Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 7.9. Közúti szállítás
Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 1. modul: Bevezetés 4. modul: A szükségletek felmérése 2. modul: A zöld közbeszerzés stratégiai jellemzői 5. modul: Körforgásos közbeszerzés 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai 6. modul: A piac bevonása 7. modul: Üzemeltetés (közúti közlekedés) 7.9. modul – Közúti közlekedés
7.9. modul – Közúti közlekedés Környezeti hatások Hogyan befolyásolja a közúti közlekedés a környezetet? A közlekedés az üvegházhatásúgáz-kibocsátás egynegyedét teszi ki Európában Ez a városi légszennyezés fő oka A közúti közlekedés a közlekedés üvegházhatásúgáz- kibocsátásának több mint 70%- áért felelős (2014) 7.9. modul – Közúti közlekedés
7.9. modul – Közúti közlekedés Alkalmazási kör Mit tartalmaznak az uniós zöld beszerzési követelmények? Az alábbi gépjármű-kategóriák és szolgáltatások tartoznak ide: Gépkocsik, könnyű haszongépjárművek és L kategóriájú járművek vásárlása, lízingje vagy bérlése Mobilitási szolgáltatások Buszok vásárlása vagy lízingje Autóbusz-szolgáltatások Hulladékgyűjtő autók Hulladékgyűjtési szolgáltatások Postai, futárpostai és költöztetési szolgáltatások A meghatározások itt találhatók: A közúti közlekedésre vonatkozó uniós zöld közbeszerzési követelmények 7.9. modul – Közúti közlekedés
A szükségletek felmérése A mobilitási szükségletek kielégítése A mobilitáshoz nem feltétlenül van mindig szükség új gépjárművekre Javítható-e a meglévő járművek kapacitáskihasználási aránya? Léteznek-e alternatívák? Például telekonferencia, tömegközlekedési bérletek, telekocsi- vagy közös kerékpár-használati rendszerek stb. Kibocsátások csökkentése A környezetkímélő vezetés megtanítása és a rendszeres karbantartás ugyancsak segíthet a meglévő járművek CO2-kibocsátásának és egyéb szennyezőanyag-kibocsátások csökkentésében Példa: A flottairányítási hatékonyság növelése közös gépjárműhasználattal (Bréma, Németország) További információk: 4. modul: A szükségletek felmérése 7.9. modul – Közúti közlekedés
7.9. modul – Közúti közlekedés Áttekintés Az uniós zöld közbeszerzés megközelítése a közúti közlekedés vonatkozásában Szükséges szempontok: gépjárművek és a könnyű haszongépjárművek CO2-kibocsátásának típusjóváhagyása, valamint speciális technológiák a nehézgépjárművek és az L kategóriájú járművek esetén gépjárművek és a könnyű haszongépjárművek légszennyező kibocsátásainak teljesítménye, valamint speciális technológiák a nehézgépjárművek és az L kategóriájú járművek esetén gumiabroncsok gördülési ellenállása energiahatékonyság az elektromos járművel és a könnyű haszongépjárművek esetében akkumulátorok szavatossága gépjárművek és gumiabroncsok zajkibocsátása gumiabroncsok és kenőanyagok a karbantartási tevékenységekhez Plusz: Kulcskompetenciák és a kulcsfontosságú környezetgazdálkodási intézkedések és gyakorlatok alkalmazásának előírása a szolgáltatók felé Megfelelő és gyakori képzés előírása a szolgáltató személyzete számára 7.9. modul – Közúti közlekedés
