Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

1. A kommunikáció fogalma, fajtái folyamata
Önismeret.
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
A kommunikáció fogalma, formái, szabályszerűségei
Kommunikációs stratégiák
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
NCA - Önkéntes projektek tervezése és megvalósítása
Reklámok a médiában Magyari Alexandra.
 L.U.N.A. - (Lét - Utak, Nevetés, Alkotás) Kommunikációs és önismereti komplex művészeti program drámacsoportja a Jóvá–Tett-Hely Közösségi Foglalkoztatójában.
A VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓS HATÉKONYSÁG
Kommunikáció.
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
Dobiné Bálint Katalin Protokoll ismeretek
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
DÖNTÉSELŐKÉSZÍTÉS, DÖNTÉS
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓ
Kommunikáció a szervezetben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A marketingkommunikáció
A verbális, nonverbális- és metakommunikáció
Kommunikáció és tömegkommunikáció
Az ütközések fejlesztő ereje -
Kommunikáció 4. Bemutató
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
Könyvtári protokoll Fodor Péter előadása október 6.
Kommunikáció a Vincés Családban Készítette: Sz ű cs Péter.
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
MARKETING-KOMMUNIKÁCIÓ
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Az alapvető kommunikáció
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Vigyázat: minden üzenet!
..
Demens gondozás (Kommunikáció) Készítette: Jónyer Lajosné
Személyközpontú gondozás
Hozzátartozók és szociális intézmények 2.rész
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
PBKIK Ny. sz.: ; AL-1313, Piacsek László Zoltán A kommunikáció folyamata Készítette: Piacsek László Zoltán.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
AZ IGEHIRDETŐ ÉS GYÜLEKEZETE Pápa - DRA Steinbach József - I. Teológiai alapelvek a prédikáció és a gyülekezet kapcsolatában - II. Homiletikai.
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
A pr tervezés elmélete és gyakorlata I. félév
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
A KÖZÉLETI SZÓBELISÉG Készítette: Gazdag Vilmos (II
Teamek, kommunikáció.
Lelkivezetés elmélete
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Könyvtári protokoll. Kommunikáció Folyamat, amelyben az egyén információt továbbit azzal a céllal, hogy más egyént befolyásoljon. Folyamat, amelyben.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Kommunikáció típusai.
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
A KOMMUNIKÁCIÓ ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA
Az iskolai szervezet és fejlesztése
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
Szervezeti Kommunikáció
Asszertív kommunikáció
Előadás másolata:

Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár

Az ösztönös kommunikációs készség rendszerbe foglalása Célkitűzés Az ösztönös kommunikációs készség rendszerbe foglalása

A kommunikációs folyamat Személyiség Képzettség Ismeret Tapasztalat Kultúra Személyiség Képzettség Ismeret Tapasztalat Kultúra Küldő Üzenet Csatorna Fogadó Zaj Visszacsatolás Forrás: Quible - Johnson - Mott, 1996: 16. l.

Kommunikációs korlátok Értelmi szűrők Érzelmi szűrők Fizikai szűrők Ennek következtében Nyelvi korlátok Jelentéstani korlátok Információs korlátok Felfogóképességbeli korlátok Érzelmi korlátok Fizikai korlátok

"Problémagazda" és megoldás összefüggése Problémagazda Megoldás Az enyém ”Én-üzenetek” A másiké Passzív figyelem Aktív figyelem Mindkettőnké Vereségmentes konfliktusmegoldás Forrás: Gordon, 1991:343. l. alapján.

Asszertív problémamegoldás folyamata Fogalmazza meg a problémát! Mondja meg mit érez! Mondja meg mit akar elérni! Javasoljon egy megoldást! Figyelje a választ! Fogalmazza meg újra helyzetét! Próbáljon elérni egy barátságos megállapodást! Forrás: Walmsley, 1991: 96. l. alapján.

Az asszertív magatartás alappillérei Önbecsülés Önismeret Mások tisztelete Világos kommunikáció

Írásbeli kommunikáció

Felkészülés az írásbeli kommunikációra MIÉRT? MIT? KINEK? HOGYAN? MIKOR? HOL? Célmegjelölés Az olvasó felmérése Az információk rendezése A mondanivaló megfogalmazása A mondanivaló szerkezete A mondanivaló átadásának formája

A hatékony írásbeli kommunikáció elemei Célkitűzés meghatározás, anyag rendezése Az olvasó figyelembe vétele Szavak kiválasztása (tartalmi szempontból) Szavak kiválasztása (formai szempontból) Az írás szerkezete Javítás, szerkesztés Fandt, 1994: 104. l. alapján.

Írásos mű készítésének lépései: előkészület A téma meghatározása Követelmények Adatgyűjtés Információk elemzése Leigh, 2000: 68-70. l. alapján.

Szóbeli kommunikáció

Felkészülés a szóbeli kommunikációra MIÉRT? MIT? KINEK? HOGYAN? MIKOR? HOL? Célmegjelölés A hallgatóság felmérése Az információk rendezése A mondanivaló megfogalmazása A mondanivaló szerkezete A mondanivaló átadásának formája

Tartalom és forma, szerkezet Tartalom: érdeklődésre számot tartó, hasznos, érdekes (az unalom megnyilvánulásai?) Forma: meghatározó (kommunikációs paradoxon) Szerkezet 3M

A hatékony szóbeli kommunikáció elemei Hatékony hanghasználat Nemverbális kísérők alkalmazása Mondanivaló szerkezete Zavaró zajok kiküszöbölése Kapcsolat a hallgatósággal Fandt, 1994: 268. l. alapján.

