A felvilágosodás pedagógiai eszméi Magyarországon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felvilágosodás pedagógiai eszméi Magyarországon
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A sport és határterületei szakirodalmának keresése könyvtári katalógusokban Pándi Dóra TE könyvtáros.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola - Berhida Környezeti nevelés.
Az OKKER Pedagógiai Szolgáltató Intézet FODOR GÁBOR október 10. ÉRTÉK ÉS MIN Ő SÉG AZ OKTATÁSBAN.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
A Europe Direct és más európai uniós tájékoztató hálózatok szerepe Székesfehérvár 2009.március 24.
Péli Kati gyógypedagógus (Éltes Mátyás EGYMI, Általános Iskola és Speciális Szakiskola)
Társulatunk május 4-én alakult. 10 ÉVE SZOLGÁLJUK A NEMZETI ENERGIAPOLITIKÁT 1.
A nemzetiségi nevelés-oktatás eredményei és hatékonyság mutatói a tótkomlósi Szlovák Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolában és Óvodában Készítette: Laukó.
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EMBERI ERŐFORRÁS FEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM KULTÚRSZIGET – AGÓRA NYÍREGYHÁZA TIOP /
Erdélyi történelmi személyek. BEM JÓZSEF ZEYK DOMOKOS KŐVÁRY LÁSZLÓ (ERDŐSI) SYLVESTER JÁNOS KÁJONI JÁNOS BOD PÉTER BOCSKAI ISTVÁN - Erdélyi fejedelem-
Reformáció Magyarországon
Nemzeti Audiovizuális Archívum
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
A felvilágosodás korának testkultúrális reformjai
Kállai Ferenc (eredetileg Krampner Ferenc; Gyoma, október 4
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
A protestáns vallások terjedése Magyarországon
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Zrínyi Ilona Elevi: Kajcsa Mónika si Mihály Denissza
Mayer József Budapest február 27.
Magyar Bibliográfiai Adatbázisok
protestáns reformáció szellemi atyja
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Közösségek, iskolák, resztorativitás
Évközi 7. vasárnap Február 19. – „A” év.
OLVASÓ KÖZÖSSÉG OLVASÓTÁBOR, IFJÚSÁGI OLVASÓKÖRÖK DUNAÚJVÁROSBAN
Kórházi könyvtárak lehetőségei a tudáspiacon
A „fény százada”.
Az erősödő náci állam vonzásában
KERESÉS ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁRI KATALÓGUSOKBAN
1993-as közoktatási törvény
Használd a fantáziádat! Alkoss jeleket! Mire emlékeztetnek Téged?
a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét,
ELTE Levéltári Nap November 3.
A Nyugat (Folyóirat) A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt január 1. és augusztus 1. között jelent meg Budapesten.
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Mentés másként Vajdasági Magyar Pedagógusok Egyesülete
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
A gyermeki jogok érvényesítése
Hivatása bibliográfus
DARUS.
SZAKMAI ÉLETRAJZ Dr. HÓDI Sándor
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
Állampolgári jogok és kötelességek
A Pénziránytű Alapítvány tevékenységének bemutatása
A gyermeki jogok érvényesítése
Lorem ipsum.
Iglódi István rendezése
Magyar Bibliográfiai Adatbázisok
Szarvas Békéscsabától 47 kilométerre, a Hármas-Körös holtágának partján fekszik.
Madách Imre Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésével.
tanév Iskolanyitogató
Magyar őstörténet tanuláshoz....
Nevelésügy a reformkori Magyarországon
Generali Alapkezelő beszámolója Gyöngyház Nyugdíjpénztár részére
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
A tehetséggondozás kihívásai
A harmadik Magyar Köztársaság első évtizede
Előadás másolata:

A felvilágosodás pedagógiai eszméi Magyarországon

Az eszmék forrásai „A múzsák járvány istenségek, nem pirulhatunk, hogy hozzánk később jöttek. Piruljunk, ha örömmel nem fogadjuk” Báróczi Sándor „Egy olyan szellemi mozgalomban mint az európai felvilágosodás, mindenki sorra átvesz, majd továbbad valamit. A kérdés inkább az, mit tud átvenni, mit kezd azzal amit átvett, és mit ad tovább.” Kosáry Domokos Locke Francke Fenelon Salzmann Rochow Rousseau

