Dr. Fi István Közlekedéstervezés 6. előadás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlások.
Advertisements

38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló
A napfogyatkozas Készítete Heinrich Hédi.
Közlekedés kerékpárral Hajdúböszörményben
a sebesség mértékegysége
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 1 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben 1.Ellenirányú kerékpározás tapasztalatai egyirányú utcákban Belgiumban.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
„Közlekedésbiztonságot javító fejlesztések az országos közúthálózaton”
Közlekedési balesetek okairól, statisztikai adatokkal, tanulságokkal
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, Győri esettanulmány: Győr,Kodály Zoltán u – Ifjúság körút csomópontja Készítette: Sümegi Péter & Szabó.
Metszeti ábrázolás.
Biztonsági kihívások a gyorsforgalmi úthálózaton Jákli Zoltán műszaki vezérigazgató-helyettes ÁAK zrt.
8. gyakorlat.
A forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer fejlesztése
Térbeli infinitezimális izometriák
Gyakran előforduló táblák és jelzések vízen és vízparton
Kerékpározás Programfejlesztési Központ VI.A.5.1.
Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Közlekedési Üzemtan I
Városi tömegközlekedés
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
A KÜLSŐ TANTÁRGYI KONCENTRÁCIÓ LEHETŐSÉGEI AZ INFORMATIKAÓRÁN
Microsoft Excel Függvények VII..
A közlekedők információ-feldolgozó tulajdonságainak figyelembevétele az úttervezésben HTE Kongresszus Győr, november 28 Koren Csaba.
1. Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles úgy közlekedni, hogy… a) a személy és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat a közlekedésükben.
1. Mi az ábrán látható jelző jelzésének a jelentése? a)
Csomóponti elemek I.:.
7. gyakorlat.
A fáradtság szerepe a közúti közlekedési balesetekben – az M70 példája
Matematika felvételi feladatok 8. évfolyamosok számára
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Útépítési munkálatok és új forgalmi rend (a Kőrösi út, Kisfaludy, Bacsó B., Vasút, Csontos J. utcákban)
Az elvben figyelembe veendő kapcsolási rendek számáról képet kaphatunk, ha felmérjük az adott N és M áramok és egy-egy fűtő- és hűtőközeg.
Körforgalom. A körforgalom előnyei Valamennyi irányból érkezőnek egyenlő esélye van a továbbhaladásra Az összes érkező jármű sebességcsökkentésre kényszerül.
Önálló és rendőrrel közös polgárőri tevékenység és ehhez kapcsolódó rendőri karjelzések ismertetése +
Körforgalom.
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
Szakmai továbbképzés Közlekedési Tagozat     sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon        
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
Pályaismeret 1-es viszonylat. 1.) Az 1-es vonalon hol találunk közúti fedezőjelzővel ellátott útkereszteződést? A Salétrom utcai kivonuláskor. Az Aquaticum.
Pályaismeret 2-es viszonylat. 1.) Az 2-es viszonylaton hol találunk közúti fedezőjelzővel ellátott útkereszteződést? A Salétrom utcai kivonuláskor. A.
ELŐVÁROSI ÚTSZAKASZOK KÖZÚTI BIZTONSÁGI AUDITJA, VALAMINT FELÜLVIZSGÁLATA Tóthné Temesi Kinga Közúti biztonsági auditori alapképzés MMK
SZEKSZÁRD Észak-déli KERÉKPÁRos útvonal vizsgálata
Bartháné Kunráth Ágnes 2017.
1. Mi az ábrán látható jelzőtábla neve? a) Különleges útvonal. b)
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
Gyalogos és kerékpáros közlekedés
Városi közlekedés, forgalomtechnika 6. előadás
HÓDítsd meg a biteket! 2. sorozat
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
Mikrovezérlők alkalmazástechnikája laboratóriumi gyakorlat
Különböző csomópont-típusok
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Jelzőlámpás csomópontok tervezése
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 11. előadás.
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 7. előadás.
Autós - Motoros Iskola, Kiskőrös, Martini u. 1
Autós - Motoros Iskola, Kiskőrös, Martini u. 1
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 5. előadás.
téma közlemény SmartArt-ábra piros hátterű képekkel (Haladó)
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Innovatív közlekedésbiztonsági eszközök
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Közlekedési ismeretek
a sebesség mértékegysége
Előadás másolata:

Dr. Fi István Közlekedéstervezés 6. előadás

Közúti jelzések A közúti jelzések a közlekedésben résztvevők számára a helyes pillanatnyi magatartáshoz adják meg a szük-séges segítséget. Lehetnek: jelzőtáblák, útburkolati jelek és forgalomirányító jelzőlámpák.

