Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 7. 10

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Étrend-kiegészítő vagy gyógyszer? Határterületi termékek elhatárolásának szempontjai Medical Tribune konferencia október 1. Dr.
Advertisements

A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Beszerzés vs. közbeszerzés Az új közbeszerzési törvény tükrében Willinger Kornél NVMT Elnökségi.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
ERASMUS+ DISSZEMINÁCIÓS PLATFORM
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
WE PROVIDE SOLUTIONS.
Dr. Kovács László Főtitkár
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Jogszabályi és hatósági támogatás az elektronikus számlázáshoz
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
376/2014 EU RENDELET BEVEZETÉSÉNEK
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Magyar Tudományos Művek Tára
SZÁMVITEL.
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
Dr. Hubai Ágnes Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége, elnök
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Önfeledt játék a biztonság tudatában
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Környezeti Kontrolling
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Felszín alatti vizek kémiai állapotfelmérése
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
A gyermeki jogok érvényesítése
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Országos Tűz- és Katasztrófavédelmi Konferencia
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 7.9. Közúti szállítás
2. A zöld közbeszerzés stratégiai jellemzői
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 7. 4
Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 7. 8
Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 7.1. Számítógépek és monitorok
Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 7. 6
Előadás másolata:

Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 7. 10 Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 7.10. Textiltermékek és szolgáltatások

Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 1. modul: Bevezetés 4. modul: A szükségletek felmérése 2. modul: A zöld közbeszerzés stratégiai jellemzői 5. modul: Körforgásos közbeszerzés 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai 6. modul: A piac bevonása 7. modul: Üzemeltetés (textilek) 7.10. modul – Textiltermékek és szolgáltatások

7.10. modul – Textiltermékek és szolgáltatások Környezeti hatások Miért fontosak a fenntartható textiltermékek? A textilipar környezeti lábnyoma igen nagy: évente 1,2 tonna ÜHG- kibocsátás1 az ipari vízszennyezés 20%-a2 a ruházat 73%-át hulladéklerakókba viszik vagy elégetik3 7.10. modul – Textiltermékek és szolgáltatások

7.10. modul – Textiltermékek és szolgáltatások Környezeti hatások Milyen hatása van a textiltermékeknek a környezetre? A textiltermékek és szolgáltatások hatása a következőktől függ: a nyersanyagforrások helye a szálak és végtermékek gyártási módja a termékek mosásának, szárításának és vasalásának módja a termékek élettartama, valamint hogy mi történik az életciklus végén 7.10. modul – Textiltermékek és szolgáltatások

7.10. modul – Textiltermékek és szolgáltatások Alkalmazási kör Mit tartalmaznak az uniós zöld beszerzési követelmények? Szálak: természetes, szintetikus, mesterséges cellulóz Termékek: ruházat, lakástextíliák, köztes termékek (szálak, szövetek, fonalak, részek), nem textilelemek Szolgáltatások: mosoda, karbantartás, visszaváltás 7.10. modul – Textiltermékek és szolgáltatások

A szükségletek felmérése A megfelelő típusú textiltermék vagy szolgáltatás kiválasztása Újragondolás szükségessége Három kulcsfontosságú kérdés: Szükség van-e új vásárlásra? Hogyan fogják használni a textiltermékeket? Eredményesebb volna-e egy szolgáltatási szerződés megkötése a szükségletei kielégítése vagy a hatások elkerülése érdekében? A meglévő textiltermékek újrafelhasználása és megjavítása környezetbarát, pénzt takarít meg, és nem feltétlenül igényel közbeszerzési eljárást Példa: Munkaruházat újrafelhasználására vonatkozó követelmény a szolgáltatási szerződés részeként (Herning, Dánia) További információk: 4. modul: A szükségletek felmérése 7.10. modul – Textiltermékek és szolgáltatások

7.10. modul – Textiltermékek és szolgáltatások Az uniós zöld közbeszerzés megközelítése a textiltermékek vonatkozásában Fenntarthatóbb textiltermékekre irányuló lehetőségek Textiltermékek vásárlása: Kevesebb műtrágya, peszticid és gyártási vegyi anyagok használatával készült szálakból készítik Újrafeldolgozott anyagokat és textilszálakat tartalmaz Környezetre káros anyagok csökkentett alkalmazása a gyártásuk során A szárításhoz és vasaláshoz kevesebb energia szükséges Színtartók, nem zsugorodnak össze a használat során, tartósságra vannak tervezve, valamint hosszabb élettartamú funkcionális bevonattal rendelkeznek. Szerződéses szolgáltatások: A textiltermékek mosására, szárítására és vasalására használt energia minimalizálása A textiltermékek karbantartása az élettartamuk meghosszabbítása érdekében A textiltermékek újrafelhasználási és újrahasznosítási potenciáljának maximalizálása az élettartam végén 7.10. modul – Textiltermékek és szolgáltatások

