a felsőoktatási intézményekben Gazdasági-vállalkozási tevékenységnek nem minősülő tevékenységet és gazdasági- vállalkozási tevékenységet is végezhet Tábori lelkészi, börtön- és kórházlelkészi szolgálatot vagy más szolgálatot végezhet Hitéleti célú bevételeit és azok felhasználását állami szerv nem ellenőrizheti, a nem hitéleti célra nyújtott támogatás felhasználásának törvényességi szempontok szerinti ellenőrzését az Állami Számvevőszék végzi Közfeladat-ellátó tevékenysége során a hasonló tevékenységet folytató állami vagy helyi önkormányzati intézményekkel azonos mértékű támogatásra jogosult Az egyházi személyeknél foglalkoztatottak munkaviszonya a közalkalmazotti jogviszonyhoz igazodik, a központi bérpolitikai intézkedéseket is figyelembe véve Adókedvezményekben és azzal egy tekintet alá eső más kedvezményekben részesíthető Hitéleti oktatás költségeit az állam biztosítja

Egyházak finanszírozása Magyarországon Állami támogatás Ingatlanjáradék rendszere Rendszeres, célhoz kötött támogatások Eseti támogatások Adóátirányítás (kombinálva állami támogatással) SZJA 1% felajánlások alapján ( lehet hogy csak 20%-ot ajánlanak fel ) A felajánlások számától független kiegészítés a Vatikáni megállapodás szerint a teljes 1% feléig Feladatfinanszírozás Speciális támogatás - Egyházi kiegészítő támogatás rendszere Saját bevétel

Volt egyházi ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezése (2010) Egyházak Rendezett ingatlanok Rendezésre váró ingatlanok Kormánydöntéssel rendezett Járadék Közvetlen megáll. Tv. hatálya alá nem tartozott (elutasított, visszavont stb.) darabszám millió forint Magyar Katolikus Egyház 1227 73706 1154 42023 571 1192 3 426,5 Magyarországi Református Egyház 1038 18175 343 6633,4 389 1210 26 500,8 Magyarországi Evangélikus Egyház 268 8169 76 4270,2 99 90 39 453,9 Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége 33 4574,2 154 13511 4 140 Egyéb felekezetek 42 4942,1 969 8 38 Összesen: 2608 109566 1731 67406 1071 2670 68 1381,2

Egyházak finanszírozása Magyarországon Állami támogatások Ingatlanjáradék rendszere Az ingatlanrendezésnél megállapított ingatlanérték alapján, annak évi 5 százalékában meghatározott mérték, negyedéves folyósítással Értéke a Magyarországi Református Egyháznál 6 656 000 000 Ft * 5% = 332 800 000 Ft/év Járadék kiegészítés: 1999-ben 970 528 000 Ft/év (azóta inflációval növelt érték) Járadék kiegészítés rendszerével erős az állam egyházra való hatása Egyéb rendszeres támogatások Egyházi közgyűjtemények és közművelődési intézmények támogatása (3005,1 mFt) Hittanoktatás támogatása (3100 mFt) Az 5000 lakosnál kisebb településeken szolgálatot teljesítő egyházi személyek jövedelempótléka (2600 mFt) Külhonban szolgálatot teljesítő egyházi személyek támogatása (420 mFt)

Egyházak finanszírozása Magyarországon Állami támogatások Egyéb rendszeres támogatások Egyházi épített örökség védelme és egyéb beruházások (1 450 mFt) Egyházi közösségi célú programok és beruházások támogatása (19 228,2 mFt) Vallási tevékenységet végző szervezetek támogatása (121,2 mFt) Határon túli egyházi intézmények feljesztésének támogatása (300 mFt) Egyházak hitéleti támogatásának kiegészítése (1720 mFt) Egyházi személyek eszközellátásának támogatása (200 mFt) Görögkatolikus Metropólia támogatása (300 mFt) Összesen: 50.754,5 mFt (+ az adóátirányítás a kapcsolódó kiegészítéssel 9169 mFt = 59 923,5 mFt)

Szja 1%-os felajánlásban részesült technikai számos kedvezményezettek a 2017. rendelkező évben (2017. december 1-jei állapot) Név Felajánlott összeg (Ft) Felajánlók száma (fő) NEMZETI TEHETSÉG PROGRAM (kiemelt költségvetési előirányzat) 1 344 027 280 325 240 A lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló 2011. évi CCVI. törvény mellékletében szereplő és technikai számmal rendelkező 31 egyház. MAGYAR KATOLIKUS EGYHÁZ 2 394 670 392 573 992 MAGYARORSZÁGI REFORMÁTUS EGYHÁZ 944 285 435 223 248 MAGYARORSZÁGI EVANGÉLIKUS EGYHÁZ 280 761 233 61 727 MAGYARORSZÁGI ZSIDÓ HITKÖZSÉGEK SZÖVETSÉGE 50 022 310 8 025 MAGYARORSZÁGI KRISNA-TUDATÚ HÍVŐK KÖZÖSSÉGE 209 595 730 43 850 EGYÉB FELEKEZETEK 545 176 416 135 407

Feladatfinanszírozás A mindenkori költségvetési törvényben meghatározott, igénybevétel mértékéhez kötött normatív támogatás , különböző tevékenységekhez Pl. idős otthon, fogyatékosság Finanszírozás évi 12 egyenlő részletben történik Specialitás: Egyházi kiegészítő támogatás rendszere Ennek mértéke 2019-es évben: 76,2 % - cél hogy azonos legyen az önkormányzatival ill. a központi államival Oka hogy önkormányzat is hozzá tesz saját forrásból Központi állam nem normatívan finanszíroz

Egyházi saját bevételek típusai Hitéleti bevételek: Egyházfenntartói járulék Perselypénz Adományok Az egyházi szolgálatokért adott adományok (stólapénz) Vállakozási bevételek