Dr. Kovács Géza a hazai jövőkutatás mestere 90. születésnapjára

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Magyar Tudományos Akadémia Nyugati Magyar Tudományos Tanács teljesítményelemzés és javaslat.
Advertisements

Magyar Tudományos Akadémia IX. Osztály
Stratégiák jövőkutatási megalapozása
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Pénzintézetek társadalmi felelősségvállalása és a Green Banking koncepció KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
A Stratégiakutató Intézet (Hungary) bemutatása Varga Csaba szociológus, c. egyetemi docens Stratégiakutató Intézet elnöke
SEK, május 9. Forrás: Baritz Sarolta Laura AZ ÜZLET MINT HIVATÁS – UTÓPIA VAGY REALITÁS? In Távlatok.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Povorello XXI – A rend jövője PR és kommunikációs javaslatok.
375 éves az Egyetem „A természettudományos oktatás és kutatás jelene és jövője” Környezetünk jelene és jövője március 25.
Gazdasági előrejelzések és elemzések
Informatika.
Természeti erőforrások védelme
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Kelet- és közép-európai tudománytörténeti vázlat Horváth Gyula _______________________________ Magyar Regionális Tudományi Társaság 11. vándorgyűlése Győr,
A középvárosi dzsentrifikáció várospolitikai dilemmái
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
Kaplan – Norton: Balanced Scorecard
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Környezet-gazdaságtan Környezet és tudomány. Ember és környezete Környezet: természetes és mesterséges elemek A Húsvét-szigetek esete A környezet döntő.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
HIDEG ÉVA A JÖVŐKUTATÁS OKTATÁSA MAGYARORSZÁGON
Tóthné Szita Klára MTÜ nov. 18. Budapest
A katonai műszaki ismeretek alapjai Doktori képzés I. szemeszter
Bevezetés a tanítás és tanulás társadalmi összefüggéseibe Baráth Tibor SZTE Neveléstudományi Tanszék Közoktatási Vezetőképző Intézet Baráth Tibor SZTE.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
A magyar vidékfejlesztés és mezőgazdaság jövője Európában Konferencia 2011.május 24. Javaslatok az EU vízpolitikájának integrálására a Nemzeti Vidékstratégia.
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
Jövőkutatás - Tóth Attiláné dr. Jövőkutatás Tóth Attiláné dr.
BIZTONSÁGPOLITIKAI KURZUS 2003/2004 II. FÉLÉV VÁLSÁGKEZELÉS TÓTH LÁSZLÓ MSC HADMÉRNÖK EZREDES SZEGED BIZTONSÁGPOLITIKAI KÖZPONT ELNÖKE.
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
1 „Fenntartható fejlődés” Új tartalmak közös (informatikai) platformon Kovács Kálmán államtitkár Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Szabadka, 2008.
Az Ifjúság Program. Az ifjúsági projektek meghatározása Nemzetközi ifjúsági projekt: olyan projekt, amely a résztvevők személyiségfejlődését.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
3. Technika és életvitel a kerettantervben
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
„a gyakorlat a legjobb tanítómester, igazi gazdákat ez formál" (Tessedik Sámuel) Román István agrárszakképzésért felelős helyettes államtitkár március.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Környezettudomány mesterszak (MSc) Analitikai, Környezettudományi és Limnológiai Intézet Pannon Egyetem, Mérnöki Kar.
JÖVŐKUTATÁSI PARADIGMÁK Magyar UNESCO Bizottság Társadalomtudományi Albizottságának Jövőkutatási Bizottsága Budapest, június 4. Dr. Hideg Éva egyetemi.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
Gondolatok a táplálkozás- és élelmiszertudomány oktatásáról
Tervezési folyamat.
Horváth Róbert és a gazdaságstatisztika
Orosz geopolitikai és geoökonómiai érdekek a Duna mentén
Vállalati fenntarthatóság
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
„HAGYOMÁNY ÉS INNOVÁCIÓ”
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Nemzeti Innovációs Hivatal (NIH)
Gondolatok a táplálkozás- és élelmiszertudomány oktatásáról
Varga Júlia MTA KRTK KTI
Új lendülettel az európai kutatóegyetemek élvonalába
Előadás másolata:

Dr. Kovács Géza a hazai jövőkutatás mestere 90. születésnapjára Magyar Tudományos Akadémia IX. Osztály SJTB Jövőkutatási Tudományos Albizottság Dr. Kovács Géza a hazai jövőkutatás mestere 90. születésnapjára „50 éves a magyar jövőkutatás” Dr. Nováky Erzsébet 2018. április 20.

Ki a mester? Az, aki a tudományban rendszeresen új és új eredményeket mutat föl iskolateremtő egyéniség szárnyakat (nemcsak védőszárnyakat) ad másoknak, elsősorban a fiataloknak ötletei, javaslatai előre mutatnak és az emberiség haladását szolgálják példamutató életvitel szerint él figyelmes, kellemes ember

Az idevezető utak Korai kutatások 1952-63: mezőgazdasági összehasonlító vizsgálatok 1960-75: hosszú távú mezőgazdasági elgondolások Az egyetemi oktatás modernizálása és támogatása 1960-as évek: terv-matematika szak indítása Szociológia tárgy, Népgazdasági információs rendszerek tárgy bevezetése a tanárképzés megújítása, a távlati szemlélet erősítése 1967-től, MKKE és OT között: ösztöndíjas gyakornoki rendszer kiépítése státuszok fiatal oktatóknak

