AZ ÉPÍTÉSGAZDASÁGTAN RENDSZERE

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV AZ ÉPÍTÉSGAZDASÁGTAN RENDSZERE Rostás Zoltán – 2014 február illuszrációk: Ludwig Mies van der Rohe.
Advertisements

„Dolgozva tanulj!” Tájékoztató a „Gyakorlati oktatók továbbképzése a szakképzésben” című TÁMOP B-13/ projekt feladatairól
Új helyzet a felsőoktatásban: a bolognai folyamat László Gyula PTE KTK november 15.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása.
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Szőke István szakmai igazgató Pécs, január 29. A gazdasági válság foglalkoztatásra gyakorolt hatásának.
Főnix Országos Szociális Szövetkezeti Hálózat Bocskay József Tudásalapú szociális társadalom Szociális gazdaság fejlesztése Modern menedzsment eszközökkel.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Előadó : Tóth Elemérné Mb. ügyvezető igazgató NOVEMBER 18.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Gazdasági informatika - bevezető
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Forrás: The Empire State Building by Theodore James (1975)
Részekre bontás tilalma
Szakálné Kanó Izabella Bajmócy Zoltán
Dr. Kovács László Főtitkár
JSA/LMRA – Veszélyazonosítás a munkavégzés előtt
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A helyzet jó, de nem teljesen reménytelen. A háztartás pénze és ideje.
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
AZ ÉPÍTÉSGAZDASÁGTAN RENDSZERE
A gyógyítás (hézagos) gazdasági alapjai
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
A BERUHÁZÁSI FOLYAMAT ALAPELVEI
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
Konszolidáció Guzmics Zsuzsanna
SZÁMVITEL.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
A évi pályázati felhívás legfontosabb szabályai
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
Cipész, maradj a kaptafánál!
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A hatékony adományozás eszközei igazgató, Magyar Adományozói Fórum
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Budapest, február 5. Reszeginé Erdélyi Beáta
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Programjaink fizikából a es tanévben
LEADER LEADER Intézkedések a Déli Napfény LEADER Egyesület területén
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Pénzügyi kontrolling bemutatása
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Készletek transzformációja
beruházás-tervezési ABCD
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A BERUHÁZÁSI FOLYAMAT ALAPELVEI
Baranya Megyei Önkormányzat
A gazdasági fejlettség mérőszámai
Energetikai Intézkedési tervek végrehajtása
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
A tehetséggondozás kihívásai
A harmadik Magyar Köztársaság első évtizede
Előadás másolata:

AZ ÉPÍTÉSGAZDASÁGTAN RENDSZERE Rostás Zoltán – 2018 illuszrációk: Ludwig Mies van der Rohe

I II III IV első rész bevezetés

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (Albert Einstein)

Tartalomjegyzék tudomány könyvek tanítók tan építés gazdaság előkészítés tervezés kivitelezés üzemeltetés gyakorlat menedzsment finanszírozás építészeti tervezés döntések példák

RIBA … architects can no longer claim, as a matter of right, the leadership of the building team… … It was a role they should not relinquish but if they were to retain and expand it, they would need to regain a throrough understanding of bulinding exonomics and management. (RIBA: Strategic Study of the Profession, 1992) tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

Finta József „Nem értették a piac, a referenciák működési mechanizmusát (a többség ma sem érti). Nem tudnak belelátni egy olyan megrendelő gondolataiba, aki – 3-4-8 milliárdos építkezések kockázatait vállalva – a leinformálható professziót előbbre valónak tarja bármely induló (de ilyen léptékben még nem bizonyított) tehetségnél.” tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

Finta József „Mert az az érzésem, hogy a terv önmagában semmit nem ér - a ház az az igazi, ami megépül. Namost azért, hogy a ház megépüljön, ezért bizony nagyon sok kompromisszumot kell csinálni. A játéknak is megvan a maga határa.” tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

Louis Kahn „Egy jelentős épületnek véleményem szerint a mérhetetlen dolgoknál kell kezdődnie, a tervezés során mérhető elemekké kell alakulnia, hogy végül ismét mérhetetlenné váljon. A tervezés, az egyes dolgok megalkotása mérhető folyamat. … Ami valóban mérhetetlen, az a lelki-szellemi dolgok tartománya…. Az egyetlen mód, melyben építeni tudsz, az egyetlen út, melyen létre tudsz hozni valamit, a mérhetőn át halad.” tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

