A tudáspiacok
A tudás piaca A szervezeteken belül a tudásnak valódi piaca van. A tudás cseréje során is mérlegeljük a hasznokat, veszteségeket. A tudás piaca sem tiszta kompetitív piac
Szereplői Vásárlók: Eladók: Tudásügynökök (közvetítők) problémát akarnak megoldani emberi tőke fejlesztése Eladók: Át tudják-e adni? Értékes-e a vevő számára? Nem túlspecializált-e? (mások számára használhatatlan) Át akarják-e adni? Tudásügynökök (közvetítők) Menedzserek (tudásterületek közt mozognak), könyvtárosok… Általában alábecsülik az értéküket Ha saját értéküket felismerik, értékesíteni tudják közvetítői szolgáltatásukat
Az árrendszer Mit kapunk cserébe? Reciprocitás Hírnév Altruizmus Reciprok altruizmus: azonnali ellenszolgáltatás nélkül nyújtja a tudást, de cserébe azt várja, hogy később, ha neki van szüksége tudásra a hasznonélvező vagy más ezt szintén közvetlen ellenszolgáltatás nélkül nyújtsa neki.
Bizalom A tudáspiac működésének feltétele. Miben kell bízni? A bizalom legyen látható Legyen jelen mindenütt Először a legfelső szinten érvényesüljön
Jelzések a tudáspiacon Rang és végzettség Informális hálózatok Szakmai közösségek
A tudáspiac hiányosságai Hiányos információk: Hely Árrendszer Tudásaszimmetria A tudás helyhez kötöttsége
A tudáspiac torzulásai Monopóliumok Mesterséges hiány: Öncélú felhalmozás Létszámcsökkenés (tudásmegőrző programok technikák által csökkenthető) Cserekorlátok: Elfogadás hiánya Hiányzó infrastruktúra
Hatékony tudáspiacok kiépítése IT Piacterek kiépítése: társalgók, „vásárok”, „csevegők”/vitafórumok… A tudáspiaci érték megteremtése
A tudáspiacok járulékos előnyei Munkamorál növelése Szervezeti koherencia növelése Gazdagabb tudáskészletek Teljesítményorientáció növelése, hierarchiák „kikerülése” Piaci kategóriák alkalmazása