Szociális segítő a kollégiumokban Krémer Barbara és Tischler Imre Óvodai és iskolai szociális segítők ECSGYK, Pécs A jövő nemzedékének segítői – az óvodai és iskolai szociális segítők mindennapjai a gyakorlatban című konferencia Pécs, 2019. június 18-19.
Hogyan induljunk el? Beilleszkedés, integráció (átlagosan 1 tanév) Egymás szakmája iránti tisztelet, érdeklődés Szervezeti struktúra, szervezeti kultúra megismerése Az intézmény napirendjének megismerése Reagálás az intézményi igényekre (észszerű keretek) Jelenlét Érzékenyítés
Tevékenységi körök Egyéni tevékenység (szociális munka módszerei) Csoportos tevékenység (tematikus csoportfoglalkozás, prevenciós csoportfoglalkozás, stb.) Közösségi tevékenység (intézményi, intézményen kívüli) Gyermekvédelmi feladatellátás (jelzés, jelzés továbbítása)
A kollégium sajátosságai Eltérő napirend Eltérő időbeosztás Lefedettség más köznevelési intézményekkel Pedagógus kollégák – több és más jellegű feladat Szülőkkel való kapcsolattartás
Legjellemzőbb probléma típusok Addiktológiai problémák, szerhasználat Önsértés, szuicídum Szülői elhanyagolás Kortárskapcsolatokban jelentkező problémák, beilleszkedési nehézségek Párkapcsolati problémák Érzelmi, fizikai bántalmazás
Kapcsolatfelvétel Bemutatkozás Részvétel az értekezleteken Látható jelenlét Interjú a nevelőkkel – kérdéssor segítségével Kevés eldöntendő kérdés Interakció legyen
Kapcsolatfelvétel Problémás esetek megismerése nevelők és adatbázis segítségével Kapcsolatfelvétel - egyéni konzultáció Személyes feljegyzések készítése fontos
Célok Bemutatkozó csoportok Kapcsolatfelvétel a cél Tematika szükséges Fejlesztés-specifikus csoportok létrehozása Identitás releváns fejlesztési terület
Megtapasztalás – útravaló Marketing fontos! Brandépítés szociális szféra jellegzetességeinek megfelelően Szükségletek felmérése Valamit valamiért – „diplomácia”
Köszönjük a figyelmet!