Marx a versben – vers az órán

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lukács Oktatási Központ -
Advertisements

Az én világom Somogyi J (verse).
Köszönöm Neked Szebenyi Judit.
A szimbolizmus 29/C.
Ein Gedi Botanikus kert Izrael
Készítették: Balázs, Misu, Zita, Zsuzsi
Kereskedelem Szakmacsoport
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
TURIYAM Téma: Önmagunk mibenléte
és a legkevésbé teljes az
EGY SZÁL HARANGVIRÁG.
„Férfinak és nőnek teremtette”
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
A számítástechnika és informatika tárgya
„A Radnóti-hagyaték eddig nem látott kincsei” (..aki ezt nem látja, az alig látott valamit Radnótiból…) Eredeti levelek (köztük a Fannihoz írott két utolsó.
Albert Schweitzer Tucy
Két magzat beszélget az anyja hasában …
Vettem magamnak egy kis házat a hegyekben, nagyon örülnék ha meglátogatnál!
Gondolatok a művészet rendszeréről
József Attila Érettségi tételminta.
A melankólikus temperamentum
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A hellénizmus korának filozófiája (Kr. e Kr. u. 3. sz.)
Küldök egy útmutatót. Kérlek:
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
Az abszurd dráma. Mit takar a fogalom? Elsősorban egy ír szerző, Samuel Beckett életműve tartozik ide (mások mellett) Fő műve: Godot-ra várva (En attendant.
Puskin 8/B.
1 2 érdekérvényesítés érdekegyeztetés az Európai Unióban 2. alapfogalmak © kurtán sándor 2011.
Építészettörténet.
Közjó – néhány gondolat Család és közjó: a család a társadalom alapegységeként a közjó záloga is Botos Katalin közgazdász (SZTE): a gyermek a közjó alapja.
ISTEN hozott köztünk!.
Két ember eléd lép, két ember Téged kér, áldd meg, áldd meg
A pszichikumról általában
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Az én világom Somogyí J (verse).
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Szemiotika – Jeltan A Rendszer B Rendszer Kommunikáció Jel.
Ars poeticák 26/A.
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Antropológa IV. rész Az emberi ismeret. Az ismeret fontossága Van-e kapcsolat a külvilág és a gondolat közt? (Mátrix) Van-e lét, van-e igazság? - a lét.
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
A csodálatos Az érzéki Az Anya A szerető.
CSODÁS KÍVÁNSÁG 1.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
József Attila tájlírája
Csitáry-Hock Tamás*************Szeretettel Aliz
Szijj Ferenc: Agyag és kátrány Fényleírás Szijj Ferenc (1958- ) költő, műfordító, író.
Madách Imre Érettségi tételminta.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
A mese.
Elvtársak!!!.
A PÉNZ KELETKEZÉSE, FEJLŐDÉSE ÉS A MAI PÉNZ
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Két magzat beszélget az anyja hasában …
Bevezetés a filozófiába
CSODÁS KÍVÁNSÁG 1.
CSODÁS JÓKÍVÁNSÁG 1.
a hét verse Arany János: A lepke bozóki gabriella ajánlja
Kognitív és emotív jelentés
Vergilius (Kr. e. 70—Kr. e. 19) Teljes neve: Publius Vergilius Maro
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
ARANY JÁNOS: VOJTINA ARS POETICÁJA
Vojtina ars poeticája:
Vajda János: Nádas tavon 1
Madách Imre Útravaló verseimmel.
A keletkezés körülményei
Előadás másolata:

Marx a versben – vers az órán Széljegyzet és feladat a 2016-os érettségihez

Egy idézet sorsa *„Itt van például az»Elégia«, amelyben egy külvárosi tájat írok le. Sivár érzés kifejezésére jól jön, hogy van ilyen külvárosi részlet, amelybe beleönthetem, beleírhatom ezt az érzést. Viszont ilyen sivár érzés azért foghatja le az embert, mert vannak ilyen külvárosi részletek." (Brassói Lapok, 1936.06.05.) „Én a proletárságot is formának látom, úgy a versben, mint a társadalmi életben és ilyen értelemben élek motívumaival. Pl.: Nagyon sűrűn visszatérő érzésem a sivárságé s kifejező szándékom, rontó-bontó, alakító vágyam számára csupán „jóljön” az elhagyott telkeknek az a vidéke, amely korunkban a kapitalizmus fogalmával teszi értelmessé önnön sivár állapotát, jóllehet engem, a költőt csak önnön sivársági érzésemnek formába állása érdekel. Ezért - sajnos - baloldalon sem lelem költő létemre a helyemet - ők tartalomnak látják - s félig-meddig maga is - azt, amit én a rokontalanságban egyre nyomasztóbb öntudattal formaként vetek papírra.” (J. A. levele Halász Gábornak) [Zölddel a javítási útmutatóból kihagyott részek.]

Az egész emberi / világ itt készül. Itt minden csupa rom Az egész emberi / világ itt készül. Itt minden csupa rom. – és a sor marxi előzménye Persze; a munka csodás műveket termel a gazdagoknak, de kifosztottságot termel a munkásnak. Palotákat ter­mel, de a munkásnak odúkat. Szépséget termel, de a munkásnak megnyomorodást. Gépekkel helyettesíti a munkát, de a munkások egy részét barbár munkára veti vissza, másik részét pedig géppé teszi. Szellemet termel, de a munkásnak ostobaságot, kretinizmust termel. A dolgok világának értékesedésével egyenes arányban nő az emberek világának elértéktelenedése. A munka nemcsak árukat termel; önmagát és a munkást is mint árut termeli, mégpedig abban a viszonyban, amelyben egyáltalában árukat termel. Ez a tény nem fejez ki egyebet, mint ezt: A tárgy, amelyet a munka termel, a munka terméke, mint idegen lényeg, mint a termelőtől független hatalom lép vele szembe. […] a munkás megvalótlanulása, a tárgyiasulás mint a tárgy elvesztése és a tárgy igájában való szolgaság, az elsajátítás mint elidegenülés, mint külsővé-idegenné válás jelenik meg. (Karl Marx: Gazdasági-filozófiai kéziratok)