Felnőttképzési törekvések Magyarországon a XX. század második felében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A levéltár Országos Tudományos és Felsőoktatási Szakmai Központ tevékenységei.
Advertisements

– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
SNI-s ALKALMAZÓI VERSENY. SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK FŐVÁROSI INFORMATIKA TANULMÁNYI VERSENYE Magyar Gyula Kertészeti Szakközépiskola és Szakiskola.
Környezettan-tanári mesterszak 1. A szakirány célja: A szak célja olyan tanárok képzése, akik képesek a környezettannal, környezetvédelemmel, természetvédelemmel.
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
SPORTISKOLÁK ORSZÁGOS TANÁCSKOZÁSA A SPORTSPECIFIKUS TANTÁRGYAK TÜKRÉBEN CSANÁDI ÁRPÁD ÁLTALÁNOS ISKOLA, SPORTISKOLA ÉS KÖZÉPISKOLA RABI FERENCNÉ intézményvezető.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és a szolgáltatást támogató eszközök beszerzése a sajátos.
Záró konferencia Dósáné Pap Györgyi HASIT 4. alprojekt Hallgatói motiváció erősítése.
Komárom – Esztergom Megyei Fejlesztési és Képzési Bizottság Hiányszakmák.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
A Műszaki menedzserek elégedettségének a szintje a Dunaújvárosi Főiskolán! Készítette: Németh Nóra Nikoletta Konzulens: Dr. Keszi-Szeremlei Andrea.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
Bölcsészettudomány › andragógia › anglisztika › germanisztika (néderlandisztika, német) › magyar › néprajz › pedagógia › pszichológia › romanisztika (francia,
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
MOB (MAGYAR OLIMPIAI BIZOTTSÁG) felügyeletével
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
NÉPEGÉSZSÉGÜGY MEGELŐZÉS, FEJLESZTÉS JÖVŐKÉP a Köz- egészségügye
Projektszellemű tanítási foglalkozások a szakiskola évfolyamán
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Barcsák Marianna KPSZTI
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
A magyar LLG Tanács ülése
Mayer József Budapest február 27.
ÚJ UTAKON A SZAKKÉPZÉS Társy József
A közigazgatással foglalkozó tudományok
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Országos Felnőttképzési Tanévnyitó Debrecen
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
A kétszintű érettségi.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
De ki nyújt ma minőségi szolgáltatást?
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Miért választottam a BME Mérnökinformatikus Szakot?
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Felhasználóképzés a kórházban
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
DARUS.
Az iskolavezetés lehetőségei a környezettudatosság fejlesztésében a a Than Károly Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskolában
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Kétszintű érettségi vizsga
Új pályainformációs eszközök - filmek
A Pénziránytű Alapítvány tevékenységének bemutatása
Belügyi Rendészeti Ismeretek
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Pár óra tanulmányozás eredményei Nahalka István 2018 szeptember 1.
Az Országfásítási Program előkészítésének aktuális kérdései
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
Erdősi Debóra Németh Tímea Közösségi szolgálat.
A tehetséggondozás kihívásai
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

Felnőttképzési törekvések Magyarországon a XX. század második felében

Az iskolai felnőttoktatás alapító rendelete 1945 az Ideiglenes Nemzeti Kormány létrehozta a közoktatás rendszerén belül működő, teljes intézményrendszerre kiépülő iskolai felnőttoktatást 1946. február 7. alapító rendelet az alapító rendelet a felnőttek iskoláit „dolgozók iskoláinak” nevezte a dolgozók iskolái az „önhibájukon kívül iskolai képzésben nem részesült felnőtt dolgozók” iskolai tanulmányait kívánták szolgálni

Valamennyi iskolai fokozatban, iskolatípusban megalakultak → létrejött az iskolarendszer „rendeskorúak”/nappali iskoláival (első ágazat) párhuzamos második ágazat A dolgozók iskoláinak „rövidített szorgalmi idővel, különleges tantervekkel és óratervvel” kell működniük → kialakult az ún. esti és levelező tagozat Szorgalmi idő és annak belső szerkezetének lassú differenciálódása annak érdekében, hogy az iskola alkalmazkodni tudjon a felnőttek életkörülményeihez, változatos és változékony időbeosztásukhoz