Uniós GPP-követelmények Textiltermékek (2017) Példák: Kiválasztási szempontok (SC) – a beszállító nyomon követheti és ellenőrizheti a textilszálak származását a szállítói láncban Műszaki leírások (TS) – a textiltermék meghatározott minimumszázaléka biogyapotból származik Odaítélési szempontok (AC) – többletpont a minimális ökológiai gazdálkodásból származó tartalmon felüli minden további 10%-os javításra Szerződésteljesítési záradékok (CPC) – a mosodai szolgáltatások vízfogyasztásának javulnia kell a szerződés időtartama alatt. A részletes szempontok itt találhatók: A textiltermékekre és szolgáltatásokra vonatkozó uniós zöld közbeszerzési követelmények 7.10. modul – Textiltermékek és szolgáltatások

7.10. modul – Textiltermékek és szolgáltatások Ellenőrzés A textiltermékekre vonatkozó zöld közbeszerzési követelményeknek való megfelelés ellenőrzése Milyen dokumentumokra van szükség? Mikor? Ellenőrizni kell a zöld közbeszerzés feltételeinek való megfelelést: a kiválasztási eljárás során (kétlépcsős eljárások esetén); a pályázatok elbírálása során, valamint a szerződés végrehajtási fázisában. Vizsgálati jelentések/ellenőrző adatok Ökocímkék/harmadik fél által végzett tanúsítás Tranzakciós adatok REACH-nyilatkozatok Az alkalmazott rendszerek leírása Felhasználói útmutatók Írásbeli kötelezettségvállalások A korábbi tapasztalatok leírása A részletes ellenőrzési szempontok itt találhatók: A textiltermékekre és szolgáltatásokra vonatkozó uniós zöld közbeszerzési követelmények 7.10. modul – Textiltermékek és szolgáltatások

7.10. modul – Textiltermékek és szolgáltatások Ellenőrzés Példák követelményekre TS1 textiltermékek: Pamutszálak A pamutáruk legalább 20%-ának (alapkövetelmények) vagy 60%-ának (átfogó követelmények) az alábbi tulajdonságokkal kell rendelkezniük: Bio: a 834/2007/EK rendeletben, az Egyesült Államok nemzeti biogazdálkodási tervében vagy ezzel egyenértékű, az Unió kereskedelmi partnerei által megállapított jogszabályokban meghatározott követelményeknek megfelelően termesztett; vagy Integrált növényvédelem (IMP): az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezetének integrált növényvédelmi programjában vagy a 2009/128/EK uniós irányelvben meghatározott integrált növényvédelmi elveknek megfelelően termesztett Ellenőrzés: leszállításkor ellenőrzik a harmadik fél általi tanúsító rendszerekkel és dokumentált tranzakciós adatokkal, amelyekkel a gyapottartalom a tanúsítás pontjáig ellenőrizhető és nyomon követhető. Adott esetben a genetikailag nem módosított gyapot ellenőrzésére szolgáló szűrővizsgálat kérhető, amennyiben a hagyományos gyapotot mással keverték. 7.10. modul – Textiltermékek és szolgáltatások

7.10. modul – Textiltermékek és szolgáltatások Ellenőrzés Példák követelményekre TS2: Textiltermékekkel kapcsolatos szolgáltatások A textilekkel kapcsolatos eszközök karbantartása A textilipari szolgáltatást nyújtó ajánlattevőnek az eszközkezelési tervének részeként folyamatos javítási szolgáltatások nyújtásával meg kell hosszabbítania a textiltermékek hasznos élettartamát. Ez legalább a következőket foglalja magában: alapvető javítások (varrás felbomlásának javítása, részek és húzózárak javítása/cseréje) szövetpanel cseréje munkaruházat esetében funkcionális bevonatok ismételt lekezelése és vízhatlanítása Ellenőrzés: Az ajánlattevőnek részletes előírásokat kell biztosítania a kínált javítási szolgáltatásokról, ideértve a dokumentált bizonyítékot azokról a javítási létesítményekről, amelyeket működtetnek, vagy amelyekkel alvállalkozói megállapodást kötöttek. 7.10. modul – Textiltermékek és szolgáltatások

