Lehetünk-e ártatlanok ?
Kronológia I. „Ágyszámtörvény” hatályba lépés napja: 2007. január 1. 2006. évi CXXXII. törvény (Megjelent: Magyar Közlöny 2006/160. számában, 2006. 12.22.) Miniszteri Ajánlat : 2007. január 8. RET döntés: 2007. január 29. Miniszteri közig határozat: 2007. március 8. Ikt. száma: 5873-1/2007-1000MIN Beérkezett a Kórházba: 2007. március 12. Szerződésajánlat: 2007. március 30. Ágyszámtörvény Az egészségügyi ellátórendszer fejlesztéséről szóló 2006. évi CXXXII. törvény (Megjelent: Magyar Közlöny 2006/160. számában, 2006. 12.22. napján, hatályba lépés napja: 2007. január 1., azzal, hogy az 1. számú és 2. számú mellékletben meghatározott kapacitásokra, valamint a (10) bekezdés alapján létrejött kapacitásokra a finanszírozási szerződéseket 2007. március 31-éig kellett megkötni. Miniszteri Ajánlat Az egészségügyért felelős miniszter az egészségbiztosítóval együttesen elkészített felosztási javaslatát RET számára 2007. január 01. napjától számított 8 napon belül, azaz legkésőbb 2007. január 09. napján küldte meg. RET döntés A RET javaslat megérkezésétől számított 20 napon belül dönthetett volna a normatívák és a hozzájuk tartozó ellátási területek egészségügyi szolgáltatók közötti felosztásáról. A RET a felosztási javaslatban foglaltaktól eltérő döntést is hozhatott volna, azonban 2007. január 29. napjáig érvényes döntést nem hozott. Miniszteri közig határozat Kelt: Bp., 2007. március 08. Ikt. száma: 5873-1/2007-1000MIN Beérkezett a Kórházba: 2007. március 12. Lényege: A Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat Kenézy Gyula Kórház - Rendelőintézet aktív és krónikus fekvőbeteg-szakellátási kapacitásának mennyiségét határozta meg, az ellátási területét állapította meg. Szerződés ajánlat: 2007 március 30. 14 óra TV nyilvánossága előtt hoztuk el a szerződést Alapszerződés nem változott a mellékletek változtak. A megajánlott finanszírozási kapacitás a lecsökkentett kapacitás 50%-a.
Kronológia II. A megajánlott finanszírozási kapacitás az egyébként már 36 %-al lecsökkentett ágykapacitás felénél is kevesebbre nyújt fedezetet. Az ajánlat az eredeti ágyszám 32 %-ra nyújt finanszírozást Aláírás megtagadása Alkudozás Miniszter leváltása Megállapodás: 2007. április 10. Az Országgyűlés az E. Alap 2006. évi a) bevételi főösszegét 1 533 263,1 millió forintban, b) kiadási főösszegét 1 691 471,6 millió forintban, c) hiányát 158 208,5 millió forintban állapította meg. Az Országgyűlés az E. Alap 2006. évi költségvetésének végrehajtását a) 1 567 364,2 millió forint, b) 1 678 658,0 millió forint, c) 111 293,8 millió forint hagyta jóvá. Az Országgyűlés az E. Alap 2007. évi a) bevételi főösszegét 1 659 946,3 millió forintban, b) kiadási főösszegét 1 687 446,2 millió forintban, c) hiányát 27 499,9 millió forintban állapította meg. Az Országgyűlés az E. Alap 2007. évi költségvetésének végrehajtását a) 1 676 024,3 millió forint bevételi főösszeggel, b) 1 648 616,8 millió forint kiadási főösszeggel, c) 27 407,5 millió forint többlettel
Következmények I. Döntés a létszámleépítésről 2007. május 4. Fenntartói határozat 2007. május 31. (Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat Közgyűlésének 134/2007. (V. 31.) MÖK határozata, 199 fő, 258,18 álláshely megszüntetése.) Csoportos létszámleépítés kezdete 2007. aug. 1. A létszámleépítés tényleges végrehajtásáig 4x44 MFt, összesen 166 MFt bér úgy áramlott ki, hogy nem volt meg a fedezete. Döntés menedzsment 24 nap (HBMO értesítése 2007. május 4-e) Döntés közgyűlés 27 nap (Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat Közgyűlésének 2007. május 31-ei ülésén hozott 134/2007. (V. 31.) MÖK határozata, 199 fő, 258,18 álláshely megszüntetése.) Csoportos létszámleépítés (30 nap) kezdő napja 2 hónap: 2007. augusztus 01. Összesen 44 millió Forint/hó bérre (járulékkal együtt) már nem volt fedezet Megelőzőleg létszámleépítés 2006 november 89 fő 2007 február 258 fő
A kórház költségvetését terhel: 172 Mft Következmények 2. Végkielégítések összege 242 MFt Felmentési idő második fele 118 MFt BM-től visszaigényelhető a kórház költségvetését nem, de a központi költségvetést terhelő tétel: 360 Mft Szabadságmegváltások 42 MFt Felmentési idő első felére jutó költség 118 MFt A végkielégítések és felmentési összegek előfinanszírozásának költségei 12MFt A kórház költségvetését terhel: 172 Mft Végkielégítések összege 183 M Ft (járulékkal: 242 M Ft) Felmentési idő második fele 89,5 M Ft (járulékkal: 118 M Ft) BM-től visszaigényelhető a kórház költségvetését nem, de a központi költségvetést terhelő tétel (2006 nov.29-én kaptuk meg) További létszámleépítések: 2006. Szeptember 89 fő 2007. Február 280 fő Szabadságmegváltások
