Az IFRS-ek bevezetésének kérdőjelei Magyarországon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk... Hiányzik egy jól strukturált rendszer.
Advertisements

A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Számvitel Mészáros László főosztályvezető Nemzetgazdasági Minisztérium Számviteli és Felügyeleti Főosztály 1051 Budapest, József nádor tér 2-4. Tel.: 06-1/
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
2011. évi zárás Készítette: Juhász Ágnes. 1. Zárást megelőző feladatok  Leltározás  Folyószámla egyeztetés (kapcsolt vállalkozásoktól egyenlegkérés)
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Hol tartunk… Beszámoló –Mérleg –Eredménykimutatás Értékelés – – – –2004- –Immateriális javak,
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Különadók 2011, Ágazati különadók 2010.december 4-től hatályos 2010.december 4-től hatályos Adókötelezettséggel érintett tevékenység kör: Adókötelezettséggel.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
1 Beszámoló összeállítása Kérdések – feladatok. 2 Bevezetés A törvényi változások alkalmazása Elmélet – gyakorlat közötti összhang megteremtése Mérlegcsoportok.
MINTAKÉRDÉSEK. A pénzügyi számvitel információs rendszere elsősorban a gazdálkodó szervezetek vezetőinek információs igényeit elégíti ki. A beszámoló.
Regős Gábor Könyvelőirodák Országos Szövetségének elnöke Hagyományos számlázás sajátosságai integrált környezetben KÖNYVELŐIRODÁK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
8.BESZÁMOLÁSI ÉS KÖNYVVEZETÉSI KÖTELEZETTSÉG SZÁMVITELI SZOLGÁLTATÁS.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Gazdasági informatika - bevezető
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
TŐZSDEI (ÉS TŐZSDÉN KÍVÜLI) ÜGYLETEK SZÁMVITELE
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Kiegészítő melléklet és üzleti jelentés
A konszolidáció módszertanáról
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
376/2014 EU RENDELET BEVEZETÉSÉNEK
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
SZÁMVITEL.
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
Az „Út a munkához” program évi változásai
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
Konszolidáció Guzmics Zsuzsanna
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Szervezetfejlesztés II. előadás
SZÁMVITEL.
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
SZÁMVITEL.
Dr. Hubai Ágnes Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége, elnök
címzetes egyetemi docens
Válaszok a globális oktatáspolitikára
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Cash flow A vállalat működése, befektetései és pénzügyi tevékenysége által genarált pénzáramlásokat tartalmazó kimutatás. Az eredménykimutatásban és a.
Compliance és Corporate Governance
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
Az állami tulajdonú társaságok számvevőszéki ellenőrzésének tapasztalatai Előadó: dr. Nagy Imre felügyeleti vezető Budapest, szeptember 27.
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Az „Út a munkához” program évi változásai
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

Az IFRS-ek bevezetésének kérdőjelei Magyarországon Előadó: Lakatos László Péter Budapesti Corvinus Egyetem

A közös számviteli rendszer szükségessége és következménye Az igény megalapozása Globalizáció Felhasználói igények Várt előnyök Összehasonlíthatóság, (objektivitás) Minőségi javulás, tudáskoncentráció Áttekinthető szabályozás 2019.01.01.

a GLOBÁLIS SZÁMVITELI RENDSZER BEVEZETÉSE ÉRDEKÉBEN MEGTETT LÉPÉSEK 1606/2002 EU rendelet (IFRS rendelet) EU közvetlenül kötelező jogi normája a „legnagyobb” vállalkozások kapcsán megoldva emlékeztetőül  kötelező, ha értékpapírjait EU szabályozott piacán bevezették (vagy folyamatban) vannak különféle opcionális lehetőségek Nyitva maradt kérdések tőzsdén nem szereplő vállalkozások egyedi pénzügyi kimutatások … A hivatkozott előnyöket az adaptáció „sebessége” nem igazolja vissza! 2019.01.01.

Választott utak Az EU rendeleten túlmenően Az ország döntése értelmében KÖTELEZŐ Az ország döntések értelmében VÁLASZTHATÓ Konszolidált Egyedi Bulgária Mindenki, kivéve kisvállalat Tőzsdei Mindenki, kivéve kisváll. kisvállalat (egyirányú utca) Románia Hitelintézet, biztosító Bárki - Szlovákia Minden vállalkozás (közérdeklő-désre számot tartó is) Közérdeklő-désre számot tartó (méret is ezzé tesz!) Szlovénia 2019.01.01.

