Mérnöketika.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Advertisements

Az észlelés kulturális eltérései A valóság alternatív nézetei.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Értékelés a pedagógiában
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
A személyiség.
4. óra Etikai elméletek II..
A munka világával kapcsolatos tudás
A középkori filozófia főbb kérdései
Etikai alapelvek az ápolásban
Ápolásetika.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
A GÉPELEMEK, GÉPSZERKEZETEK II. TÁRGY ÁLTALÁNOS JELLMZÉSE
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Bevezetés az épülettervezésbe Előadó: Dr. Tiderenczl Gábor Felhasznált irodalom: Dr. Bitó János: Lakóházak Tervezése Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály.
A szakértők lehetséges szerepe a helyi fejlesztésben A részvételi akciókutatásban rejlő lehetőségek Bajmócy Zoltán – Málovics György Szegedi Tudományegyetem.
A gyermek erkölcsi fejlődése
A szervezeti problémák kezelése
Egyéni döntések a szervezetben
„Irodalom és bölcselet” november 21. Réz Anna Miért felelős Oidipusz király?
Mérnöketika.
10. óra A HIBA -- esetek.
Etika.
Etika.
Margitay – Mérnöketika ETIKAI ELMÉLETEK óra.
Margitay – Mérnöketika A MÉRNÖKI FELELŐSSÉG -- ESETEK 11. óra.
2. óra Értékek.
Etika.
Mérnöketika.
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
Ki is az elemző közgazdász?
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
Szervezeti viselkedés Bevezetés
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Etika és deontológia a pedagógusi szakmában
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
2. Döntéselméleti irányzatok
A deviancia értelmezési kerete
Filozófiatörténet előadások 1I.
4. óra Etikai elméletek 1..
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Gazdaságstatisztika Tantárgyi követelmények szeptember 6.
MISSION IMPOSSIBLE a legelőn
Tantárgyi követelmények szeptember 8.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
12. óra Kenőpénz és korrupció.
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
9. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége I.
Mérnöketika.
6. Kritikai áttekintés és Vezetői összefoglaló
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Emberi és gépi morál Tomka János Bőgel György
A kutatás etikai vonatkozásai
Jog- és állambölcselet I.
Társadalmi követelmények és igények speciális könyvtári ellátásra
Magyar könyvtárosok egyesülete 50. Vándorgyűlése
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége I.
10. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Előadás másolata:

Mérnöketika

1. óra Áttekintés

A tárgy céljai A résztvevők felkészítése a mérnöki munkában adódó erkölcsi problémák, konfliktusok megértésére, kezelésére. Az erkölcsi döntések eszközeinek ismertetése. A döntéseknél alkalmazható etikai elméletek bemutatása. Az etikus magatartás ellen ható tényezők tudatosítása. A mérnöki munka során felmerülő néhány tipikus probléma és lehetséges megoldás bemutatása. Cél: tudás, szemléletváltozás, magatartásváltozás. Gyakorlati tudás: tudni helyzeteket helyesen kezelni.

Mit nem csinálunk Nem fogom megmondani, hogy mi helyes és mi nem mit kell (kellett volna) tenni. (Ez nem zárja ki, hogy bármelyikünknek legyen személyes véleménye általánosságban az elsőről.) Eszközöket, szempontokat, információkat adunk ahhoz, hogy mindenki maga tudjon ítéletet alkotni és dönteni. Példa: korrupció Nem fogjuk szembeállítani az etikai és a szakmai, üzleti stb. kérdéseket. Ellenkezőleg, megmutatjuk, hogyan lehet ezeket integráltan kezelni.

A tárgy teljesítésének feltételei A jegy megszerzésének módjai: Két zárthelyi megírása min. elégségesre. ZH-k: 6. (okt. 13.) és 13. (dec. 1.) héten, pót zh dec. 15. 10:00. Egy zh pótolható. A jegykialakítás szempontjai: 30% 1. ZH és 70% 2. ZH. A jegy megszerezhető egy kb. 10 perces órai előadással is. (Órák végén adok házi feladatot, azokból felkészül, és a következő órán elmondja. Az előadási szándékot emailen előre jelezni kell.) A jegy megszerezhető házi dolgozat elkészítésével. A feladat leírása és az értékelés szempontok a honlapon találhatók. A feladat leadási határideje 2014. 12. 01. Jegyzet: Az órai diák ppt formátumban letölthetők: http://www.filozofia.bme.hu/ Videók: Az előadások egy részéről készült régi videók letölthetők: http://video.bme.hu/index.php?act=vid&tkod=BMEGT41M004-01

Bevezetés

Cselekedtek megítélése I. Gyorshajtás -- sietünk, nincs etikai kérdés És a nagyon gyors hajtás?

