Felkészítés az érettségire: módszerek, technikák

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy kreatív tanulási eszköz
Advertisements

Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
A bibliai lecke előkészítése és tanítása (3.)
A központi igazság kiválasztása
Történeti episztemológia
Egy ötlet megvalósítása
az élő nyelvhasználatban , a kommunikáció során jön létre
Tartalmi összefoglalás
3 perc Tanári tevékenység Tanulói tevékenység Munkaforma • Bevezető • A pedagógus felvázolja a tanóra témáját. • Aktív figyelem • Frontális osztálymunka.
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
A bibliai lecke előkészítése és tanítása (1-2.)
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Készítette: Cselényi Szandra Nóra
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
Gárdonyi Géza meséi.
Novellaelemzési szempontok
Információ feldolgozása
Általános lélektan IV. Nyelv és Gondolkodás 2..
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
József Attila Érettségi tételminta.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
A tudományos munka néhány szerzői jogi vonatkozása
Szeretet, türelem, tolerancia
„Irodalom és bölcselet” november 21. Réz Anna Miért felelős Oidipusz király?
Algoritmikus munkafolyamatok az irodalomórán Valaczka András, 2009.
Több nézőpont: Velazquez: Las Meninas Ottlik: Iskola a határon
A szövegértés tanítása II.
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
A mentorrá vált pedagógus a Foglalkoztatásba ágyazott képzés (FÁK) című programban Singer Péter
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Személyiségelméletek
A Biblia tanítása a gyermekekről (2.) Máté 18, 1-14 © Copyright 2009 Child Evangelism Fellowship.
A központi igazság alkalmazása
A szövegértési feladatok összeállítása
Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány – Hagyomány és megújulás az iskolai olvasmányok kánonjában Dr. Gordon Győri János elnök Magyar Olvasástársaság.
Kommunikáció írásban és szóban
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
4 TEAM 1. Theatre,Play – The Ugly Duckling - A rút kiskacsa 2. Puppet show - The shepherd who speaks the language of the animals Az állatok nyelvén beszélő.
Budapest IX. Kerületi Weöres Sándor Általános Iskola és Gimnázium
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Tematikus kutatás, 2. félév Témák és feladatok. Kutatás – írás Témák (szűkítés, konkretizálás) Módszerek (külön is: PhD-sok rövid bemutatója: történeti.
Nyelvtan és helyesírás tankönyvek
A hálózati terminológia alapszintű megismerése, internetes ismeretek
Dr. Schiffer Csilla. „reflektív tanításon olyan, a pedagógiai tevékenységet folyamatosan és tudatosan elemző gondolkodást és gyakorlatot értünk, mely.
Gyakorló óra 5/12.
TÉREY JÁNOS: ÁTKELÉS BUDAPESTEN (2014) Arató László 2015.
KN Munkatankönyv 3. osztály, 1. kiadás Tankönyv 2. kiadás.
Szakmódszertan: eszköztár vagy teória? A kísérleti irodalomkönyvek tanuláselméleti és irodalomtudományi kontextusáról.
Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola Szombathely.
Biztosan tapasztaltátok már, hogy manapság 2010-ben a számítógép elengedhetetlen az életben a tanulásban és a tanárok munkájában is. Nos mai beszámolóm.
Picasso: Festival Mondial HUNGART © LEGE ARTIS Felnőttképzési Intézmény E – /2014 A „rossz osztály” Iskolai mediációs eset bemutatása 2015 október.
Tanár: Fodor Hilda Részt vevő osztályok: 5.b, 5.c, 6.b, 6.c, 7.d, 8.b és 8.c Digitális témahét április 04 – 08.
ÚTI BESZÁMOLÓ Tanártovábbképzés Barcelonàban
1. Balladák.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Digitális világ Rólunk a világnak Írjunk blogot!
Mitől jó egy prezentáció?
Jókai Mór Református Általános Iskola 3. osztálya
A lelkigondozott védekezései
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
A strukturalista, a hermeneutikai és a dekonstruktív interpretáció
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
A novellaelemzés szempontjai
Katona József Érettségi tételminta.
Babits Mihály: Jónás könyve Az ószövetségi Jónás próféta könyve
Arany János: Vojtina Ars poeticája
Előadás másolata:

Felkészítés az érettségire: módszerek, technikák

Felkészítés a novellaelemzés megírására   I./ Sok novella ismerete, olvasása (próza, epika) II./ Vélemény és érdekeltség III./ Kreatív írás IV./ Elemző szempontok V./ Az elemző írás tanítása VI./ Összerendezés és a konkrét feladatra készülés

II./ Vélemény és érdekeltség   1./ Kérdések szóban 2./ megszakított olvasás – kifejleti jóslat 3./ írásbeli véleménykifejező feladatok - kettéosztott napló - kérdéseket írni - levelet írni valamelyik szereplőnek - levelet írni az írónak - hiányokat összeírni (mit nem tudunk meg)

III./ Kreatív írás - egy embert megfigyelni, leírni, elmesélni - egy embert megfigyelni – kitalálni az élettörténetét - fogalmazás egy képről: mi történhet azon a helyszínen - nyitómondatok – történetet írni - elbeszélés egyes szám első személyű elbeszélővel - elbeszélés mindentudó elbeszélővel (mondja el a gondolatait is) - két elbeszélő, ugyanarról (hogy látták ugyanazt másképp) - a történetben egy helyen ugorjon át néhány évet - kezdődjön in medias res - első bekezdés: helyzetkép, állapot, többi: a múlt, a helyzet kialakulása - legyen a novella hatása: ijesztő / borzongató / jó kiindulásból rossz   Mindegyiknél: téma + műfaj + választási lehetőség