I II III IV második rész rendszer

Építésgazdaságtan rendszere Pü.,számvitel Ökono-metria Tudomány, módszertan Ingatlan- értékelés Építőipari ismeretek marketing Piaci ismeretek Lakáspiac Mélyépítés Magasépítés Gazdasági számítások Pénz- piac Energetika Vállalkozási Nemzetgazdaság Épületek piaca Szereplők Irodapiac Környezet Föld- és telekpiac Döntés- támogatás Tervezési piac Tanácsadói piac Út- vasút Vezetés Építési piac Statisztika, elemzések (köz)be- szerzések Finanszírozás Kontrolling Matematika Társadalom-tudomány Közberu-házások Épület üzemel-tetés Üzemeltetés (FM) Szerkezet Szakipar Gépészet Spec.techn. Mélyép. Projekt- irányítás tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

Történeti érdekességek hit és gyomor: templom és (mező)gazdaság elszámolt beruházások a maja városok pusztulása a firenzei dóm kupolája tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

Gazdasági jelenségek hatalom és építés sztárépítészet építész és építtető gazdasági viszonya építész, építészet és (gazdasági) érték tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

Építésgazdaság vs. közgazdaság gazdasági jelenségek vizsgálata: az építőipar mint indikátor piaci jelenségek sajátosságai az építésben tervezési- építési- ingatlan- és más piacok működése tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

Építészeti és építés tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

I II III IV harmadik rész gazdaságosság

Az előkészítés gazdaságossága helyszínválasztás épületfunkciók és -méretek gépészeti rendszerek és energetika (forrás és felhasználás) tartószerkezetek - fesztávok anyagválasztások tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

A tervezés gazdaságossága beépítési mód gépészeti rendszerek és energetika részletei tartószerkezeti rendszer másodlagos anyagválasztások tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

A kivitelezés gazdaságossága szervezettség szállítás/tárolás bérleti díjak és területfoglalások energiaellátás MINŐSÉG tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

Gazdaságos üzemeltetés funkciók és költségek energetika szolgáltatások és bevételek a MINŐSÉG ára tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

I II III IV negyedik rész piacok

árú szolgáltatások építés vegyes (pl. PPP) Az építés piacai árú szolgáltatások építés vegyes (pl. PPP) tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

Az építészeti tervezés piacai vezető tervezők tervezők szakági tervezők segédtervezők gyakornokok tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

Az építészeti tervezés piacai tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

Az építészeti tervezés piacai tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

A katedrális tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

Szakirodalom magyarul Sebestyén Gyula „Építőipari gazdaságtan” c. tankönyve (1983) Meszéna György szerkesztése: „Módszerek a beruházási tevékenység kvantitatív elemzéséhez” Más szerzők: beruházással és ingatlangazdálkodással foglalkozó munkák egy-egy része, fejezete Takács Ákos Hajnal István Soós János (szerk.) tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

Összefoglalás Az építészet építésen keresztül jelenik meg. Az építéshez sok erőforrás szükséges. Az erőforrások felhasználásával, annak optimalizálásával foglalkozik az építés-gazdaságtan. Ennek több szintjén, négy eszközrendszerében, optimalizálhatjuk az építés gazdasági oldalát. Az építés az ingatlanpiacon zajlik – ennek a piacnak a sajátosságait fogjuk megismerni. Az építés-gazdaságtan sok részterületből áll, melyekből egyet-egyet tudunk csak bemutatni. tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló ( … a végén.)

„Ki homokot hord, vagy követ farag: Nélkűle nem emelkedik terem „Ki homokot hord, vagy követ farag: Nélkűle nem emelkedik terem. De ez csak a homályban tévelyeg, S fogalma sincs arról, miben segít. - Csak az építész látja az egészet, S bár megfaragni nem tud egy követ, A művet ő teremti, mint egy isten. - Ily építész nagy a tudásban is.” Madách Imre Az ember tragikus.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !