2. A zöld közbeszerzés stratégiai jellemzői

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A társadalmi felelősségvállalás jelentősége, érvényre juttatása Huber Helga szakértő Tel:
Advertisements

A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
AZ OEFI TÁMOP / SZÁMÚ ”EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI SZAKMAI HÁLÓZAT LÉTREHOZÁSA” CÍMŰ KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJE FELADATAI
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
1 VIII. VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL A KIVITELEZÉSIG VASÚTI PÁLYÁS MÉRNÖKTOVÁBBKÉPZŐ Magyar Mérnöki Kamara Budapest, EU támogatású projektek.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Beszerzés vs. közbeszerzés Az új közbeszerzési törvény tükrében Willinger Kornél NVMT Elnökségi.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
ERASMUS+ DISSZEMINÁCIÓS PLATFORM
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Széchenyi Programirodák szervezete és működése
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Mayer József Budapest február 27.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
SZÁMVITEL.
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
SZÁMVITEL.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
Az EQAVET szerepe a szakképzés fejlesztésében
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
A gyermeki jogok érvényesítése
Környezeti Kontrolling
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Az innovációs célú beszerzések gyakorlata
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 7. 8
Előadás másolata:

2. A zöld közbeszerzés stratégiai jellemzői

Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 1. modul: Bevezetés 4. modul: A szükségletek felmérése 2. modul: A zöld közbeszerzés stratégiai jellemzői 5. modul: Körforgásos közbeszerzés 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai 6. modul: A piac bevonása 7. modul: Üzemeltetés (a GPP kulcsfontosságú ágazatai) 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

2. modul: Stratégiai közbeszerzés A 2. modul tartalma A GPP végrehajtásának stratégiai alapja A GPP előmozdítása Támogatók toborzása a zöld közbeszerzéshez Az alkalmazási kör és a célkitűzések meghatározása A stratégia kidolgozása A GPP-stratégia hatékony elindítása Nyomon követés és jelentéstétel 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

A GPP végrehajtásának stratégiai alapja Miért fontos a beszerzési stratégia a GPP számára? A beszerzési stratégia meghatározza, hogyan kell megszervezni a beszerzést a beszerzéspolitika végrehajtása érdekében 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

A GPP végrehajtásának stratégiai alapja Miért fontos a beszerzési stratégia a GPP számára? „A közbeszerzés stratégiai eszköz... [de]... a stratégiai közbeszerzési lehetőségeket nem elegendő mértékben használják.” A Bizottság közleménye az intézményeknek: Közbeszerzés Európában és Európa szolgálatában (2017) 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

A GPP végrehajtásának stratégiai alapja Miért fontos a beszerzési stratégia a GPP számára? A stratégia elősegíti a fenntarthatóság hosszú távú integrálását a beszerzési tevékenységekbe, és lehetővé teszi a következőket: világos célkitűzések felelősségi körök folyamatos javulás 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

A GPP végrehajtásának stratégiai alapja A GPP végrehajtási stratégia központi része Előzetes tevékenységek: Az ügy előmozdítása Támogatás gyűjtése Irányítási megközelítés: Az alkalmazási kör és a célkitűzések meghatározása Stratégia kidolgozása Stratégia elindítása Nyomon követés és jelentéstétel 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

2. modul: Stratégiai közbeszerzés A GPP előmozdítása Melyek a GPP előnyei? Zöld szakpolitikai célkitűzések megvalósítása az éghajlatváltozás, az energiahatékonyság és a levegő minősége tekintetében A pénzügyi hatékonyság növelése A szervezet hírnevének javítása A jogszabályoknak való meg nem felelés kockázatának csökkentése Az innováció és a versenyképes fenntartható megoldások fejlesztésének ösztönzése a régióban 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

A GPP előmozdítása Vannak-e kapcsolódó szakpolitikák? A GPP olyan eszköz, amely sokféle szakpolitikai célkitűzés megvalósítására alkalmazható Minden felszolgált étel tanúsított ökológiai élelmiszer legyen Energiahatékonysági nyereségek elérése CO2-semleges várossá válás A fenntartható városi mobilitás javítása A körforgásos gazdaság kifejlesztése Határozza meg azokat a szakpolitikai célkitűzéseket, amelyeket összeköthet a zöld közbeszerzés végrehajtásával 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

2. modul: Stratégiai közbeszerzés A GPP előmozdítása A bevált gyakorlatok azonosítása Tudjon meg többet – elérhető esettanulmányok: Az Európai Bizottság 2010 óta közzéteszi a bevált gyakorlatok példáit A GPP 2020 projekt keretében több mint 100 esettanulmányt tettek közzé Az SPP Regions (SPP régiók) projekt keretében 40 GPP-közbeszerzési modellt tettek közzé A Procura+ Hálózat minden résztvevőről tevékenységi profilt tett közzé A Sustainable Procurement Platform (fenntartható közbeszerzési platform) az esettanulmányok adatbázisát teszi elérhetővé A valós életből származó sikeres GPP-példák bemutatása a döntéshozóknak 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

2. modul: Stratégiai közbeszerzés A GPP előmozdítása A jelenlegi gyakorlat megismerése Tekintse át a meglévő közbeszerzési rendszereket és gyakorlatokat... ... számos szervezet megállapíthatja, hogy a GPP alapvetései már léteznek náluk is 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

2. modul: Stratégiai közbeszerzés A GPP előmozdítása A közbeszerzés megszervezése A szervezeti felépítés meghatározza a GPP-hez való megközelítést Központi közbeszerzés? Decentralizált közbeszerzés? Kategóriakezelési megközelítés? Azonosítsa a szervezet közbeszerzési struktúráit Hol rejlenek a végrehajtás legfőbb lehetőségei? 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

Támogatók toborzása a zöld közbeszerzéshez GPP-szakpolitika A GPP-szakpolitika három szintje: Általános kötelezettségvállalás Kötelezettségvállalás egy kapcsolódó szakpolitikán belül Átfogó zöld közbeszerzési szakpolitika 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

Támogatók toborzása a zöld közbeszerzéshez GPP-szakpolitika – fejlődő szakpolitikai célkitűzések Barcelonában 2015 – Fenntarthatósági szempontok alkalmazására vonatkozó műszaki utasítások elfogadása 12 kiemelt prioritású beszerzési kategóriára vonatkozóan. 2013 – A Felelős közbeszerzésről szóló önkormányzati rendelet hatályba léptetése. 2010 – Elindítják a Fenntartható önkormányzati konferenciát. 2006 – A Zöld iroda program +Fenntartható önkormányzati programmá (+SCC) fejlődött 2001 – A Zöld iroda program létrehozása 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

Támogatók toborzása a zöld közbeszerzéshez Belső párbeszéd és kommunikáció Fontos az összes érdekelt féllel és/vagy azokkal történő folyamatos párbeszéd, akikre a GPP hatással van Tegye fel saját magának a kérdést: „Milyen lenne az ideális zöld közbeszerzés a mi szervezetünkben?” 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

Az alkalmazási kör és a célkitűzések meghatározása Hatókör – a stratégia a szervezet beszerzési tevékenységeinek mely részeit fedi le a következők tekintetében: Termék-/szolgáltatási kategória – melyikre összpontosít? Lefedettség – az egész szervezetet lefedi-e, vagy csak bizonyos szervezeti egységeket? Célkitűzések – milyen célkitűzéseket határoz meg, és milyen fő teljesítménymutatók segítségével méri a sikerességet? 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

Az alkalmazási kör és a célkitűzések meghatározása Az alkalmazási kör meghatározása Határozza meg a GPP prioritási kategóriáit a következők végiggondolásával: környezetvédelmi, társadalmi és gazdasági prioritások termék- vagy szolgáltatáscsoportok költségvetési jelentősége az elérhető készségek és erőforrások szintje meglévő fenntartható közbeszerzési tapasztalat a munkatársak lelkesedése a GPP iránt jelentős szerződésmegújítások fenntarthatósági lehetőségek piaci rendelkezésre állása politikai vagy jogi ösztönzők (pl. nemzeti jogszabályok) Milyen kötelező lépéseket írnak elő a jogszabályok az országában? 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