Uniós GPP-követelmények Közúti közlekedés (2019) Példák: Kiválasztási szempontok (SC) – szolgáltatások esetén: releváns tapasztalat az elérhető technológiák és intézkedések azonosítása, értékelése és végrehajtása terén az üvegházhatásúgáz-kibocsátás és a légszennyező kibocsátások csökkentése, valamint az ÜHG-kibocsátások nyomon követése és jelentéstétele terén Műszaki leírások (TS) – elektromos járművek esetén: az akkumulátor szavatosságának legalább 150 000 km-re vagy 8 évre kell szólnia az eredeti érték 70%-át meghaladó kapacitásveszteség esetén Odaítélési szempontok (AC) – gépjárművek, könnyű haszongépjárművek vagy L kategóriájú járművek esetén: többletpont jár attól függően, hogy a jármű milyen távolságra jut el kipufogógáz-kibocsátás nélkül – a járművek képességével arányosan A részletes szempontok itt találhatók: A közúti közlekedésre vonatkozó uniós zöld közbeszerzési követelmények 7.9. modul – Közúti közlekedés
Uniós GPP-követelmények Közúti közlekedés (2019) (folyt.) Példák (folyt.): Szerződésteljesítési záradékok – szolgáltatások: Minden gépjárművezetőnek rendszeres képzésben kell részesülnie az üzemanyag-hatékonyság növelése érdekében, és rendszeres visszajelzéseket kapnak a teljesítményükről A részletes szempontok itt találhatók: A közúti közlekedésre vonatkozó uniós zöld közbeszerzési követelmények 7.9. modul – Közúti közlekedés
7.9. modul – Közúti közlekedés Ellenőrzés A közlekedésre vonatkozó zöld közbeszerzési követelményeknek való megfelelés ellenőrzése Milyen dokumentumokra van szükség? Mikor? Önbevallás Tanúsítványok Műszaki adatlapok Vizsgálati jegyzőkönyvek vagy egyéb megfelelő bizonyíték, például technikai dokumentáció (amennyiben a vizsgálati jegyzőkönyvek nem érhetőek el) Ellenőrizni kell a zöld közbeszerzés feltételeinek való megfelelést: a kiválasztási eljárás során (kétlépcsős eljárások esetén); a pályázatok elbírálása során, valamint a szerződés végrehajtási fázisában. A részletes ellenőrzési szempontok itt találhatók: A közúti közlekedésre vonatkozó uniós zöld közbeszerzési követelmények 7.9. modul – Közúti közlekedés
7.9. modul – Közúti közlekedés Ellenőrzés Példák követelményekre TS1: Típus-jóváhagyási CO2-érték (átfogó) A gépkocsik, könnyű haszongépjárművek és L kategóriájú járművek CO2-kibocsátása nem haladhatja meg a következő értékeket: 2019: 40 CO2 g/km 2020: 35 CO2 g/km 2021: 25 CO2 g/km Ellenőrzés: Az ajánlattevőnek be kell mutatnia a jármű megfelelőségi tanúsítványát 7.9. modul – Közúti közlekedés
7.9. modul – Közúti közlekedés Ellenőrzés Példák követelményekre TS6: Minimális szavatosság (elektromos járművek – gépkocsik, könnyű haszongépjárművek és L kategóriájú járművek) Az ajánlattevőnek legalább 150 000 km-re vagy 8 évre szavatolnia kell az akkumulátort az eredeti érték 70%-át meghaladó kapacitásveszteség esetén (EN 62660) Ellenőrzés: Az ajánlattevőnek be kell mutatnia a szavatosság feltételeit tartalmazó nyilatkozatot. 7.9. modul – Közúti közlekedés
A zöld közbeszerzést támogató jogszabályok A tiszta üzemű gépjárművekről szóló irányelv Ez az irányelv a környezetbarát gépjárművek széles körű piaci bevezetését célozza meg. Az irányelv előírja, hogy a járművek teljes élettartama során az üzemeltetéssel járó energetikai és környezeti hatásokat figyelembe vegyék a közúti közlekedési gépjárművek vásárlásakor a következő szempontok egyike szerint: az energiahatékonyságra és a környezetvédelmi teljesítményre vonatkozó műszaki előírások meghatározásával az energetikai és környezeti hatások beépítése az odaítélési szempontokba A tiszta üzemű gépjárművekről szóló irányelv jelenleg felülvizsgálat alatt áll, és új, a CO2-kibocsátásra és a légszennyezésre vonatkozó küszöbértékekről szóló javaslatokat is tettek a módosítására. További információk: A tiszta üzemű gépjárművekről szóló irányelv (2006/33/EC) A tiszta üzemű gépjárművekről szóló irányelv felülvizsgálata 7.9. modul – Közúti közlekedés
