A gyakorlat céljai Belássuk, hogy a tanulási zavar gyakori jelenség az iskola falai között, a tanítási-tanulási folyamatban számolni kell ezzel Rálássunk.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Csoport munka.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
Értékelés a pedagógiában
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Birta-Székely Noémi Pszicológia és Neveléstudományok Kar Kolozsvár
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
A munka világával kapcsolatos tudás
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Magatartási zavarok POS pszicho organikus szindróma
Beilleszkedési zavarok
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Tanulás tanítása Tanulásmódszertan
Fejlesztő munka I. félév. Fejlesztést végző pedagógusok: 4 fő ( 2 fő logopédus, 1 fő tanító / nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus, 1 fő tanító/
A differenciált fejlesztés pszichológiája
Neuropszichológiai vizsgálatok az igazságügyi pszichológiai gyakorlatban Pataky Ilona December 2.
Lehetőségek a tanulási problémák korai felismerésében és megelőzésében
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Korai tehetségnevelés
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Reflektív gondolkodás
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
A szocializáció folyamata
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Előadás másolata:

Tanulási nehézségek az iskolában (osztatlan tanári, tanári MA) 2018. 03.09. Ádám Anetta

A gyakorlat céljai Belássuk, hogy a tanulási zavar gyakori jelenség az iskola falai között, a tanítási-tanulási folyamatban számolni kell ezzel Rálássunk arra, mennyire sokszínű a szakmai megítélése a tanulási zavaroknak Megismerkedjünk a tünetekkel és lehetséges kiváltó okokkal Megismerjük a legfontosabb típusait Gondolkodjunk arról, mennyire alkalmas az iskolai tanulási környezet a befogadásra Elfogadjuk, hogy a megfelelő tanulási környezet jelentősen csökkenti a „zavaró” tényezők megjelenését

A kurzus követelményei Tanár szakosoknak: zh Pinczésné dr. Palásthy Ildikó: Tanulási zavarok, fejlesztő gyakorlatok. Pedellus Kiadó. Debrecen, 2005. Tanulási zavarok c. fejezet: 7-28.o. Órai jegyzet

Tanulási akadályozottság Tanulási korlátok Tanulási nehézségek Tanulási akadályozottság Tanulási zavar Ép értelmű, ép érzékszervű gyermekek,akik az iskolai teljesítéshez szükséges egy vagy több képesség hibás működése miatt egy vagy több tárgyból nem tudnak megfelelni a minimumelvárásoknak. Kritériumai: a tanulási teljesítőképesség és teljesítmény eltérése megismerési és kognitív funkciók rendellenes működése sajátos magatartás Bármilyen intelligenciaszinten megjelenhet, vizsgálatok szerint a magasabb IQ-övezetekben nagyobb az arány

Típusai Részképesség-zavarok A kognitív funkció zavarai Percepciózavar Az egyensúlyrendszer zavara Az auditív rendszer zavarai A vizuális rendszer zavara A taktilis-kinesztetikus rendszer zavara Figyelemzavar Az emlékezet zavarai A gondolkodás zavara A motorikum zavarai Az izomtónus zavarai A nagymozgások zavarai A finommotorika zavarai A cselekvés tervezésének és irányításának zavarai

Típusai Komplex tanulási zavarok Viselkedés, énkép zavara Diszlexia Diszgráfia Diszkalkulia Viselkedés, énkép zavara Hiperaktivitás-zavar

Hány gyereket érint? Hogyan nevezzük? ??? 5% - 30% ??? MBD MCD POS ??? 5% - 30% Hogyan nevezzük? ??? MBD MCD POS Hiperaktivitás Specifikus tanulási zavar Specifikus fejlődési zavar Learning disabiliy

Kiváltó okok, magyarázó elméletek Az idegrendszer működési zavara Öröklődés/terhesség – fiúk Rossz szociális környezet Egyéb környezeti, kulturális tényezők Túlvédő/kiszolgáló környezet Számítógép Tanulás/tanítás módszere Pszichés elhanyagoltság Betegség