AIDA szerkezet a kommunikációban A (attention) figyelemfelkeltés I (interest) érdeklődés felkeltése D (desire) vágy felkeltése A (action) cselekvésre késztetés Forrás: (G. L., 1991:46-47. l.

Koncentráció alakulása az idő függvényében Forrás: Scott, 1988: 32. l. alapján. Idő

Az előadás szerkezete 3 M módszer M "Először mondd el, hogy mit fogsz elmondani. M "Aztán mondd el. M "Aztán mondd el, hogy mit mondtál el." Forrás: Carnegie, 1993: 233. l.

A kommunikáció szintjei, a metakommunikáció

A kommunikáció szintjei Tartalmi (direkt, tárgyi, tudatos, lexikális) Írásbeli Szóbeli Relációs (indirekt, nem mindig tudatos, metakommunikáció) Paraverbális kommunikáció Metanyelv Nem verbális kommunikáció

Paraverbális (vokális) kommunikáció Hangerő Hangszín Hanglejtés Hangsebesség Hangsúlyok Kiejtés Szünetek

Metanyelv Szórend Szerkezet Szavak

Nem verbális kommunikáció Megjelenés Testbeszéd Tárgyak Emblémák, jelképek Illat Tér Idő Csend

Testbeszéd Testtartás Arckifejezés, mimika Tekintet Gesztusok Érintés

Interperszonális kommunikáció

A viselkedést meghatározó tényezők Cél (miért?) Mit? Szokásos viselkedés Kivel? Mikor? Hol? Hogyan? Személyiség Tanult viselkedés

Az interperszonális kommunikáció alapkérdései MIÉRT? (Cél) MIT? (Tartalom) KINEK? (Partner) HOGYAN? (Forma) MIKOR? (Idő) HOL? (Hely)

Felkészülés a személyközi kommunikációra MIÉRT? MIT? KINEK? HOGYAN? MIKOR? HOL? Célmegjelölés A "partner" felmérése Az információk rendezése A mondanivaló megfogalmazása A mondanivaló szerkezete A mondanivaló átadásának formája

A hatékony személyközi kommunikáció elemei Kapcsolatteremtés és -fejlesztés Meghallgatási készség Másokra való érzékenység kimutatása Mások gondolatainak felszínre hozása Visszacsatolás Fandt, 1994: 4-5. l. alapján.

A visszacsatolás folyamata és követelményei

A visszacsatolás szabályai A magatartást követően adjon visszacsatolást! Tudja, hogy mit akar mondani és miért! Figyeljen arra, hogy a "címzett" alkalmas legyen a visszacsatolás fogadására! Válassza ki a megfelelő időt és helyet! Pozitív módon adjon visszajelzést!

A magatartást véleményezze, ne a személyt! Világosan és érthetően fogalmazza meg mondanivalóját! Legyen konkrét! Leíró és ne értékelő formában adjon visszacsatolást! Benyomásként fogalmazza meg mondanivalóját! Én üzeneteket használjon! Tegyen javaslatot a viselkedés fejlesztésére!

Pozitív módon kritizálni A kritika Konstruktív legyen Igaz, valós legyen Bátorítson a változásra

A kritika megfogalmazásának folyamata Tudja, hogy mit akar mondani és miért! Tudja, hogy milyen magatartást akar kritizálni! Válassza ki a megfelelő időt és helyet! Válassza ki a megfelelő szavakat, kerülje az általánosítást! A magatartást minősítse és ne a személyt! Mondja el, mit érez! Fogalmazza meg, hogy milyen változást szeretne elérni! Fejezze ki szándékát, hogy szívesen megvitatja a problémát és részt vesz a probléma közös megoldásában!

A kritika fogadása Hallgassa meg figyelmesen a kritikát! Van benne valami igazság? Kontrollálja, hogy pontosan és jól érti-e kritikát? Ha nem érti pontosan, kérje meg, hogy magyarázzák meg! Döntse el, hogy a kritika teljesen igaz? részben igaz? nem igaz? Ha kétsége van kérje ki mások véleményét! Döntse el, hogy változtat magatartásán, ha azt hasznosnak tartja! Forrás: Walmsley, 1991:86. l.

A kritika konstruktív felhasználása Foglalkozzon vele! Mit tud a maga javára fordítani? Határozza el, hogy változtatni fog, ha szükségesnek tartja! Ezt követően törölje a gondolataiból!

Az eredményes tárgyalás követelménye és folyamata

Személyes fejlesztési program

Kommunikációs önismeret (Johari-ablak) ismerem nem ismerem Nyílt terület Vak terület ismerik MÁSOK Ismeretlen terület nem ismerik Rejtett terület

Személyes fejlesztési program Célkitűzés Konkrét Könnyen teljesíthető Megvalósítás Lépésről lépésre haladás