Jelzőtáblák Mindig a menetirány szerinti jobb oldalon helyezendők el a közúti űrszelvényen kívül. Megismételhetők a pá-lya felett és baloldalt is. A legfontosabb táblák a követ-kezők: Főútvonal (minden kereszteződés után megismé-telendő). Főútvonal vége (rendszerint szükséges előre jelez-ni). Elsőbbségadás kötelező és Stop tábla (utóbbi csak rossz kilátási viszonyok esetén alkalmazandó). Ezeket a táblákat oda kell helyezni, ahol meg kell állni. Előjelezhetők, útburkolati jellel kiegészíthe-tők.

Jelzőtáblák Veszélyt jelző táblák. A veszély helyétől 150-200 m-re kerüljenek. A veszély helyének távolsága kiegészítő táblán közlendő. Tilalmi táblák. (A pozitív irányítás elvének megfe-lelően lehetőleg utasítani kell és nem tiltani.) Csomópontoknál a „Behajtani tilos” tábla alkalma-zandó az egyirányú forgalmú pályáknál. Ugyancsak értelemszerűen alkalmazni kell a balra, illetve jobbra kanyarodni tilos jelzőtáblákat is. Előzni tilos táblát az előzési látótávolság hiányában kell elhelyezni annál a pontnál, ahonnan tilos előzni.

Jelzőtáblák Járműosztályozót jelző tábla (lásd a lenti ábrát) a járműosztályozó kez-dete előtt 50 m-re he-lyezendő el, kialakítása fényvisszaverő legyen: Forgalomterelő szigetnél a fenti ábra szerinti tábla al-kalmazandó:

Jelzőtáblák Néhány tervezési szempont: 3 táblánál több egy oszlopra ne kerüljön, a kiegészítő tábla közvetlenül az alá kerüljön, melyet ki-egészít, kialakítása fényvisszaverő legyen. A jelzőtáblák alkalmazá-sára példa a mellékelt áb-rán látható:

Az útburkolati jelek A szaggatott terelővonal méretei: gyorsforgalmi úton 9-9 m, főúton 6-6 m, összekötőúton és mellékúton 3-3 m, biztonsági vonalként csomópontoknál 1,5-1,5 m. A szaggatott terelővonal alkalmazása: középső tengelyvonalként (a burkolatnak legalább 5,5 m szélesnek kell lennie, hogy alkalmazni lehessen), forgalmi sávok határát jelző vonalként, biztonsági vonalként csomópontoknál a kanyarodásra szolgáló sávok szélének jelölésére. A folytonos záróvonal a járműosztályozóban a felállási szakaszon vagy elválasztósávot helyettesítve kerül el-sősorban alkalmazásra.

Az útburkolati jelek A járműosztályozó útburkolati jeleit (belterületi cso-mópontok esetén) az alábbi ábra tünteti fel: I. II. III.

Az útburkolati jelek Az egyes szakaszok hossza: I: 30 - 40 m II: v2/2a, ahol a = 3 m/s2 III: 0,09·F+30, ahol F a mértékadó sávforgalom E/h-ban A látótávolság korlátozottsága esetén kétsávos utaknál a forgalombiztonság növelésére a záróvonallal az elő-zés megtiltható. Kanyarodási tilalmat záróvonallal és jelzőtáblával együtt lehet elrendelni. A helyzetjelző vonal (amely kijelöli a járművek megállási helyét) vastagsága 0,5 m. Minél közelebb kerüljön a keresztezendő út szélső sávjához.