A tanulás Tanuláselméletek a memorizálástól a konstruktivizmusig Verbális tanulás  szenzoros tanulás  Motoros tanulás  szociális tanulás

Következtetések Passzív/produktív tanulás, helyzetek helyett aktív/produktív A verbális egyoldalúságot kerülni kell Problémamegoldás, felfedezés Memória: bevésés helyett helykeresés, feldolgozó emlékezés Előzetes tudás aktivizálása Kommunikációs helyzetek teremtése  fejleszti a kiépülést, a gondolkodási képességeket Reflexió szerepe Visszajelzés fontos szerepet játszik Egyedi, egyéni utak  tanuláshoz szükséges idő Affektív szféra szerepe Fontos a kognitív szféra, de tanítás minősége is! Differenciálás

Következtetések A tanulás sikere = a gyerek pszichikus munkája + a tanár szakmai tudása  a kudarcokban és az eredményekben is benne vannak!!!

Azonosítás A tanulás különféle készségek, képességek „csapatjátéka” A tanulás sikere = a gyerek pszichés munkája + tanár szakmai tudása Csak iskolás kortól nevezzük tanulási zavarnak! Címkézés Dinamikus szenzomotoros fejlődés Korrigálható! Eszköz: megfigyelés Viszonyítás: társak, korosztály, egyéni adottságok Helyzet: többször, többféle helyzetben

Tünetek Viselkedésben megfigyelhető zavarok Tünet v. következmény? Rossz és jó napok Impulzivitás vs. passzív magatartás Mozgáskényszer – koordináció hiánya Figyelme nem tartós / koncentrációs zavarok Hullámzás Fókuszálás/hiperfókuszálás Szelektálási problémák Lassan dolgozik / villámgyorsan összecsapja Emlékezeti/gondolkodási zavarok Alacsony frusztrációs tolerancia Nekifut – feladja Teljesítményhelyzetekben leblokkol

Tünetek Percepció zavarai Mozgáskoordinációs zavarok Formák és arányok / előtér-háttér Rossz beszédhang-megkülönböztetési képesség Iránytévesztés, sorrendiség Mozgáskoordinációs zavarok Nagymozgások Finommotorika (kéz, szem) Nyelvi működés zavarai Beszédészlelés Artikuláció Szókincs

Az azonosítást nehezítő tényezők Szociális elmaradottság „áldiszlexia”, nyelvi hátrány Segítség: a valódi diszes. következetesen hibázik Magas IQ-övezet technikái vannak az elkerülésre

A tehetséges gyermek ismérvei Szeretné tudni, hogy működnek a dolgok Kérdései szokatlanok Élénk a képzelete Összefüggéseket talál ott is, ahol más nem Ha valamit a fejébe vesz, azt meg is teszi Kitartóan megragad az őt érdeklő feladatoknál Mindent szétszed, mindenbe beleavatkozik Ostobaságokat kérdez Hazudozik Álmodozik Szemtelenkedik Makacs, önfejű, sőt öntörvényű Semmi nem érdekli, csak a saját dolgai

Az alulteljesítés ördögi köre NEM MEGFELELŐ OKTATÁS kudarc Gyarmathy 2004. alacsony önértékelés frusztráció ALULTELJESÍTÉS frusztráció csökkentése az önkép védelme erőfeszítés elkerülése frusztráció csökkentése önkép védelme mágikus gondolkodás látszólagos önelégültség külső kontrollos személyiség külső körülményeket okolja

EGYÉNI ADOTTSÁGOKRA ODAFIGYELŐ OKTATÁS A pozitív énkép erősödik Az angyali kör… EGYÉNI ADOTTSÁGOKRA ODAFIGYELŐ OKTATÁS Gyarmathy 2004. SIKER önértékelés öröm teljesítmény fennmarad A pozitív énkép erősödik frusztráció csökkentése önkép védelme erőfeszítés