Sport és Üzlet Hellner Szelina, Kincses Gábor, Bartha Zsolt

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Minőségmenedzsment alapelvek
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szervezeti formák.
Hatalomfelfogások, a hatalom minőségei és a hatalomgyakorlás eszközei
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Vezetés és Szervezetfejlesztés előadás
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Közönségkapcsolatok (PR)
Péczeli Katalin előadása
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Vezetés – Vezetési Stílusok
Egyéni döntések a szervezetben
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
A szervezeti felépítés definíciója
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK 1.A MENEDZSMENTRŐL ÁLTALÁBAN - KÖZÉPPONTBAN: AZ EMBER 2.A CSOPORTOK MŰKÖDÉSE 3. KOMMUNIKÁCIÓ 4.MOTIVÁCIÓ 5.VEZETÉSI.
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Bodor Tamás főosztályvezető-helyettes Gyermek és Ifjúsági Osztály
A vezetésről.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
Antenna Hungária Rt. Átalakítási Bizottság, Külső Szakértői Munkacsoport Előadás 02:52:15, június június június 26.
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
ÖNKORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK FIGYELEMMEL KÍSÉRÉSE II. 1. ÖNKORMÁNYZATI HORIZONTÁLIS ÉS VERTIKÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSI ÉS KOORDINÁCIÓS MECHANIZMUS KITERJESZTÉSÉT.
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Országos nagykereskedelmi menedzser
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
Fiatalok társadalmi részvétele és érdekképviselete
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
fogalma, módszerei – vezetési elméletek
Kontroller.
Hellner Szelina, Kincses Gábor, Bartha Zsolt
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Hellner Szelina, Kincses Gábor, Bartha Zsolt
Előadás másolata:

Sport és Üzlet Hellner Szelina, Kincses Gábor, Bartha Zsolt www.testneveles.bme.hu/oktatas/targyak- sportagak/228-sport-es-uzlet szelinah@eik.bme.hu szelina.hellner@gmail.com

Vezetéselméleti koncepció a sportban 2019.02.28.

Bevezetés A vezetés fogalmának meghatározása Hogyan fogalmaznák meg a vezetés szervezetben betöltött szerepét Milyen lényeges alapelemeit tudnák felsorolni Vezetés feladata Vezetési stílusok

A vezetés fogalma A vezetés egy olyan folyamat, amelyben a vezető a szervezet tagjainak magatartását valamilyen cél elérése érdekében alakítja. A vezetés tehát alapvetően egy befolyásolási folyamat.

Szervezetben betöltött szerepe A menedzsment egy funkciója, amely a szervezetben lévő emberekre összpontosít, azok motivációjának és teljesítőképességének fenntartása és növelése érdekében.

Alapelemei A vezetés alapvetően a motiváció megértésén alapul, az egyén, a csoport és a szervezet céljainak összehangolására irányul. A vezetés minőségét a sikeresség vagy a bukás egy jelentős összetevőjének tekinthetjük. A vezetői hatékonyság egy lényeges összetevője, hogy a vezető milyen módon képes hatni a beosztottakra, befolyásolni azok tevékenységét. Tanítható? Tanulható? Potenciális vezetők?

Vezetés feladata Két alapvető feladata: Gazdasági funkció – azaz a rendelkezésre álló erőforrások lehető legjobb összehangolásával hatékonyan elégítse ki a társadalom növekvő anyagi szükségleteit Társadalmi funkció – azaz fejlessze a célok eléréséért ténykedő emberek közösségi szellemét, kultúráját, tudását, emberi és társadalmi (szervezeten belüli és kívüli) kapcsolatait

Milyen a jó vezető?

Igazságos Fegyelmezett Becsületes Következetes Felelősségteljes Határozott Barátságos Nyílt Szellemes Önzetlen Szerény Becsvággyal rendelkezik (Stuller, 1980) Testi egészség, életerő Intelligencia, szellemi frissesség Erkölcsi vonások Általános műveltség Vezetési készség (előrelátás, tervezés, szervezés, parancsolás, koordinálás, ellenőrzés) Általános ismeretek Nagyfokú szakmai hozzáértés és felkészültség (Fayol, 1918)

Parry (1996) eredményei alapján a vezetési stílust inkább a képzettség (vezető iskolai végzettsége),mint a tapasztalat befolyásolja Kocher et al. (2013) összefüggéseket mutatott ki bizonyos preferenciák és a választott vezetési stílus között: azok a vezetők, akik szervezeti munkájuk során a hatékonyságot tekintik elsődlegesnek hajlamosabbak autokratikusan vezetni; a csoport által választott vezetők inkább demokratikusak, mint a „kívülről” a csoport élére helyezett vezetők és végül a férfi menedzserek gyakrabban alkalmaznak demokratikus vezetési stílust, mint női társaik.

