A települések vagyongazdálkodása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

A nemzeti vagyonról szóló évi CXCVI. törvény bemutatása
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
Erőrrásbevonás számvitele
Tárgyi eszközök Készült években a Marcali, Barcs, Kadarkút, Nagyatád Szakképzés Szervezési Társulás részére a TÁMOP / azonosítószámú.
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
A vízjog időszerű kérdései
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
A hazai mérnöki tudás piacképes termékké formálásának eszközei Kovács Lajos ügyvezető igazgató INFOPLAN Mérnökiroda Kft.
Törökbálint város környezeti GIS alkalmazásainak megvalósítása
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
A távhőszolgáltatás időszerű (hatósági) kérdései
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
Tájékoztató az ÉÁOP vízrendezési pályázatainak szakmai véleményezéséről.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
Környezeti elemek védelme III. Vízvédelem
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
A helyi önkormányzatok vagyongazdálkodásának törvényességi problémái
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A közszolgáltatási díj meghatározásának szempontrendszere Dr. Hornyák Margit hulladékgazdálkodási szakértő c. egyetemi docens XX. Nemzetközi Köztisztasági.
Termelésmenedzsment Production Management
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
Polgári jog 2. Dologi jog előadó: dr. Osztovits András.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
TÁMOP A távhőszolgáltatás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Tóbiás Zoltán Osztályvezető KvVM FI 2007.április 26.
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
Vázlat; nem elégséges tananyag!1 A helyi önkormányzatok 1990-ben kialakult, második legnagyobb alrendszer Az államháztartás helyi szintje, szerepe: közfeladatok.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
BME Közösségi sportlétesítmények non- profit üzemeltetésének új iránya Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem november 5. Andor György –
Stratégiai emberi erőforrás gazdálkodás Hajdúnánás Város Önkormányzatánál (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a Hajdúnánási Közös.
Szabályozási módszerek Bándi Gyula. A módszertanok rendje Szektorális vagy integrált  az aktuális jogszabály  A jog és állam A környezethasználat beavatkozásaelfogadható.
Vagyon : az önkormányzat közigazgatási területen lévő ingatlanok,
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
Az adatvédelem szabályozása
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
Önkormányzati polgármesterek és képviselők képzése 2014.
Az önkormányzatok településfejlesztési
Önkormányzati pénzügyek 2.
A Paksi Atomerőmű üzemidő hosszabbítása Lenkei István Műszaki főszakértő A műszaki-vezérigazgató helyettes tanácsadója Energiapolitika 2000 Társulat Energiapolitikai.
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
TFK–ITS–TSZT–TAK–TKR–HÉSZ
Projektzáró rendezvény
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
SZÁMVITEL.
BESZERZÉS A KATONAI LOGISZTIKÁBAN
Ingatlan fogalma december 27..
dr. Jeney László egyetemi docens Település-gazdaságtan
SUMP - kérdés Magyarországon
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

A települések vagyongazdálkodása dr. Jeney László egyetemi docens jeney@elte.hu Település-gazdaságtan I. alapszakok (BSc/BA) 2018/2019, I. félév BCE Geo Intézet

Vagyongazdálkodás Széleskörű átfogó feladat: gazdálkodás valamennyi elemét magában foglalja Önkormányzatnak a vagyon használata során biztosítania kell, hogy a rendelkezésre álló vagyon Hatékonyan Célirányosan Legjobb minőségben szolgálja a közszolgáltatások ellátását Feladat ellátása igényli a vagyonállapot változásának folyamatos elemzését 2

Vagyongazdálkodás általános értelemben Általános értelemben: anyagi javak és szellemi termékek felhasználása, kezelése Önkormányzat céljainak megvalósítása érdekében Rendeltetésszerű és gazdaságos Rendeltetésszerű vagyonhasználat Vagyongazdálkodás tartalmi elemei közé tartozik Vagyon üzemeltetése, állagának megóvása, karbantartása, felújítása, bővítése, hasznosítása, értékesítése, selejtezése, védelme 3

Gazdaságos vagyonhasználat Komplex, átfogó rendszerszemléletű megközelítést, tervszerű gondolkodást igényel Feltételei: Önkormányzat tisztában legyen a tényleges vagyoni helyzetével Folyamatos információkkal rendelkezzen ezek változásáról Birtokában legyenek a szükséges piaci információk Megbízható áttekintése legyen a vagyonát terhelő kötelezettségekről Sajnálatos módon a gazdálkodás alapját jelentő vagyonnyilvántartás ma még számos területen hagy kívánnivalót maga után Okok: részben belső önkormányzati, részben külső tényezők 4

