A többcélú kistérségi társulások közoktatási feladatellátásának elmúlt 6 éve 2009. november 30.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
Advertisements

Akkreditált Felnőttképzési Intézmény Együttműködés a szakképzés területén a kamarák és az érdekképviseleti szervek között Dávid Lajos FMKIK alelnök Székesfehérvár,
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Az OKKER Pedagógiai Szolgáltató Intézet FODOR GÁBOR október 10. ÉRTÉK ÉS MIN Ő SÉG AZ OKTATÁSBAN.
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és a szolgáltatást támogató eszközök beszerzése a sajátos.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Az alapító okirat: (latinul: memorandum) egy jogi aktus írásba foglalása, mely például egy intézmény létrehozására irányul. Célja, hogy egységes szerkezetben,
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
A SZOCIÁLIS INTÉZMÉNYRENDSZERT ÉRINTŐ JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK FŐBB KÖVETKEZMÉNYEI. KAPACITÁSOK ÉS FINANSZÍROZÁS VÁLTOZÁSAI A SZOCIÁLIS INTÉZMÉNYRENDSZERT.
Az állami köznevelési közfeladat-ellátás
GAZDASÁGI FÓRUM SZENTGOTTHÁRD
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Törökszentmiklósi Tagintézmény
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Összeállította: Horváth Józsefné
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
ÚJ UTAKON A SZAKKÉPZÉS Társy József
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
2. Nemzeti Aszálykonzultáció Budapest, október 16.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
TANÜGYIGAZGATÁS Stubán Árpád.
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Lorem ipsum.
Célegyenesben vagy a rajtvonalnál?
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Iskolai szociális segítő
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
KONFERENCIA Adminisztráció Óvári Márta
Előadás másolata:

A többcélú kistérségi társulások közoktatási feladatellátásának elmúlt 6 éve 2009. november 30.

A helyi önkormányzatok száma Magyarország területi tagozódása Magyarország területe közigazgatási szempontból fővárosra, megyékre, városokra és községekre tagozódik. A helyi önkormányzatok száma (2008. július 1-jén) Főváros 1 Megyei jogú város 23 Város 282 Nagyközség 140 Község 2706 Települések száma összesen 3152 Települési önkormányzatok 3175 Megyei önkormányzatok 19 Összesen 3194

A települések számának megoszlása megyénkénti Bontásban Magyarországon 150 feletti a települések száma 100-150 közötti a települések száma 100 alatti a települések száma

A 1000 fő lakosságszám alatti települések megoszlása 1000 fő lakosságszám alatti települések száma meghaladja a 150-et 1000 fő lakosságszám alatti települések száma 50 és 150 közötti 1000 fő lakosságszám alatti települések száma 50 alatti

Helyi önkormányzatok feladatai Települési önkormányzat (község, nagyközség, város, megyei jogú város, kerületi önkormányzat) KÖTELEZŐ VÁLLALHATÓ óvodai nevelés általános iskolai oktatás nemzetiségi óvodai nevelés nemzetiségi ált. isk. oktatás többi gyermekkel, tanulóval együtt nevelhető, oktatható SNI gyermekek, tanulók nevelése-oktatása kollégiumi ellátás (nemzetiségi is) középiskolai, szakiskolai oktatás (nemzetiségi is) felnőttoktatás alapfokú művészetoktatás pedagógiai szakszolgálat

Településszerkezetből adódó problémák 3175 db településből 1502 1000 fő alatti lakosságszámú Közszolgáltatások biztosítása nem minden településen megoldható A megfelelő színvonalú szolgáltatások biztosítására más alternatív megoldások alkalmazása szükséges Egyes szolgáltatások nehezen érhetőek el. MEGOLDÁS Társulási lehetőségek kiaknázása a humánszolgáltatás területén Közoktatás területén közös intézményfenntartás, pedagógiai szakszolgálatok (logopédia, nevelési tanácsadás, gyógytestnevelés stb.)

Társulási lehetőségek Többcélú kistérségi társulások (174 db): önkormányzatok (5-50 db) együttműködése jogi személyiséggel rendelkeznek saját költségvetés vagyona a tagok hozzájárulásai + állami támogatás - saját bevétellel nem rendelkezik Ellátható feladatok: területfejlesztési feladatok ellátása közoktatási feladatellátás szociális szolgáltatások belső ellenőrzések mozgó könyvtár

Kistérségek Magyarországon (174)

Kistérségi közoktatási feladatellátás (2004. évi CVII. tv.) kötelező közoktatási feladatok közoktatási feladatok szervezése kistérségi szakszolgálatok megszervezése vállalható közoktatási feladatok pedagógiai szakmai szolgáltatás többcélú intézmény működtetése vezetői, szakmai munkaközösségek pedagógus-helyettesítési rendszer munkaerő-gazdálkodási rendszer TKT szerepének erősítése a közoktatásban kistérségi szintű tervezése (beleértve esélyegyenlőség) tanügyigazgatási feladatok biztosítása szakszolgálati feladatok ellátásának jogszabályi megfeleltetése

Többcélú kistérségi társulás feladatai A többcélú kistérségi társulások feladatai a közoktatási törvény alapján (1993. évi LXXIX. törvény) Többcélú kistérségi társulás feladatai Megyei önkormányzat feladatai Községi önkormányzatok feladatai

A többcélú kistérségi társulások feladatai a közoktatási törvény alapján (1993. évi LXXIX. törvény) Elláthat minden olyan feladatot, amit a települési önkormányzatok tekintetében a törvény 86. § (1)-(2) bekezdése meghatároz Elláthatja a közoktatási törvény megyei önkormányzatok számára meghatározott feladatait a 86. § (3) –(5) bekezdések, valamint 87. § szerint A közoktatási törvény 85. § (4) bekezdése alapján intézkedési tervet készít Közoktatási intézmény fenntartása esetén közoktatási döntései előkészítésére oktatás bizottságot hoz létre.