Mullins és Schoar (2016) rámutatnak, hogy a családi vállalatok vezetői hierarchikusabban építik fel szervezeteiket és fenntartják a status quo-t; sokkal inkább, mint azok a menedzserek, akik nem saját tulajdonukat irányítják. Chapman (1975) a nők és a férfiak által alkalmazott vezetési stílusokat kutatva kimutatta, hogy a nők inkább vezetnek kapcsolat orientáltan, mint a férfiak; továbbá a nőkre jellemző, hogy a férfiaknál jobban meg akarnak felelni különböző társadalmi szerepelvárásoknak, mint férfi kollégáik. Jain és Prekumar (2010) cikkükben kiemelik azt a gondolatot, miszerint: „a vezetési stílusok kultúráról kultúrára-, s adott kultúrán belül iparágról iparágra változnak.”

Sport területén Az általános felfogás - a vezető irányít, koordinál, feladatokat határoz meg és ellenőriz A sport területén előnyt jelent, ha valaki maga is sportolt, hiszen így már belülről átélhette egy sportszervezet működését, ugyanakkor a nemzetközi szinten is kiemelkedő sportpályafutás nem predesztinál senkit képzett vezetővé Személyiségbeli, döntéshozatali, mérlegelési, kommunikációs és egyéb kompetenciák alakulnak - sajátos kulturális környezetben

Új elméletek - a döntéshozatal módja alapján próbálták meg a vezetőket tipologizálni Lewin nyomán autokratikus és demokratikus vezetési stílus (a laissez faire konkrétan nem volt vezetés, hanem egy kísérleti helyzet) Likert és Tannenbaum ezt egyre jobban árnyalták és megjelentek a demokratikus és autokrata vezetési stílusok újabb iránya, a döntésekbe való bevonás alapján Likert és mtsai új vezetői tipológiát alkottak meg

A típus alkotó alapja, hogy a vezetői tevékenység a feladat elvégzésére vagy a személyes kapcsolatokra irányul-e jobban. Az előző a feladatközpontú, az utóbbi a kapcsolatorientált vezetési stílus. Ez a tipológia épül be a későbbi, ún. kontingencia modellekbe. Ezek közös alapfeltevése, hogy a vezető sikeressége az attól függ, hogy a vezető és a vezetési helyzet összeillenek-e. Megpróbálták tipologizálni (Fiedler kontingencia modellje) a vezetési helyzetet, ennek legfontosabb tényezői a vezető- beosztott viszony, a feladat jellege és a vezető formális hatalma. Ehhez kapcsolták a leginkább a helyzetnek megfelelő vezetési stílust, nevezetesen a feladat- vagy a kapcsolatorientációt.

Széles empírikus bázison vizsgálták meg, hogy milyen helyzetben milyen típusú vezető tudta a csoportot sikerre juttatni. Ezt modellt a sportszervezet esetében is alkalmazták, többnyire sikerrel, de a pontosításra még szükség van. A sport esetében, elsősorban az edzői vezetési stílus oldaláról, újabb elméletek jelentek meg, pl. Chelladurai multidimenzionális modellje, melyben öt faktor alapján (edzések vezetése, autokrata, demokrata, pozitív visszajelzések, társas támasz) jellemzi magát az edző, a játékosok a saját edzőt, és a játékosok az ideálisnak vélt edzőt. Ezt követően a három kérdőív összehasonlítása (statisztikai elemzése) után kiderül, van-e különbség illetve összeillés az egyes faktorokban.

Legfőbb vezetési funkciók

Menedzser - Leader

Szervezeti szempontból a vezető Menedzser vagy leader típusú A menedzser az a személy, aki a formális szervezeti célok formálisan megbízott képviselője és megvalósítója, azaz akit a szervezet hatalmaz fel a szervezeti célok megvalósításának szervezésére. Beosztottjaik vannak, akik számára utasításokat adhatnak, és akik felett hatáskörrel, általában munkáltatói jogkörrel rendelkeznek. A beosztottak mellett további erőforrások felett diszponál és tevékenységének sikerességét a szervezeti egységének üzleti teljesítménye, versenyben való helytállása alapján mérhetjük le.

A leader típusú vezetők formális felhatalmazástól függetlenül személyes befolyással bírnak, ami alapján követik őket. A követő és a beosztott között lényegi különbség lehet, miután a követő szervezeti értelemben nem függ a leadertől, a követő magatartás önkéntes, amely a közös célok összhangján alapul. A leader együttgondolkodó, közös értékeket valló, szolidáris, eredményesen együttműködő emberek közösségét teremti meg. A leader-követő viszony különböző szituációkban fel is cserélődhet.