Az alkalmazási kör és a célkitűzések meghatározása A cél meghatározása Egyértelműen megfogalmazott zöld közbeszerzési célkitűzések: Határozott politikai támogatás a végrehajtáshoz Szervezeti elkötelezettség Az előrehaladás mérésére szolgáló keretrendszer biztosítása 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

Az alkalmazási kör és a célkitűzések meghatározása Célkitűzések szintjei és példák A város elkötelezi magát amellett, hogy 2020-ig minden közbeszerzést fenntartható szempontok alapján hajt végre X tonna ÜHG-megtakarítás a közbeszerzések révén 2025-ig X GWh energiamegtakarítás a közbeszerzések révén 2020-ig A közbeszerzés szervezeti teljesítménycéljai 2020-ig biztosítja, hogy a megvásárolt tisztítószerek ne tartalmazzanak veszélyes anyagokat. 2022-ig biztosítják, hogy az újonnan vásárolt, tömegközlekedésben használt autóbuszok megfeleljenek a rendkívül alacsony kibocsátási előírásoknak 2025-ig annak biztosítása, hogy a villamos energiát teljes mértékben megújuló energiaforrásokból vásárolják A közbeszerzés kategóriához kapcsolódó teljesítménycéljai A közbeszerzéssel foglalkozó teljes személyzet SPP-képzésben részesül 2020-ig Az SPP-útmutatás a teljes személyzet számára elérhető a hatóság intranetjén A közbeszerzés üzemeltetési teljesítménycéljai 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

A stratégia kidolgozása Zöld közbeszerzési cselekvési terv létrehozása A cselekvési tervnek világos, gyakorlatban hasznosítható tudnivalókat kell tartalmaznia a célkitűzések megvalósításának módjáról. Részletes információk a következőkkel kapcsolatban: a tevékenységek köre és a célkitűzések érintett érdekelt felek kiosztott feladatok elérhető erőforrások végrehajtási intézkedések és eljárások releváns előrehaladási mutatók időkeret 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

A stratégia kidolgozása Közbeszerzési intézkedések Konkrét fellépések kulcsfontosságú termék-/szolgáltatási területeken: a megfelelő környezeti/társadalmi beszerzési igények azonosítása az igények egy tényleges pályázati dokumentációba történő beépítése az intézkedések és az eredmények nyomon követése és jelentéstétel 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

A stratégia kidolgozása Egyéb tevékenységek Műhelytalálkozók és képzések – támogatás gyűjtése és képességek fejlesztése Munkacsoportok – koordinátor vezetésével működő munkacsoport létrehozása Ösztönzők kidolgozása – a GPP beemelése a munkaköri leírásokba és a fizetési áttekintésekbe Professzionalizálás – Képes-e beszerzéssel foglalkozó szakemberek külső képzéssel történő szakmai fejlődésének elősegítésére? 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

A stratégia kidolgozása Kommunikáció A munkatársak és a külső érdekelt felek – ideértve a beszállítókat is – legyenek naprakészek a stratégia és a célkitűzések tekintetében A tudatosság növelése – szemináriumok, kerekasztalok, hírlevelek, szervezeti intranet A beszállítók tájékoztatása az elképzelésekről – biztosítson elegendő időt és információkat a számukra, hogy megfeleljenek az új követelményeknek Tevékenységek szervezése a lakosság számára 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

A stratégia kidolgozása A teljesítmény nyomon követése Az előrehaladás figyelemmel kísérését és a stratégia és a célkitűzések eredményeinek nyomon követését évente többször kell végezni Egyszerű adatbázisoktól, amelyek a GPP-követelmények beépítésének idejét tartalmazzák... ... e-közbeszerzési platformokhoz csatlakoztatható rendszerekig 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