Dolgozók iskoláinak tanterve 1960-as évekig nem voltak saját tantervei A „rendeskorúak” iskoláiban aktuálisan érvényben lévő tankönyvekben megformált tananyag redukált változatát tanították Államilag előírt, központi tantervek Központi tankönyveket használtak

Az 1960-as évek változásai A felnőttoktatást fejlesztendőnek ítélték és a fejlesztési folyamatot egybekapcsolták a közoktatás tantervi reformjával → andragógiai megközelítés kibontakozását segítette elő A magyarországi andragógiai gondolkodás, tudományosság középpontjába az iskolai felnőttoktatás került

A változások intézményi háttere 1962 dolgozók iskoláival foglalkozó, önálló elméleti műhely megalakulása A Művelődési Minisztérium ún. háttérintézményeként megalapították a főiskolai rangú Országos Pedagógiai Intézetet és ennek keretei között szervezték meg a Felnőttoktatási Tanszéket Kialakult az Országos Pedagógiai Intézetben egy tantervelméleti műhely Felnőttoktatási szempontú fejlesztő munka folyt a Népművelési Intézetben

A hazai andragógiai tudományokat hazánkban Durkó Mátyás 1968-ban megjelent könyve (Felnőttneveléés népművelés) alapozta meg, foglalta össze és rendszerezte Az andragógiai elméleti vonulathoz társultak az ekkor fellendülő szociológiai kutatások és azok eredményei → magyar társadalom mobilitási helyzete, a művelődés és oktatás társadalmi esélyegyenlőtlensége, a közoktatási rendszer működésének szociális anomáliái A kutatások által feltárt tények és az így kialakult eszmék andragógiai feldolgozásra kerültek → hatottak a dolgozók iskoláinak tantervi koncepciójára

A dolgozók iskoláinak tantervi koncepciója Olyan tananyag szerkezet kidolgozására van szükség, amely képes arra, hogy a „rendeskorúak” iskoláival egyenlő felkészültséget nyújtson a társadalmilag egyenlő feladatokra A felnőttek tanulása régebbi tanulásuk tartalmától, formájától és eredményességétől függ Fontosak a dolgozók iskoláinak korrekciós, reszocializációs feladatai

A dolgozók iskoláinak tantárgyi rendszerébe, óraterveibe a magyar közoktatásban honos általános műveltségi tantárgyak mellé más tantárgyak is bekerültek A tantárgyi tantervek szervezeti felépítése hármas tagolódású ~ törzsanyag ~ kiegészítő tananyag ~ tájékoztató ismeretek

Dolgozók iskoláinak fokozatai, típusai 1962-72 között dolgozók általános iskolája dolgozók középiskolája ~ dolgozók gimnáziuma ~ dolgozók szakközépiskolája → közgazdasági-kereskedelmi, ipari, mezőgazdasági, egészségügyi szakágak

A dolgozók iskoláinak közművelődési munkája A dolgozók iskoláinak feladata a tananyag megtanítása, a felnőtt hallgatók látókörének bővítése volt → fontos a közművelődéssel való kapcsolat Gátló tényezők: ~ ahhoz, hogy a tanuló a tanórán kívül is művelődjön, szabad időre van szükség ~ a felnőtt hallgatók kulturális érdeklődése az 1980-as évekre meggyengülni látszott ~ a művelődés iránti igény felkeltésében komoly szerepük van a humán tárgyaknak, ám éppen ezeknek a tantárgyaknak csökkent az óraszáma az utóbbi évtizedekben

Iskolán belüli kísérletek: ~ az irodalmi, történelmi, földrajzi és osztályfőnöki órákon sok tanár próbált művészeti ismereteket nyújtani a diákoknak; a tanárok kiállításokat rendeztek ~ 1971/72. tanévben az egyik fővárosi esti általános iskola kísérlete a „népművelés” című tantárgy bevezetésére → kudarc Tanítási órákon és iskolán kívüli kísérletek: ~ közös színház- és múzeumlátogatások ~ tanulmányi kirándulások ~ tanulmányi versenyek ~ szakkörök szervezése tanítás kezdete előtt

A közművelődés kérdését nem lehet országos rendelkezésekkel, uniformizáltan megoldani az eltérő helyi lehetőségek miatt A helyi lehetőségeket kell kihasználnia a tanároknak, ahhoz, hogy munkájuk sikeresen legyen