A mesterré válás 1968: Futurológia kutatószeminárium (MKKE) 1968- együttműködés az MTA TSZCS-vel 1970- Prognosztikai Klub az SZVT támogatásával 1974-1999: MTA-MKKE: Nagy távlatú komplex jövőkutatás kutatócsoport, MTA Tám. Kutatóhely, fiatalok indítása 1976: MTA IX. O. Jövőkutatási Bizottság alakítása, 1988-ig elnöke 1976: tudományági helyzetjelentés 1981-87: elnök, KGST Tudományos - Műszaki Fejlődés Prognosztizálása Munkabizottság 1972-tól: KGST Tudományos - Műszaki Fejlődés Prognosztikai Munkacsoport és a Fiatal Tudósok Nyári Iskolája 1972: I. 1978: II. és 1985: III. hazai jövőkutatási konferencia

A nagy távlatok és a tervezés A nagy távlatok jelentése A tervezés külső köre A jövő „hármas egysége” (műszaki fejlődés, közgazdasági racionalitás és a humanizáció) Az 1. hazai jövőkép kidolgozása Színvonal és struktúra 2000-ben hazánkban – 4000 $/fő „Hagyjunk csekkeket kitöltetlenül” KJK, 1970

A jövő kritikus elágazási pontjai  Tudomány, ideológia, utópia és a jövőkutatás  Jövővel foglalkozás ≠ menekülés a jövőbe  Jövőérzékeny tevékenységek (tervezés, oktatás, regionális rendszerek kiépítése, környezetvédelem) Tartós irányzatok és fejlődési fordulópontok kapcsolata KJK, 1975

Jövőkutatás és társadalmi tervezés  A jövőkutatás és a társadalmi tervezés kapcsolata  A nagy távlatú komplex jövőkép kidolgozása  Az N-szektoros és az N-dimenziós tervezés Jövőképelemek (természeti környezet, a társadalom technikai-gazdasági bázisa, a társadalom tagozódása, életmód és értékek) KJK, 1979

Globális problémák – hazai perspektívák  Az időtényező  Globális problémák  A világ és hazánk az új fejlődési szakasz előtt A társadalmi stabilitás és az átállás végrehajtása Kossuth, 1983

Nagy távlatú fejlődéstendenciák (Magyarország 2020-ig)  Hazai fejlődésünk nemzetközi összefüggésrendszere  Egy következő fejlődési-formációs szakasz (poszt-szocializmus) körvonalai  A társadalomirányítási mechanizmus továbbfejlesztése A kormányzati munka továbbfejlesztése MSZMP KB TTI, 1985

Modernizáció és szociális biztonság Szétesett világ, szétesett eszmerendszerek, a jövő-felfogások kavalkádja Kettős jövőkép 2020: modernizáció és szociális biztonság (alapszükséglet) összekapcsolása („harmadik út”) 2000: gazdasági problémák megoldása Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem Jövőkutatás Tanszék Dr. Kovács Géza: Modernizáció és szociális biztonság 1995 BKE JT, 1995

Közép- és hosszú távú stratégiák összekapcsolása Rendszerváltás:  tervezés felszámolása  jövőkép hiánya Újra össze kell kapcsolni a jövőkutatást és a tervezést. A jövőkutatás önmagában nem elég a jövő befolyásolásához! A különböző időtávú stratégiák összekapcsolása Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem Jövőkutatás Tanszék KÖZÉP- ÉS HOSSZÚTÁVÚ STRATÉGIÁK ÖSSZEKAPCSOLÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI T 01819. sz. OTKA kutatás zárótanulmánya I. kötet Témavezető: Kovács Géza DSc Professor Emeritus Budapest, 1997. BKE JT, 1997

Előttünk és mögöttünk az ezredforduló  Az ezredforduló vonzereje  A jövővel való nem tudományos foglalkozás felélénkülése  Jövőtudatok szubjektivitása és sokszínűsége A jövő sokszínűsége BUDAPESTI KÖZGAZDASÁGTUDOMÁNYI ÉS ÁLLAMIGAZGATÁSI EGYETEM Környezettudományi Intézet Jövőkutatási Kutatóközpont ELŐTTÜNK ÉS MÖGÖTTÜNK AZ EZREDFORDULÓ I. Alaptanulmányok T 026271. számú OTKA kutatás Témavezető: Kovács Géza DSc professor emeritus Budapest 2001. BKE JT, 2001

Mit hagyott ránk?  az intézményült magyar jövőkutatás alapjainak lerakását és az alapok folyamatos erősítését  a jövőkutatás elméleti-metodológiai kérdéseinek szocialista viszonyok közötti tisztázását  a jövőkutatás hazai elfogadtatását a tudományos szférával  az egyetemi szintű jövőkutatás oktatás bevezetését  generációk tanítását jövőkutatási ismeretekre és nevelését a jövőorientált szemléletre

Mit tanulhatunk Kovács Gézától, a jövőkutatás mesterétől?  a fantáziát nem nélkülöző gondolkodást  az új iránti érzékenységet  a szisztematikus tudományos kutatást  a határidők betartását  a türelmet  a fiatalok ötleteinek felkarolását  a közvetlenséget  „az ellenséggel is tárgyalni kell” szemléletet  a nyugodtságot

És ezt a hamiskás mosolyt