Választott utak Az EU rendeleten túlmenően Az ország döntése értelmében KÖTELEZŐ Az ország döntések értelmében VÁLASZTHATÓ Konszolidált Egyedi Németország - Bárki Tőzsdei, de… Ausztria Magyarország Változások folyamatban, jelenlegi állapot. 2019.01.01.

Választott utak KÖTELEZŐ VÁLASZTHATÓ Konszolidált Egyedi Ukrajna Minden tőzsdén jegyzett, Rt-k, bankok, biztosítók Akit konszoli-dálásba bevonnak Kisvállalkozás (SME standardot is alkalmazhatja) Szerbia Mikro-vállalkozás kivételével mindenki Mikro is alkalmazhatja (SME standardot is) Mikro is alkalmazhatja (SME standardot is) 2019.01.01.

Levonható következtetések Az EU-n belül az egyetlen közös pont: IFRS kötelező, ha a gazdálkodó értékpapírjaival nyilvános piacon kereskednek; Az IFRS-ek kiterjesztése rendkívül eltérő sebességgel történik az egyes tagállamokban, de… egyértelmű a folyamat, hogy a kiterjesztés az irány. MIÉRT? 2019.01.01.

Az eltérő rendszerek LÉTEZÉSÉT indokoló tényezők Eltéré-sek Finanszírozás forrása Adórendszer Jogrendszer Kultúrális felfogás 2019.01.01.

Az IFRS bevezetésének gyakorlati korlátai – a kérdőjelek KORLÁTOK Rendszerek távolsága Adózás Az átállás költsége 2019.01.01.

A rendszerek távolsága Evidencia: minél nagyobb a különbség annál nehezebb az áttérés Távolságmutatók – távol vagyunk Minél több az elvi szintű eltérés, annál nehezebb a konvergencia 2019.01.01.

Elvi természetű eltérések magyar szabályok vs. IFRS Értékelési elvek (más és máshogy) Valós érték sokkal (,de sokkal) szélesebb körben Csoport szemléletben szabályoz Mérlegképesség alapja a kontroll Pénzügyi kimutatások elemi szigorúan (és máshogy) körbehatároltak Kiegészítő megjegyzések tartalma és megközelítése Formafüggetlen pénzügyi kimutatások Forgalmis logika az eredmény megállapításánál Átfogó eredmény koncepció Időérték széleskörű alkalmazása Tulajdonosi tranzakciók eltérő kezelése …stb… 2019.01.01.

Adózás A költségvetés érdeke sérül/sérülhet! Szabályozási problémák és anomáliák Számviteli értékek használata (lásd magyar szabályozás) 2019.01.01.

Lehetőségek: adóalap megállapítása Német szabályozás IFRS szerinti pénzügyi kimutatások Adóalap érdekében „dupla” beszámolás Adóalap érdekében megfelelő jogalkotás „Let it go” megközelítés (hosszú távon megfordul) Szigorú, szoros szabályozás Bolgár és szerb tapasztalatok 2019.01.01.

Az áttéréssel kapcsolatos költségek Alkalmazók köre a költség szempontjából A mentesíthető kör és ennek lehetséges hatásai A szükséges szakember háttér 2019.01.01.

Aki már így jelent – a probléma nagyságrendekkel kisebb Költségek vs. hasznok Aki már így jelent – a probléma nagyságrendekkel kisebb Aki még nem így jelent… nagyságrendi pénz és… időráfordítást igényel kérdés: milyen nyeresége származik az áttérésből? 2019.01.01.

Lehetséges mentesítések Érdekhordozói alapon szabad csak kialakítani (amely szorosan összefügg a mérettel) Külső érdekhordozó hiánya, mint lehetséges megközelítés (pl. tulajdonosi kör, kötelezettségek aránya és iránya) Jelentős mentesítés – erősen kevert rendszer (működőképes?) 2019.01.01.

Komoly kérdőjelek vannak, de… ezek a kérdőjelek nem áthidalhatatlanok Konklúzió Komoly kérdőjelek vannak, de… ezek a kérdőjelek nem áthidalhatatlanok Kulcsfontosságú döntés mentesítés köre az adóalap egyeztetése képzés 2019.01.01.