Kutatási alapok és kutatási folyamat

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
SZÁMVITEL MSC 2012/2013 SZIGORLATI TÉTELEK Pénzügyi számviteli elemzések.
Advertisements

Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Beszerzés vs. közbeszerzés Az új közbeszerzési törvény tükrében Willinger Kornél NVMT Elnökségi.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK WEBOMETRICS RANGSORÁNAK VIZSGÁLATA GOOGLE PAGERANK TEKINTETÉBEN DOSz – Tavaszi Szél Konferencia 2016 Losonczi György.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A PREVENCIÓS PROGRAMOK HATÉKONYSÁGA : NEMZETKÖZI ÉS HAZAI TAPASZTALATOK Rácz József.
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Gazdasági informatika - bevezető
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Lendületben a Pénziránytű Iskolahálózat
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Szakdolgozatok védése
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
Összeállította: Horváth Józsefné
Dr. Kovács László Főtitkár
Becslés gyakorlat november 3.
Áramlástani alapok évfolyam
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Kockázat és megbízhatóság
Kockázat és megbízhatóság
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
SZÁMVITEL.
Követelményelemzés Cél: A rendszer tervezése, a feladatok leosztása.
Szakdolgozatok védése
Kockázat és megbízhatóság
Kvantitatív módszerek
Komplex természettudomány 9.évfolyam
Hipotézisvizsgálat.
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Innovációs képesség és jólét összefüggései
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Kvantitatív módszerek
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
Feladatrendszerek és közszolgáltatások alprogram
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Felszín alatti vizek kémiai állapotfelmérése
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A felsőoktatási kompetenciamérés bevezetése
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Megfigyelés és kísérlet
Kutatási alapok és kutatási folyamat
A kutatás tervezésének folyamata
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
Megfigyelés és kísérlet
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Online pénztárgépadatok felhasználása a kiskereskedelmi statisztikában
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

Kutatási alapok és kutatási folyamat

A kutatási folyamat lépései (Saunders et al.) Motiváció Téma meghatározása Szakirodalom-elemzés Kutatási filozófia és megközelítés Kutatás felépítése, tervezése (research design) Hozzáférés és etikai kérdések Adatfelvétel tervezése, megvalósítása Adatelemzés (kavlitatív & kvantitatív) Kutatási jelentés és közlés (cikk, prezentáció stb.)

Vizsgálat alapegysége Egyén Csoport Szervezet Dokumentumok vagy Más társadalmi/kulturális/gazdasági produktumok

Elemzési egységekkel kapcsolatos hibák Ökológiai tévkövetkeztetés: amikor kizárólag nagyobb egységekre, aggregátumokra rendelkezésre álló adatokra támaszkodva hozunk annak kisebb egységeire, pl. egyénekre vonatkozóan téves következtetést. Redukcionizmus (túlzott leegyszerűsítés): komplex jelenség vizsgálatánál túlságosan leszűkíteni a vizsgált lehetséges okok (koncepciók, változók) körét.

AZ IDŐ DIMENZIÓJA KERESZTMETSZETI IDŐSOROS (LONGITUDINÁLIS)

A LONGITUDINÁLIS VIZSGÁLATOK TÍPUSAI TRENDVIZSGÁLATOK: valamely nagyobb populációban időben bekövet-kezett változásokat vizsgálják (népszámlálás) KOHORSZVIZSGÁLATOK: speciális alpopulációkat (kohorszokat = általában életkor szerinti csoportok) tanulmányoznak és megnézik, hogy azok idővel hogyan változnak (a koreai háborúban résztvevő veterán katonák) PANELVIZSGÁLAT: minden alkalommal ugyanezeket az embereket vizsgáljuk

A kutatási terv egy lehetséges felépítése Alapprobléma „Nézőpont”, megközelítés Cél Szakirodalmi elemzés Kutatási kérdés Hipotézis Vizsgálati módszer, mintavétel Korlátok és feltevések Ütemezés Költségvetés Várható eredmények