Az útburkolati jelek A gyalogos átkelőhely jelölése az alábbi ábrán látható. Sz [m] szélessége 3,0 m + az 1,5 m egész számú több-szöröse. Gyalogátkelőhely főutat  = 60O-nál kisebb szögben ne keresztezzen. Sz

Az útburkolati jelek A forgalom elől elzárt terület jelölését az alábbi ábra tünteti fel. A nyilak a kötelező haladási irány jelölésére szol- gálnak. Hosszuk 3-5 m. A vezetősávot a csomóponton belül – ahol azt jármű-vek keresztezik – szaggatni kell (0,5 m vonal, 0,5 m köz).

Úttartozékok Ide sorolják a gyalogosforgalommal összefüggő létesítményeket védő korlátokat, kertészeti edényeket; a gépkocsi forgalommal összefüggő létesítményeket acélszalag korlátokat (vezetőkorlátok), terelőtáblákat, pálya melletti akadály jelzésére az akadályon alkal-mazott festést (fekete-fehér sávozást).

Útirányjelző táblák külterületi szakaszokon Fajtái a következők (lásd még a mellékelt ábrát): útirány jelző tábla, útirány előjelző táb-la, útvonal megerősítő tábla, helységnév tábla, útszám tábla.

Útirányjelző táblák külterületi szakaszokon Az útirányjelző táblák elhelyezésére külterületi cso-mópontok esetén az alábbi ábrán láthatunk példákat.

A jelzőlámpás forgalomirányítás Alapformái: állandó idejű (beállított programmal működő) irányítás, forgalomtól függő automatikus irányítás (a járműveket detektorok érzékelik és befolyásolják a fázisok hosszát), összehangolt (koordinált) irányítás (a szomszédos cso-mópontok jelzőlámpái összehangoltan működnek), központi forgalomirányítás (az úthálózat csomópontjain lévő jelzőlámpákat forgalomirányító központból irányít-ják).

A jelzőlámpás forgalomirányítás Jelzőlámpa típusok: járműjelző, gyalogosjelző, villamos jelző, villamos fedezőjelző. A forgalomtechnikai tervvel kapcsolatos elnevezések: periódusidő (ciklusidő), fázis idő, jelzésprogram (fázisidő terv), zöldidő, piros idő, előkészületi idő (piros-sárga), átmeneti idő (sárga), űrítési idő (tü [s]), behaladási idő (tb [s]), közbenső idő (tk [s]).

A jelzőlámpás forgalomirányítás Az utóbbi három idő számítása a mellékelt ábra a-lapján a következő: a tü [s] ürítési idő az lü [m] távolság megtételéhez szük-séges idő (ahol s az ürítési sebesség m/s-ban)

A jelzőlámpás forgalomirányítás A tb [s] behaladási idő az lb [m] távolság megtételéhez szükséges idő: ahol s a behaladás sebesség m/s-ban. A tk [s] közbenső idő számítása az alábbi: tk = átmeneti idő + (tü - tb) [s]

A jelzőlámpás forgalomirányítás A jelzések sorrendje: járműjelzőn: piros (a tilos jelzés), piros-sárga (az előkészületi idő), zöld (a szabad jelzés), sárga (az átmeneti idő); gyalogosjelzőn: piros, zöld, villogó zöld (az átmeneti idő), villamos vasúti jelzőn: villogó sárga (előkészületi idő), sárga (szabad jelzés).

Közúti jelzőlámpák elhelyezése A jelzőlámpák elhelyezésére kétféle jelzésrendszer használható: Forgalmi irányok szerinti irányítás. Ebben az esetben minden forgalmi irány külön lámpát kap. Keresztmetszeti irányítás. Ilyenkor a járműosztályozó valamennyi forgalmi sávjából a járművek azonos fázis-ban indulnak tovább.

Közúti jelzőlámpák elhelyezése A telezöldes forgalomirányítás azt jelenti, hogy például keresztezés esetén az azonos útvonal két szem-behaladó forgalma egyidőben kap szabad jelzést és a keresztezésbe belépve bármilyen irányban továbbhalad-hatnak. Ebben az esetben például a balra kanyarodók-nak a szemből egyenesen továbbhaladó járműveknek elsőbbséget kell adni (jobbkéz-szabály). A jelzőlámpák felállításakor betartandó méreteket a kö-vetkező ábra mutatja.