Az eszmék közvetítői Könyvtárak Fordítások Prédikációk Előadások A főúri magánnevelés kéziratos dokumentumai Sajtó Könyvek - kézikönyvek - tankönyvek

A felvilágosodás nevelési irodalma korabeli hazai könyvtárakban Főúri magánkönyvtárak (Ráday Gedeon, Teleki Sámuel, Széchényi Ferenc, Festetics György) Iskolai könyvtárak (Katolikus, református és evangélikus iskolák könyvtárai) Értelmiségiek könyvtárai (Péczeli József, Tompa Ádám, Váradi Szabó János) Festetics könyvtár Keszthely Marosvásárhely Teleki Téka Sárospatak

Fordítások Bárány György Francke fordítása (1711) Székely Ádám Locke fordítása (1771) Salzmann fordítások : -Igaz Simon (1797) Campe fordítások: - Kováts Ferenc (1780) - Földi Ferenc (1789) - Bárány Péter (1791) - Andrád Sámuel (1793)

Prédikációk A felvilágosodás kori prédikáció, mint sajátos kommunikációs műfaj Molnár János a jó nevelésről (1777) Gombási István a szülők felelősségéről (1784) Almási Szalai János a gyermek értelmének formálásáról (1794) Herepei János a leányok neveléséről (1797) Kozma Gergely a nevelésügy reformjáról (1802) Fábián József a tanítók kötelességeiről (1818)

Előadások A kéziratos pedagógiai előadások jelentősége a felvilágosodás nevelési eszméinek népszerűsítésében Rátz István előadásai Sárospatakon Márton István előadásai Pápán Zákány József előadásai Debrecenben

A főúri magánnevelés kéziratos dokumentumai Ráday Pál: „Oktatás...” (1723) Teleki László: „A nevelésről” (1796) Festetits György: „ Fiam nevelését tárgyazó Planum”(1799) Görög Demeter: „Erziehungs und Unterrichtsplan” (1809) Festetics György Ráday Pál Görög Demeter

A felvilágosodás nevelési eszméi és a sajtó A felvilágosodás kori hírlapok és a nevelés Felvilágosodás kori folyóirataink a nevelésről

A felvilágosodás nevelési eszméit tükröző magyar kézikönyvek és tankönyvek

Molnár János 1728-1804 „Jól a fejébe kell a Gyermeknek verni, hogy őtet az Isten nem azért teremtette, hogy tsak magának éllyen, hanem azért, hogy az Istennek, Hazájának s Fejedelmének hasznos szolgálattyára légyen” „Az Oskolabéli Tudományok tanításában a Mester hadja el, ami az haszonra nem nagy érdemű.” „Az emlékezetet úgy gyakoroltassa, hogy az elmének futamattya el ne nyomattassék.” 1776

Tóth Pápai Mihály 1752-1831 „Valamit tsak nékik megmutathat természetben, vagy mesterséggel készült formában, azt mutassa meg.” „Szoktassa a gyermeket ítélet-tételre.” „„Tilos a gyermeket bottal, ököllel, pofon agyba -főbe ütni, üstöküket rángatni” A jó tanítónak „istenfélőnek, tanítványait szertőnek, jókedvűnek, békességes tűrőnek, soldjával megelégedőnek, nemtsak elegendő tudományúnak, hanem a tanításra is alkalmatosnak” kell lennie. 1797

Fáy András 1786-1864 „Szabadon nőjjön fel 10 esztendős koráig, mint a szarvas az erőben.” „Játék érje a játékot, s az ezek körül lévő tárgyak fejtegessék teste és lelke tehettségeit.” „Tíz esztendős korában neveléséhez kezdenék. A vallás és a természet tudománnyai velejével táplálnám értelmét, példaadásokkal formálgatnám akaratját.” „Egyik tehettségére nézve is önmunkásságát el nem ölném.” „Nevendékem természetére és polgárságára való tekintettel dolgoznám a Természettel kezet fogva annak boldogságán.”

Szilasy János (1795-1859) „Kettős czélja vagyon a nevelésnek: első az, hogy az ember jó embernek neveltessék, második pedig az, hogy a közéletben hasznos társ legyen.” „A nevelés tudománya azon szabályok rendbe szedett foglalatja, melyek szerint az ember erői s tehetségei kifejtődnek s műveltetnek.” „A mindennapi tapasztalás az a közönséges eszköz, mellyet a jóltevő természet kisdedségünktől utolsó pillanatunkig oktatásunkra rendelt.”