A többcélú kistérségi társulások közoktatásban betöltött szerepe A Társulások átruházott feladat és hatáskörrel rendelkeznek Kistérségi szintű tervező feladatokat látnak el Intézményfenntartói jogokat gyakorolhatnak Egyes tagok által nyújtott szolgáltatások kiterjesztése kistérségi szintre Bizonyos szolgáltatások részleges biztosítása Intézményi gazdálkodás kistérségi szinten

Többcélú kistérségi társulás által fenntartott intézmény típusa Többcélú kistérségi társulások által fenntartott intézmények típusok szerint Többcélú kistérségi társulás által fenntartott intézmény típusa fenntartók Intézmények száma Óvoda 26 41 Általános iskola 32 47 Középfokú intézmények 9 10 Kollégium 7 Alapfokú művészetoktatási intézmények 17 19

Intézményi társulások által fenntartott intézmények típusok szerint Intézményi társulások által fenntartott intézmény típusa fenntartók intézmények Óvoda 456 464 Általános iskola 448 459 Középfokú intézmények 30 31 Kollégium 21 Alapfokú művészetoktatási intézmények 107

A kistérségek ösztönzése 2004-2005. években a Belügyminisztérium központi pályázati forrásokat biztosított 2006-tól a központi költségvetés 8. számú mellékletének új részeként jelent meg. 2010-ben várhatóan támogatandó területek a közoktatási kistérségi feladatellátásban: Bejáró tanulók támogatása Autóbusszal utaztatott tanulók támogatása Kistérség által fenntartott egységes iskola 9-13. évfolyamának támogatása Tagintézmények óvodás korú gyermekeinek, 1-4. évfolyamos tanulóinak támogatások Kistelepülési tagintézmények óvodás korú gyermekeinek, 1-4. évfolyamos tanulóinak támogatása

Többcélú kistérségi társulások közoktatási feladatellátása során észlelt nehézségek A kistérségi társulási, illetve intézményi társulási fenntartásnál az intézmény egységes arculata nehezen alakul ki (összehangolt alapdokumentumok) A kistérségi fenntartású intézmények struktúrájának kialakítása A kistérségi fenntartású intézményekben a vezetői feladatokat ellátó személyek kiválasztása Pedagógiai szakszolgálati feladatok ellátása során a foglalkoztatás a munkaszervezetben, közvetlen megbízással történik A egyes önkormányzati jogosítványok alkalmazása problémát okoz (rendeletalkotása) Pénzügyi elszámolások a társulás tagjai által A helyi önkormányzatok intézkedési terveinek kiváltásával jelentkező problémák Közoktatási feladatok ellátásához szükséges szakemberhiány

A kistérségi közoktatási referens feladatai A kistérségi társulási tanács közoktatási feladatellátással kapcsolatos döntéseinek előkészítése Koordinációs feladatok ellátása a kistérségi feladatok tekintetében (pl. szakszolgálati feladatok szervezése) Intézményvezetőknek szakmai segítség nyújtása Jegyzőknek szakmai segítség nyújtása az intézményfenntartáshoz kapcsolódó közoktatási feladatok ellátásában Kistérségi intézkedési terv felülvizsgálatához fejlesztési javaslatok előkészítése Az intézményvezetői kinevezésekkel, megbízásokkal kapcsolatos vezetői pályázatok előkészítésének segítése az egyes tagönkormányzatok számára Kistérségi intézményfenntartás esetén a fenntartói jogokkal kapcsolatos döntések előkészítése (102. § (2) bekezdés) Kistérségi intézményfenntartás esetén az intézményi alapdokumentumok jóváhagyásának előkészítése

A kistérségi közoktatási referens feladatai Kistérségi intézményfenntartás esetén a törvényességi, pedagógiai, szakmai ellenőrzésekben való részvétel Részvétel a kistérségi oktatási bizottság ülésein és munkában való közreműködés Tájékoztatja a tagönkormányzatok jegyzőit, intézményvezetőit a jogszabály módosítással kapcsolatos feladatokról, teendőkről. Segítséget nyújt egyéb pályázatokon való részvételhez a tagönkormányzatok számára Segítséget nyújt a kistérséghez tartozó önkormányzatoknak az intézményfenntartói döntések meghozatalában, intézményi társulási megállapodások létrehozásában Javaslatot tesz a kistérségi közoktatási ösztönző támogatások hatékonyabb kihasználása érdekében.

Köszönöm a figyelmet Köszönöm a figyelmet!