A tér képi megjelenítése 1 A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok Objektív síkábrázolás
Építészeti rajz (3 dimenzió): felülnézet oldalnézet elölnézet Az oldalnézet segít a legtöbbet
Egyesített oldalnézet és felülnézet A struktúra jobban látszik
Egyesített oldalnézet és elölnézet A gömbnek és a hengernek kétszer kellene látszódnia
Oldalnézet és rézsútos elölnézet Perspektivikusnak tűnik, de párhuzamosak a síkok
Oldalnézet és széttartó elölnézeti síkok A perspektíva törvényének ellentmond
Oldalnézet és összetartó elölnézeti síkok Perspektivikusnak tűnik, de a síkok között nagy a távolság
Izometrikus ábra: – 3 dimenzió – nincs rövidülés – síkok 120º-ban Építészet
Székszerű tárgy Logikának ellentmond Művészet
Felülnézet, elölnézet, oldalnézet
A tér képi előállítása Az ábrázolás célja szerint Objektív (geometriai) Szubjektív (egyedi) Az ábrázolás módja szerint Síkszerű Alaprajzi jellemző nézet több nézetű nézőpont nélküli) Térszerű (magasság és mélység érzékeltetése) Központi vetítésű (perspektivikus) Párhuzamos vetítésű (ferde és merőleges axonometria) Kognitív, mentális
A tér képi előállítása (ábrázolása) Kétdimenziós (síkábrázolás, síkszerű) kép (realista) térkép (absztrakt) képszerű térkép (realizmus és absztrakció) Háromdimenziós (térszerű) domborábrázolás gömbábrázolás Kognitív, mentális
Az ábrázolás célja szerint Objektív: alapja az adat, a mérhetőség építészeti, műszaki-tervezési rajzok, modellek, fényképek, térképek (vetület, matematikai-geometriai kapcsolat) tudományos siker: általában közösségi kutatás eredménye Szubjektív: alapja az esztétikai élmény adatok, tények egyéni, érzelmi átadása szépség, harmónia, kifejező erő, láttatás művészi szabadság művészi siker: általában egyéni, sajátos látásmód és ábrázolás eredménye
Kogníció Tudományos siker: általában közösségi kutatás eredményezi Művészi siker: általában egyéni, sajátos látásmód és ábrázolás eredményezi Kognitív térkép: megismerés, tapasztalat folyamata Mentális térkép: nem mérés vagy esztétikai élmény, hanem a megismerés és tapasztalat alapján
A tér 2D-s előállítása Az ábrázolás célja szerint Objektív (geometriai) Szubjektív (egyedi) Az ábrázolás módja szerint Síkszerű Alaprajzi jellemző nézet több nézetű nézőpont nélküli Térszerű (magasság és mélység érzékeltetése) Központi vetítésű (perspektivikus) Párhuzamos vetítésű (ferde és merőleges axonometria) Kognitív, mentális
Objektív, síkszerű A legjellemzőbb nézet vetülete felül-, oldal- vagy alapnézet geometriai rendszer matematikailag leírható mindig méretarányos mérhető keresztmetszet hossz-szelvény: túlmagasítás
Hiteles megjelenítés eszközei Műszaki paraméterek adatok, összefüggések, méretek, időpont Szabványos ábrázolás jelölések, szerkesztési elvek Szakmánként eltérő képi nyelvek térképi, műszaki jelek süketek jelírása közlekedési jelek vallási szimbólumok
Térkép Képiesség és mérethűség kettőssége Méret leolvasható, de nem mindenkinek szemléletes Alakzat visszaállíthatósága vetítés típusa (centrális, axonometrikus) képfelület (sík, hengerpalást, kúppalást) koordináták magassági értékek vetületi egyenlet
A tér 2D-s előállítása Az ábrázolás célja szerint Objektív (geometriai) Szubjektív (egyedi) Az ábrázolás módja szerint Síkszerű Alaprajzi jellemző nézet több nézetű nézőpont nélküli) Térszerű (magasság és mélység érzékeltetése) Központi vetítésű (perspektivikus) Párhuzamos vetítésű (ferde és merőleges axonometria) Kognitív, mentális
Szubjektív, síkszerű Ősi művészi (legjellemzőbb nézet) takart elemek látszanak, mert ott vannak alak jellemző tulajdonságait mutató nézőpont egy képen egy időben több nézőpont térbeli kapcsolatok nem ábrázolhatók sávos elrendezés, nincs horizont távoli tárgyak felül, de nem kisebbek testetlen, lapos, szegényes kompozíció fontosság, rang a méretben jelenik meg folyamatos képi elbeszélés
Szóbeli és képi információ Szöveg és kép tudati feldolgozása eltérő Térmodellezés rajzban és agyban ismeretközlés, tömörítés nyelvi korlát nélkül díszít, szennyez (tévéreklám, óriásplakát) információ egy időben, nem egymás után szubjektív képolvasási (feldolgozási) készség tapasztalat, háttérismeret térlátás, térszemlélet, térbeli gondolkodás sorrend, részletek értelmezésének mélysége
Esztétikai törekvés Homo sapiens sapiens: barlangrajzok Çatalhüyük: pszichikus esemény (karjukat istenség felé emelő emberek) Irodalom, zene, építészet, képzőművészet harmónia, ritmus, szépség, arányok, színek Kartográfiában szépség és tudomány találkozása „Szép magyar térkép” geometria, optika, vetülettan 3D-s tájkép: esztétikai megújulás a tudomány módszerével?