7.9. modul – Közúti közlekedés Piaci elérhetőség A közúti közlekedésben használt ökocímkék A közúti közlekedésben nincs uniós ökocímke, viszont: a Blue Angel (Kék Angyal) (Németország) ökocímkéket bocsát ki a következőkre: Telekocsi Telekocsi elektromos meghajtású járművekből álló flottákhoz Alacsony zajkibocsátású és alacsony szennyezésű járművek Bra Miljöval (Svédország) Futárpostai/csomagkézbesítési szolgáltatások A hitelesség fontos! Az I. típusba tartozó ökocímkékre is alapozhatók további követelmények (amennyiben a szempontok kapcsolódnak a szerződés tárgyához!) I. típusba tartozó ökocímkék = külső fél ellenőrizte és az életciklus alatti környezeti hatás alapján ítélték oda a címkét Az ökocímkékről részletesen lásd a 3. modult (jogi szempontok) A kenőanyagokra vonatkozó uniós ökocímke kenőolajok, hidraulikafolyadékok és zsír odaítélési szempontjainak ellenőrzésére használható 7.9. modul – Közúti közlekedés
Életciklusköltség-számítás (Life Cycle Costing, LCC) A közúti közlekedés életciklusköltség-számítása LCC = egy termék, munkálat vagy szolgáltatás élettartama során felmerülő összes költség figyelembevétele A járművek és szolgáltatások becsült életciklusköltség-számításának elemzése: A szigorú CO2-kibocsátással rendelkező gépjárművek és könnyű haszongépjárművek 15–20%-kal csökkentik az életciklusköltség-számítást Az elektromos buszok 2,5–6%-kal csökkentik az életciklusköltség-számítást A környezetkímélő vezetés 0,5–2%-kal csökkenti az életciklusköltség-számítást JÁRMŰVEK ÉLETCIKLUSKÖLTSÉG-ELEMZÉSE: Tulajdonjog teljes költsége: Szerzési költségek Üzemanyagköltség Karbantartási költségek Biztosítás Adók Externáliák költsége: CO2, NOx, nem metán szénhidrogének és lebegő részecskék (PM) kibocsátása A közúti közlekedés életciklusköltség-számításával kapcsolatos további információk a Műszaki háttérjelentésben találhatók 7.9. modul – Közúti közlekedés
7.9. modul – Közúti közlekedés Esettanulmányok Alternatív hajtású járművek keretrendszere (Szövetségi közbeszerzési ügynökség, Ausztria) A nulla kibocsátású tömegközlekedés felé (Észak Brabant tartomány, Hollandia) Elektromos kerékpárok használata a postai kézbesítések során (horvát postaszolgálat) A GPP információs szolgálata Ha további segítségre van szükség a GPP-vel kapcsolatban, lépjen kapcsolatba az EU ingyenes Információs szolgálatával Az Európai Bizottság számára az ICLEI – Helyi Önkormányzatok a Fenntarthatóságért által kidolgozott eszköztár Modul létrehozója: ICLEI - Local Governments for Sustainability (Helyi Önkormányzatok a Fenntarthatóságért) Tulajdonos, szerkesztő: Európai Bizottság, Környezetvédelmi Főigazgatóság, 2019. A fényképek tulajdonosai: Pixabay.com, a Creative Commons CCO keretében Felelősségkizáró nyilatkozat: A jelen eszköztár a bizottsági szolgálatok indikatív dokumentuma, és egyetlen intézményre sem tekinthető kötelezőnek. Sem az Európai Bizottság, sem a nevében eljáró személyek nem tehetők felelőssé a jelen kiadványban szereplő információk felhasználásáért. 7.9. modul – Közúti közlekedés