„Eredmények” Az okozott kár összességében meghaladta a 314 millió forintot Ennek megfelelően a szállító számlák kifizetése újabb 35 napot csúszott Végleges megoldás csak az intézmény gazdasági társasággá alakítása folyamán került sor (2007. december 1.) Kvázi „végelszámolás” során a vagyoni jogok tekintetében jogutód, korábbi fenntartó önkormányzat egyenlítette ki a szállítói követeléseket. (430 szállító ~2,5 Milliárd Ft tartozás, ebből 289 szállítóval kötöttünk megállapodást)
Elmarad A történelem ismétli önmagát? „EMAFT” jogszabály Az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet módosításáról szóló 58/2009. (III. 18.) Korm. rendelet, vagyis jelenleg a 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet tartalmazza a szabályokat.(Megjelent: Magyar Közlöny 2009/34. számában, 2009. 03.18. napján, hatályba lépés napja: 2007. április 1.) Szerződés megküldése 2009. május 6. Aláírás Elmarad
Az aláírás megtagadásának okai A történelem nem ismétli önmagát Az aláírás megtagadásának okai Alkotmánybíróság a 109/2008. (IX. 26.) AB határozata megsemmisítette a miniszternek a kapacitások meghatározásával kapcsolatos diszkrecionális jogkörét (mert a kapacitások felosztására kialakított eljárási rend nem felelt meg a jogállamiság követelményének:megállapította azt, hogy a miniszter részére korlátok nélküli, mérlegelési jogkör önkényes döntési jogot biztosított, kiüresedett a jogorvoslati jog.) megállapította, hogy a törvény nem határozta meg a miniszteri döntés kialakítása során figyelembe veendő szempontokat, azok meghatározását miniszteri rendeletre bízta, így az ilyen tárgyú rendeletet is hatályon kívül helyezte. A Legfelsőbb Bíróság határozata (az elsőfokú bíróság) a Fővárosi Bíróság 22.K.31.484/2007/15. számú ítéletét a miniszter 2007. március 08. napján kelt 5873-1/2007-1000MIN számú határozatára is kiterjedően hatályon kívül helyezte. Kelt:2009. március 24. Egyeztető tárgyalások meghiúsulása (2008. november 20., 2009. július 9.) AB döntés Az Alkotmánybíróság a 109/2008. (IX. 26.) AB határozatának rendelkező részében: megsemmisítette a miniszternek a kapacitások meghatározásával kapcsolatos diszkrecionális jogkörét (mert a kapacitások felosztására kialakított eljárási rend nem felelt meg a jogállamiság követelményének: megállapította azt, hogy a miniszter részére korlátok nélküli, mérlegelési jogkör önkényes döntési jogot biztosított, kiüresedett a jogorvoslati jog.) megállapította, hogy a törvény nem határozta meg a miniszteri döntés kialakítása során figyelembe veendő szempontokat, azok meghatározását miniszteri rendeletre bízta, így az ilyen tárgyú rendeletet is hatályon kívül helyezte. LB döntés (Kelt:2009. március 24., érkezett 2009. április 29.) A Legfelsőbb Bíróság (az elsőfokú bíróság) a Fővárosi Bíróság 22.K.31.484/2007/15. számú ítéletét és a miniszter 2007. március 08. napján kelt 5873-1/2007-1000MIN számú határozatára is kiterjedően hatályon kívül helyezte.
Az igazi ok AB döntés Az Alkotmánybíróság a 109/2008. (IX. 26.) AB határozatának rendelkező részében: megsemmisítette a miniszternek a kapacitások meghatározásával kapcsolatos diszkrecionális jogkörét (mert a kapacitások felosztására kialakított eljárási rend nem felelt meg a jogállamiság követelményének: megállapította azt, hogy a miniszter részére korlátok nélküli, mérlegelési jogkör önkényes döntési jogot biztosított, kiüresedett a jogorvoslati jog.) megállapította, hogy a törvény nem határozta meg a miniszteri döntés kialakítása során figyelembe veendő szempontokat, azok meghatározását miniszteri rendeletre bízta, így az ilyen tárgyú rendeletet is hatályon kívül helyezte. LB döntés (Kelt:2009. március 24., érkezett 2009. április 29.) A Legfelsőbb Bíróság (az elsőfokú bíróság) a Fővárosi Bíróság 22.K.31.484/2007/15. számú ítéletét és a miniszter 2007. március 08. napján kelt 5873-1/2007-1000MIN számú határozatára is kiterjedően hatályon kívül helyezte.
A történelem újra ismétli önmagát Ma 2009. szeptember 30-an lejár a szerződések finanszírozási mellékleteinek hatálya. Miközben mindenki a Kórházak 25 Milliárd Ft-os követeléséről és a Kormány 4,5 Milliárd Ft-os ajánlatáról beszél, hiányzik a működés szerződéses feltétele.
A történelem újra ismétli önmagát
Vannak-e tanulságok? Hinni kellene abban, - hogy vannak szabályok - hogy mindenkire vonatkozik - hogy mindenki megpróbálja betartani
Köszönöm a figyelmet