Konceptualizálás

Megfigyelhetőség KÖZVETLENÜL MEGFIGYELHETŐK: egyszerűen és direkt módon megfigyelhetők KÖZVETETTEN MEGFIGYELHETŐK: kifinomultabb, összetettebb és indirekt megfigyelések szükségesek KONSTRUKCIÓK: megfigyeléseken alapuló elméleti származékok, melyek azonban sem közvetlenül, sem közvetve nem figyelhetők meg (pl. IQ)

KONCEPTUALIZÁLÁS A kutatás során használt kifejezések (fogalmak, koncepciók), és azok pontos jelentéstartalmának meghatározása dimenziók indikátorok

A FOGALMAINKHOZ VEZETŐ ÚT NÉVLEGES MEGHATÁROZÁS: olyan (munka)definíció, amelyet az adott kifejezéshez hozzárendelünk. MŰVELETI DEFINÍCIÓ: azon műveletek leírása, amelyeket a fogalom méréséhez végrehajtunk.

Fogalmaktól a mérésig KONCEPTUALIZÁLÁS NÉVLEGES DEFINÍCIÓ MŰVELETI DEFINÍCIÓ MÉRÉSEK A VALÓSÁGBAN

MÉRÉSEINK MINŐSÉGE STANDARDIZÁLTSÁG MEGBÍZHATÓSÁG / RELIABILITÁS ÉRVÉNYESSÉG / VALIDITÁS

Attribútumok és változók Az egyes koncepciók a valóságban azok (mérhető) attribútumain keresztül jelennek meg (pl. az életkor koncepciója úgy, hogy a születés óta eltelt évek száma 12). Ezen attribútumok logikailag összetartozó csoportjai a változók (pl. az években mért életkor változója számos értéket vehet fel nullától 120-130 évig). Fajtái a vizsgálati modellekben betöltött szerepük alapján: Függő (dependent) Független (independent) Mediátor (mediator) Moderátor (moderator) Kontroll (control) Zavaró (confounding)

Attribútum, a változó értéke Koncepciók Változó ÉLETKOR NEM ÁGAZAT VÉGZETTSÉG Attribútum, a változó értéke 0 éves, 1 éves, 2 éves … Nő, férfi Feldolgozóipar, pénzügyi szolgáltatások… Általános iskola, középiskola, felsőoktatás… Amikor koncepciókat alakítunk ki, azok lehetnek tehát akár attribútumok, akár változók. A későbbi elemzéshez azonban érdemes az eredetileg önálló attribútumokat is változókká alakítani.

Operacionalizálás

Adatgyűjtési technikák KVANTITATÍV KVALITATÍV

Kvalitatív - kvantitatív „puha” Rugalmas Szubjektív Ideologizált Esettanulmány Hipotézis-alkotás Magyarázat Konkrét adatok „kemény” Rugalmatlan, merev Objektív Értéksemleges Survey Hipotézis-tesztelés Leírás Elvont adatok Statisztikailag kezelhető Halfpenny, 1979 Hammersley, 1992

Adatgyűjtési technikák Beavatkozással járó vagy beavatkozás-mentes? Strukturált vagy strukturálatlan adatgyűjtés? Hány alanyt kérdezünk meg? Terepspecifikusság vs. összehasonlíthatóság? Terepközeli vagy tereptávoli a kutató? Kvalitatív módszertan

Fontosabb kutatási stratégiák dióhéjban Esettanulmány Survey Kísérlet Tartalomkutatás Akciókutatás Grounded theory (alapozott elmélet)

És ahogy ez általában zajlik…. Ciklikus operacionalizálás Adatgyűjtés Kérdések feltevése Adatrögzítés Kutatási téma meghatározása Tanulmány- írás Adatelemzés Spradley, 1980

Házi feladat Statisztikai ismeretek átismétlése, különösen: viszonyszámok, asszociációs mutatók, korrelációs mutatók, t-próba, ANOVA, faktoranalízis, lineáris regresszió