Cselekedetek megítélése II. Tervezés: Ford Pinto (1970-80, 2 millió db) A hibás benzintartály kigyullad, ha hátulról nekimennek a kocsinak. http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Pinto http://v8cars.hu/mag.php?cikk=amerikaban_tortent_a_ford_pinto_tortenete

Cselekedetek megítélése III. Kivitelezés: Kansas Hyatt Hotel 1981

A cselekedet megítélése IV. A cselekedet értékelése: Gyakorlati szempont: alkalmas arra célra, amiért teszik (jó valamire) Erkölcsi szempont: hogyan viszonyul erkölcsi értékeinkhez, hogyan érint másokat, hogyan viszonyul mások érdekeihez, értékeihez, normáihoz (jó/helyes vagy helytelen, gonosz, erkölcsileg jó) (A továbbiakban csak ezzel foglalkozunk, és ilyen értelemben használjuk a jót, és ellentét a gonoszt.) A cselekedet értékelése (a példabeli esetekben: felelőtlenség, hanyagság) mindig kontextuális! Egy összefüggésrendszerben lehet értékelni! Az erkölcsi értékelés mögött meghúzódó értékek: Pl.: Az eutanzia dilemmája: A (egyik) legfőbb érték maga az élet Az élet minősége fontosabb (értékesebb), mint maga az élet. Minden erkölcsi vita – implicit vagy explicit – eltérő értéktételezéssel hozható összefüggésbe. Minden erkölcsi dilemma értékek konfliktusát jelenti.

A tudatosan etikus (helyes) cselekvés feltételei A tudatosan etikus (erkölcsileg helyes) magatartás feltétele, hogy Felismerjük, és megértsük az erkölcsi problémát. Döntés: Ki tudjuk választani, hogy mi a helyes. Akarjuk a helyeset cselekedni. A kurzus e három pont köré épül! 1-hez a mérnök társas szerepeit és szakmai tevékenységét fogjuk elemezni, hogy megértsük, hogy a tipikus helyzetek, tevékenységek milyen erkölcsi kérdéseket vetnek fel. 2-höz az etika (ideértve a szakmai etikai kódexet is), a döntéselmélet és az erkölcsi döntésekkel foglalkozó pszichológia ad segítséget. 3-hoz azt fogjuk vizsgálni, hogy mik a jó és a rossz cselekedet következményei, valamint az, hogy miért vagyunk rosszak.

Az etika tárgya Az etika (erkölcstan) a cselekedet megítélésének kérdéseit, illetve a cselekedetek megítélését lehetővé tevő értékeket vizsgáló filozófiai tudományág. Ilyen kérdések tartoznak ide: Mi számít jónak, helyesnek, gonosznak stb. ? Milyen szempontok szerint lehet megítélni egy cselekedetet? Mikor jó/helyes egy cselekedet? Milyen a jó/erényes ember? Milyen a jó/erényes élet?

Az etikai elméletek felosztása* 1) Normatív (előíró) etika A normatív etika azt mondja meg, hogy mit kell tennünk, milyen értékeket kell követnünk. (normák és értékek) 2) Deskriptív (leíró) etika A deskriptív etika nem értékel, hanem leírja egy közösség, korszak, vagy általában az emberi lét etikai jellegzetességeit (normáit, értékeit), elemzi azok eredetét stb. 3) Metaetika A metaetika az etikai állítások, az értéktételezések megalapozási lehetőségének problémájával foglalkozik. (Egyáltalán léteznek objektív, mindenki számára érvényes értékek? Hogyan igazolhatók ezek? Stb. ) *1. Normatív etika: melyek a helyes cselekedetek, mit kell tennem, hogyan élhetek teljes boldog életet? Segítsek-e az idős nénin, amikor a dolgozatírásra rohanok be, vagy inkább saját boldogságom a fontos? Boldog legyek vagy szabad? (Mátrix példa, amikor az illető választhat a boldog illúziók világa, illetve a boldogtalan de szabad élet között.) Vajon az élet maga, vagy az élet minősége az igazán fontos? (eutanázia) 2. Deskriptív etika (nem értékel, csak leír): A különböző kultúrák milyen értékeket preferálnak? Mi a funkciója az erkölcsnek? Mi lehet az eredete az erkölcsnek? Az altruizmus csak az embert jellemzi? (Kultúrtörténet, szociológia, pszichológia, biológia és evolúciós megközelítések. 3. Metaetika: Létezik-e maga a jó? Ha létezik, akkor hogyan? Mint egy tárgy? Vagy mint egy matematikai törvény? Igazolhatóak-e a normatív állítások? A jó csak nézőpont kérdése, (erkölcsi relativizmus) avagy léteznek örökérvényű, mindenkire érvényes értékek, követelmények? Az egyenlőség, a szabadság, a boldogság tényleg objektív, mindenkire érvényes értékek, vagy pusztán csak ízlést, konvenciót fejeznek ki? Ha a korábbi társadalmakat tekintjük, ezek eltérő értéktételezései vajon azt fejezek ki, hogy nem tudunk az értékek felől – minden kultúra felett – ítélni, avagy inkább azt, hogy ezek primitívebb társadalmak voltak. Ha ez utóbbi az igaz, akkor ezt hogyan tudjuk bizonyítani?

