Takáts Nóra „Biblioterápia Z generációs kiskamaszoknak” Biblioterápia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
ALKOHOLIZMUS ELLENI MEGYEI EGYESÜLETEK ÉS KLUBOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE, MAGYAR KÉKKERESZT EGYESÜLET, KATOLIKUS ALKOHOLISTAMENTŐ SZOLGÁLAT HÁLÓZAT ÉPÍTÉSE.
Dr. Jakab Julianna Budapest, október 29.. A projekt célja, hogy támogassa a nők által tulajdonolt és irányított vállalkozások életlehetőségeinek,
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Mitől lesz jó egy tankönyv? január 27.. A tankönyvkutatás célja „A tankönyv lényegének megértése, funkcionális és szerkezeti sajátosságainak a megragadása.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Than Károly Ökoiskola Jó gyakorlatok. BEFOGADÓ ISKOLA VAGYUNK LEHETŐSÉGET ADUNK ELFOGADUNK EGYÉNI TANULÁSI UTAKAT KERESÜNK.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
Gazdasági informatika - bevezető
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Kőszegi Forrás- Kőszeg
Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Gondoskodás Gyermekeinkért Közhasznú Alapítvány (Budapest)
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
VEZETŐI ÉLETPÁLYAMODELL – PORTFOLIÓ BŐVÍTÉS
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Az ifjúsági közösségek szerepe a helyi kulturális életben
KRE-AKTÍV motivációs projekt
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A szaktanácsadásról.
Konfliktusok az iskolában
A bemeneti kompetenciamérések és a visszajelzéseken alapuló fejlesztő munka bemutatása a Farkas Gyula Közoktatási Intézmény Dr. Illyés Sándor intézményegységében.
Projektmunka Földrajzolok
Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola
„SZÜLŐI KLUB” – DÉLUTÁNI FOGLALKOZÁSOK
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Zenei tehetségek mentorálása és egyéni fejlesztése
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Felhasználóképzés a kórházban
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Új pályainformációs eszközök - filmek
Felnőttképzés a közművelődésben
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Katolikus Pedagógiai Intézet, április 17. Takáts Nóra
U8 – U10 célok a szezonra.
Családi vállalkozások
Intézmény minőségirányítási programja
Az AE Szövetség szervezet fejlesztése
A Tanácsadók Virtuális Közösségének
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Országos Intenzív Képzés
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
Gyermekekkel a mediáció szemszögéből
Előadás másolata:

Takáts Nóra „Biblioterápia Z generációs kiskamaszoknak” Biblioterápia Katolikus Pedagógiai Intézet, 2018. április 17. Takáts Nóra

Biblioterápia – rövid történeti áttekintés Szavak erejébe vetett hit egyidős az emberrel Írott irodalom megjelenése – olvasott történet feldolgozása individuális tevékenységgé vált (nincs kollektív értelmezés) Byblion és therapeia - “segíteni a szöveg visszhangjával” 1.) XIX. sz., USA-ban használják a fogalmat elsőként pszichiátriai osztályokon 1925-1930 – mint tudomány; és megkezdődik a terapeuták képzése 2.) Magyarország: Oláh Andor, belgyógyász és természetgyógyász 1980 - magyar szakirodalomban megjelenik – Bartos Éva 1990 – akkreditált bt képzés – Haász Erzsébet

Biblioterápia Művészetterápiás módszer, amely a személyiségfejlődést támogatja szövegek élmény-szintű felhasználásával. A személyiséget fejleszti, krízishelyzetekben megoldási mintákat nyújt és segít a problémák feldolgozásában. Jellemzően csoportos formájú. Elsődleges célja: önismeret fejlesztése (támogató, fejlesztő céllal) Típusa: fejlesztő bt egészségeseknek (könyvtár, közintézmények, iskolák) klinikai bt (kórház, pszichoterápia jellegű) Munkamód: Receptív (befogadás) Aktív, interaktív (alkotás) Résztvevők: Egyéni Csoportos – nyilt vagy zárt, korosztályos vagy tematikus