Közúti jelzőlámpák elhelyezése

Fázislefolyási alapformák A következő ábra egy „T” alakú becsatlakozás fázisle-folyását mutatja be példaként. Az ábrán betorkol-lásonkénti fázisosztás látható. A gyalogosok (az ábrán szaggatva jelölve) a jobbra kanyarodó járművek for-galmát akadályozzák.

Fázislefolyási alapformák Az alábbi ábrán egy 4 ágú keresztezés fázislefolyása látható. A forgalomirányítás 3 fázisú. A B-C, illetve A-D irányban a keresztezésen belül balra kanyarodni nem lehet. (Ezt a csomóponton kívül kell megoldani.) A gyalogosok a jobbra kanyarodó járművek forgalmát akadályozzák.

Jelzőlámpás forgalomirányítás méretezése Kiindulásként az alapkapacitás (Ko) nagyobb kell, hogy legyen az egyes fázisokból kiválasztott maximális sávonkénti fogalmak összegénél (Fö). 5 évre előre a K0gy gyakorlati, 15 évre előre a K0opt optimális értékét vesszük figyelembe: ahol Ft a telített forgalomnagyság (1800 E/h), Σ tk a közbenső idők összege, tp pedig a periódusidő.

Jelzőlámpás forgalomirányítás méretezése Átlagos értékeket feltételezve (tk = 5 s, tp = 90 s) adódnak az alábbi adatok: Koopt Kogy 2 fázis 1400 1500 3 fázis 1250 1400 4 fázis 1100 1250

Jelzőlámpás forgalomirányítás méretezése A periódusidő a szabad jelzések idejeinek és a közben-ső időknek az összege: valamint ahol tzi az „i” fázis zöldideje, Fmi az „i” fázis mértékadó sávforgalma.

Jelzőlámpás forgalomirányítás méretezése Vezessük be az alábbi jelöléseket: amely rossz szolgáltatási szintet ad, ezért növeljük egy szorzótényezővel:

Jelzőlámpás forgalomirányítás méretezése Az előző összefüggésből: az egyes szabad jelzések ideje pedig:

Jelzőlámpák összekapcsolása (koordinálás), zöld hullám A jelzőlámpák összekapcsolásának legnagyobb elő-nye, hogy az áthaladáskor a rendszeren a járművek vesztesége mérséklődik. Nagy forgalom esetén azon-ban, ha nincs kapacitástartalék, ez az előny elmarad. Az összehangolás tervezéséhez a következő ábrán látható út-idő diagramot használják segédeszközként :

Jelzőlámpák összekapcsolása (koordinálás), zöld hullám

Jelzőlámpák összekapcsolása (koordinálás), zöld hullám Az összehangolás tervezéséhez szükséges adatok: a csomópontok távolsága, a forgalom nagysága csomópontonként (a főirányban és a mellékirányban), a járműmozgások jellemzői (egyéni gépjárművek és tömegközlekedési eszközök), a periódusidő, a fázisosztás.

Jelzőlámpák összekapcsolása (koordinálás), zöld hullám Az összehangolás érdekében változtatni lehet: a sebességeket (az előző ábrán ez a forgalmi sávok haj-lását befolyásolja), a zöldidő eltolást, a periódusidőt és a fázisosztást.

Jelzőlámpák összekapcsolása (koordinálás), zöld hullám A periódusidőnek az egész rendszerben azonosnak kell lenni. A kézi módszerrel történő tervezés során a forgalom alapján először a periódusidőt és fázis-osztást kell meghatározni, felrajzolni az előző ábrának megfelelően az út-idő diagram-hálót a jelzőlámpás csomópontokat jelképező oszlopokkal, majd próbálgatással megkísérelni az összehangolást.

A detektoros forgalomirányítás Egyedi csomópontok esetén a detektorok a helyzetjelző vonalhoz viszonylag közel kerülnek. A helyzetjelző vonal és a detektor között 20-60 m távolságot tartanak be. A detektoros forgalomirányításnál a program egy mi-nimális hosszúságú zöldidővel indul rendszerint. A cso-móponthoz érkező jármű bejelentkezésének hatására a zöldidő meghosszabbodik (egy maximált zöldidő hosz-szig). Ha meghatározott ideig nincs bejelentkezés, ak-kor a keresztező irány kap szabadot.

VÉGE a 6. előadásnak