Iskolai szociális segítő Rudan Mária – 2018. 02. 04.
2018. Szeptember 1. – teljes körű bevezetés Célok: a gyermek veszélyeztetettségének, hátrányos helyzetének időben történő felismerése, megelőzése és megszüntetése Iskolai gyermekvédelmi feladatok ellátásának támogatása – nem veszi át a feladatokat! formálja a szülők gondolkodását, szemléletét, az iskolával kapcsolatos elvárásaikat
Keretek - lehetőségek Kompetens szakemberek alkalmazása Szakemberek kompetenciáinak fejlesztése – nekünk segít Bizalmon alapuló kapcsolat – proaktívan léphet fel az intézmény Szükségletekhez, igényekhez illeszkedő szolgáltatás – egyébként is érdemes áttekinteni a gyermekvédelmi helyzetet – itt a lehetőség
Bevezetés lépései 1. Igényfelmérés Pl: miskolci - https://drive.google.com/file/d/1vDunE5LnXreBj65DL5ns2NSb8UJzBDTT/view?usp=sharing 2. Szolgáltatás tartalmának kialakítása, egyeztetése a köznevelési intézmény vezetésével 3. Szakmai együttműködési megállapodás megkötése a család- és gyermekjóléti központok és a köznevelési intézmények között 4. Szervezeti keretek, eljárásrend, dokumentáció elkészítése
Megállapodás Megállapodás tartalmazza: Szolgáltatás ellátását biztosító személy adatait Szolgáltatás célját, tartalmát, helyszínét és időpontját Köznev. intézmény nyilatkozatát arról, hogy biztosítja a bejutást, a szolgáltatás nyújtásához külön helyiséget és az intézmény infrasturktúrájához való hozzáférést Aláírja: Fenntartó, intézményvezető és a Cs.-GY. Kp. vezetője Érdemes beleírni, hogy az intézmény részéről ki a kapcsolattartó Külön helyiség: az előre egyeztetett és meghirdetett fogadóóra idejére. Eszköz: asztal, szék, zárható szekrény, fénymásolási lehetősége, internethozzáférés, esetenként telefonhasználat)
Szolgáltatási paletta - eszközök Segítő beszélgetés, tanácsadás Konzultáció diákokkal, szülőkkel, pedagógusokkal Részvétel szülő – tanár megbeszélésen Szociális ügyintézés Delegálás (esetvezetést továbbra is csak a Központ vagy a családsegítő szolgálat végez) Pályaválasztási tanácsadás Készség- és személyiségfejlesztés, szociális kompetenciafejlesztés csoport formában Közösségi programok, táborok szervezése Esetmegbeszélés
Gyakorlati szempontok Munkáltatója a Cs-Gyermekjóléti Kp. Célcsoport: intézményben tanuló gyermekek, - tanárok, szülők, egyéb dolgozók is Programokat a Cs-Gyermekjóléti Kp. finanszírozza Dokumentáció (adatvédelem, ki tekinthet be, éves beszámoló…) Tanév, tanítás rendjéhez igazodik a tevékenysége