Szöveg, a biblioterápia fő kelléke Irodalomterápia vs biblioterápia (irodalom vs személyközpontú) I) veretes, kanonizált irodalmi művek – összetettségük, rétegzettségük, értékközvetítő szerepük van II) Kortárs irodalom, lektűr, dalszövegek, blogbejegyzések A terápiás hatás nem a szöveg rögzült tulajdonsága. Az élményt nem a műből merítjük, hanem saját magunkból. A szövegnek szembesítenie kell, tükröt tartani. Társterápiák jelentősége (film, zene, mozgás, dráma, kreatív írás)

Terápiás célok Elsődleges célok: - önismeret - önbecsülés fejlesztése, reális önkép - belső erőforrások mozgosítása - szorongásoldás - társas kompetenciák fejlesztése - problémamegoldási készségek fejlesztése - megküzdési stratégiák - érzelmi intelligencia fejlesztése Másodlagos célok: - Kommunikációs és nyelvi készségek fejlődése - Gondolkodási készségek fejlődése - Irodalomra való nyitottság fejlesztése - Olvasóvá nevelés

Irodalomterápiás célcsoportok (fejlesztő bt) Gyerekeknek (iskolára felkészítő foglalkozássorozat) Babát váró szülők csoportja Kamaszcsoportok (kommunikáció fejlesztése, önismeret, motiváció) Hátrányos helyzetű és roma fiatalok csoportja (önismereti és személyiségfejlesztési céllal) Hátrányos helyzetű fiatalokat tanítók csoportja (támogatás, stresszoldás, megküzdési strat.) Idősek csoportja (demensek) Gondozásban lévők csoportja – gyermek- és anyaotthonok Női klub (nőiességet állítja fókuszba) Felnőttek (párkapcsolati problémák, családi kapcsolatok és mintázatok, stresszkezelés) Pályaorientáció és karrier-menedzsment Könyvtár (általános témákban) Büntetés-végrehajtás (személyiségfejleszés) Szociális munkások szupervíziós csoportja Gyászcsoportok (Klinikai célcsoportok – pszichiátria, addiktológia, gyermekgyógyászat)

Csoportos biblioterápiás foglalkozás menete Előre kiválasztott mű köré szerveződik, és a mű élményszintű feldolgozása zajlik A mű (szöveg) kapcsán a csoportvezető kérdéseivel, irányításával beszélgetés folyik A terapeuta a szövegben ábrázolt helyzetből kiindulva a résztvevők érzéseit, élethelyzeteit feltáró szintre vezeti át a beszélgetést A szöveghez fűzött megjegyzések segítenek pontosítani a mű által sugallt témához való viszonyukat Ez fontos felismerésekhez vezet önmagunk megismerésében és mások megértésében Lehetővé teszi a felmerülő problémák közös továbbgondolását, és akár az egyénekre szabott üzenetek megtalálását

Az én biblioterápiám Felfogásom szerint a biblioterápia egyfajta ‚csoportos zarándoklat’. Az út során szövegekbe merítkezünk, és az általa mozgósított élményeinket, érzéseinket, gondolatainkat oly módon osztjuk meg, hogy ahhoz mindenki szabadon hozzátehet, elvehet, és a hallottakat akár újraértelmezheti. Így a résztvevők megerősítést nyerhetnek és önismeretükben gazdagodhatnak, világlátásuk is szélesedhet. A biblioterapeuta feladata nem más, mint irodalmi szövegekkel a zarándokok mellé szegődni és elkísérni őket ezen az úton. Az út, amit közösen megtesznek, maga a terápiás folyamat, melynek során a terapeuta támogatja és a csoporttagok bátorítják a velük együtt utazókat.

Köszönöm a figyelmet!