IV./ Elemző szempontok - szövegmanipulációs feladatok a novella szövegével • bekezdésekből összerakni • mondatokból összerakni • két szöveget szétválasztani - gondolattérkép csoportban egy műről - morális tábla novella (regény)hősről - T-tábla: ugyanarról két novella; egy szerzőtől két novella - halmazábra

V./ Az elemző írás tanítása - rövid elemzés (novelláról szóló szöveg) írása (1 bekezdés) - állítások egy novelláról: egyetértés vagy cáfolat - értelmezések egy novelláról: alátámasztás, bizonyítás, cáfolat - elemzésírás tanári javítással és újraírással - csoportos vázlat, egyéni írás, kölcsönös javítás, egyéni befejezés - egyéni vázlat, egyéni írás, kölcsönös javítás - órai elemzés után elemzésvázlattal egyéni írás - órai elemzés után kulcsszavakkal egyéni írás - megadott első bekezdés után elemzés folytatása - fogalmak, kulcsszavak megadása, egyéni írás - formulák megadása, egyéni írás

VI./ Összerendezés és a konkrét feladatra készülés - a tanult novellák összegyűjtése - témák, korszakok, szempontok összegyűjtése - novellaelemző szempontsor - novellaelemző feladatok instrukciójának elemzése (kiemelés, vázlattá alakítás) novellaelemzés írása vázlattal, címadással Időre figyelve  

(OFI, 4. mintafeladatsor) Vázlatpontok: Példák  Feladatok instrukciójának elemzése Értelmezze az alábbi novellát! Értelmezésében térjen ki az elbeszélői nézőpont alakulására, illetve a befejezés jelentésmódosító szerepére és annak előkészítésére a mű során! (OFI, 4. mintafeladatsor)   Vázlatpontok: mi az elbeszélő, milyen a nézőpontja a befejezés a befejezés előkészítése, előreutalások a befejezésre a novella értelmezése

Olvassa el figyelmesen, majd értelmezze Kosztolányi Dezső Boldogság című novelláját! A novella szövege tudatosan fordul szembe a címhez fűződő olvasói várakozással. Értelmezze a szöveg e meghökkentő, a címének látszólag ellentmondó szemléletét! A szöveg némiképp eltér a novella megszokott műfaji sajátosságaitól is. Fejtse ki, miben mutatkoznak meg ezek az eltérések, és hogyan függnek össze a szöveg témájával! (OH, 2017. június, feladatsor)  Vázlatpontok: a cím: mit ígér az olvasónak a szöveg: megfelel-e a címnek a novella témája mit várunk egy novellától - a novella értelmezése

V./ Az elemző írás tanítása Példák V./ Az elemző írás tanítása állítások egy novelláról: egyetértés vagy cáfolat   Arany János: Pázmán lovag   1./ Mátyás nagyvonalú és bölcs uralkodó volt a balladában: igazságot szolgáltatott, megleckéztette a hepciáskodó lovagot, felülemelkedett az őt megleckéztetni akaró lovagon. 2./ Mátyás király itt aljas és kegyetlen: nemcsak kikezd egy lovag feleségével, de utána köznevetség tárgyává teszi az udvarnál, majd párbajban is kinevetteti, kiveri a fogait. Végül úgy akarja jóvátenni addigi aljasságait, hogy lefizeti a lovagot, ezzel végképp aláássa magát erkölcsileg.  3./ Nem érdemes ezt a balladát erkölcsileg vizsgálni: ez a jókedvű, vadászgató, mulatozó uralkodóról szól. Mindenkinek jót tett: a lovagot megleckéztette, de meg is ajándékozta, a feleségét bókjaival, majd ajándékokkal halmozta el, az udvart és a köznépet jókedvre derítette.  4./ Kicsit barátságtalan volt Mátyás királytól, hogy a vendéglátója feleségének udvarolt, de túlzás volt Pázmány lovagtól ilyen komolyan venni az ügyet. Ha ő nem viszi túlzásba, akkor semmi nem lett volna belőle. Így megérdemelte a kapott leckét.

Gale Peeta Érvek mellette Érvek ellene Katniss szerint Példák IV./ Elemző szempontok - morális tábla novella (regény)hősről   Gale vagy Peeta Írjatok érveket a két fiú mellett és ellen: hogyan látja őket Katniss mit gondoltok róla ti   Gale Peeta Érvek mellette Érvek ellene Katniss szerint Az olvasó szerint

Példák  III./ Kreatív írás - nyitómondatok – történetet írni   1./ Nem tudtam megállapítani, hogy sikerült-e előbb kinyomnom a telefont, mint hogy Zita lecsapta volna. 2./ Nem lehetett nem észrevenni, annyit szerencsétlenkedett. 3./ Egy decemberi éjszakán fogantam Budapest belvárosának egy társasházában. 4./ Mintha lenyelte volna egy hatalmas szörny, és most a gyomrában ébredne föl. 5./ Amikor magamhoz térek, már rajta ülök.

1./ Nem tudtam megállapítani, hogy sikerült-e előbb kinyomnom a telefont, mint hogy Zita lecsapta volna. → Kemény Zsófi: Én még sosem   2./ Nem lehetett nem észrevenni, annyit szerencsétlenkedett. → Mészöly Ágnes: Szabadlábon 3./ Egy decemberi éjszakán fogantam Budapest belvárosának egy társasházában. → Gerlóczy Márton: Igazolt hiányzás 4./ Mintha lenyelte volna egy hatalmas szörny, és most a gyomrában ébredne föl. → Wéber Anikó: Az osztály vesztese 5./ Amikor magamhoz térek, már rajta ülök. → Kalapos Éva: Massza