7.10. modul – Textiltermékek és szolgáltatások Piaci elérhetőség Fenntartható textiltermékek ökocímkéi Az uniós ökocímke elfogadható bizonyos uniós zöld beszerzési követelmények ellenőrzésére, például: TS2: Gyapjúszálak TS3.1: Kén levegőbe történő kibocsátása A cellulózból származó halogénezett kibocsátások 2018. március – 2625 termék kapta meg az uniós ökocímkét! A hitelesség fontos! Számos ökocímke létezik a textiltermékekre vonatkozóan, de a minőség változhat – a közbeszerzés kiíróinak az I. típusba tartozó ökocímkét kell választaniuk (külső fél ellenőrizte és az életciklus alatti környezeti hatás alapján ítélték oda a címkét) Az ökocímkékről részletesen lásd a 3. modult (jogi szempontok) Az uniós ökocímke engedélyes szolgáltatói: Textiltermékekre vonatkozó uniós ökocímke További információk a többi releváns ökocímkéről: Műszaki háttérjelentés 7.10. modul – Textiltermékek és szolgáltatások

Ökocímkék használata a zöld közbeszerzésben További szempontok hozzáadása a közbeszerzéshez Az ellenőrzésen kívül az I. típusba tartozó ökocímkékre is alapozhatók további követelmények Bizonyos ökocímke-követelmények – de nem az összes – használhatók egy közbeszerzésben is. Például az uniós ökocímke: 13. kritérium: A késztermék és a késztermék gyártásához használt gyártási receptek nem tartalmazhatják az 1. mellékletben felsorolt anyagokat a meghatározott koncentrációs határértékeken vagy azokat meghaladó mértékben. 15. kritérium: A pályázónak bizonyítania kell, hogy az előállítási helyszínek végrehajtották a legjobb elérhető technikákat (BAT) és energiahatékonysági technikákat A textiltermékekre vonatkozó uniós ökocímke kritériumai itt találhatók: 2014/350/EU bizottsági határozat 7.10. modul – Textiltermékek és szolgáltatások

A zöld közbeszerzést támogató jogszabályok REACH-rendelet: 1907/2009/EK A REACH-rendelet a vállalatokra (és nem a közigazgatási szervekre) hárítja annak felelősségét, hogy azonosítsák és kezeljék a vegyi anyagokkal kapcsolatos kockázatokat, valamint hogy biztonsági tájékoztatást nyújtsanak a felhasználóknak. A karcinogén, mutagén, reprodukciót károsító vagy a perzisztens, bioakkumulatív és mérgező anyagok különös aggodalomra okot adó anyagokként (SVHC) azonosíthatók, és felkerülnek a REACH-rendelet jelöltlistájára. A vállalatoknak jogszabály írja elő, hogy a fogyasztók kérésére jelenteniük kell a 0,1%-os koncentrációt meghaladó különös aggodalomra okot adó anyagokat. A GPP TS5. kritériuma (A REACH-rendelet jelöltlistáján szereplő anyagokra vonatkozó nyilatkozat) felhasználja ezt a jogi kötelmet. További információ: A REACH-rendelet különös aggodalomra okot adó anyagokat tartalmazó jelöltlistája 7.10. modul – Textiltermékek és szolgáltatások

7.10. modul – Textiltermékek és szolgáltatások Esettanulmányok Felelős gyártásból származó biopamutból készült blúzok közbeszerzése (Masaryk Egyetem, Csehország) Újrahasznosított rostokból készült textiltermékek vásárlása (Honvédelmi Minisztérium, Hollandia) Munkaruházat újrafelhasználása (Herning önkormányzata, Dánia) A GPP információs szolgálata Ha további segítségre van szükség a GPP-vel kapcsolatban, lépjen kapcsolatba az EU ingyenes Információs szolgálatával Az Európai Bizottság számára az ICLEI – Helyi Önkormányzatok a Fenntarthatóságért által kidolgozott eszköztár Modul létrehozója: ICLEI - Local Governments for Sustainability (Helyi Önkormányzatok a Fenntarthatóságért) Tulajdonos, szerkesztő: Európai Bizottság, Környezetvédelmi Főigazgatóság, 2019. A fényképek tulajdonosai: Pixabay.com, a Creative Commons CCO keretében Felelősségkizáró nyilatkozat: A jelen eszköztár a bizottsági szolgálatok indikatív dokumentuma, és egyetlen intézményre sem tekinthető kötelezőnek. Sem az Európai Bizottság, sem a nevében eljáró személyek nem tehetők felelőssé a jelen kiadványban szereplő információk felhasználásáért. 7.10. modul – Textiltermékek és szolgáltatások