Az iskolai szervezet és fejlesztése 3. óra
A szervezetek fő jellemzői Szerkezet és struktúra - vezetési szerkezet (soklépcsős, hierarchikus) ~ vezérigazgató ~ igazgató ~ főosztályvezető ~ osztályvezető ~ művezető ~ szakmunkás Ez a szerkezet pontos feladat- és felelősség- megosztást tesz lehetővé
A szervezetek fő jellemzői A közoktatási szervezetek jellemzői - lapos struktúrájúak (pedagógus és nem pedagógus munkatársakból áll) - homogén vagy heterogén (szakmailag) munkaközösséget alkotnak - vezetői szintek ~ igazgató ~ igazgatóhelyettes ~ munkaközösség-vezetők ~ tanárok, tanítók Ez a struktúra az információáramlást vertikálisan megkönnyíti
A szervezetek fő jellemzői feladat-hatáskör- felelősség feladat hatáskör felelősség feladat feladat hatáskör hatáskör felelősség felelősség
A szervezetek fő jellemzői A szervezet és környezete - A környezet szempontjából való csoportosítás - A szervezethez való viszonya alapján (kedvező, támogató, ellenséges) - Összetétele szerint (homogén, heterogén) - Stabilitása szerint (állandó, változó) - A környezeti változásokhoz való viszonyulásuk alapján - Reaktív szervezetek (a már bekövetkezett nehézségeket próbálja elhárítani) - Proaktív szervezetek (a várható nehézségeket megelőzik) - Innovatív szervezetek (folyamatosan keresik a legmegfelelőbb megoldásokat)
A szervezetek fő jellemzői A szervezet tagjai - Az új munkatársak kiválasztása ~ alapkövetelmények ( szakmai képesség, iskolai végzettség, eddigi eredmények, rátermettség) ~ kívánatos jellemzők (pl.: helyben lakik, hobbi amit az iskolai nevelésben felhasználható) - Formális megállapodás - informális szerződés ~ formális (munkaköri leírás) ~ informális (ún. pszichológiai szerződés), nem írják le, de mind két fél nyílt utalásokkal igyekszik a feltételeket megszabni - A pedagógus a közoktatási szervezetben ~ az új kolléga bár nevelő testületi tag, így joga lenne a szabályok megalkotásában, nem élhet ezzel, a már meglévőt kell elfogadnia – később javaslatot tehet a módosításra
Kellemes hétvégét, jó pihenést!