Normák és értékek Normák: a viselkedéssel, cselekvéssel kapcsolatos követelmények, cselekvési szabályok, minták formájában. Cselekedj így! Ne tedd azt! Ha így teszel, megdicsérünk. Ha ezt és ezt teszed, ilyen és ilyen büntetést kapsz. Pl. tízparancsolat: Ne lopj! Értékek: azok a dolgok, tulajdonságok (események, állapotok), amik önmagukban értékkel rendelkeznek számunkra, kívánatosak számunkra. A viselkedést irányítják, és a viselkedés ezek alapján értékelhető.

Erkölcs Az erkölcs a társadalmilag elfogadott normák és értékek rendszere, ami a viselkedést szabályozza, és amelyet a közösség (általában) informális eszközökkel (elismerés, rosszallás) tartat be. Erkölcs és morál: gyakran szinonimák, ha azonban nem azonos jelentésben használják őket, akkor az erkölcs a közösség által elfogadott (külső) norma és értékrend, míg a morál az egyén által magáévá tett (belső) norma és értékrend. Ez a különbség látszik akkor, amikor valaki csak azért csinál valamit, hogy ne szólják meg, de legszívesebben másként tenne. Erkölcs és jog. A jog is a viselkedést szabályozza, ez is norma és értékrend, de ez formális, és intézményesen tartatjuk be. Lehet valami legális és erkölcstelen, és illegális és mégsem (nagyon) erkölcstelen. Pl. Olyan anyagot beépíteni, ami káros, de még nem tiltott. Tényleg biztonságos körülmények között szükségből túllépni a megengedett sebességet.

Etika és szaketikák A szaketikák (mérnöketika, orvosi etika stb.) nem az általános etikai elméletektől eltérő elméleteket takarnak, hanem azok speciális helyzetekben való alkalmazását. Nagyon fontos sajátossága a szaketikának, hogy az általuk adott erkölcsi elveknek döntően szervezeti keretek között kell működniük, szemben a hétköznapi erkölcsi elvekkel, amelyek jobbára személyes keretek között működnek. Ezért általában még bonyolultabb a döntés!!!

Erkölcsi döntések és tervezői döntések Erkölcsi kérdésekben gyakran nem konkluzív a vita (lásd az esettanulmányokat, a hétköznapi vitáinkat), lehet újabb és újabb szempontokat felvetni, más értékelést adni, nincsenek formulák, nem mindig alakul ki egyetértés. Ez nem ok sem az erkölcsi kérdések mellőzésére, sem a szubjektivizmusra (=csak az a kérdés nekem tetszik-e), sem arra, hogy az erkölcsi döntéseket megbízhatatlannak tekintsük. Az erkölcsi döntések olyanok, mint a tervező döntések. Adott feladatra több jó megoldás létezik -- és több rossz. (Csak az erkölcsi döntéseknél nincs világos feladatkiírás.) Mindkettő elemző készséget, sok elméleti tudást, és gyakorlatot igényel. Különösen abban, hogy mire kell figyelni és az elméleti tudást hogyan kell alkalmazni.

Hogyan tud a legtöbbet tanulni ebből a kurzusból? Gyakorlati tudás: tudni helyzeteket helyesen kezelni. Ehhez a tanultak alkalmazását kell gyakorolni! Ebből adódik az önkéntes HF és az órán a kérdések végig gondolása. HF: Gondolja végig, hogy milyen értékek fontosak Önnek! Válassza ki és írja le az 5 legfontosabbat! Gondolja végig, hogy a héten hozott apró napi döntéseiben tükröződnek-e ezek! Melyik igen, melyik nem?