Felkészítés az érettségire: módszerek, technikák
Felkészítés a novellaelemzés megírására I./ Sok novella ismerete, olvasása (próza, epika) II./ Vélemény és érdekeltség III./ Kreatív írás IV./ Elemző szempontok V./ Az elemző írás tanítása VI./ Összerendezés és a konkrét feladatra készülés
II./ Vélemény és érdekeltség 1./ Kérdések szóban 2./ megszakított olvasás – kifejleti jóslat 3./ írásbeli véleménykifejező feladatok - kettéosztott napló - kérdéseket írni - levelet írni valamelyik szereplőnek - levelet írni az írónak - hiányokat összeírni (mit nem tudunk meg)
III./ Kreatív írás - egy embert megfigyelni, leírni, elmesélni - egy embert megfigyelni – kitalálni az élettörténetét - fogalmazás egy képről: mi történhet azon a helyszínen - nyitómondatok – történetet írni - elbeszélés egyes szám első személyű elbeszélővel - elbeszélés mindentudó elbeszélővel (mondja el a gondolatait is) - két elbeszélő, ugyanarról (hogy látták ugyanazt másképp) - a történetben egy helyen ugorjon át néhány évet - kezdődjön in medias res - első bekezdés: helyzetkép, állapot, többi: a múlt, a helyzet kialakulása - legyen a novella hatása: ijesztő / borzongató / jó kiindulásból rossz Mindegyiknél: téma + műfaj + választási lehetőség
IV./ Elemző szempontok - szövegmanipulációs feladatok a novella szövegével • bekezdésekből összerakni • mondatokból összerakni • két szöveget szétválasztani - gondolattérkép csoportban egy műről - morális tábla novella (regény)hősről - T-tábla: ugyanarról két novella; egy szerzőtől két novella - halmazábra
V./ Az elemző írás tanítása - rövid elemzés (novelláról szóló szöveg) írása (1 bekezdés) - állítások egy novelláról: egyetértés vagy cáfolat - értelmezések egy novelláról: alátámasztás, bizonyítás, cáfolat - elemzésírás tanári javítással és újraírással - csoportos vázlat, egyéni írás, kölcsönös javítás, egyéni befejezés - egyéni vázlat, egyéni írás, kölcsönös javítás - órai elemzés után elemzésvázlattal egyéni írás - órai elemzés után kulcsszavakkal egyéni írás - megadott első bekezdés után elemzés folytatása - fogalmak, kulcsszavak megadása, egyéni írás - formulák megadása, egyéni írás
VI./ Összerendezés és a konkrét feladatra készülés - a tanult novellák összegyűjtése - témák, korszakok, szempontok összegyűjtése - novellaelemző szempontsor - novellaelemző feladatok instrukciójának elemzése (kiemelés, vázlattá alakítás) novellaelemzés írása vázlattal, címadással Időre figyelve
(OFI, 4. mintafeladatsor) Vázlatpontok: Példák Feladatok instrukciójának elemzése Értelmezze az alábbi novellát! Értelmezésében térjen ki az elbeszélői nézőpont alakulására, illetve a befejezés jelentésmódosító szerepére és annak előkészítésére a mű során! (OFI, 4. mintafeladatsor) Vázlatpontok: mi az elbeszélő, milyen a nézőpontja a befejezés a befejezés előkészítése, előreutalások a befejezésre a novella értelmezése
Olvassa el figyelmesen, majd értelmezze Kosztolányi Dezső Boldogság című novelláját! A novella szövege tudatosan fordul szembe a címhez fűződő olvasói várakozással. Értelmezze a szöveg e meghökkentő, a címének látszólag ellentmondó szemléletét! A szöveg némiképp eltér a novella megszokott műfaji sajátosságaitól is. Fejtse ki, miben mutatkoznak meg ezek az eltérések, és hogyan függnek össze a szöveg témájával! (OH, 2017. június, feladatsor) Vázlatpontok: a cím: mit ígér az olvasónak a szöveg: megfelel-e a címnek a novella témája mit várunk egy novellától - a novella értelmezése
V./ Az elemző írás tanítása Példák V./ Az elemző írás tanítása állítások egy novelláról: egyetértés vagy cáfolat Arany János: Pázmán lovag 1./ Mátyás nagyvonalú és bölcs uralkodó volt a balladában: igazságot szolgáltatott, megleckéztette a hepciáskodó lovagot, felülemelkedett az őt megleckéztetni akaró lovagon. 2./ Mátyás király itt aljas és kegyetlen: nemcsak kikezd egy lovag feleségével, de utána köznevetség tárgyává teszi az udvarnál, majd párbajban is kinevetteti, kiveri a fogait. Végül úgy akarja jóvátenni addigi aljasságait, hogy lefizeti a lovagot, ezzel végképp aláássa magát erkölcsileg. 3./ Nem érdemes ezt a balladát erkölcsileg vizsgálni: ez a jókedvű, vadászgató, mulatozó uralkodóról szól. Mindenkinek jót tett: a lovagot megleckéztette, de meg is ajándékozta, a feleségét bókjaival, majd ajándékokkal halmozta el, az udvart és a köznépet jókedvre derítette. 4./ Kicsit barátságtalan volt Mátyás királytól, hogy a vendéglátója feleségének udvarolt, de túlzás volt Pázmány lovagtól ilyen komolyan venni az ügyet. Ha ő nem viszi túlzásba, akkor semmi nem lett volna belőle. Így megérdemelte a kapott leckét.
Gale Peeta Érvek mellette Érvek ellene Katniss szerint Példák IV./ Elemző szempontok - morális tábla novella (regény)hősről Gale vagy Peeta Írjatok érveket a két fiú mellett és ellen: hogyan látja őket Katniss mit gondoltok róla ti Gale Peeta Érvek mellette Érvek ellene Katniss szerint Az olvasó szerint
Példák III./ Kreatív írás - nyitómondatok – történetet írni 1./ Nem tudtam megállapítani, hogy sikerült-e előbb kinyomnom a telefont, mint hogy Zita lecsapta volna. 2./ Nem lehetett nem észrevenni, annyit szerencsétlenkedett. 3./ Egy decemberi éjszakán fogantam Budapest belvárosának egy társasházában. 4./ Mintha lenyelte volna egy hatalmas szörny, és most a gyomrában ébredne föl. 5./ Amikor magamhoz térek, már rajta ülök.
1./ Nem tudtam megállapítani, hogy sikerült-e előbb kinyomnom a telefont, mint hogy Zita lecsapta volna. → Kemény Zsófi: Én még sosem 2./ Nem lehetett nem észrevenni, annyit szerencsétlenkedett. → Mészöly Ágnes: Szabadlábon 3./ Egy decemberi éjszakán fogantam Budapest belvárosának egy társasházában. → Gerlóczy Márton: Igazolt hiányzás 4./ Mintha lenyelte volna egy hatalmas szörny, és most a gyomrában ébredne föl. → Wéber Anikó: Az osztály vesztese 5./ Amikor magamhoz térek, már rajta ülök. → Kalapos Éva: Massza