Vagyonnyilvántartási problémák Belső önkormányzati tényezők Hiányos a nyilvántartás Nincs digitalizált RRT (Részletes Rendezési Terv) Nem megfelelő az információáramlás az egyes szakterületek önkormányzat szervezeti egységei között (pl. ingatlan vagyongazdálkodás- rendezési tervkészítés) Külső tényezők A földhivatali nyilvántartás több esetben nem aktuális, lemaradás jellemzi Hiányos az információcsere a külső intézményekkel és a közüzemi társaságokkal 5

Vagyongazdálkodás állandó, folyamatos feladat Ellátása felkészült szakembert igényel Nagyobb önkormányzat: külön szervezeti egységet Vagyongazdálkodás átfogó tervezésére jelenleg nincs jogszabályi előírás Önkormányzat terveiben a vagyonhasználat, elkülönítve is meg kellene jelennie  gazdasági programjában meghatározza 1. a vagyongazdálkodás stratégiai céljait 2. a törzsvagyon, forgalomképes vagyon hosszú távú arányait 6

Vagyon karbantartása és bővítése Minden olyan ráfordítás, amely a vagyon hatékony működését, értékének megőrzését szolgálja, de nem növeli annak értékét Bővítés Már a település tudatos fejlesztését célozza Településpolitika alapvető feladata, hogy meghatározza a fő településfejlesztési célokat, előteremtse az elérésükhöz szükséges forrásokat Településfejlesztés fő forrása: címzett és céltámogatás rendszere (1998-tól a települési önkormányzatok megvalósíthatósági tanulmányt kell készítsenek a támogatások elnyeréséért benyújtott pályázatokhoz) Az önkormányzati vagyon nemcsak beruházás révén növelhető, hanem adományok, elbirtokás stb. révén is 7

Az önkormányzatok vagyona törzsvagyon forgalomképtelen kizárólagos önkormányzati tulajdonban lévő nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű korlátozottan forgalomképes üzleti vagyon 8

Törzsvagyon Önkormányzati vagyon két jól elkülöníthető része Üzleti vagyon Önkormányzati tulajdon tehát lehet törzsvagyon, amely közvetlenül szolgálja kötelező önkormányzati feladat és hatáskör ellátását, vagy a közhatalom gyakorlását Törzsvagyon körébe tartozó tulajdon lehet Forgalomképtelen Korlátozottan forgalomképes Önkormányzatoknak felelősen kell gazdálkodniuk ezzel a vagyonnal, ezért a szabályozás célja annak megakadályozása, hogy az önkormányzatok a törzsvagyont feléljék 9

Törzsvagyon: forgalomképtelen önkormányzati vagyon Forgalomképtelen önkormányzati vagyon körét az Ötv., illetve a helyi önkormányzat határozza meg. Ezek szerint forgalomképtelenek a Helyi közutak és műtárgyaik Terek, parkok Vizek, közcélú vízi létesítmények Levéltári anyagok Köztemetők A forgalomképtelenség jellemzői, hogy az ilyen vagyontárgy: Nem terhelhető meg Nem köthető le Nem lehet követelés biztosítéka, tartozás fedezete Végrehajtás nem vezethető rá E vagyontárgyak általános jellemzője, hogy településhez kötöttek, és nem képezhetik adás-vétel tárgyát 10

Törzsvagyon: korlátozottan forgalomképes vagyon A korlátozottan forgalomképes vagyontárgyak meghatározott feltételek mellett eladhatók, bérbeadhatók E feltételeket az Ötv. vagy helyi önkormányzati rendelet rögzíti Ebbe a vagyonkörbe sorolhatók Műemlékileg védett ingatlanok, középületek Védett természeti területek Közművek Intézmények (művelődési, oktatási, egészségügyi sportlétesítmények stb.) 11

Üzleti vagyon Önkormányzati vagyon másik nagy csoportját a törzsvagyonon kívüli rész az ún. szabad rendelkezésű vagyon alkotja. Ide sorolt tárgyak és jogok elvileg kötöttségek nélkül hasznosíthatók, de ezen belül is meg lehet különböztetni Ideiglenesen önkormányzati tulajdonban lévő vagyon – cél: értékesítés Tartósan önkormányzati tulajdonban lévő vagyon – cél: rendeltetésszerű működtetés biztosítása 12