A stratégia kidolgozása Feladatok kiosztása Ki feleljen és ki felelhet a GPP végrehajtásáért? Ki fogja vezetni a GPP-stratégiát? Ki rendelkezik meglévő tudással és tapasztalattal a zöld közbeszerzéssel kapcsolatban? Milyen befolyásos érdekelt feleket kell bevonni? Szükség van-e külön személyzet kijelölésére (vagy állománypótlásra)? Milyen külső szakértelemre van szükség? Jelöljön ki egy GPP-bajnokot a stratégia és az intézkedések összehangolásához 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

A GPP-stratégia hatékony elindítása Rendszeres felülvizsgálati eljárás A cselekvési terv jó irányának megőrzése: Rendszeres frissítések végzése és ezek közzététele Rendszeres felülvizsgálatok végrehajtása 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

Nyomon követés és jelentéstétel Értékelés Ez lehetőséget biztosít a következőkre: annak ellenőrzése, hogy a célkitűzéseket megvalósították az esetlegesen felmerült problémák azonosítása megoldások kidolgozása 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

Nyomon követés és jelentéstétel Nyomon követésre szolgáló rendszer létrehozása Az alapvetés összeállítása Fő teljesítménymutatók A „fenntartható” fogalom meghatározása Adatok nyomon követése és jelentéstétel Kísérleti módszerek használata és végrehajtás Az eredmények közlése Forrás: Ecoinstitut (2016) Esettanulmány: Flandria kormánya A GPP-vel kapcsolatos jobb adatgyűjtés online rendszeren keresztül A GPP-vel kapcsolatos minimumkövetelmények beépítése a rendszerbe A rendszer folyamatos javítása és frissítése az ajánlatkérők képességei és a piac fejlődése függvényében Esettanulmány: Róma főváros és vonzáskörzete Kitöltött adatlapok minden termék és szolgáltatás zöld közbeszerzése tekintetében, amelyet a GPP-koordinációs hivatalnak küldtek el Éves eredmények nyomon követése és jelentéstétel Az online nyomonkövetési rendszer a GPP-adatlapok hiányában megállítja a közbeszerzés befejezését Minden elérhető anyag itt található 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

Nyomon követés és jelentéstétel Értékelés A belső felülvizsgálatnak az alábbiakkal ajánlott foglalkoznia: Cselekvési terv – minden intézkedést a tervnek megfelelően hajtottak-e végre? Ambiciózusság – a célkitűzések és az intézkedések túl ambiciózusak vagy nem elég ambiciózusak voltak-e? Célkitűzések – jó úton haladnak-e a célkitűzések megvalósításához? Elkötelezettség – a kollégák és a többi szervezeti egység szerepet vállalt-e a szakpolitikában és a tervekben? 2. modul: Stratégiai közbeszerzés

További iránymutatás és támogatás Procura+ kézikönyv (3. kiadás, 2016) Zöld közbeszerzés (3. kiadás, 2016) Körforgásos közbeszerzési iránymutatás (2017) Példa bevált gyakorlatra A GPP információs szolgálata Ha további segítségre van szükség a GPP-vel kapcsolatban, lépjen kapcsolatba az EU ingyenes Információs szolgálatával Az Európai Bizottság számára az ICLEI – Helyi Önkormányzatok a Fenntarthatóságért által kidolgozott eszköztár Modul létrehozója: ICLEI – Local Governments for Sustainability (Helyi Önkormányzatok a Fenntarthatóságért) Tulajdonos, szerkesztő: Európai Bizottság, Környezetvédelmi Főigazgatóság, 2019. A fényképek tulajdonosai: Pixabay.com, a Creative Commons CCO keretében Felelősségkizáró nyilatkozat: A jelen eszköztár a bizottsági szolgálatok indikatív dokumentuma, és egyetlen intézményre sem tekinthető kötelezőnek. Sem az Európai Bizottság, sem a nevében eljáró személyek nem tehetők felelőssé a jelen kiadványban szereplő információk felhasználásáért. 2. modul: Stratégiai közbeszerzés