Vezetői készségek Konceptuális készségek A vezető absztrakt gondolkodásra való képessége Rátermettség Ügyesség Miként hat az egyik részleg a másikra Egyik szervezeti egység folyamatai milyen befolyással bírnak a másikra nézve Miként érinti a környezet a szervezet globális perspektíváját

Kommunikációs készségek Információ közlés-, fogadás képessége Vezetői szerep - alapvető írásbeli, szóbeli, non- verbális kommunikáció készség Interperszonális készségek Jó együttműködés a célja Mások álláspontjának megértése és képviselése Kompromisszum képes Konfliktuskezelés hatékonysága Döntéshozatalban való részvételre ösztönöz

Szakmai készségek Olyan sajátos módszerek, eljárásmódok és technikák alkalmazásának a képességét jelentik, amelyek azért szükségesek a vezető számára, hogy végre tudja hajtani a szakosodott feladatokat a szervezetben. Konkrét készségek és munka közben elsajátíthatóak Beosztástól függően igen eltérő szintű szakmai készségekre van szükségük a vezetőknek

A vezetői készségek relatív fontosságát tekintve a kommunikációs készség egyformán fontos minden szervezeti szinten. Nélküle a másik három vezetői készség hozzáértő alkalmazása sem képzelhető el. A vezető legjobb ötletei és szándékai is alacsony hatásfokúak, ha azokat nem képes hatékonyan közvetíteni másoknak. A legszembetűnőbb különbség a szakmai és a konceptuális készségek tekintetében mutatkozik. A szakmai jártasság önmagában nem elég a csúcsvezetővé váláshoz, konceptuális készségek nélkül nem lehetséges.

Vezetői szerepek Henry Mintzberg szerint három típus: Személyközi szerepek Nyilvános megjelenés szerepe Főnöki szerep Kapcsolatteremtő és –ápoló szerep

Információs szerepek Információ gyűjtő szerep Információ elosztó szerep Szóvivői szerep Döntési szerepek (!) Vállalkozói szerep Zavarelhárító szerep Erőforrás elosztó szerep Tárgyaló-megegyező szerep

Vezetői pozíció a sportszervezetek esetében Számos vezetői pozíció értelmezhető Sportköri elnök – csúcsmenedzser, de leader is Szakosztályvezető – tipikusan menedzseri pozíció Csapatkapitány – tipikusan leader pozíció Edző – inkább leader, de akár formális hatalom is Szakszövetségi elnök – tipikusan leader Főtitkár, projektvezető – elsősorban menedzser

Önkormányzati sportirányítás Napjaink sportmenedzsereinek ismerniük kell az önkormányzatok működését, felépítését, döntési mechanizmusait, felelősségi körét ahhoz, hogy mindennapi munkájukban együtt tudjanak működni a településekkel. Ismerniük kell a törvényi előírásokat, az önkormányzati rendszer sporttal kapcsolatos tevékenységeinek körét, a Sportbizottság működését, a települési sportkoncepciók felépítését.

2011. évi önkormányzati törvény és a sport A törvény feladatként rögzíti, hogy az önkormányzat támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, melyek közé tartoznak a sporthoz kapcsolható egyesületek. Helyben biztosítandó önkormányzati közfeladat a sport- és ifjúsági ügyek vitele is.

Sportbizottság megalakulása A helyi önkormányzati választások végeredményének kihirdetése után megalakuló képviselő-testület a sporttal kapcsolatos feladatokat besorolja egy bizottságba (Ifjúsági, Sport- és Turizmusbizottság) Létszám meghatározása – több, mint a felének települési képviselőnek kell lennie

A Sportbizottság feladatai Figyelemmel kíséri és véleményezi a település sportéletét Sporteseményeinek megvalósulását Véleményezi az önkormányzati intézmények sporttevékenységgel kapcsolatos fejlesztési kérelmeit, sorrendiséget javasol Javaslatok a sportfeladatok fejlesztésére, települési sportkoncepció Éves települési verseny- és szabadidősport-naptár Egészséges életmód népszerűsítése Nemzetközi sportkapcsolatok Megyei és országos sportszervezetekkel való kapcsolattartás

A sport egy település életében olyan terület, ahol minden mindennel összefügg. Legyen szó civil szervezeti munkáról, támogatási rendszerről, létesítmény fejlesztésről, szakági utánpótlás-nevelésről, versenyeztetésről, diákolimpiáról vagy egy szabadidős családi sportnapról.

Köszönöm a figyelmet!